Forumdelen sponsras av

Deep sleep mode vs on/off button (Acer Xb271hu)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

Deep sleep mode vs on/off button (Acer Xb271hu)

Hej!

Tänkte kolla med er om vad som är bäst när man inte använder skärmen. Jag har en Acer XB271HU som har på/av-knapp längst ner till höger på skärmen, samt en funktion som gör att den hamnar i "deep sleep mode" när den inte fått någon input från datorn på några minuter. I deep sleep lyser LED:en på framsidan orange och skärmen blir helsvart. Vad är bäst att göra när man går och lägger eller sig eller går till jobbet? Ska jag stänga av skärmen med knappen varje gång? Riskerar man inte då att klämma åt skärmen lite grann och orsaka backlight bleed i längden? Efter typ 1000 tryckningar på knappen eller är det bättre att köra med "deep sleep mode" och bara låta skärmen köra i standby när datorn stängs av? Den verkar ligga i viloläge då och den ska enligt manualen konsumera 0.5 watt (per timme?). I deep sleep kanske man orsakar slitningar på skärmen i längden eftersom den aldrig riktigt är avstängd..

Jag är lite nojigare än gemene användare kanske, men jag har fått ett riktigt fint exemplar som jag är lite extra rädd om

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Zimoy: Det är inte svårare än att du använder det som fungerar bäst för dig. Det som talar mot Deep Sleep-funktionen är att en del, men långt ifrån alla, användare upplever problem med att väcka skärmen emellanåt. Datorn startar men skärmen reagerar inte.

Så testa dig fram.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

@Laxpudding: Tack för ditt svar!

Hittills har det funkat bra med deep sleep mode, men finns det någon risk med att ha skärmen på krypström i veckor och månader utan att stänga av den helt?

Som sagt, lämnar skärmen på när jag stänger av datorn. Den visar "no input" någon minut, sedan blir den helt svart och den orangea lampan lyser Då går jag och lägger mig och låter skärmen sättas på nästa dag när jag startar datorn.

Älskar skärmen än så länge. Ett riktigt bra exemplar utan synbar BLB som duger till att köra alla mörka spel man kan tänka sig