Brev från comhem - Utläming av kundinformation

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Det kan aldrig vara utpressning att upplysa någon om eventuell stämning, det funkar liksom bara inte eftersom det är precis så man gör.

Klart det kan. Det räcker att den som skickar "upplysningen" kan orsaka den som tar emot "informationen" större kostnader, och att den som tar emot "informationen" är försvarslös. Denna behöver inte ens vara oskyldig.

Skrivet av VresiBerba:

Om du har du källa på det skulle jag vara tacksam.

någon av de senaste fildelningsdommarna är jag rädd. Jag läser som regel bara nyheterna, och har därför ingen koll på vilken av dem.

Skrivet av VresiBerba:

Fast huruvida ett helt hypotetisk brottmål skulle vara framgångsrikt eller inte kan ju knappast påverka giltigheten av ett civilmål. Jag menar vem som helst kan ju stämma någon för vad som helst, men det innebär ju inte att rätten tar upp målet.

Fast när man vill ha pengar av någon som man tycker har begått just ett lagbrott, så är det polisanmälan, och brottsmål som gäller. Du kör inte civilrättsligt mot killen som gör inbrott, stjäl din TV, och pissar på hallmattan.

Skrivet av VresiBerba:

Nu kretsade ju just detta förstås om utpressning vilket är brottsligt och då måste åtal väckas av åklagare och eftersom mig veterligen ingen gjort det och därför också ingen har blivit dömd för utpressning kan det därför heller inte enligt rättspraxis betraktas som utpressning. Att det är skitigt gjort och att man försöker skrämmas kan man ju diskutera, men för att det skall betraktas som utpressning måste man i domstol ha dömts för det.

Skönt att du håller med om att påstådda brott ska polisanmälas, och gå via brottsrätt, med samma rättssäkerhets som följd. Då vet jag inte riktigt vad vi bråkar om. För övrigt så är min text du citerat, ett svar till en kille som tycker att fildelningsfallet, inte utpressningen ska gå via brottsrätt, med åklagare.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Jo man skulle väl kunna jämföra det här med att snylta/planka och åka utan biljett.

https://sl.se/sv/info/biljetter/giltig-biljett/utan-biljett/

1500:- utan att någon åklagare är med och gör av med skattepengar.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Klart det kan. Det räcker att den som skickar "upplysningen" kan orsaka den som tar emot "informationen" större kostnader, och att den som tar emot "informationen" är försvarslös. Denna behöver inte ens vara oskyldig.

Naturligtvis fungerar det inte så. Om bingo inte lämnar tillbaka den gräsklippare han lånat av mig och blir då uppmanad av min advokat att återlämna den skulle detta medföra att Bingo inte längre har en gräsklippare och måste därför köpa en vilket i sin tur orsakar kostnader. Detta är inte utpressning!

När för några år sedan gick min far gick bort och dennes sambo vägrade mig det arv som jag enligt lag var berättigad till tog jag kontakt med en advokat som givetvis inte slängde sig på luren och lämnade in en stämningsansökan till Tingsrätten. Han gjorde, vad som i dessa fall alla advokater i 95% av fallen gör, skickar ett brev till vederbörande, som i sin tur kontaktade en advokat själv. Att detta skulle kunna medföra ett civilmål där givetvis kostnader är inblandade är så klart inte utpressning, för då är ALLT utpressning.

Skrivet av -=Mr_B=-:

någon av de senaste fildelningsdommarna är jag rädd. Jag läser som regel bara nyheterna, och har därför ingen koll på vilken av dem.

Nähep.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast när man vill ha pengar av någon som man tycker har begått just ett lagbrott, så är det polisanmälan, och brottsmål som gäller. Du kör inte civilrättsligt mot killen som gör inbrott, stjäl din TV, och pissar på hallmattan.

I detta fallet har ju dock inte polisen gjort någonting. Det är väl självklart att jag måste få, via till exempel advokat stämma snubben som snodde min moppe, vilket sist jag kollade upp är liksom brott mot upphovsrättigheter, brottsligt. Detta medför ju inte på något sätt att jag gör mig skyldig till utpressning men kan såklart, om en domstol dömer till min fördel också medföra att moppetjuven kan åtalas efter vad som uppdagats i en civildomstol.

Ett brott är det först EFTER att en domstol dömt att det är ett brott, inte innan så om inte polisen gör något åt att Virpi knallat iväg med din TV kan du ju naturligtvis stämma henne för det, men man stämmer ju inte för stöld, utan för orsakad skada. Det begriper du väl själv.

Skrivet av -=Mr_B=-:

För övrigt så är min text du citerat, ett svar till en kille som tycker att fildelningsfallet, inte utpressningen ska gå via brottsrätt, med åklagare.

Nej. Texten du svarade på var av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Naturligtvis fungerar det inte så. Om bingo inte lämnar tillbaka den gräsklippare han lånat av mig och blir då uppmanad av min advokat att återlämna den skulle detta medföra att Bingo inte längre har en gräsklippare och måste därför köpa en vilket i sin tur orsakar kostnader. Detta är inte utpressning!

