Permalänk

Intressekoll av CNCfräsning

Tjosan, jag tycker denna tråd mestadels hör till denna kategori, fast kanske inte till 100%.

Jag har en enklare, fast helt okej CNCfräs med 0.1mm precision, och när jag inte har nåt eget projekt så tänkte jag, som en slags community service, ifall folk här har nåt enklare dom vill få fräst? Nån gång senare vid tillfälle, alltså.

Som en kul grej mest, vid tillfälle, så jag tänker inte på något överambitiöst i första hand.
Fråga/föreslå gärna, osv

Vill inte binda mig till några löften, utan undrar mest om det vore en bra ide.

EDIT: fräsen har bara en dremel som motor just nu, så trä är för tillfället enda alternativet, tyvärr. Jag är en fattig fräsare för tillfället
Detta är min fräs, fast utan fin fräsmotor eller kuggstång http://cncmaskiner.org/produkt/raw-s-70-komplett-cncmaskin-me...

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk

Hej! Kul idé, jag är lite inne på att bygga min egen CNC-fräs snart och är mer intresserad av hur din maskin ser ut .

Permalänk
Medlem

Finns det billiga CNC fräs man kan köpa? Vart?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Bluestreakfus:

Tjosan, jag tycker denna tråd mestadels hör till denna kategori, fast kanske inte till 100%.

Jag har en enklare, fast helt okej CNCfräs med 0.1mm precision, och när jag inte har nåt eget projekt så tänkte jag, som en slags community service, ifall folk här har nåt enklare dom vill få fräst? Nån gång senare vid tillfälle, alltså.

Som en kul grej mest, vid tillfälle, så jag tänker inte på något överambitiöst i första hand.
Fråga/föreslå gärna, osv

Vill inte binda mig till några löften, utan undrar mest om det vore en bra ide.

Härligt initiativ!

Tror många moddare gärna skulle vilja ha enklare fläktgaller osv utfrästa ibland. Jag kanske hör av mig i framtiden!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Tjosan, jag tycker denna tråd mestadels hör till denna kategori, fast kanske inte till 100%.

Jag har en enklare, fast helt okej CNCfräs med 0.1mm precision, och när jag inte har nåt eget projekt så tänkte jag, som en slags community service, ifall folk här har nåt enklare dom vill få fräst? Nån gång senare vid tillfälle, alltså.

Som en kul grej mest, vid tillfälle, så jag tänker inte på något överambitiöst i första hand.
Fråga/föreslå gärna, osv

Vill inte binda mig till några löften, utan undrar mest om det vore en bra ide.

Jag är intresserad av ett 20-30 tal nyckelbrickor som är utfrästa i förslagsvis rostfritt alternativt aluminium.
mängdproducerade men med några enstaka specialvarianter (infrästa regnr)
rent hobbyprojekt då jag har en fordons/bilhobby som råkade spåra ur

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av The_Donut:

Hej! Kul idé, jag är lite inne på att bygga min egen CNC-fräs snart och är mer intresserad av hur din maskin ser ut .

Skrivet av Cooling23:

Finns det billiga CNC fräs man kan köpa? Vart?

Som svar till er båda, så är min fräs en billig Raw S70, som säljes(såldes?) av cncmaskiner.org, men jag kan rätt mycket om CNCbygge, och hade kunnat bygga själv, men kände att jag ville ha en fungerande maskin från start, så man slipper chansa och köpa fel, och tja, "tänka i onödan"

Skrivet av C4B12:

Härligt initiativ!

Tror många moddare gärna skulle vilja ha enklare fläktgaller osv utfrästa ibland. Jag kanske hör av mig i framtiden!

Skrivet av Bellerefon:

Jag är intresserad av ett 20-30 tal nyckelbrickor som är utfrästa i förslagsvis rostfritt alternativt aluminium.
mängdproducerade men med några enstaka specialvarianter (infrästa regnr)
rent hobbyprojekt då jag har en fordons/bilhobby som råkade spåra ur

Och som svar till er båda, så kan min maskin ännu inte fräsa annat än trä, då jag bara har en "dremel" som fräsmotor, fast resten av maskinen klarar galant av aluminium(själva stabiliteten i konstruktionen), och säkert rostfritt också, ifall jag hade haft en riktig fräsmotor, samt kört försiktigt med ett Vspets-verktyg.

