Permalänk

EK-KIT P360, problem!

Tjena Sweclockers!

Jag har ett problem, jag byggde min första vatten loop igår, vattnet verkar flöda som det ska o pumpen går (molex). Men sen har jag märkt att min temperaturer är helt åt pipan, idle 35-40 grader och kör jag Aida 64 så kryper den lätt upp på 90, nästan 100 grader. Detta gör mig lite orolig då jag tydligen har gjort något fel, det är därför jag vänder mig till er. Allt ska vara kopplat rätt. Out (pump) > radiator > radiator > in (block) > out (block) > in (pump). Så just nu vet jag inte vad jag har gjort för fel, blocket är ditsatt med 115X backplate och gummipackning, dom rätta skruvarna och fjädrarna med tumskruvarna.

Så är det någon här som har tips på vad man kan checka eller göra för att det ska fungera som det ska?

EKWB kit

Vätskan

Datorspecs:

Mobo: ASUS Z97-A
CPU: Intel i7 4790K
Ram: Corsair Vengeance 1600 Mhz 16GB
PSU: EVGA Supernova G2 750W
GPU: MSI GTX 980 4G Gaming SLI

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk

Skruva loss CPU:n och kolla så att kylpastan har fördelats helt rätt på processorn. Ifall det inte är fördelat, kolla då att du satt fast blocket helt rätt på processorn.

Ifall du är helt säker på att du har satt fast blocket kan du lyfta CPU-blocket och kolla på undersidan så att de svarta skruvarna i kopparen är helt inskruvade. EKWB kan ibland skruva för lite så att de sticker ut en bit och därmed får blocket inte bra kontakt med cpu:n. Du måste självklart ta bort kylpastan så att du ser.

Permalänk
Medlem

@Perkele27: En bild på din loop skulle kanske kunna hjälpa ytterligare. :)... Men se till att skruva ner skruvarna tills de tar stopp. Men dra åt försiktigt medan du gör det.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Skrivet av oskarbrink01:

Skruva loss CPU:n och kolla så att kylpastan har fördelats helt rätt på processorn. Ifall det inte är fördelat, kolla då att du satt fast blocket helt rätt på processorn.

Ifall du är helt säker på att du har satt fast blocket kan du lyfta CPU-blocket och kolla på undersidan så att de svarta skruvarna i kopparen är helt inskruvade. EKWB kan ibland skruva för lite så att de sticker ut en bit och därmed får blocket inte bra kontakt med cpu:n. Du måste självklart ta bort kylpastan så att du ser.

Jag tänkte att jag skulle göra det under morgondagen, montera om blocket och skruva åt skruvarna och testa o se om det blir bättre, har även vänt och vridit på chassit för att få ut eventuell luft osv i systemet.

Skrivet av Nephitis:

@Perkele27: En bild på din loop skulle kanske kunna hjälpa ytterligare. :)... Men se till att skruva ner skruvarna tills de tar stopp. Men dra åt försiktigt medan du gör det.

Har tyvärr ingen möjlighet just nu o lägga upp bild då jag ej hittar min sladd till telefonen så jag kan föra över bilderna. Men jag ska göra som jag skrev ovan att montera om helt enkelt och lägga på ny kylpasta och se om det rättar till sig. Vill ju snart börja överklocka igen

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.