Får inte fram min hårddisk genom kontrollerkort

Permalänk
Medlem

Får inte fram min hårddisk genom kontrollerkort

Hej, sata uttagen var slut på mitt moderkort så jag köpte ett i-tec PCIe SATA III Card 2 Channels kort. Jag har följt instruktionerna som följer med men får det ej att fungera. När jag startar min dator så innan bios laddas upp så startar kontrollerkortet upp och min disk visas på skärmen, sen startar bios och windows som förut och nu finns inte min disk längre.. Jag har aldrig haft ett kontrollerkort förut så kan inget om hur det fungerar.

Jag har köpt det här kortet https://www.i-tec-europe.eu/?t=3&v=382
Jag har en sån här hårddisk kopplat till kortet https://www.wdc.com/en-ie/products/internal-storage/wd-red.ht...

För er som inte vill klicka på länkarna så heter kontrollerkortet i-tec PCIe SATA III Card 2 Channels och hårddisken är en wd red 4tb
Kör win7 64bitars, moderkortet heter msi z77a-s01
Jag har prövat disken direkt på moderkortet och då fungerar den.

Vad gör jag fel tror ni?
/Tribbe

Visa signatur

Nybörjare som gärna vill lära sig.

Permalänk

har du kollat i Disk manager?

troligen finns den där men behöver ges en enhetsbokstav manuellt.

har du kollat instruktionerna till kortet och satt dit byglarna på rätt ställe så att rätt par sata portar används?
https://www.i-tec-europe.eu/download/Manual%20PCE2SATA.pdf
sida 3-5.

har du installerat drivrutinen från cd skivan som kom med kortet enligt manualen?
sida 6-7

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:

Svar 1 ja, den finns ej där.

Svar 2 Jag ändrade aldrig dom, stod att de jag ville ha var default försökte se nu men måste ta ur kortet för att komma åt att se.

Svar 3 Har installerat den drivrutinen flertalet gånger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Letade lite och du verkar inte den enda som har problem med den styrkretsen. Någon nämnde att där finns jumpers på kortet som man måste använda för att välja mellan E-Sata portarna/Sata portona.

Tittar man på denna manual så ser man dessa jumprar. Frågan är hur ditt kort är satt, kanske du har en på E-sata och en på vanlig SATA och har satt HDDn på fel port? (Fanns nämligen en på annat ställe som hade gjort detta).

Och om du undrar... varför jumprar? Pga det är ett billigt kort som bara har två kanaler, men ska kunna vara flexibelt.

Permalänk
Medlem

Update

Tog ut kortet för att kolla på dipparna och allt var rätt som jag trodde.
Eftersom att det var rätt flyttade jag kortet till ett annat PCIe uttag och startade upp. Blev samma visa denna gången kortet startar upp innan bios visar disken, bios startar och windows hoppar igång. Här installerar windows drivrutiner som förra gången och kortet, båda SATA och hårddisken får drivrutiner. Jag installerar drivrutinerna från skivan och nu brakar allt ihop igen....

Disken visas innan bios men inte i windows... Jag har haft problem med en disk förut och då visade det sig vara SATA kabeln så jag prövar nu byta den men ingen skillnad.
Jag tar istället och avinstallerar drivrutinerna till kortet. Startar upp och då installerar windows återigen drivrutiner bara att denna gången misslyckas installationen till disken.... Startar om datorn 3-4ggr och nu installerar windows drivrutiner till disken. Bara det att windows installerar några drivrutiner som heter diskenhet.... och med dom i så blir datorn tok seg... tar ca 1h att stänga av datorn och ca 40minuter att starta den.. försöker jag gå in i den här datorn står den bara och tuggar... försöker jag komma in i "Disk manager" så låser sig windows..

Prövar nu att flytta disken till en SATA på moderkortet och då installerar windows wd's egna drivrutiner och allt funkar normalt....
Flyttar tillbaka disken där den ska vara och väntar med att sätta i SATA kabeln startar upp går in i Disk manager och trycker nu i kabeln. Disken kommer fram och jag trycker på att avinstallera drivrutinerna som heter Diskenhet och nu ballar allt ihop igen....