Tack! Jag vill jättegärna uppgradera fräsen till en helt annat klass, (skruvmatning, stållager, kilowatt-fräs osv) men sånt kostar, och någon inkomst har jag ej. hint hint

Och Bellerefon, det låter som en riktigt dyr hobby (;

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Lär också beställa en sån fräs. Fast jag hade gärna haft en S100 om han kommer ta tillbaka dom i lagret.
Men först behövs ett garage att ställa den i.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Skrivet av Cleaner:

Lär också beställa en sån fräs. Fast jag hade gärna haft en S100 om han kommer ta tillbaka dom i lagret.
Men först behövs ett garage att ställa den i.

Jo alltså, det är en helt okej maskin. jobbig att sätta ihop, och har en del kompromisser, men den är ju förhållandevis billig.
Ifall jag hade haft pengar att slösa så skulle jag direkt bytt ut alu-listerna mot uppstödda stålskenor, och satt in skruvmatning, men jämfört mot vad andra begär för sina maskiner så är den prisvärd.

Som uppdatering så kommer jag skaffa en bättre fräsmotor inom kort, en billig kinasak som bör klara aluminium

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Jo alltså, det är en helt okej maskin. jobbig att sätta ihop, och har en del kompromisser, men den är ju förhållandevis billig.
Ifall jag hade haft pengar att slösa så skulle jag direkt bytt ut alu-listerna mot uppstödda stålskenor, och satt in skruvmatning, men jämfört mot vad andra begär för sina maskiner så är den prisvärd.

Som uppdatering så kommer jag skaffa en bättre fräsmotor inom kort, en billig kinasak som bör klara aluminium

Önskar dig lycka till med din fräs och hoppas att den nya motorn klarar av aluminium. (Aluminium av lite tjockare material är vad jag skulle vilja fräsa i mestadels.)

Jag hoppas på att motorn som kommer med ska klara av aluminium direkt. Sen kanske man kan uppgradera till stålskenor i ett senare läge om det visar sig att man använder den såpass mycket och man känner att man har behov av det.

Med dom programmen du har till din cnc, är det möjligt att utföra sk dynamisk fräsning som dom pratar om i detta klipp?: https://www.youtube.com/watch?v=LzqkyiBCTes

Verkar som det hade varit ett bra sätt att fräsa på för att spara både tid och maskinen.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Medlem

Fin liten maskin, du kan ju kika I min bygglogg I signatur för att se min egenbyggda.
Har en spindel på 400W och den orkar med aluminium. Däremot vibrerar hela grundstommen såpass mycket(byggd av aluminium) att skären på fräsen slås sönder tyvärr

Är sugen på att bygga en större rejälare pjäs men priset drar ju iväg ganska mycket då.

Använder inte min maskin I dagsläget alls, men lär väl köra lite gravering och pcb-kort har jag väl tänkt. Tycker det är roligast att bygga och klura^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

Vad kostar den som du länka här? 10k?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av Cleaner:

Önskar dig lycka till med din fräs och hoppas att den nya motorn klarar av aluminium. (Aluminium av lite tjockare material är vad jag skulle vilja fräsa i mestadels.)

Jag hoppas på att motorn som kommer med ska klara av aluminium direkt. Sen kanske man kan uppgradera till stålskenor i ett senare läge om det visar sig att man använder den såpass mycket och man känner att man har behov av det.

Med dom programmen du har till din cnc, är det möjligt att utföra sk dynamisk fräsning som dom pratar om i detta klipp?: https://www.youtube.com/watch?v=LzqkyiBCTes

Verkar som det hade varit ett bra sätt att fräsa på för att spara både tid och maskinen.

