Permalänk
Livsnjutare 😎

Stormtrooper i pärlkonst

Så!, för de som inte redan sett eller vet om det så - pärlar jag en hel del.
Yes, det är samma små pärlor som barnen i förskolan använder och gör små bilar, pepparkaksgubbar och dylikt utav... bara att jag tagit det några nivåer högre.

Jag använder det främst som stressterapi och i kreativt syfte, att få skapa något fysiskt medan man låter tankarna lägga sig och fokus infinna sig...

Nog dravvlat om varför jag gör detta - nu var det dags för ett nytt projekt, och denna gång tog jag mig kanske lite vatten över huvudet... den här har tagit tid!
"Blod, svett och tårar" är ju ett känt begrepp, och även om det inte var så illa så var denna pjäs allt annat än lätt... men!, nu är den klar!

Så låt mig presentera, från början till slut - Stormtrooper - Ready for battle
Mönster och design skapat utav mig, 2017.

  • 35.000+ pärlor

  • 40h+ timmar

  • 1,3m+ hög

För de som bor i Varberg eller tänkt att gå på bio så finns faktiskt tavlan att beskåda på plats @ Bio Capitol vid biljettinsläppet
http://www.biocapitol.se/

Detta är inte ett sponsrat inlägg på något vis, jag har inte fått betalt för att göra denna tavla eller dylikt - det är endast för privat bruk. Att den hänger på biografen var bara en fråga från mig personligen eftersom filmen går där på "storduken" just nu.

Bryter detta mot några regler, vänligen kontakta mig så tar jag bort detta.

Se övriga gallerier här: http://www.sweclockers.com/medlem/andreas_dock/gallerier

Besök galleriet här

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kvack! Sequel-trilogystormy ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Fan va frän! Grymt

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Hultman:

Fan va frän! Grymt

Tack!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Va köper du dina pärlor egentligen? Funderar att lägga något likande då jag har det lite tomt på väggarna för tillfället och skulle behöva något man kan döda lite tid på emellanåt. Har du upplevt några problem att mixa pärlor från olika tillverkare när det kommer till att smälta ihop de?

Permalänk
Medlem

Läste första stycken och tänkte vad fan håller människan på med..
Såg resultatet och är grymt imponerad. Kul med folk som har lite annorlunda hobbys. Riktigt jävla bra blev den, du ska vara stolt över denna skapelse!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jonatannossrep:

Snyggt bygge! Va köper du dina pärlor egentligen? Funderar att lägga något likande då jag har det lite tomt på väggarna för tillfället och skulle behöva något man kan döda lite tid på emellanåt. Har du upplevt några problem att mixa pärlor från olika tillverkare när det kommer till att smälta ihop de?

Jag köper mina pärlor på lite olika ställen, men det handlar främst om vilka märken man vill ha.
Hama finns på BR Leksaker och ett annat märke PhotoPearls (Nabbi) finns på Panduro Hobby / Lekia. De har även Hama.
Till denna skapelsen har jag använt Artkal -pärlor från S-serien och 5mm storlek (yes, det finns flera olika sorter att välja på här också) och de är, utan tvekan, de bästa - men de kostar mer.

Dessutom går de inte att köpa utav en svensk åf, utan man får importera.
Däremot är det enklare nu när Perleskuret.dk öppnade och skickar till till sverige med mindre kostnad och betydligt snabbare leverans än den officiella återförsäljaren.

Artkal förnyade även nyligen sin palett och erbjuder nu c:a 160st nyanser att leka med - där har bara Hama och Nabbi/PP bara runt 30 nyanser var.

Det blir många färger att välja på...

Det kan vara lite problem att blanda pärlor från olika tillverkare, mest pga. smältningsgrad.
Dock så stryker jag bara ena sidan som sagt, och då är problemet över lag väldigt litet. Planerar man dock att stryka ner hårdare eller liknande så avråder jag starkt från detta - gör det med barnens saker då de vill leka med dem, och så snart pärlorna trycks ihop märks de olika smältgraderna av och deformering syns.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av logrell:

Läste första stycken och tänkte vad fan håller människan på med..
Såg resultatet och är grymt imponerad. Kul med folk som har lite annorlunda hobbys. Riktigt jävla bra blev den, du ska vara stolt över denna skapelse!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, drog rejält i smilbanden när jag läste "tänkte vad fan håller människan på med.."

