Behålla Corsair H110i GTX eller satsa på customloop?

Permalänk

Behålla Corsair H110i GTX eller satsa på customloop?

Hej alla här på Sweclockers forum!

Jag går i tankarna att byta bort min AIO kylare nu och bygga en egen custom loop med delar jag plockat ihop men inte beställt ännu.
Tanken är då att jag ska försöka ta min överklockning ett steg längre om ni förstår vad jag menar då jag känner att min AIO kylare inte riktigt håller måttet. Så nu undrar jag om det kommer vara någon mening för min del att byta bort min AIO kylare till en custom loop för att få ner ljudnivå och temps när man kommer upp på högre volt och frekvenser.

Första steget är då att kyla CPU bara, för att senare kanske expandera sin loop till grafikkorten

Vad finns för fördelar och nackdelar med en egenbyggd loop osv, har ni några tips o tricks tar jag gärna emot det också

Hoppas ni förstår min frågeställning!

/ Perkele27

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk
Medlem

Vad har du för system?

inte för vara den men en customloop är bra dyra och skillnaden i överklockning kommer inte riktigt göra det värt investeringen (enligt mig). Vill du ha bättre prestanda så är det nog bättre att köpa nya intel 8700k när den kommer.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

För enbart CPU kanske du kan få ner temps lite men räkna inte med enorma steg, AIO lösningarna är idag ganska bra, nackdelen med custom är att det ligger på dig att det funkar, mer pyssel och så, ljudnivån är nog den största vinsten om du tar en stor radiator.
Principiellt är det ju samma typ av kylning, största vinsten med custom är just att du kan kyla hela systemet och därmed sänka temps mer över brädet iom att du inte har massa varmluft som sprutar ut i lådan från GPU vilket är klart den varmaste delen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Nackdelar är väl främst att det kan vara krångligt, samt att läckor och andra problem är "ditt fel" helt och hållet (utom i vissa fall läckor direkt från CPU-blocket, vilket vissa tillverkare lämnar garanti mot).

Tänkte du köra hårdloop kan det dessutom bli krångligt att byta ut komponenter på moderkortet som loopen blockerar (t.ex. RAM, M.2), dock är ju detta ett större problem om du har en CPU+(ev multi) GPU-loop. Du måste ju även skaffa verktyg och sedan böja/kapa hårdloop själv, det är ju iofs. kanske ingen nackdel om du tycker det är roligt

Det kommer dessutom bli dyrare med fittings, tjockare ordentliga radiatorer, osv. men det är ju precis som böjandet av hårdloop kanske ingen direkt nackdel, bara du är medveten om det.

Fördel är ju att som du säger, det kan bli både svalare och tystare, dock är ju det ingen garanti. Själv skulle jag vilja säga att en hårdloop ger mer öppning för att du ska kunna trimma in systemet till en nivå av kyla och tysthet som du själv är nöjd med, snarare än förvänta dig automatisk förbättring av båda.

En annan eventuell fördel är ju att du kan skaffa monoblock och kyla CPU samt VRM samtidigt. Det verkar ju som om de nyare processorerna och moderkorten inte skulle må dåligt av det, om man hade tänkt klocka, jag tänker då på alla analyser av de befintliga X299-kortens VRM-kylning, och diverse Threadripper-förhandstittar. Hur mycket det spelar in i ditt beslutsfattande vet jag inte, om du tänkt fortsätta på det du har ju gör det ju inte det alls. Hade du tänkt köpa nytt, eller köpa nytt senare men behålla samma loop, måste du tänka på att monoblock är helt moderkortsunika och ej går att återanvända. CPU-block kan ju återanvändas, men i fallet Threadripper skulle jag nog byta jetplate eftersom de fyra kärnorna ligger så utspridda.

Sen kan man ju räkna allt pysslande och knåpande som fördel om du tycker att det är roligt! Vill du bara att "allt ska fungera" utan större finlir är det nog en nackdel, istället, det kan bara du veta.

Själv kör jag för närvarande ett mellanting, jag har en EK Predator 240 som ju klassas som AIO, men består av ordentliga komponenter; bra CPU-block, standardstorlekar på slang och fittings, Laing-pump på radiatorn (inte på CPU-blocket som alla Asetek/CoolIT OEM) osv:

Jag är nöjd och håller märkbart mycket lägre temp än vid användande av "vanlig" AIO, kan stoppa slangarna på ett monoblock om jag känner för det i framtiden, slipper ljudet av en pump som vibrerar rakt ovanpå processorn, osv.

Permalänk

@Implor: Just nu har jag ett s.k utdaterat system som innehåller:

Corsair Obsidian 750D
ASUS Z97-A ATX
Intel i7-4790K @ 4.0Ghz (förtillfället efter jag gjort en CMOS reset)
Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz
2 MSI GeForce GTX 980 4G GAMING SLI
EVGA Supernova G2 750W
3 SSD och 1 mekanisk disk.