Haha, jag visste inte att det hette nåt särskillt, men det är en metod jag experimenterat fram själv och tycker om.
Jag gillar att använda en logaritmisk spiral ihop med 100% skärdjup så att verktyget har konstant belastning och knappt någonsin behöver stanna
Jag använder BlenderCAM samt Universal Gcode sender, allt 100% gratis, och det finns ingen checkbox för "dynamisk fräsning" men det går ju såklart att pilla fram manuellt

Motorn som följer med är, om jag inte missuppfattar, en riktigt bra sak som är sjukt mycket bättre än den jag tänkte skaffa. VFDstyrning och 1,5kw borde vara väldigt trevligt.

Den jag tänkte skaffa är av typen överhandsfräs på 700W, kostar ca 500kr.

Skrivet av bardbard:

Fin liten maskin, du kan ju kika I min bygglogg I signatur för att se min egenbyggda.
Har en spindel på 400W och den orkar med aluminium. Däremot vibrerar hela grundstommen såpass mycket(byggd av aluminium) att skären på fräsen slås sönder tyvärr

Är sugen på att bygga en större rejälare pjäs men priset drar ju iväg ganska mycket då.

Använder inte min maskin I dagsläget alls, men lär väl köra lite gravering och pcb-kort har jag väl tänkt. Tycker det är roligast att bygga och klura^^

Oooh, ge mig dina linjärlager! I wants! ;D

Jag ser att din maskin inte är gjord för några större axiella påfrestningar och förstår att du har problem med vibrationer. Din vore dock perfekt att konvertera till en 3Dskrivare tror jag
Gravyr borde den också klara tycker jag.

Riktiga lager+skruvmatning = namnam.

Och jo, att klura ut en design är helt klart det roligaste. jag håller på att designa två maskiner till just nu. Fattas bara pengar att bygga dom med

Skrivet av superegg:

Vad kostar den som du länka här? 10k?

inkl allt skutar det väl på närmare 12k, fast min har hittills kostat mig 9000kr då jag bara har en dremel som motor.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Många "riktiga" fräsar har en stomme av gjuten betong ( eller epoxy-betong liknande ).
Fördelen är att det är tungt och "dött" material.

Kanske något att tillämpa på hemmabygge för stabilitet ?

Sen vad jag förstått så kör man aldrig med 100% ingrepp med fräsar i dagens maskiner, men det där med skärande bearbetning i hårt stål är en vetenskap.

Lite kul med egen fräs, men borde lära mig köra en istället då jag har tillgång på jobbet..

Skulle jag bygga egen hade jag nog letat efter en gammal holk som man kan motorisera, få stomme och spindel osv osv färdigt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Många "riktiga" fräsar har en stomme av gjuten betong ( eller epoxy-betong liknande ).
Fördelen är att det är tungt och "dött" material.

Kanske något att tillämpa på hemmabygge för stabilitet ?

Sen vad jag förstått så kör man aldrig med 100% ingrepp med fräsar i dagens maskiner, men det där med skärande bearbetning i hårt stål är en vetenskap.

Lite kul med egen fräs, men borde lära mig köra en istället då jag har tillgång på jobbet..

Skulle jag bygga egen hade jag nog letat efter en gammal holk som man kan motorisera, få stomme och spindel osv osv färdigt.

Mmm, jag har tänkt att göra en betonggrund själv faktiskt, ev en hel maskin i keramik eller betong vid tillfälle. Mer massa = bättre, rent generellt.

Mjo, jag har jobbat kortvarigt i fräsningsindustrin, och det är långt ifrån alla maskiner som ens klarar 100% ingrepp om man inte pratar om en modern större verkstad.
Finns ju också metoder som just bygger på hög hastighet och litet ingrepp, HSM tänker jag på.

En begagnad riktig fräs vore perfekt att CNCkonvertera, men dessa kostar också rätt mycket tyvärr

I slutändan handlar det om Materialbortföring Per Tidsenhet, och olika maskiner optimeras lite olika beroende på vad dom klarar.