Fast här är parterna jämnbördiga, nå, mer eller mindre. Du är dessutom bara intresserad av ersättning för din gräsklippare, och inte som i det här fallet, betala 4500:- för att undvika mycket större kostnader.

Skrivet av VresiBerba:

I detta fallet har ju dock inte polisen gjort någonting.

Man har inte polisanmält, så självklart inte. Rättspraktis har visat att det inte går att få någon dömd mot sitt nekande i det här läget, eftersom bevisläget är omöjligt.

Skrivet av VresiBerba:

Det är väl självklart att jag måste ju jag få, via till exempel advokat stämma snubben som snodde min moppe,

Det kan du ju prova med. Med mindre än att killen faktiskt redan blivit dömd för stöld av din moped, kommer du inte få något den vägen. Normalt gör man därför sin inlaga om ersättningskrav i samband med brottsmålet.

Skrivet av VresiBerba:

vilket sist jag kollade upp är liksom brott mot upphovsrättigheter, brottsligt.

Japp, polisanmäl för all del. Skicka inte brev "ge mig x kronor, annars polisanmäler jag ett brott jag vet du har begått.

Skrivet av VresiBerba:

Nej. Texten du svarade på var av mig.

Jag tror du behöver klicka på "gå till inlägget" ett par gånger. Du hamnar här:

Skrivet av Bassen87:
Skrivet av Andreas Epradius:

Vi kan väl kanske konstatera att i stort sett alla de som fått brevet, faktiskt är de som begått ett lagbrott.

Nej det konstateras med hjälp utav en rättegång, där man får komma med bevis som är mer än ett IP-nummer.

Varifrån du fick att det handlade om utpressning vet jag inte. Det var något du tog fram helt på egen hand:

Skrivet av VresiBerba:

Om det är utpressning eller inte kan bara konstateras med hjälp av en rättegång, där åklagare får komma med bevis om det är utpressning. I annat fall är det inte utpressning.

Ingen har diskuterat utpressning i det kommentars-ledet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast här är parterna jämnbördiga, nå, mer eller mindre. Du är dessutom bara intresserad av ersättning för din gräsklippare, och inte som i det här fallet, betala 4500:- för att undvika mycket större kostnader.

Vilka större kostnader? Eventuella kostnader är väl upp till yrkande i rätten, inte vad som avses i brevet. Kan ju lika gärna landa vid precis det beloppet eller inget alls.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det kan du ju prova med. Med mindre än att killen faktiskt redan blivit dömd för stöld av din moped, kommer du inte få något den vägen.

Men i mitt exempel har han inte blivit dömd.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tror du behöver klicka på "gå till inlägget" ett par gånger. Du hamnar här:
Varifrån du fick att det handlade om utpressning vet jag inte. Det var något du tog fram helt på egen hand:

Ugh... det kommer från detta inlägget där jag använder Bassen87s logik att det kräver en domstol för att konstatera att ett brott har begåtts vilket rimligtvis torde även inkludera utpressning, då även det är ett brott. Därav handlade mitt inlägg om utpressning, ett inlägg du svarade på.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Ingen har diskuterat utpressning i det kommentars-ledet.

BÅDE jag och Bassen87 diskuterade utpressning i den tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas Epradius:

Sen kanske man ska vara tydlig med att självklart kan någon uppleva det som ett hot. Men då ska man ju också anmäla det till Polisen. Dom har öppet dygnet runt och anmälan kan göras på internet eller till 114 14. Brevet går ju bifoga som bevisbörda.

Exakt. Om man nu känner att det är utpressning så polisanmäl. Om inte polisen tar ärendet vidare eller att staten skulle förlora i rätten så är det ställt utom allt tvivel att det inte är utpressning. Tills detta har inträffat, kan man alltså inte säga att det är utpressning mer än att man kan säga att någon har brutit mot upphovsrättigheter; det är domstolar som avgör sådant, ingen annan. Denna dörren svänger alltså åt båda hållen.

Permalänk
Medlem

Bara att kryptera sina diskar med ett starkt lösenord om man är orolig och kasta brevet, tror knappast de skulle driva ärendet vidare till domstol och även om de skulle det så ligger bevisbördan på dem.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Fick du något brev? Jag fick samma mail från Comhem idag....

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Kostar 1200:- att få ett föreläggande via tingsrätten. Jag hade bestridit. Det kostar dem tusentals kronor i timkostnader att ens driva ett enskilt mål.

Efter 5 sekunder googling så ser jag att det kostar 900 kr för mindre summor.

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Jag har fått brev från njord 2 gånger, ett "hot" och en påminnelse om "hot". Båda har åkt i papperskorgen. Däremot så har jag inte fått något brev från min ISP att de har lämnat ut mina uppgifter. Ska inte de skicka ut information till mig att de gett ut min information till 3dje part? Efter ett visst tidsintervall då.