Permalänk
Medlem

Chassi Fläktar i Fractal Design R5

Hejsan Sweclockare! Tänkte införskaffa mig ett par fläktar för att sänka temps lite. Har ett Fractal Design R5 utan fönster Länk.

Har hittils kört detta (1 Fläkt Insug och 1 Fläkt utsug)

Budget på 3 fläktar max 600kr. (Eller färre för 600kr om de är bättre temp på andra variationer)

Har kikat på dessa då de är billiga + samma märke: Fractal Design Silent Series R3 140mm

De jag har pratat med säger att man ska ha mer insug än utsug och att 3-1 , 3-2, 4-2 (In-Ut) är bäst beroende fläktar. Numrerat positionerna på bilden.

CPU Kylarn jag använder är en NH-D15 med 2 fläktar.

Kollade även en techlinus video om de.

I alla fall
1: Vilka fläktar är mest prisvärda? Gå för de billiga 100krs eller finns de mycke bättre resultat?
2: Vart ska jag sätta dem?

Det jag tänkte var 1 mer Utsug på plats nummer 1 på bilden, Insug på 4 + 7 och möjligtvis 5an eller 6an? (4 In, 2 ut totalt)

Det jag är ute efter är bara så mycket kylning som möjligt. Struntar i fläktljud (bara det inte skriker som coilwhine utan är surr)

Tack så jättemycket på förtid! Hoppas jag inte låt alltför förvirrad.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade inte gjort något alls, är du riktigt desperat sätt en till fläkt att agera insug i position 7. Har du tittat på LTTs video om det så ser du ju att du inte tjänar någonting på fler fläktar efter 2st. Spara pengarna istället.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:

Dessa är statsen i videon:

No Fans CPU 71 - GPU 92
0+1 CPU 64 - GPU 85
1+0 CPU 67 - GPU 80
1+1 CPU 60 - GPU 79
2+1 CPU 58 - GPU 77
2+2 CPU 55 - GPU 76

Fler -> Bättre.

Sedan så kan man ju även byta ut de 2 fläktarna som sitter i från början mot Noctuas bättre fläktar?

Anledningen att jag postar detta är att jag haft överhettningsproblem i burken. Så behövs klart mer fläkt

Permalänk

@muukzor: Om du ska byta fläktar så införskaffa 3 st. Noctua NF-A14 PWM 140mm. Det täcker din budget på 600 kronor.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10471917/

2 st. som insug position 7 och 1 st som utsug. Det räcker.

Möjligen kan du utöka med 1 st. som insug position 4. Ger lite extra frisk luft till ditt grafikkort. Kanske 1 st. som utsug position 1 för att få ut lite extra varm luft. Annars sköter din kylare D15 det jobbet alldeles perfekt som det redan är med bara ett utsug. Styr dem sedan PWM via ditt moderkort så får du tyst, effektiv och stabil drift.

En jämförelse med fler chassifläktar som är självupplevd är att det sänker temperaturerna med kanske ~2-3 grader med fler fläktar än 2 in och 1 ut.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Tack för informationen!

Men kan du förklara varför det inte är bättre att lägga till fler fläktar? Om jag gör som du säger och kör 3 noctua på Pos 7 + Samma som de tidigare 2, kan jag då inte behålla de 2 fläktarna jag hade sen tidigare och sätta på Pos 1 utsug och Pos 4 insug?

Så har jag ju 5 fläktar totalt och ser ut såhär:

De måste ju ge bättre luft en endast Noctua fläktarna? ^^

Struntar i om det låter mer

Edit: Sedan sitter min bur precis vid Pos 7, vore det inte bättre att sätta den vid 5 där det är fritt luftflöde? Eller är det fortfarande bättre på 7 då man har samma riktning som första insuget?