Min lilla dremel klarar 3000kubikmillimeter per minut med rätt optimering

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Haha, jag visste inte att det hette nåt särskillt, men det är en metod jag experimenterat fram själv och tycker om.
Jag gillar att använda en logaritmisk spiral ihop med 100% skärdjup så att verktyget har konstant belastning och knappt någonsin behöver stanna
Jag använder BlenderCAM samt Universal Gcode sender, allt 100% gratis, och det finns ingen checkbox för "dynamisk fräsning" men det går ju såklart att pilla fram manuellt

Motorn som följer med är, om jag inte missuppfattar, en riktigt bra sak som är sjukt mycket bättre än den jag tänkte skaffa. VFDstyrning och 1,5kw borde vara väldigt trevligt.

Den jag tänkte skaffa är av typen överhandsfräs på 700W, kostar ca 500kr.

Ska kolla in dom programmen och se om jag kan sätta in mig i dom lite. Nu lär det ju som sagt dröja länge innan jag skaffar en egen maskin men alltid kul att iaf försöka ligga steget före när det kommer till program osv. Har hittills bara kollat lite på SketchUCam från Phlatboyz som finns till Sketchup, men hittar inget direkt där man kan pilla med egna logaritmer. Kan iofs vara jag som är korkad.
Om du känner för att avslöja dina hemligheter som du mixtrat fram för att få fram ett fullt utnyttjat skär så lyssnar jag gärna.

Det verkar ju vara en överlägsen metod iaf när det kommer till att skära ut detaljer. Kan kanske gå att spara några kronor på skären om man utnyttjar hela längden på dom.

Låter bra att du verkar tycka att den medföljande motorn är bra grejer, har ganska liten koll på men vill gärna ha saker och betalar gärna för att få det färdigbyggt även om jag kan tänka mig att pröva på att uppgradera på egen hand i framtiden.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Avstängd

@Bluestreakfus:

Hur fick du till det priset?

Klara den av andra typer av metall?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av Cleaner:

Ska kolla in dom programmen och se om jag kan sätta in mig i dom lite. Nu lär det ju som sagt dröja länge innan jag skaffar en egen maskin men alltid kul att iaf försöka ligga steget före när det kommer till program osv. Har hittills bara kollat lite på SketchUCam från Phlatboyz som finns till Sketchup, men hittar inget direkt där man kan pilla med egna logaritmer. Kan iofs vara jag som är korkad.
Om du känner för att avslöja dina hemligheter som du mixtrat fram för att få fram ett fullt utnyttjat skär så lyssnar jag gärna.

Det verkar ju vara en överlägsen metod iaf när det kommer till att skära ut detaljer. Kan kanske gå att spara några kronor på skären om man utnyttjar hela längden på dom.

Låter bra att du verkar tycka att den medföljande motorn är bra grejer, har ganska liten koll på men vill gärna ha saker och betalar gärna för att få det färdigbyggt även om jag kan tänka mig att pröva på att uppgradera på egen hand i framtiden.

Jag bygger gärna själv också, men då jag saknar alla former av bra verktyg, så kände jag att det var bra att köpa en cnc-fräs, som jag i sin tur kan använda till att tillverka mer grejer till andra byggen

Mycket möjligt att jag kanske misstolkar Dynamisk Fräsning, men för mig låter det mest som att man spiraliserar en körbana så att verktyget alltid har samma belastning. Detta görs enkelt i Blendercam som har flera olika körmetoder man kan välja bland, där en av dessa just är en logaritmisk spiral, vilket i mina öron låter som essensen i dynamisk fräsning, men jag kan som sagt ha fel.

Här är det jag menar https://www.youtube.com/watch?v=BkmH1ugX9YM. min kanal för övrigt

Skrivet av superegg:

@Bluestreakfus:

Hur fick du till det priset?

Klara den av andra typer av metall?

Eftersom motorn kostar 3600kr på hans sida, så är priset av 9000kr (utan motor)inte så konstigt, min version har dessutom rem-drivning, vilket var det billigare alternativet vid köptillfället.
Han kanske inte har kvar just det paketet jag köpte dock

Den ska klara av att fräsa 0.5mm per pass i aluminium enligt säljarens egna beskrivning. Andra metaller är oklart, men iaf alla andra metaller med samma hårdhet som aluminium borde den ju klara.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bluestreakfus:

Eftersom motorn kostar 3600kr på hans sida, så är priset av 9000kr (utan motor)inte så konstigt, min version har dessutom rem-drivning, vilket var det billigare alternativet vid köptillfället.
Han kanske inte har kvar just det paketet jag köpte dock

Den ska klara av att fräsa 0.5mm per pass i aluminium enligt säljarens egna beskrivning. Andra metaller är oklart, men iaf alla andra metaller med samma hårdhet som aluminium borde den ju klara.

