Trasigt grafikkort? el SSD?
Mitt system:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS Z87-A ATX
Minne: Kingston 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz HyperX Blue + Ballistix sport 8GB (2x4GB) bls4g3d1609ds1s00
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 760 2GB Windforce R2
Hårddisk: 1x Kingston SSD 256GB och 1st 1TB vanlig.
Nätaggregat: Corsair CX600M 600W
Hej,
Problemet började lite smått för ungefär fyra dagar sen. Jag märkte att när jag höll på att använda datorn så fastnade muspekaren och allt låste sig. Efter ungefär en halvminut blev allt svart och datorn startades om.
Jag tänkte inte mer på det men de kommande dagarna hände de oftare och oftare till jag till slut fick nog och började felsöka.
Vad är problemet?
Systemet fastnar och datorn dör. I början bara svart och omstart medan på senare tid fått meddelanden. Har fått dessa tre idag:
BSOD: Watchdog violation
BSOD: Critical process died
BSOD: Video scheduler internal error
Skärmen börjar också blinka ibland och det visas konstiga färger. Vissa fönster blir helt svarta ibland för att 5sek senare bara blinka till och fungera normalt igen.
När inträffar problemet?
Slumpmässigt när datorn är igång. Ibland direkt vid start och ibland efter upp till 30min efter start.
Har du någon aning om vad som orsakar problemet?
Jag tror det är grafikkortet som har gett upp alt. min SSD-disk. Kingstons SSD manager säger dock att det inte är något fel på disken.
Vad har gjort testat?
Jag har bla:
1. Öppnat och rengjort datorn från damm, ram-minnen, processorfläkt, hårddiskar, GPU-fläktar osv. Det var extremt mycket damm denna gång vilket absolut inte är bra.
2. Uppdaterat alla drivrutiner
3. Formaterat disken jag kör mitt OS på flera gånger och installerat om drivrutiner.
4. Följt guider på nätet med kända problem som kan orsaka de olika blue screens som jag nämnde ovan.
5. Utfört flera genomsökningar efter virus och malware.
6. Testat RAM-minnerna genom att koppla ur två i taget och har testat att byta plats på alla.
7. Har testat div. diagnostic-tools och kollat så att temperaturerna är ok överallt.
Är det någon som känner igen dessa "symptom" och vet vad det kan vara? Lutar det åt grafikkortet eller vad tror ni? Något mer jag kan testa för att utesluta ngn komponent? Är ju segt att köpa nytt grafikkort om det visar sig vara någon annan komponent som spökar.