Permalänk
Medlem

@muukzor: Din sista bild där ser bra ut, kör på det, se bara till så du har någon metod att kontrollera fläktarna för de kan låta rätt mycket på max varvtal, även noctuas surrar rätt bra.

edit. möjligen flytta dörrfläkten ner till position 5 i stället, så du blåser rakt upp i grafikkortsfläkten, hjälper även till att flytta den varma luften uppåt i chassit.

Permalänk
Medlem

@elBenko: Om jag kör den gamla på fönster och en billig 99krs på 5an blir de bra? Får jag ju 4-2 som var tänkt från början

Eller blir det för mycket luft som transporteras och jag måste välja 1?

En annan fråga, just nu har jag tagit bort dörren där fram för att jag tyckte det hindrade luftflödet, spelar det någon större roll?

Standard R5

Min R5 (Fast dörren är helt avhängd)

Länkar för annars tar de för mycke plats

Permalänk

@muukzor: Jojo visst kan du använde de fläktar som blir över till de positionerna som du nämnde. Så sparar du pengar. Skillnaden mellan GP14 som är 3 pins och NF-A14 som är 4 pins är du kan köra dem PWM. Mindre onödigt oljud. Noctuas är också kraftigare. Högre luftflöde, rotationshastighet och statiskt tryck. Men fler fläktar drar också in mer damm i datorn också. Så sätt dammfilter på alla insug som inte redan har det. Speciellt om datorchassit står direkt på golvet? På skrivbord är att föredra eller iaf på en sockel som höjer upp det ifrån direkt golvhöjd ca 10-15 cm. Finns praktiska bord med hjul. Som jag skrev ovan så sänker inte fler fläktar temperaturen mer än ~2-3 grader. Att buren sitter där den gör spelar inte så himla stor roll. Luften flödar igenom den och du får kylning till dina hårddiskar på köpet. Hårddiskburens-/vaggans design i R5 har förbättrats sedan föregångaren R4. Det går också att ändra den till valfri position. Eller helt enkelt ta bort den. Använder du ssd så går de ju att positionera bakom moderkortsplåten.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muukzor:

Anledningen att jag postar detta är att jag haft överhettningsproblem i burken. Så behövs klart mer fläkt

3-5 grader ligger ju nästan inom fermarginalen. Vad menar du med överhettningsproblem? Chassifläktar kommer inte hjälpa där, det är något annat som inte stämmer i så fall. Processorns och grafikkortets kylare klarar gott och väl att göra sig av med värmen själva, det är de du ska titta på om du har värmeproblem.

Permalänk
Medlem

@septembro: Kolla ovan inlägg till elBenko för lite fler idéer

Vad gäller HDD så har jag tagit bort mittburen och jag kör 2 vanliga mekaniska + 1 ssd i buren. Inte gömt det bakom plåten. Gillar att alla 3 sitter där vad gäller sleevade kabeln endån ^^

Dammfilter så har jag inget som inte fanns från början, ska man köpa till filter och sätta dit eller? Inte tänkt på det alls.

Såhär ser det ut

Edit: Glömde, ja den står direkt på golvet ^^

Permalänk
Medlem

@muukzor: så kan du också göra

Gör inget att du plockat av dörren, om inte annat så blir det bara bättre luftflöde inåt sådär. Kommer dock låta rätt mycket mer

edit: Med dörren på stryper du lufttillgången en aning, men inte lika illa på ett define r5 som exempelvis nzxt s340 eller phanteks motsvarighet, så det är relativt lugnt att köra med dörren på.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Hade problem med att datorn stängde av sig själv pga värme (Har 980 TI och I7 6700K)

När jag lyfte av sidopanelen så har jag aldrig haft problemet igen.

Därför så tänkte jag att om jag köper in fläktar och stänger sidopanelen så blir de bättre...

Permalänk
Skrivet av muukzor:

@septembro: Kolla ovan inlägg till elBenko för lite fler idéer

Vad gäller HDD så har jag tagit bort mittburen och jag kör 2 vanliga mekaniska + 1 ssd i buren. Inte gömt det bakom plåten. Gillar att alla 3 sitter där vad gäller sleevade kabeln endån ^^

Dammfilter så har jag inget som inte fanns från början, ska man köpa till filter och sätta dit eller? Inte tänkt på det alls.