Så min tanke var ju att det är ett rätt "gammalt" men väl fungerande system fortfarande som klarar med det mesta. Så customloop idén är egentligen för att det är snyggt, roligt att pilla med och man får in något nytt i stället för den gamla tråkiga AIO kylaren. Sen om man kan få ner temps lite mer och kanske få ett bättre OC resultat berorende på chip då såklart och tystare är ju bara ett plus egentligen

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk

@Ferrat: Okej, jag räknar absolut inte med några större temperaturskillnader utan bara ett par grader typ i idle och load när jag har överklockat. Men sen är det ju pillet och de som intresserar mig lite också att man kan bygga det precis hur man vill ha det näst intill
Så tanken är att börja med CPU för att sen utveckla det till, gpu, mobo, ram osv osv i framtiden

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk
Medlem

@Perkele27: Jo då är det bara köra hårt :).

Men jag skulle nog sålt båda 980 korten och tagit loop pengarna och uppgraderat till 1080 TI :). Men det är jag de, Mr snål :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

@Edge1: Tanken är att jag ska starta med soft tubing då jag är nybörjare på detta. Så som jag skrev i ett annat svar så är tanken med detta mest för att det nog kommer bli kul och att jag tycker sånt här är intressant sen om man får några grader mindre så är det bara ett plus. Så egentligen är frågan om det är utkastade pengar eller en bra "investering" om man gillar att överklocka, typ?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk

@Implor: Hmm där sa du nått, har suttit och kollat på ett 1080Ti ett tag nu och har hela tiden funderat på att beställa men så fort man tänker göra det så åker snålbyxorna på och det blir inget av de. Men om jag säljer mina 980 kort och tar min budget för loopen och lägger till lite extra så kanske man skulle göra så dom du säger istället. Åhh nu blev de jobbigt :')

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk
Medlem

@Perkele27: Hehe. Kanske värt att kolla vad du får för korten :). Jag gissar 2000kr/st och sedan 3000kr för loopen. Då är vi uppe i 1080TI pengar :).

Men skulle oavsett vänta en månad eller så för nvidia lär komma med en prisjustering efter Vega släppet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag byggde just min första custom loop på 8 år med ekwb komponenter till min 7700K och 1080ti.
Största nöjet är egentligen att bygga ihop allt och sen se att skillnad i temperaturer är så påtagliga jämfört med H100i, 7700K 25-30 grader lägre , 1080ti max 40 grader i load.
Sen kan man alltid fråga sig om det är värt alla dessa tusenlappar..... JA enligt mig

Permalänk
Medlem

Det är absolut inte värt det enligt mig. En H110i GTX fungerar väldigt bra till en cpu MEN nöjet att sitta och pyssla ihop en custom loop ja då är det garanterat värt allt

Jag började med softtubing också och har ganska precis avslutat mitt första hard tubebygge. Nu har jag beställt ett monoblock istället till min 7700k. Senast köpte jag till ett vattenblock för mitt 1080Ti också.
Funderar starkt på att köpa block till RAM minnena också

Den största nackdelen är ju att det blir fruktansvärt dyrt när man väl börjar vattenkyla allt.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk

Det verkar vara väldigt delade meningar i detta ämnet, vilket inte är särskilt förvånande men kul diskussion iallafall
Om jag nu tänker köpa detta så ser min kundvagn ut såhär just nu iallafall (se länk). Vet inte om kan få dessa grejer billigare på lite olika ställen men jag orkar inte vänta en evighet på att allt ska komma haha

Ge mig gärna lite tips på förändringar eller om ni tror att detta kommer fungera bra ihop

Customloop

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk
Medlem

@Perkele27: Det jag kan rekommendera på en gång är faktiskt en metod för att kunna dränera systemet. Det du behöver då är t.ex. en T eller Y splitter, ett par male-to-male adaptrar samt en Ball Valve.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk

@Nephitis: Ja visst fan, tur att du sa det Tack! Men annars såg det helt okej ut eller? Kan du länka till dessa grejerna :)?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk
Skrivet av Edge1:

Nackdelar är väl främst att det kan vara krångligt, samt att läckor och andra problem är "ditt fel" helt och hållet (utom i vissa fall läckor direkt från CPU-blocket, vilket vissa tillverkare lämnar garanti mot).

Tänkte du köra hårdloop kan det dessutom bli krångligt att byta ut komponenter på moderkortet som loopen blockerar (t.ex. RAM, M.2), dock är ju detta ett större problem om du har en CPU+(ev multi) GPU-loop. Du måste ju även skaffa verktyg och sedan böja/kapa hårdloop själv, det är ju iofs. kanske ingen nackdel om du tycker det är roligt

Det kommer dessutom bli dyrare med fittings, tjockare ordentliga radiatorer, osv. men det är ju precis som böjandet av hårdloop kanske ingen direkt nackdel, bara du är medveten om det.

