Permalänk
Medlem

Bahnhof bryggning till annan router

Hej! Mitt första inlägg på forumet. Jag har Bahnhof med telefoni och bredband. Vi hade en SIP-box av de förut men den gick sönder så de sa "Vi säljer inte SIP-boxar längre, ni får köpa våran router istället", och det gjorde vi. Vi tycker inte att den nya Tilgin från Bahnhof täcker hela huset, innan hade vi en Netgear N300 som funkade jättebra och täckte hela huset och halva gården.

Då kommer vi till frågan. Hur bryggar man Bahnhofs router, utan att förlora telefoni, till Netgear N300? Ifall någon har en guide kan ni gärna länka, annars kan ni försöka förklara hur man gör. Med brygga menar jag att telefoni sköts av Tilgin-routern medans Wi-Fi:t sköts av Netgear-routern. Jag har sett att det går men har inte hittat en guide för Bahnhof. Återkom gärna med frågor.

Tack
Eric

Permalänk
Medlem

Dom bör vara väldigt jämförbara om inte N300:an har högre effekt (vilket inte är lagligt), eller om antennerna är annorlunda vad det gäller spridning. Eventuellt bör du se till en renodlad AP som du placerar centralt.

Permalänk
Medlem

Det är bara att gå in på mina sidor på bahnhof och under menyn "box" kan du göra lite basic inställningar för routern, tex inaktivera wifi och köra bridge mode.

Om du har mer än ett uttag från leverantören tex. via en CPE kan du koppla routrarna parallellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Dom bör vara väldigt jämförbara om inte N300:an har högre effekt (vilket inte är lagligt), eller om antennerna är annorlunda vad det gäller spridning. Eventuellt bör du se till en renodlad AP som du placerar centralt.

Okej, men det går inte att brygga routern eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericepg:

Okej, men det går inte att brygga routern eller?

Jo,
Du kan koppla ned din N300 att bara agera som AP. Sedan kopplar du in det i din router.
Ska finnas guider ute kör en googling

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Jo,
Du kan koppla ned din N300 att bara agera som AP. Sedan kopplar du in det i din router.
Ska finnas guider ute kör en googling

Okej, ska testa imorgon, tack så mycket! 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericepg:

Okej, ska testa imorgon, tack så mycket! 😀

Har testat förut. Det är bara att jag inte kommer in på routern, måste jag koppla ur Tilginen för att komma in i routerninställningarna på N300:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericepg:

Har testat förut. Det är bara att jag inte kommer in på routern, måste jag koppla ur Tilginen för att komma in i routerninställningarna på N300:an

Nej inte nödvändigtvis.
Det som händer när du kopplar in din N300 i Tilginen är att den tilldelas en IP adress på din ordinarie DHCP ip range (som resten av datorerna), t.ex. 192.168.0.2, och alltså inte 192.168.1.1 (som jag tror konsumentrouters gör by default)
Kolla om du kan se en lista på uppkopplade enheter inne i Tilginens webbgränssnitt och leta upp IP adressen för din N300:a.

Om jag minns rätt är det bara sedan slå den i webbläsaren och så bör du kunna komma ån N300:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Nej inte nödvändigtvis.
Det som händer när du kopplar in din N300 i Tilginen är att den tilldelas en IP adress på din ordinarie DHCP ip range (som resten av datorerna), t.ex. 192.168.0.2, och alltså inte 192.168.1.1 (som jag tror konsumentrouters gör by default)
Kolla om du kan se en lista på uppkopplade enheter inne i Tilginens webbgränssnitt och leta upp IP adressen för din N300:a.

Om jag minns rätt är det bara sedan slå den i webbläsaren och så bör du kunna komma ån N300:an

Okej! Tack så mycket, ska testa imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Nej inte nödvändigtvis.

Det funkade inte, "connection timed out".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericepg:

Det funkade inte, "connection timed out".

Hmm... då bör du kunna prova tillfälligt koppla ur Tilginen.
Sedan koppla in N300:an på samma sätt du hade det förut och kunde komma åt det.
Därefter borde du kunna ställa ned den i AP mode enligt guide här:
https://kb.netgear.com/20927/How-do-I-change-my-NETGEAR-route...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Hmm... då bör du kunna prova tillfälligt koppla ur Tilginen.
Sedan koppla in N300:an på samma sätt du hade det förut och kunde komma åt det.
Därefter borde du kunna ställa ned den i AP mode enligt guide här:
https://kb.netgear.com/20927/How-do-I-change-my-NETGEAR-route...

Jag fick det att funka, återställde routern. Tack ändå!😀