Såhär ser det ut

Edit: Glömde, ja den står direkt på golvet ^^

Ok. Kör själv med 3 st. ssd i vaggan.

Fläktfilter finns att införskaffa. Köp rätt storlek bara.
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/165885-akasa...
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/chas...
https://www.inet.se/produkt/6990040/inet-flaktfilter-140mm-sv...

Har haft fläktar monterade i R5 på position 1 (ut), 4 (in), 5 (in), 7 ( 2 st. in) och bak (ut). Nu har jag endast 2 st. på position 7 (in) och 1 ut bak. Gör som du vill och känner. Mina tips är bara tips och ingen lag. Vad som är bra för mig behöver inte vara bra för dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@septembro:
@elBenko:

Kort om fläktar, Vad är de för skillnad på dessa? Samma RPM vad jag kan se. Färgen spelar ingen roll och billigare.

Noctua NF-P14s PWM - 159 kr
Noctua NF-A14 PWM - 199 kr

Sedan om jag köper 1 billig och sätter på sidan med lite ljus gör inget. Är denna hyfsat bra jämförelse med den för 99kr tidigare?

Corsair Air Series AF140 - 109 kr

Gör så att jag håller mig inom prisramen också:

Edit: Googlade och enligt de så är de ungefär samma bara ''Color Scheme and Accessories'' som inte ingår. Så tror jag kör på de för 159

Permalänk

@muukzor: När det gäller Noctua fläktarna (jämförelse: NF-A14 vs NF-P14s redux) du jämför så är det ljudnivån (skillnad; 1,2 dB) men även luftflödet (skillnad; 3.63 CFM) och statiskt tryck (skillnad; 0,17 mm H2O) är olika.

NF-A14 rekommenderar jag helt klart.

Corsair Air Series AF140 Quiet 140mm som snurrar 200 varv fortare (max 1200 PRM) skulle jag inte köpt. Då presterar den du redan har GP14 bättre och tystare. Den snurrar dock max 1000 RPM men duger gott.

Jämför själv:

https://www.inet.se/jamfor?compare=5322360&compare=6308885&co...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@septembro: Enligt de ''reviews'' jag kikade på så var prestandan densamma fast de var mer högljudda, vilket inte stör mig. (Även 9 blad och 1 generation äldre istället för 7 blad, men ingen skillnad i prestanda vad jag sett)

Vad gäller led fläkten så var det endast som lite ljus för sidopanelen om jag sätter nuvarande fläkten bredvid nätagget istället för att få bättre luftflöde nerifrån på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@muukzor:

Mestadels luftflöde som skiljer de två, finns mer info om det på noctuas hemsida

Permalänk
Skrivet av muukzor:

@septembro: Enligt de ''reviews'' jag kikade på så var prestandan densamma fast de var mer högljudda, vilket inte stör mig. (Även 9 blad och 1 generation äldre istället för 7 blad, men ingen skillnad i prestanda vad jag sett)

Vad gäller led fläkten så var det endast som lite ljus för sidopanelen om jag sätter nuvarande fläkten bredvid nätagget istället för att få bättre luftflöde nerifrån på grafikkortet.

Ok.

Skrivet av elBenko:

@muukzor:

Mestadels luftflöde som skiljer de två, finns mer info om det på noctuas hemsida

Tycker jag är en alldeles strålande ide att göra.

http://noctua.at/en/nf-a14-pwm/specification

http://noctua.at/en/nf-p14s-redux-1500-pwm/specification

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ok.

Tycker jag är en alldeles strålande ide att göra.

Jo men är 40kr extra per fläkt, De är ju fortfarande mycket bättre än de billiga för 100kr.

