Permalänk

Fläktkontroll hittar bara gpu

Hej!

Sökte runt en del på nätet och hittade ett program som heter "speedfan" där man skall kunna justera sina fläktar manuellt. Problemet är att den endast finner GPU fläkten inte de andra 6 som sitter i burken.

Hur löser jag problemet?

Använder mig av chassit Phanteks Enthoo Pro M som har en "Fläkthub" baktil där jag kopplat in fläktarna.

Permalänk
Medlem

Är fläkthuben inkopplad i moderkortet eller bara i PSU för om det bara är i PSU så ser inte datorn dem som inkopplade

Visa signatur

DESKTOP:
AMD Ryzen 5 2600X @ 4.4 GHz - RX 590 8GB - 16GB DDR4
LAPTOPS:
Razer Blade 14 - i7 4720HQ - GTX 970M - 16GB DDR3L
Macbook Pro Early 2015 - i5, 8GB DDR3L

Permalänk

@onlinus:

Den är nog inkopplad i psu'n.

Hittar däremot ingen port på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

Hej!

Sökte runt en del på nätet och hittade ett program som heter "speedfan" där man skall kunna justera sina fläktar manuellt. Problemet är att den endast finner GPU fläkten inte de andra 6 som sitter i burken.

Hur löser jag problemet?

Använder mig av chassit Phanteks Enthoo Pro M som har en "Fläkthub" baktil där jag kopplat in fläktarna.

Hubben I chassit är väl så man kan styra fläktarna via en kontroll på chassi själv?har det i mitt r5 också med en liten knapp i fronten för att ändra hastighet.

Annars är det nog upp till moderkortet om den stödjer att ändra flakthatigheter via mjukvara eller liknande.

Själv köpte jag en 5.25 fläktkontroller med rattar på några år sedan då det där med styrning via mjukvara nästan aldrig fungerade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Fungerar speedfan med nyare hårdvara..Och är den ens nödvändig idag när moderkorten oftast har eget probram för just det speedfan gör

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

Fungerar speedfan med nyare hårdvara..Och är den ens nödvändig idag när moderkorten oftast har eget probram för just det speedfan gör

Verkar som det fungerar då jag iaf kan styra gpun men ska leta reda på vart jag kan koppla in fläkthub kontakten på mitt gigabyte z270 gaming k3

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Hubben I chassit är väl så man kan styra fläktarna via en kontroll på chassi själv?har det i mitt r5 också med en liten knapp i fronten för att ändra hastighet.

Annars är det nog upp till moderkortet om den stödjer att ändra flakthatigheter via mjukvara eller liknande.

Själv köpte jag en 5.25 fläktkontroller med rattar på några år sedan då det där med styrning via mjukvara nästan aldrig fungerade.

Skickades från m.sweclockers.com

Har själv funderat på att införskaffa mig en sån fläktkontroller men inte kommit till skott.
Tänkte om de gick att lösa snabbt och smidigt på något vis!

Vet du möjligtvis vart jag skall connecta sladden från huben på moderkortet?

Gigabyte z270 gaming k3

Permalänk
Skrivet av onlinus:

Är fläkthuben inkopplad i moderkortet eller bara i PSU för om det bara är i PSU så ser inte datorn dem som inkopplade

Har nu köpt mig en 4 pin hane till hane och kopplat från huben till moderkortwt.
Visar precis likadant, dvs bara gpu'n.