Permalänk
Medlem

Hur funkar detta arvet ?

Sören och Lisa är gifta. De har inga gemensamma barn, men Sören har en dotter som heter Cia och Lisa har en son som heter Christer. Sören och Lisa har upprättat ett inbördes testamente med rätt för efterlevande make att ärva den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Den avlidnes barn ska dock alltid ärva laglotten. Efter en tid avlider Lisa. Boet värderas totalt till 800 000 kr.
A. Gör en värdemässig fördelning av boet.
B. Efter en tid avlider även Sören, gör en värdemässig fördelning av boet

Mitt svar hittils är:

När Lisa dör värderas boet till 800 000kr. Sören äger halva boet om 400 000kr genom sin giftorätt. Laglotten som är hälften av arvslotten alltså 200 000kr tillfaller Lisas son Christer. Resterande 200 000kr tillfaller hennes make Sören som får totalt 600 000kr.
b,
När Sören sedan dör ärver Christer 25% av alla tillgångar och har då fått sin fulla arvslott.
600 000kr är boet värt , Christer får 150 000kr alltså 25% och Cia får resterande 450 00kr

stämmer detta? detta var klurigt..

Visa signatur

*Signatur raderad av Aser: olämplig se §1*

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

bra med länkar men hade jag förstått om det var rätt eller fel hade jag inte frågat.

någon annan ?

Visa signatur

*Signatur raderad av Aser: olämplig se §1*

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalix:

bra med länkar men hade jag förstått om det var rätt eller fel hade jag inte frågat.

någon annan ?

Christer kommer ärva 50% av Lisas tillgångar (200k, hälften av 400k) när hon dör. Han kommer väl sen inte ha rätt till någonting mer när Sören dör? Christer är ju inte Sörens barn.

Permalänk
Medlem

Det stämmer inte. Då Sören dör ärver inte Christer någonting. Han är inte släkt med Sören och har fått sitt arv av Lisa då hon dog (sin laglott).

När Sören sedan dör så ärver hans barn 100% av tillgångarna.

Permalänk
Legendarisk

*** Rensat OT som inte bidrog till att hjälpa TS ***

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kribb:

Det stämmer inte. Då Sören dör ärver inte Christer någonting. Han är inte släkt med Sören och har fått sitt arv av Lisa då hon dog (sin laglott).

När Sören sedan dör så ärver hans barn 100% av tillgångarna.

Precis så!

Det uppstår en del otrevliga situationer kring detta när barnet till första avlidna partnern vill ha ut sina pengar innan den andra partnern gått bort. Det blir ibland tvångsförsäljning vilket är... mindre önskvärt såklart.
Rådet vid dessa situationer är att upprätta kontrakt med ungarna att de inte får sälja av huset som de äger innan båda päronen avlidit eller inte kan bo kvar eller nå liknande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar, då hoppas jag att detta svaret blir mer korrekt.

a,
När Lisa dör värderas boet till 800 000kr. Sören äger halva boet om 400 000kr genom sin giftorätt. Laglotten som är hälften av arvslotten alltså 200 000kr tillfaller Lisas son Christer. Resterande 200 000kr tillfaller hennes make Sören via testamentet som får totalt 600 000kr.
b,
När Sören sedan dör ärver Cia alla tillgångar, alltså 600 000 eller vad summan nu är i det läget. Detta eftersom Sören hade fri förfoganderätt.

Visa signatur

*Signatur raderad av Aser: olämplig se §1*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kalix:

Tack så mycket för svar, då hoppas jag att detta svaret blir mer korrekt.

a,
När Lisa dör värderas boet till 800 000kr. Sören äger halva boet om 400 000kr genom sin giftorätt. Laglotten som är hälften av arvslotten alltså 200 000kr tillfaller Lisas son Christer. Resterande 200 000kr tillfaller hennes make Sören via testamentet som får totalt 600 000kr.
b,
När Sören sedan dör ärver Cia alla tillgångar, alltså 600 000 eller vad summan nu är i det läget. Detta eftersom Sören hade fri förfoganderätt.

Nää. Christer ärver hela innehavet från Lisa, alltså 400.000:- direkt.
Problemet ligger väl häri:
"Sören och Lisa har upprättat ett inbördes testamente med rätt för efterlevande make att ärva den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt."
Vad jag förstått så håller inte det där. Ungarnas arvsrätt går inte att kontraktera bort. Eller ja, det är så jag förstått det hela sedan tidigare iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nää. Christer ärver hela innehavet från Lisa, alltså 400.000:- direkt.
Problemet ligger väl häri:
"Sören och Lisa har upprättat ett inbördes testamente med rätt för efterlevande make att ärva den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt."
Vad jag förstått så håller inte det där. Ungarnas arvsrätt går inte att kontraktera bort. Eller ja, det är så jag förstått det hela sedan tidigare iaf.

Barn har endast rätt till 50% av kvarlåtenskapen (laglotten) och i och med testamentet kommer Christer endast få sin laglott. Han måste dessutom begära jämkning av testamentet för att få ut sin laglott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kakann:

Barn har endast rätt till 50% av kvarlåtenskapen (laglotten) och i och med testamentet kommer Christer endast få sin laglott. Han måste dessutom begära jämkning av testamentet för att få ut sin laglott.

Tackar för rättning. Det här visste jag inte sedan innan!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tack så mycket alla!
detta blir kanon

Visa signatur

*Signatur raderad av Aser: olämplig se §1*