Är de sista 40kr värt de i slutändan så kan jag ju köra på detta istället:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10471976/ (Vet inte hur du gjorde till bild T.T)

Sen så kikade jag även på NF-A15 PWM men de verkar ha sämre luftflöde fast de är ännu dyrare? 239kr. Antar för att det är deras Quiet version.

@septembro:
@elBenko:

I alla fall, om jag skulle slutföra det köpet ser detta bra ut? Eller borde jag byta?

Det måste ju vara en himla förbättring emot vad jag hade innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

@Andreaz1:

Dessa är statsen i videon:

No Fans CPU 71 - GPU 92
0+1 CPU 64 - GPU 85
1+0 CPU 67 - GPU 80
1+1 CPU 60 - GPU 79
2+1 CPU 58 - GPU 77
2+2 CPU 55 - GPU 76

Fler -> Bättre.

Sedan så kan man ju även byta ut de 2 fläktarna som sitter i från början mot Noctuas bättre fläktar?

Så gjorde jag. Gav bor de två originalfläktarna och slängde in 3 Noctua 140mm. Tva fram en bak. Svalt och tyst

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

Jo men är 40kr extra per fläkt, De är ju fortfarande mycket bättre än de billiga för 100kr.

Är de sista 40kr värt de i slutändan så kan jag ju köra på detta istället:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10471976/ (Vet inte hur du gjorde till bild T.T)

Sen så kikade jag även på NF-A15 PWM men de verkar ha sämre luftflöde fast de är ännu dyrare? 239kr. Antar för att det är deras Quiet version.

@septembro:
@elBenko:

I alla fall, om jag skulle slutföra det köpet ser detta bra ut? Eller borde jag byta?

http://i.imgur.com/z2YVRlt.jpg

Det måste ju vara en himla förbättring emot vad jag hade innan?

Nej, inte så mycket. 3 fläktar räcker.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland: Jojo men kan ju lika väl utnyttja de fläktarna jag redan har? Inte som att de skulle sänka prestandan? Slänger in 3 noctua , behåller mina gamla och sen en liten jäkel för LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

Hejsan Sweclockare! Tänkte införskaffa mig ett par fläktar för att sänka temps lite. Har ett Fractal Design R5 utan fönster Länk.

Har hittils kört detta (1 Fläkt Insug och 1 Fläkt utsug)

http://i.imgur.com/jgWpGXA.jpg

Budget på 3 fläktar max 600kr. (Eller färre för 600kr om de är bättre temp på andra variationer)

Har kikat på dessa då de är billiga + samma märke: Fractal Design Silent Series R3 140mm

De jag har pratat med säger att man ska ha mer insug än utsug och att 3-1 , 3-2, 4-2 (In-Ut) är bäst beroende fläktar. Numrerat positionerna på bilden.

CPU Kylarn jag använder är en NH-D15 med 2 fläktar.

Kollade även en techlinus video om de.

I alla fall
1: Vilka fläktar är mest prisvärda? Gå för de billiga 100krs eller finns de mycke bättre resultat?
2: Vart ska jag sätta dem?

Det jag tänkte var 1 mer Utsug på plats nummer 1 på bilden, Insug på 4 + 7 och möjligtvis 5an eller 6an? (4 In, 2 ut totalt)

Det jag är ute efter är bara så mycket kylning som möjligt. Struntar i fläktljud (bara det inte skriker som coilwhine utan är surr)

Tack så jättemycket på förtid! Hoppas jag inte låt alltför förvirrad.