Är det borren som som avgör om det funkar med andra metaller?

Vad kan man bygga för skoj med denna?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bluestreakfus:

Jag bygger gärna själv också, men då jag saknar alla former av bra verktyg, så kände jag att det var bra att köpa en cnc-fräs, som jag i sin tur kan använda till att tillverka mer grejer till andra byggen

Mycket möjligt att jag kanske misstolkar Dynamisk Fräsning, men för mig låter det mest som att man spiraliserar en körbana så att verktyget alltid har samma belastning. Detta görs enkelt i Blendercam som har flera olika körmetoder man kan välja bland, där en av dessa just är en logaritmisk spiral, vilket i mina öron låter som essensen i dynamisk fräsning, men jag kan som sagt ha fel.

Här är det jag menar https://www.youtube.com/watch?v=BkmH1ugX9YM. min kanal för övrigt

Eftersom motorn kostar 3600kr på hans sida, så är priset av 9000kr (utan motor)inte så konstigt, min version har dessutom rem-drivning, vilket var det billigare alternativet vid köptillfället.
Han kanske inte har kvar just det paketet jag köpte dock

Den ska klara av att fräsa 0.5mm per pass i aluminium enligt säljarens egna beskrivning. Andra metaller är oklart, men iaf alla andra metaller med samma hårdhet som aluminium borde den ju klara.

Dynamisk fräsning är när du har hela fräsens skärlängd i ingrepp.
Kan sammanfattas med Hög matning, hela skärlängden, inte så stort radiellt ingrepp.

Skrivet av superegg:

Är det borren som som avgör om det funkar med andra metaller?

Vad kan man bygga för skoj med denna?

Vad för borr?

Permalänk
Skrivet av superegg:

Är det borren som som avgör om det funkar med andra metaller?

Vad kan man bygga för skoj med denna?

Med "borren" menar du nog fräsverktyget
Och nja. Främst beror det på fräsmotorns styrka, men också hela maskinens stabilitet, men man ska ju absolut ha ett passande verktyg för metallfräsning också. Det funkar inte så bra med ett som är gjort för trä.

Och jag har tänkt att fräsa högtalarlåda och datorchassi (trä) etc. man kan göra i princip vad som helst inom vissa begränsningar.

Skrivet av anon176726:

Dynamisk fräsning är när du har hela fräsens skärlängd i ingrepp.
Kan sammanfattas med Hög matning, hela skärlängden, inte så stort radiellt ingrepp.

Vad för borr?

Ah okej, då förstod jag rätt. Det gillar jag att använda. det går så himla mycket snabbare då. Det är även enkelt att göra med blendercam

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Jag bygger gärna själv också, men då jag saknar alla former av bra verktyg, så kände jag att det var bra att köpa en cnc-fräs, som jag i sin tur kan använda till att tillverka mer grejer till andra byggen

Mycket möjligt att jag kanske misstolkar Dynamisk Fräsning, men för mig låter det mest som att man spiraliserar en körbana så att verktyget alltid har samma belastning. Detta görs enkelt i Blendercam som har flera olika körmetoder man kan välja bland, där en av dessa just är en logaritmisk spiral, vilket i mina öron låter som essensen i dynamisk fräsning, men jag kan som sagt ha fel.

Här är det jag menar https://www.youtube.com/watch?v=BkmH1ugX9YM. min kanal för övrigt

Då borde jag klara av att experimentera mig fram till ett sätt som fungerar för mig den dagen det är dags.

Bra verktyg är något man inte har mycket av.
Hoppas kunna få till både en liten metallverkstad och ett lite större snickeri i garaget när det blir byggt, då ska fräsen och andra maskiner få jobba.