Försökt hitta drivrutinerna att ladda ner men gått bet... tänkte att om jag kommer till det läget igen när jag ser disken att jag ska uppdatera drivrutinerna och ta de rätta och se ifall allt fungerar då...

Vad tror ni?? Har jag köpt världens sämsta kort eller är det dags att formatera datorn kanske :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tribbe:

Update

Tog ut kortet för att kolla på dipparna och allt var rätt som jag trodde.
Eftersom att det var rätt flyttade jag kortet till ett annat PCIe uttag och startade upp. Blev samma visa denna gången kortet startar upp innan bios visar disken, bios startar och windows hoppar igång. Här installerar windows drivrutiner som förra gången och kortet, båda SATA och hårddisken får drivrutiner. Jag installerar drivrutinerna från skivan och nu brakar allt ihop igen....

Disken visas innan bios men inte i windows... Jag har haft problem med en disk förut och då visade det sig vara SATA kabeln så jag prövar nu byta den men ingen skillnad.
Jag tar istället och avinstallerar drivrutinerna till kortet. Startar upp och då installerar windows återigen drivrutiner bara att denna gången misslyckas installationen till disken.... Startar om datorn 3-4ggr och nu installerar windows drivrutiner till disken. Bara det att windows installerar några drivrutiner som heter diskenhet.... och med dom i så blir datorn tok seg... tar ca 1h att stänga av datorn och ca 40minuter att starta den.. försöker jag gå in i den här datorn står den bara och tuggar... försöker jag komma in i "Disk manager" så låser sig windows..

Prövar nu att flytta disken till en SATA på moderkortet och då installerar windows wd's egna drivrutiner och allt funkar normalt....
Flyttar tillbaka disken där den ska vara och väntar med att sätta i SATA kabeln startar upp går in i Disk manager och trycker nu i kabeln. Disken kommer fram och jag trycker på att avinstallera drivrutinerna som heter Diskenhet och nu ballar allt ihop igen....

Försökt hitta drivrutinerna att ladda ner men gått bet... tänkte att om jag kommer till det läget igen när jag ser disken att jag ska uppdatera drivrutinerna och ta de rätta och se ifall allt fungerar då...

Vad tror ni?? Har jag köpt världens sämsta kort eller är det dags att formatera datorn kanske :/

Det luktar drivrutins problem med ditt Windows och denna kontrollern.

Notera att Windows 10 är ökänd för att ha problem med udda drivare. Även om den fungerade i tex AU, så kan den "gå sönder" i "CU" versionen. Har själv bråkat timmar med en musplatta på en laptop som vägrade fungera som den skulle om drivare från MS var installerade, vilket den ju envisades sig med att göra.

Du kan blocka vissa drivare från att installeras och då använda den som kanske fungerar, men ärligt, jag hade tagit kortet och lämnat tillbaka det till ÅF. För även om du får det att fungera, så kommer du få detta problem igen nästa gång Windows 10 kommer med ny version (som trots allt är 2 gånger per år).

Permalänk
Medlem

Jag har win7

Just nu kör jag en formatering runt 6h kvar. Efter det tänkte jag pröva köra en diagnoskoll med wd's program för att se ifall disken är som den ska.

Skulle ju kunna pröva flytta någon av mina äldre diskar till den platsen för att se ifall det fungerar bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tribbe:

Jag har win7

Just nu kör jag en formatering runt 6h kvar. Efter det tänkte jag pröva köra en diagnoskoll med wd's program för att se ifall disken är som den ska.

Skulle ju kunna pröva flytta någon av mina äldre diskar till den platsen för att se ifall det fungerar bättre.

Okej, då kan du lätt stänga av WU uppdateringen på det, men då undrar jag ännu mer varför det inte fungerar. Och enligt vad jag kunde se skulle Win7/8 vara fullt stöd i för det chipsetet på kortet.

