Permalänk
Medlem

ljudkort tips

skulle behöva ett ljud kort eftersom min modmic 4 låter skit, brus i bakgrunden å sånt. budget max 2k

Visa signatur

|Fractal Design R5|Asus GeForce GTX 1070 | Seagate 1 tb |Asus z170 Pro gaming|Intel Core i7 6700k|Samsung 850-Series EVO 250GB|BenQ XL2411Z|M50x

Permalänk
Medlem

Hej!
Det här ljudkortet är troligen good enough. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304048
Köpte ett sånt till farsans imac när det interna ljudkortet gick sönder och det fungerar bra. Har däremot inte testat mickingången, men eftersom det är usb lär du slippa diverse problem som kan uppstå med ljudingången på chassit etc.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ogge116:

skulle behöva ett ljud kort eftersom min modmic 4 låter skit, brus i bakgrunden å sånt. budget max 2k

Jag har ett Asus Phoebus och har varit extremt nöjd med det. Kostar runt 1500kr.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej!
Det här ljudkortet är troligen good enough. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304048
Köpte ett sånt till farsans imac när det interna ljudkortet gick sönder och det fungerar bra. Har däremot inte testat mickingången, men eftersom det är usb lär du slippa diverse problem som kan uppstå med ljudingången på chassit etc.

Tvärtom, det är "ljudkort" med USB som skapar problem, inte riktiga interna ljudkort.
Interna ljudkort är överlägset bättre än allt som är med USB.
Om jag frågar vad för "diverse problem", vad hittar du på då?
Och seriöst, han har en 2k budget och du kommer med det billigaste skit du kan hitta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej!
Det här ljudkortet är troligen good enough. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304048
Köpte ett sånt till farsans imac när det interna ljudkortet gick sönder och det fungerar bra. Har däremot inte testat mickingången, men eftersom det är usb lär du slippa diverse problem som kan uppstå med ljudingången på chassit etc.

Mikrofoningången borde fungera bra, första omdömet säger rätt tydligt att "Ljudkortet tog väck bruset som modmic hade i mitt moderkort." vilket låter som en direkt lösning på de problem TS upplever med sin modmic.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Mikrofoningången borde fungera bra, första omdömet säger rätt tydligt att "Ljudkortet tog väck bruset som modmic hade i mitt moderkort." vilket låter som en direkt lösning på de problem TS upplever med sin modmic.

jag vill gärna också få bättre ljud på mina m50x inte bara lösningen på modmic problemet.

Och jag fick ett erbjudande på ett Sound Blaster ZxR vad tycker ni om det?

Visa signatur

|Fractal Design R5|Asus GeForce GTX 1070 | Seagate 1 tb |Asus z170 Pro gaming|Intel Core i7 6700k|Samsung 850-Series EVO 250GB|BenQ XL2411Z|M50x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ogge116:

jag vill gärna också få bättre ljud på mina m50x inte bara lösningen på modmic problemet.
Och jag fick ett erbjudande på ett Sound Blaster ZxR vad tycker ni om det?

Tror nog det är bättre du väljer ett ljudkort som inte är ämnat för att spela in, skapa musik.
Är det ett begagnat sådant? Pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Tror nog det är bättre du väljer ett ljudkort som inte är ämnat för att spela in, skapa musik.
Är det ett begagnat sådant? Pris?

han har inte svarat om pris men ja det är beggat

Visa signatur

|Fractal Design R5|Asus GeForce GTX 1070 | Seagate 1 tb |Asus z170 Pro gaming|Intel Core i7 6700k|Samsung 850-Series EVO 250GB|BenQ XL2411Z|M50x

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Jag har ett Asus Phoebus och har varit extremt nöjd med det. Kostar runt 1500kr.
Tvärtom, det är "ljudkort" med USB som skapar problem, inte riktiga interna ljudkort.
Interna ljudkort är överlägset bättre än allt som är med USB.
Om jag frågar vad för "diverse problem", vad hittar du på då?

Jaha, det är DÄRFÖR som alla professionella ljudkort för ljud/musik-produktion är externa och ansluts via USB eller firewire...

