Excel fråga, göra en lista med förekomster från annan lista

Permalänk
Medlem

Excel fråga, göra en lista med förekomster från annan lista

Hej, jag har ett problem, är det någon som har en lösning?

Säg att vi har en arbetsbok med 2 flikar

På den ena fliken så har vi en lista med olika material och om jag då fyller i hur många kvadratmeter det går åt i cellen bredvid materialnamnet på ett antal olika ämnen i denna långa lista

Exempel flik1

Trä 1,7
Metall
Sten 3,4
Bomull
Grus 3,8
Gräs
Asfalt 6,9

Kan jag då få en lista på flik2 som ser ut såhär?

Trä 1,7
Sten 3,4
Grus 3,8
Asfalt 6,9

Listan på flik2 ska ignorera de celler som inte fått ett värde ifyllt och det ska inte vara några tomma fält under/över de som flyttas över, de ska presenteras som en kompakt lista

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du inte bara filtrera vyn på Flik 1?

Permalänk
Medlem

Får köra någon typ av formeln: LETARAD och sen lägga in en OM sats för att den inte ska ta med tomma rader.

Exakt hur den ska byggas upp kan jag inte riktigt lösa här och nu, men det är en bra start att börja kolla upp de två kommandona.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

I flik 2:
Gå till Data
Markera kolumnen med nummer
Filtrera
Tryck på pilen i översta rutan
Talfilter
Större än
Skriv 0 i rutan
OK

Permalänk
Medlem

Hade allt varit på en flik hade det varit smidigt men det får det inte vara.

Men en person som räknar på ett jobb jobbar på flik1 och fyller i hur mycket material som går åt av varje produkt från materiallistan

Person2 vill bara se materialen som kommer användas på flik2 till jobbet och är inte intresserad av alla material som finns att tillgå

Man kan göra en formel som letar av förekomster högre än 0,1 och presentera det i en cell
Kan man då göra en formel i cellen under som letar efter förekomster större än 0,1 men hoppar över och tar nästa förekomst över 0,1 i listan så att alla material kommer med i "presentationen"

Permalänk
Medlem

Jag har kanske gjort lite framsteg

https://www.ablebits.com/office-addins-blog/2017/02/22/vlooku...

länken ovan har ett exempel på "vlookup with multiple values"

formeln ser ut såhär:

{=OMFEL(INDEX($A$3:$A$13;MINSTA(OM(D$2=$B$3:$B$13;RAD($B$3:$B$13)-MIN(RAD($B$3:$B$13))+1;""); RAD()-2));"")}

formeln letar efter förekomster av "Adam" och rapporterar vad det står i cellen till höger om förekomster av "Adam"

Jag funderar på om man kan modifera koden så att den istället letar förekomster av numeriska värden och då rapportar aktuellt numeriskt värde och texten i cellen bredvid

Permalänk
Medlem

ok, jag kom fram till en lösning

{=OMFEL(INDEX($A$3:$A$13;MINSTA(OM($B$3:$B$13>0,0001;RAD($B$3:$B$13)-MIN(RAD($B$3:$B$13))+1;""); RAD()-2));"")}

samt

=OMFEL(LETARAD($D3;$A$3:$B$13;2;0);"")