Hoppas du kan få till en liten verksamhet där folk kommer till dig för att få fräst detaljer till allt möjligt. Bra träning för dig och ett kanske billigare alternativ för andra att få specialdetaljer än att gå till större aktörer som kräver större mängder för att få ner kostnaden per enhet.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bluestreakfus:

Med "borren" menar du nog fräsverktyget
Och nja. Främst beror det på fräsmotorns styrka, men också hela maskinens stabilitet, men man ska ju absolut ha ett passande verktyg för metallfräsning också. Det funkar inte så bra med ett som är gjort för trä.

Borr och fräs nästan samma sak. xD

Man får väl prova olika typ av metall och se vad den klara av.

Du får kärna göra lite klipp när du använder din och hur programmet funkar?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av Cleaner:

Då borde jag klara av att experimentera mig fram till ett sätt som fungerar för mig den dagen det är dags.

Bra verktyg är något man inte har mycket av.
Hoppas kunna få till både en liten metallverkstad och ett lite större snickeri i garaget när det blir byggt, då ska fräsen och andra maskiner få jobba.

Hoppas du kan få till en liten verksamhet där folk kommer till dig för att få fräst detaljer till allt möjligt. Bra träning för dig och ett kanske billigare alternativ för andra att få specialdetaljer än att gå till större aktörer som kräver större mängder för att få ner kostnaden per enhet.

Mjo, det är lite så som jag tänkt också. Jag ser den som en investering, även om jag är kass på att ta kontakt med potentiella kunder. Får se, kanske gör en sådan tråd på sweclockers vid lämplig tid

Skrivet av superegg:

Borr och fräs nästan samma sak. xD

Man får väl prova olika typ av metall och se vad den klara av.

Du får kärna göra lite klipp när du använder din och hur programmet funkar?

I princip samma sak, bara skillnad på skärriktning ;o
Får se, jag har tänkt göra guider och sånt, men det blir bara att man sitter framför youtube istället. Jag länkade ett litet videoklipp ovan, fast det kommer mer sånt hoppas jag, lite mer komplexa grejer också

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Borr och fräs nästan samma sak. xD

Man får väl prova olika typ av metall och se vad den klara av.

Du får kärna göra lite klipp när du använder din och hur programmet funkar?

Nej. Precis som yxa och hyvel eller morakniv inte är samma sak, även om de båda skär.

Det är faktiskt rätt stor skillnad..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det här med dynamisk fräsning så är det en term tagen från MasterCam (Dynamic Milling och Dynamic Turning) och använder sig av en logaritm som dom har patent på. Den mer gemensamma termen är HSM (High Speed Milling) och benämns annorlunda i olika program, Gibbs Cam kallar sin motsvarighet för Volumill och så vidare och alla har olika algoritmer som beskriver liknande rörelser.

Det man gör är att man istället för att köra med konstant skärhastighet och matning som man gjort tidigare är att man istället beräknar fram banorna för att få en konstant spåntjocklek. Optimalt är att ha ett litet radiellt ingrepp och sen det fulla bearbetningsdjupet för att kunna använda så mycket av fräsen som möjligt. Att köra steps om tex 5mm i djup och 80% av diametern i ingrepp så kommer du endast använda de första 5 mm med en rätt stor radiell belastning som innebär både med och motfräsning, det resulterar i en fräs som inte går att använda eftersom att den är sliten där eggen används som mest, fastän resten 90% av fräsen är oanvänd. HSM ställer dock mer krav på maskinen eftersom att det lilla radiella ingreppet gör att man kan öka skärhastigheten (=varvtalet) och matningen så kryper lätt pinfräsen ur hållaren om man använder klämhylsor eller hydralhållare som inte är gjorda för HSM samt att för små verktyg ofta begränsas av kapaciteten på maskinen, att den inte klarar komma upp i rätt varvtal och matningar. Det är även på grund av det lilla radiella ingreppet som bearbetningen kan göras så mycket fortare eftersom att skärhastigheten kan ökas så ökar varvtalet och då även matningen, resulterande i en större volym/tid som går att bearbetas bort. Som tidigare även sagts i tråden minskar det även påfrestningen på fräsen då man använder mer av skäreggen och att algoritmerna i de flesta fall sänker matningen vid ingångarna i materialet som är den mest kritiska punkten eftersom att verktygen har som minst tänder i ingrepp då.