Fördel är ju att som du säger, det kan bli både svalare och tystare, dock är ju det ingen garanti. Själv skulle jag vilja säga att en hårdloop ger mer öppning för att du ska kunna trimma in systemet till en nivå av kyla och tysthet som du själv är nöjd med, snarare än förvänta dig automatisk förbättring av båda.

En annan eventuell fördel är ju att du kan skaffa monoblock och kyla CPU samt VRM samtidigt. Det verkar ju som om de nyare processorerna och moderkorten inte skulle må dåligt av det, om man hade tänkt klocka, jag tänker då på alla analyser av de befintliga X299-kortens VRM-kylning, och diverse Threadripper-förhandstittar. Hur mycket det spelar in i ditt beslutsfattande vet jag inte, om du tänkt fortsätta på det du har ju gör det ju inte det alls. Hade du tänkt köpa nytt, eller köpa nytt senare men behålla samma loop, måste du tänka på att monoblock är helt moderkortsunika och ej går att återanvända. CPU-block kan ju återanvändas, men i fallet Threadripper skulle jag nog byta jetplate eftersom de fyra kärnorna ligger så utspridda.

Sen kan man ju räkna allt pysslande och knåpande som fördel om du tycker att det är roligt! Vill du bara att "allt ska fungera" utan större finlir är det nog en nackdel, istället, det kan bara du veta.

Själv kör jag för närvarande ett mellanting, jag har en EK Predator 240 som ju klassas som AIO, men består av ordentliga komponenter; bra CPU-block, standardstorlekar på slang och fittings, Laing-pump på radiatorn (inte på CPU-blocket som alla Asetek/CoolIT OEM) osv:
http://i.imgur.com/JKBlRDs.jpg

Jag är nöjd och håller märkbart mycket lägre temp än vid användande av "vanlig" AIO, kan stoppa slangarna på ett monoblock om jag känner för det i framtiden, slipper ljudet av en pump som vibrerar rakt ovanpå processorn, osv.

Synd att dem inte säljer dessa nåmer Tar ju förevigt att dem ska släppa dem nya varianterna också

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av Perkele27:

Det verkar vara väldigt delade meningar i detta ämnet, vilket inte är särskilt förvånande men kul diskussion iallafall
Om jag nu tänker köpa detta så ser min kundvagn ut såhär just nu iallafall (se länk). Vet inte om kan få dessa grejer billigare på lite olika ställen men jag orkar inte vänta en evighet på att allt ska komma haha

Ge mig gärna lite tips på förändringar eller om ni tror att detta kommer fungera bra ihop

Customloop

Inte tittat på deras aluminium kit? https://www.ekfluidgaming.com/ . Prestandan är nästan samma fast billigare. Tyvärr är utbudet i deras Fluid Gaming inte helt klart så är lite snålt om fittings etc. Rekommenderar att du ser över detta innan du beställer

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

@jnilssonn: Ja, jag väntar med spänning på MLC, som ju blev försenad. Tänkte egentligen hoppa över den här generationen både när det gäller CPU och GPU, men nu kanske det blir Threadripper/7980XE samt 1080Ti till hösten ändå! Själv är jag storligen nöjd med Predator-AIOn och sparade min 360 när jag styckade och sålde mitt gamla X99-system just för att det fungerade bra.

@Perkele27: Din vagn såg helt okej ut tycker jag! Med genomskinliga block och slangar tycker jag bättre om Mayhem pastellfärg, men det är ju naturligtvis en smaksak, och dessutom beror det ju ganska mycket på hur resten av riggen ser ut också!

En EK-AF Ball Valve kan du sätta vid pumpen eller radiatorn, antagligen lättare att sätta vid pumpen. Sen finns det ju rads med fillport, t.ex. EK XTX, hur användbart det faktiskt är beror ju lite på hur du monterar, och hur ofta du tänker byta vätska. Lite jobbigt att behöva vända uppochned på hela chassit för att fylla det via valv nära pumpen om du flyttar riggen veckovis och tömmer/fyller varje gång, men ska den mest stå still gör det ju inget

Edit: Har inte Inet går det jättelätt att köpa direkt från EK, har aldrig varit något problem för mig, dom ligger ju i Europa.

Permalänk

@Edge1: Okej, men jag tänker lite såhär (se LÄNK ) var borde jag sätta grejen då så jag kan tömma och byta vätska i loopen och på vilken sida vore bäst o ha anslutningarna till radiatorn ? Jag har varit inne lite på ekwb också och kikat men jag är rätt otålig och dålig på att vänta på¨leveranser så helst vill man ju ha det dagen efter men att köpa direkt från EK har jag också som alternativ

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.