Prova på om du så vill, men jag är mer rädd för att du kanske tappar data (information) om du håller på och testar olika diskar, då man inte vet vad som är fel.

Hade jag varit dig hade jag försökt hitta andra drivrutiner (kanske äldre) som borde fungera bättre.

Permalänk
Medlem

Jo anledningen att jag inte provat någon annan disk förut är för att den jag försöker med är ny och oanvänd. Ska pröva köra en diagnos sen på disken innan jag fortsätter bråka med den..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mailade wd om mitt problem. De sade att de inte hade prövat sina diskar med kontrollerkort och kunde inte svara på om det funkade och bad mig kontakta kortets support och kolla om det skulle funka.

Det fick mig att tröttna.. så jag tog ur alla diskar och prövade sätta min minsta disk i den platsen som kontrollerkortet styr.. denna disken var dock full så jag borde tagit en backup men var nu så trött... eftersom att jag hade tryckt på att formatera disken jag ville ha där över natten och när jag vaknade var en annan disk formaterad... Diskarna har fått olika namn av mig så helt säker på att jag inte hade gjort fel.. hursom så var den disken som formaterades nästan tom då den inköptes samtidigt och var av samma modell som denna jag krånglat med.

Det viktiga dock var att när jag nu monterade min minsta disk en Samsung som är riktigt gammal så hoppade den igång på en gång. Tänk om jag hade prövat detta på en gång...

Om någon någon gång googlar på det där kortet och är i köp tankar hoppas jag de hittar denna tråden.
Isåfall kan jag säga att wd red 4tb diskar inte funkar med det kortet får annars säga att om jag hade prövat med min gamla disk på en gång så hade det varit en mycket enkel installation. Försökte nu i efterhand hitta en kompatibel lista hos i-tec men fann ingen.

Well trevlig helg och tack till er som iaf försökt hjälpa.

/Tribbe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tribbe:

Mailade wd om mitt problem. De sade att de inte hade prövat sina diskar med kontrollerkort och kunde inte svara på om det funkade och bad mig kontakta kortets support och kolla om det skulle funka.

Det fick mig att tröttna.. så jag tog ur alla diskar och prövade sätta min minsta disk i den platsen som kontrollerkortet styr.. denna disken var dock full så jag borde tagit en backup men var nu så trött... eftersom att jag hade tryckt på att formatera disken jag ville ha där över natten och när jag vaknade var en annan disk formaterad... Diskarna har fått olika namn av mig så helt säker på att jag inte hade gjort fel.. hursom så var den disken som formaterades nästan tom då den inköptes samtidigt och var av samma modell som denna jag krånglat med.

Det viktiga dock var att när jag nu monterade min minsta disk en Samsung som är riktigt gammal så hoppade den igång på en gång. Tänk om jag hade prövat detta på en gång...

Om någon någon gång googlar på det där kortet och är i köp tankar hoppas jag de hittar denna tråden.
Isåfall kan jag säga att wd red 4tb diskar inte funkar med det kortet får annars säga att om jag hade prövat med min gamla disk på en gång så hade det varit en mycket enkel installation. Försökte nu i efterhand hitta en kompatibel lista hos i-tec men fann ingen.

Well trevlig helg och tack till er som iaf försökt hjälpa.

/Tribbe

Funderar på om det kan vara en 512-byte/4kbyte sektor sak. Dagens moderna diskar använder 4k sektorer, men de äldre kör 512byte(0,5kByte). Man gjorde detta för diskarna hade helt enkelt blivit så stora att det var för många sektorer att hålla reda på. Din 4TB disk är definitivt 4kB sektorer.

Så det kan vara något sånt som var orsaken att detta kontrollerkort inte klarade av det (spekulerar, men det skulle förklara det iaf). För om den inte stöder 4k sektorer så lär den inte klara mer än äldre 1-2TB diskar (även nyare 1-2TB är 4k sekt).

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i vad det innebär osv men jag googlade på min disk som funkade och det står att den kör just 512 som du trodde.

Visa signatur