Vill ni veta mer kan ni gärna fråga eller skicka PM.

Till TS så tycker jag det är ett toppen initiativ, att hjälpa andra på forumet med att förverkliga sina byggen. Det finns så mycket som blir så mycket lättare att göra med en CNC och där man sparar tid mot handverktyg. Själv är man lite arbetsskadad och letar efter något som kan bearbeta rostfritt med en tolerans på 0,02mm att ha hemma fast att man är student nu 😓😓 .

Skrivet av Karaff:

Nej. Precis som yxa och hyvel eller morakniv inte är samma sak, även om de båda skär.

Det är faktiskt rätt stor skillnad..

Jag skulle mer jämföra det som en kniv och en gaffel, borr och fräs. Att fräsa med en borr är som att försöka tälja med en gaffel. (Däremot går det ju slänga in lite mat i munnen med kniven )

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel, citat och omformuleringar
Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

Det här med dynamisk fräsning så är det en term tagen från MasterCam (Dynamic Milling och Dynamic Turning) och använder sig av en logaritm som dom har patent på. Den mer gemensamma termen är HSM (High Speed Milling) och benämns annorlunda i olika program, Gibbs Cam kallar sin motsvarighet för Volumilm och så vidare och alla har olika algoritmer som beskriver liknande rörelser.

Det man gör är att man istället för att köra med konstant skärhastighet och matning som man gjort tidigare är att man istället beräknar fram banorna för att få en konstant spåntjocklek. Optimalt är att ha ett radiellt ingrepp på 5-15% och sen det fulla bearbetningsdjupet för att kunna använda så mycket av fräsen som möjligt. Att köra steps om tex 5mm i djup och 80% av diametern i ingrepp så kommer du endast använda de första 5 mm med en rätt stor radiell belastning som innebär både med och motfräsning. HSM ställer dock mer krav på maskinen eftersom att det lilla radiella ingreppet gör att man kan öka skärhastigheten (=varvtalet) och matningen så kryper lätt pinfräsen ur hållaren om man använder klämhylsor eller hydralhållare som inte är gjorda för det samt att man för små verktyg ofta begränsas av maxvarvtalet på maskinen. Det är även på grund av det lilla radiella ingreppet som bearbetningen kan göras så mycket fortare eftersom att skärhastigheten kan ökas så ökar varvtalet och då även matningen. Som tidigare även sagts i tråden minskar det även påfrestningen på fräsen då man använder mer av skäreggen och att algoritmerna i de flesta fall sänker matningen vid ingångarna i materialet som är den mest kritiska punkten eftersom att verktygen har som minst tänder i ingrepp då.

Vill ni veta mer kan ni gärna fråga eller skicka PM.

Till TS så tycker jag det är ett toppen initiativ, att hjälpa andra på forumet med att förverkliga sina byggen. Det finns så mycket som blir så mycket lättare att göra med en CNC och där man sparar tid mot handverktyg. Själv är man lite arbetsskadad och letar efter något som kan bearbeta rostfritt med em tolerans på 0,02mm att ha hemma fast att man är student 😓😓 .

Skickades från m.sweclockers.com

Aah, där kom en riktig förklaring, tack för utförligheten
Det där med algoritmer för optimal generation av fräsbanor och -parametrar är helt klart en industri i sig, och väldigt intressant tycker jag, om inte annat av den rena komplexiteten och matten bakom

I BlenderCAM anger man hur stort konstant ingrepp fräsen ska ha, vilket ju kan ses som en simplifierad version av ovan nämnda.
BlenderCAM, som bara är en plugin till blender, är trots allt kodad av en enda person som hobby (:

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Aah, där kom en riktig förklaring, tack för utförligheten
Det där med algoritmer för optimal generation av fräsbanor och -parametrar är helt klart en industri i sig, och väldigt intressant tycker jag, om inte annat av den rena komplexiteten och matten bakom