Det är ganska självklart att man ber om problem med störningar om man stoppar in kortet i den apparat som inducerar mest EMI i ett hushåll, bortsett från kanske mikrovågsugnen då, men man stoppar ju inte in sitt externa ljudkort där?
Självklart vill man ha sitt ljudkort så långt ifrån annan elektromagnetisk strålning som möjligt för att undvika störningar. Särskilt som ursprungsfrågan i detta fallet gäller att bli av med brus och störningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dumbo:

Jaha, det är DÄRFÖR som alla professionella ljudkort för ljud/musik-produktion är externa och ansluts via USB eller firewire...

Ah fast nej, vi pratar inte om professionella saker här, eller?
Ett ljudkort på USB sticka kommer aldrig vara bättre än ett pcie ljudkort.

Lika som att headset + pcie ljudkort är överlägset alla skräpiga usb headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Ah fast nej, vi pratar inte om professionella saker här, eller?
Ett ljudkort på USB sticka kommer aldrig vara bättre än ett pcie ljudkort.

Lika som att headset + pcie ljudkort är överlägset alla skräpiga usb headset.

Det handlar ju inte om vilket interface utan om konstruktionen. Ett internt ljudkort kommer alltid att ha större problem med störningar än ett externt. Ett bra konstruerat internt kort kommer troligen att prestera bättre ett dåligt externt, ja, men allt annat lika kommer det externa att få mindre problem med störningar.

Sedan kan det möjligen finnas prestandabegränsningar som skulle kunna göra att bandbredden över USB inte räcker till, men det behövs ganska många ljudströmmar även med USB2 för att komma dit så jag är tveksam till om det är något verkligt problem.

Min poäng är dock att om prestandan är tillräcklig för att ge en latency på några få millisekunder från det att ljudet kommer in via ingången till det att man hör det igen, med mindre störningar osv än ett internt kort och att det är det som funkar för professionella musiker så är det kanske inte att kortet är anslutet via USB som är problemet, utan problemet är ett annat, om det nu inte funkar bra med ett specifikt USB-interface.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ogge116:

jag vill gärna också få bättre ljud på mina m50x inte bara lösningen på modmic problemet.

Och jag fick ett erbjudande på ett Sound Blaster ZxR vad tycker ni om det?

Med egna erfarenheter skulle jag inte använda ett Sound blaster kort i en Windows 7/10 PC..jag har bara upplevt buggar, minnesläckor och processorkraft läckage..

Creative verkar hata att göra bra drivrutiner till andra nyare och modernare operativsystem än äldre Win XP 32..

Kolla hellre på bra high end ljudkort från Asus eller andra tillverkare än Creative..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

är det nån nackdel med ett extern ljudkort?

Visa signatur

|Fractal Design R5|Asus GeForce GTX 1070 | Seagate 1 tb |Asus z170 Pro gaming|Intel Core i7 6700k|Samsung 850-Series EVO 250GB|BenQ XL2411Z|M50x

Permalänk

@ogge116: njet. tvärtom. bara bra eftersom interna kan få störningar utav andra komponenter i datorn, t ex grafikkort. dessutom kan du förflytta det enkelt mellan olika datorer. har ett Asus Xonar U7, det kan jag rekommendera.

Huruvida det står sig mot SupremeFX III som är integrerat på ditt moderkort vet jag däremot inte. Men det borde bli bättre.

https://www.google.se/search?client=firefox-b&q=SupremeFX+III...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@ogge116: njet. tvärtom. bara bra eftersom interna kan få störningar utav andra komponenter i datorn, t ex grafikkort. dessutom kan du förflytta det enkelt mellan olika datorer. har ett Asus Xonar U7, det kan jag rekommendera.

Huruvida det står sig mot SupremeFX III som är integrerat på ditt moderkort vet jag däremot inte.

det verkar då vara skit eftersom modmicen låter skit

Visa signatur

|Fractal Design R5|Asus GeForce GTX 1070 | Seagate 1 tb |Asus z170 Pro gaming|Intel Core i7 6700k|Samsung 850-Series EVO 250GB|BenQ XL2411Z|M50x

Permalänk
Skrivet av ogge116:

det verkar då vara skit eftersom modmicen låter skit

På ditt moderkort?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd

@ogge116

Kolla upp Asus Phoebus, inom din budget och ett toppenkort!
Har det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

På ditt moderkort?

Ja ska testa ladda ner nå nya drivers om de blir nå bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal Design R5|Asus GeForce GTX 1070 | Seagate 1 tb |Asus z170 Pro gaming|Intel Core i7 6700k|Samsung 850-Series EVO 250GB|BenQ XL2411Z|M50x