Använda mobil för att koppla dator till wifi?

Permalänk
Medlem

Använda mobil för att koppla dator till wifi?

Hej

Har börjat få lite problem med internet till datorn (kör via el uttag). Har krångat idag och imorogn så ska min fru stitta och ha lektion på datorn. Hon har ingen täckning där vi bor, så att använda mobilens internet via laddar sladden funkar inte. Wifi som vi har hemma har funkat bra utan att strula. Är det möjligt att använda mobilen för att kunna koppla upp datorn mot wifi?

/Albert

Permalänk
Medlem

antagligen, men det kanske vore en ide att köra med wifi kort eller usb dongle?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Android finns det säkert någon app, men är det en iPhone så går det inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

@Json_81: Klart det går med iphone. Aldrig hört talas om internetdelning? Även android klarar uppgiften galant via internetdelning.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

antagligen, men det kanske vore en ide att köra med wifi kort eller usb dongle?

Skrivet av Json_81:

Android finns det säkert någon app, men är det en iPhone så går det inte.

Skrivet av Genx031:

@Json_81: Klart det går med iphone. Aldrig hört talas om internetdelning? Även android klarar uppgiften galant via internetdelning.

Har ingen dongel eller möjlighet att åka till någon affär och köpa innan imorgon. Hon har ingen täckning hemma så hon kan inte internetdela. Vore väldigt smidigt annars.

@Json81 vet du någon app som funkar?

Permalänk
Medlem

@Extol: Men visst kan hon väl internetdela erat WiFi, eller har jag fått något om bakfoten?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Thumbii: Normalt sett delar man mobilens internet över Wifi. Så kallad Hotspot.

Nej, det går inte att ansluta till wifi och dela det över USB. Inte utan att jailbreaka.

Permalänk
Medlem

Har datorn fungerande Wifi eller Bluetooth inbyggt eller med adapter.
Så kommer datorn kunna koppla upp sig på mobilens Wifi eller Bluetooth och använda mobilens 4G/3G.

Det gäller bara att aktivera det i Android:
Samsung (Android7) Inställningar > Anslutning > Mobil Hotspot och Internetdelning.
LG (Android 6) Inställningar > Internetdelning Wi-Fi delning/Bluetooth delning.

Minns att man förr runt 2010 kunde dela via USB-sladd med Xperia X10 Mini men de senaste åren är det trådlöst som gäller.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är standard eller inte men vet att vissa äldre telefoner har det som kallas USB-Tethering. Vilket då delar telefonens internet (vet ej om det gäller wifi då jag endast testat mot mobilsurf). I min Huawei så heter det USB-Sammansättning.
Den ligger för mig på samma ställe som Wifihotspot, kan vara värt att kolla upp.

Permalänk

@Extol:

Behövs ingen app eller jailbrake för Android för att dela ut mobilens internet (antingen wifi eller 3G-koppling) via USB-kabel till datorn. I min Sony Z 3 Compact är det Inställningar-Trådlöst och nätverk-Mer-Internetdelning och hotspot-USB-delning, dyket upp i windows efter några sekunder. Körde på det senast för några dagar sen när min dator inte lyckades ansluta till ett wifi men min mobil gjorde det.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Var jag förstår så vill Extol använda mobilen som en wifi adapter till en datorn. Det som behövs testas är om mobilen tillåter att den kopplas upp mot Wifi OCH dela den vidare till datorn via USB kabeln.

I mobilens Wifi inställningar behöver man koppla upp sig mot husets wifi.

Efter att USB kabeln kopplats från mobilen till datorn försöker man starta USB-Tethering (eller vad det kallas) i mobilens inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

@Extol: Men visst kan hon väl internetdela erat WiFi, eller har jag fått något om bakfoten?

Skrivet av tBiorrith:

@Thumbii: Normalt sett delar man mobilens internet över Wifi. Så kallad Hotspot.

Nej, det går inte att ansluta till wifi och dela det över USB. Inte utan att jailbreaka.

Skrivet av Kronvrak:

Så kommer datorn kunna koppla upp sig på mobilens Wifi eller Bluetooth och använda mobilens 4G/3G.

Samsung (Android7) Inställningar > Anslutning > Mobil Hotspot och Internetdelning.

Minns att man förr runt 2010 kunde dela via USB-sladd med Xperia X10 Mini men de senaste åren är det trådlöst som gäller.