I BlenderCAM anger man hur stort konstant ingrepp fräsen ska ha, vilket ju kan ses som en simplifierad version av ovan nämnda.
BlendercAM, som bara är en plugin till blender, är trots allt kodad av en enda person som hobby (:

Har du kollat något på Fusion360?
Det är gratis för studenter av AutoDesk och har en riktigt potent CAM-del. Bland dom bästa "gratis"-programmen jag tittat på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

Har du kollat något på Fusion360?
Det är gratis för studenter av AutoDesk och har en riktigt potent CAM-del. Bland dom bästa "gratis"-programmen jag tittat på.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag tänkt att kolla på så fort jag blivit studerande
Annars så är blendercam väldigt potent med vad gäller alla former av 3Dobjekt. Sen hjälper det att jag är lite semiproffs på blender också.
Saaamt så gillar jag opensource och freeware i allmänhet.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fextreme_fa:

Det här med dynamisk fräsning så är det en term tagen från MasterCam (Dynamic Milling och Dynamic Turning) och använder sig av en logaritm som dom har patent på. Den mer gemensamma termen är HSM (High Speed Milling) och benämns annorlunda i olika program, Gibbs Cam kallar sin motsvarighet för Volumill och så vidare och alla har olika algoritmer som beskriver liknande rörelser.

Det man gör är att man istället för att köra med konstant skärhastighet och matning som man gjort tidigare är att man istället beräknar fram banorna för att få en konstant spåntjocklek. Optimalt är att ha ett litet radiellt ingrepp och sen det fulla bearbetningsdjupet för att kunna använda så mycket av fräsen som möjligt. Att köra steps om tex 5mm i djup och 80% av diametern i ingrepp så kommer du endast använda de första 5 mm med en rätt stor radiell belastning som innebär både med och motfräsning, det resulterar i en fräs som inte går att använda eftersom att den är sliten där eggen används som mest, fastän resten 90% av fräsen är oanvänd. HSM ställer dock mer krav på maskinen eftersom att det lilla radiella ingreppet gör att man kan öka skärhastigheten (=varvtalet) och matningen så kryper lätt pinfräsen ur hållaren om man använder klämhylsor eller hydralhållare som inte är gjorda för HSM samt att för små verktyg ofta begränsas av kapaciteten på maskinen, att den inte klarar komma upp i rätt varvtal och matningar. Det är även på grund av det lilla radiella ingreppet som bearbetningen kan göras så mycket fortare eftersom att skärhastigheten kan ökas så ökar varvtalet och då även matningen, resulterande i en större volym/tid som går att bearbetas bort. Som tidigare även sagts i tråden minskar det även påfrestningen på fräsen då man använder mer av skäreggen och att algoritmerna i de flesta fall sänker matningen vid ingångarna i materialet som är den mest kritiska punkten eftersom att verktygen har som minst tänder i ingrepp då.

Vill ni veta mer kan ni gärna fråga eller skicka PM.

Till TS så tycker jag det är ett toppen initiativ, att hjälpa andra på forumet med att förverkliga sina byggen. Det finns så mycket som blir så mycket lättare att göra med en CNC och där man sparar tid mot handverktyg. Själv är man lite arbetsskadad och letar efter något som kan bearbeta rostfritt med en tolerans på 0,02mm att ha hemma fast att man är student nu 😓😓 .

Jag skulle mer jämföra det som en kniv och en gaffel, borr och fräs. Att fräsa med en borr är som att försöka tälja med en gaffel. (Däremot går det ju slänga in lite mat i munnen med kniven )

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan fixa rostfritt på 0.02 men kommer ta betalt. Skicka pm om du vill diskutera det.

Permalänk
Medlem

@anon176726: haha, nej jag kan också lösa det själv

Menade mer bara att det är kraven jag skulle ställa på maskinen om jag skulle införskaffa en egen, mer har dessvärre inte budgeten att skaffa en DGM DMC 63 eller liknande för att ha hemma i garaget nu när jag studerar. Är som sagt arbetsskadad och bortskämd när det kommer till CNC-maskiner och verktyg.