Först, se hur mycket temp skiljer på tänkta komponenter när chassit är öppet. Är det mer än 10% så kan man fundera på att förbättra luftgenomströmning i ett chassi. Givetvis är temp i förhållande till ljudnivå en kompromiss när vi pratar luftkylning men du var inte så känslig för lite ljud så vi skippar det. En annan sak som kan vara vettig är att dela in fläktar i två grupper, där den ena typen av fläkt är aerodynamiskt designad för att kunna flytta så mycket luft som möjligt medans den andra är designad för att kunna jobba med så högt tryck som möjligt. Jag föredrar nästan alltid fläktar som kan jobba med tryck då dom i princip alltid flyttar luft tillräckligt bra. I ett chassi så har du ganska mycket motstånd och turbulens uppstår därav är tryckfläktar ett bra val. Man vill som du hört också ha mer luft in än ut, eller övertryck rättare sagt i chassit då det inte bara ger bäst temperaturer, utan också undviker att samla damm i datorn. Positionen spelar mindre roll, utan sätt dom efter plats/kabeldragning eller annat behov, t.ex att en fläkt ska blåsa luft mot grafikkortet t.ex.

Jag rekommenderar Noctuafläktar. Dom har högst tryck i förhållande till dB och var ett solklart val i min rigg där jag ville ha total tystnad men ändå övertryck i ett relativt stort chassi som 750d och med mycket motstånd som 2st 420mm tätlamellerade radiatorer skapar. Kör alla i ~750rpm som är exakt där dom inte är hörbara med väldigt låg chassi/vattentemp. Dom kostar lite men samtidigt behöver man sannolikt inte byta dom på många många år.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

1: Först, se hur mycket temp skiljer på tänkta komponenter när chassit är öppet. Är det mer än 10% så kan man fundera på att förbättra luftgenomströmning i ett chassi.

2: Dela in fläktar i två grupper, där den ena typen av fläkt är aerodynamiskt designad för att kunna flytta så mycket luft som möjligt medans den andra är designad för att kunna jobba med så högt tryck som möjligt. Jag föredrar nästan alltid fläktar som kan jobba med tryck då dom i princip alltid flyttar luft tillräckligt bra.

3: I ett chassi så har du ganska mycket motstånd och turbulens uppstår därav är tryckfläktar ett bra val. Man vill som du hört också ha mer luft in än ut, eller övertryck rättare sagt i chassit då det inte bara ger bäst temperaturer, utan också undviker att samla damm i datorn. Positionen spelar mindre roll, utan sätt dom efter plats/kabeldragning eller annat behov, t.ex att en fläkt ska blåsa luft mot grafikkortet t.ex.

4: Jag rekommenderar Noctuafläktar. Dom har högst tryck i förhållande till dB och var ett solklart val i min rigg där jag ville ha total tystnad men ändå övertryck i ett relativt stort chassi som 750d och med mycket motstånd som 2st 420mm tätlamellerade radiatorer skapar.

1: Ja, det är därför jag skaffar fläktar. Fått ha chassit öppet ett tag just pga luftflödet. Tempsen går ner

2: Hur vet jag det eller hur är det relevant? Skulle den setupen jag föreslog med 3 Noctua + 2 Stock R5 och en LED fläkt fungera väl med de positioner som jag hade I paint?

3: Precis det jag hört också. Men bra med lite extra info!

4: Alltid kört Noctua på CPUn och fungerat bra, så litar på dem helt klart.

Permalänk

Själv kör jag med 3st FD Venturi. 2+1, helt knäpptysta runt 800rpm och grymt flöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

1: Ja, det är därför jag skaffar fläktar. Fått ha chassit öppet ett tag just pga luftflödet. Tempsen går ner

2: Hur vet jag det eller hur är det relevant? Skulle den setupen jag föreslog med 3 Noctua + 2 Stock R5 och en LED fläkt fungera väl med de positioner som jag hade I paint?

3: Precis det jag hört också. Men bra med lite extra info!

4: Alltid kört Noctua på CPUn och fungerat bra, så litar på dem helt klart.

Jag har för mig du vill ha "positivt tryck" i chassit. Alltså mer luft in, än ut ungefär. För att minimera dammansamling. Dammigt blir det ändå, men lite mindre om man har positivt tryck i chassit.
Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen. Beslutade mig för att köpa 3 Venturi. Fanns lokalt & hade bättre stats på Inets hemsida. Monterat och klart, blev mycket bättre flöde