Skrivet av Sarynoth:

Vet inte om det är standard eller inte men vet att vissa äldre telefoner har det som kallas USB-Tethering. Vilket då delar telefonens internet (vet ej om det gäller wifi då jag endast testat mot mobilsurf). I min Huawei så heter det USB-Sammansättning.
Den ligger för mig på samma ställe som Wifihotspot, kan vara värt att kolla upp.

Skrivet av lillpeparoni:

@Extol:

Behövs ingen app eller jailbrake för Android för att dela ut mobilens internet (antingen wifi eller 3G-koppling) via USB-kabel till datorn. I min Sony Z 3 Compact är det Inställningar-Trådlöst och nätverk-Mer-Internetdelning och hotspot-USB-delning, dyket upp i windows efter några sekunder. Körde på det senast för några dagar sen när min dator inte lyckades ansluta till ett wifi men min mobil gjorde det.

Skrivet av panpo98:

Var jag förstår så vill Extol använda mobilen som en wifi adapter till en datorn. Det som behövs testas är om mobilen tillåter att den kopplas upp mot Wifi OCH dela den vidare till datorn via USB kabeln.

I mobilens Wifi inställningar behöver man koppla upp sig mot husets wifi.

Efter att USB kabeln kopplats från mobilen till datorn försöker man starta USB-Tethering (eller vad det kallas) i mobilens inställningar.

Tack för alla svar!

Precis så som @panpo98 sa så undrade jag om det funkade att använda mobilen som wifi adapter till datorn för att komma in på wifi som vi har hemma. Datorn saknar wifi/blåtand och min fru som är hemma har inte täckning med mobilen hemma så hon kan inte dela sin telefons internet.

Tänkte att det inte skulle gå med att bara koppla in mobilen till datorn, när mobilen är ansluten till wifi och samtidigt använda mobilen för att ge daton internet via wifi genom mobilen. (Gick inte när jag provade för länge sedan me min iPhone 4, har en Honor 8 nu)
Men det gick hur bra som helst
Tack så mycket för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Så tar vi och läser frågan först.

Att dela en wifiuppkoppling till en dator via BT eller sladd går inte från en iPhone.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

@Json81 vet du någon app som funkar?

Tyvärr inte, undviker android

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Json_81: vi säger så... Tror jag kan aningen mer än dug när d kommer till Apple.

Visa signatur

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Med min Huawei mate 9 PRO är det inga problem att ansluta mobilen med usb kabeln och låta den agera wifi mottagare. Heter usb sammanlänkning och ligger i menyn internetdelning. Så om det har nog mer med vilken mobiltelefon du köpt än årsmodell.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

@Json_81: vi säger så... Tror jag kan aningen mer än dug när d kommer till Apple.

Då föreslår jag att du berättar hur man gör.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Då föreslår jag att du berättar hur man gör.

Såhär gör du

Kan ju tilllägga att jag har jobbat på Applecare i 18 månader, och utbildad på samtliga Appleprodukter.

Dock som du säger, så löser det ej kunds problem, då han säger att han inte har mottagning på Tfn. Gällande det avseendet finns det ingen lur i världens som kan tillfredställa kund.

Visa signatur

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

@Genx031 Internetdelning/hotspot har aldrig vart aktuellt i tråden, är lite osäker på varför du pratar om detta? TS vill använda sin telefon som en USB-dongel/Wifi kort för att kunna ansluta en dator till sitt hemma wifi.

Permalänk
Avstängd

Det skall väl vara samma princip som för hotspot, åtminstone på min Android, men den är halvgammal.
Edit, det ligger dock i en annan ikonrad, inte raden för mobil hotspot, den har en egen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Såhär gör du

Kan ju tilllägga att jag har jobbat på Applecare i 18 månader, och utbildad på samtliga Appleprodukter.

Dock som du säger, så löser det ej kunds problem, då han säger att han inte har mottagning på Tfn. Gällande det avseendet finns det ingen lur i världens som kan tillfredställa kund.

Det är ju jättebra men du har fortfarande inte förstått frågan.
Det handlar inte om att dela mobiluppkopplingen till wifi eller något annat, det var dela wifianslutningen på telefonen till datorn som efterfrågades.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Min hamnar som en egen enhet när jag kopplar in den på enbart wifinätet (som går via en annan router), sedan kan man välja om man vill använda den fristående, kommunicera med en specifik dator, eller ansluta visa USB porten, osv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte hur det ser ut på Iphone, men på Android skall det finnas plug and play appar för detta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number