Jag tackar ödmjukast!, det värmer

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Haha, drog rejält i smilbanden när jag läste "tänkte vad fan håller människan på med.."

Jag tackar ödmjukast!, det värmer

Haha ja men för mig lät det så konstigt eftersom jag inte sett nånting likande förut. Tänkte ju bara på sånna där fula som man gjorde när man var liten som morsan kände sig tvingad att ha framme🤘😂

Det här du gjort är ju verkligen konst på hög nivå Trodde aldrig att det skulle gå att få sånt djup i en pärladtavla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har också gjort några artkal-tavlor i gråskala. Jag gör dock mönster och jobbar med Photoshop.
Hur får du in det i Excel med färgnummer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

HERRE MIN SKAPARE! Jag köper gärna en tavla från dig om du fixa sånt till mig!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Dansken88:

HERRE MIN SKAPARE! Jag köper gärna en tavla från dig om du fixa sånt till mig!

PM!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Så galet snygg!

Hade nog aldrig orkat göra något sånt här, även att jag är väldigt pillig och pysslig av mig!

Starkt jobbat!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Blir inspirerad att själv göra enklare pärlkonst till väggarna.

Mer pärlkonst för folket!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Extremaz:

Så galet snygg!

Hade nog aldrig orkat göra något sånt här, även att jag är väldigt pillig och pysslig av mig!

Starkt jobbat!

Det tar tid och är ingenting man "gör på en kväll" - men man blir allt lite stolt när det är klart

Skrivet av Caradrel:

Riktigt snyggt! Blir inspirerad att själv göra enklare pärlkonst till väggarna.

Mer pärlkonst för folket!

Jajjemen, kör hårt!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Läckert!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha kul att den här kom upp i flödet precis när jag är mitt uppe i ett star wars maraton 😁 det måste vara kraften som fört oss samman🤔Gott nytt år och må kraften vara mer er!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Wow! Vilka grejer du gör. Någonstans hittade jag din Super Mario Odessey. Sugen på att pärla någonting liknande. Är det svårt att sätta ihop pärlplattorna efter att de är pärlade? Vad använder du för "underlag" som du stryker på och vad är det för tejp? Och använder du Hamapärlor? Pepp och tusen frågor 😄

Permalänk
Medlem

För strykning så kan jag varmt rekommendera strykjärn för vallning (vallajärn).

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Sandra84:

Wow! Vilka grejer du gör. Någonstans hittade jag din Super Mario Odessey. Sugen på att pärla någonting liknande. Är det svårt att sätta ihop pärlplattorna efter att de är pärlade? Vad använder du för "underlag" som du stryker på och vad är det för tejp? Och använder du Hamapärlor? Pepp och tusen frågor 😄

Hehe tack 🤩
Det var ett tag sedan nu men har alla saker kvar… funderar dock på att sälja av mitt inventarie utav pärlor och tillbehör / verktyg.

Pärlor använder jag en mix utav Hama, Photopearls och Artkal. De sistnämnda är de bästa men också de dyrare. Att blanda pärlor från olika fabrikat kan vara lite vanskligt då de har olika smältgrader… man det går att få till med lite finess

Jag styrker med vanligt strykjärn, modell modernt.
Köpte på mig ett gammalt järn som är ganska likt ett sådant Valla-järn som nämns. De blir mer jämnt varma och framförallt varmARE än ett modernt.
Inget krav, bara lite extra flair 😅👍🏼

När saker väl är strykta, glöm inte att lägga något tungt och plant på den så de stelnar i lod och inte kröker sig eller får artefakter.

Jag tejpar ofta över hela tavlan och vänder den om för att sedan stryka direkt på pärlorna med ett ark imellan, de ligger alltså då endast på tejpen.
Detta för att när man har många plattor ihopsatta till en stor så blir de varmare än en enskild och platttorna kan då lätt gå sönder eller vridas och bli skeva pga värmen som uppstår.
Även kallat ”tejpmetoden”;

Lycka till ! 🤗

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Åh tack för svar och tips! Ja, det var ett tag sen såg jag 😄

Skrivet av andreas_dock:

Hehe tack 🤩
Det var ett tag sedan nu men har alla saker kvar… funderar dock på att sälja av mitt inventarie utav pärlor och tillbehör / verktyg.

Pärlor använder jag en mix utav Hama, Photopearls och Artkal. De sistnämnda är de bästa men också de dyrare. Att blanda pärlor från olika fabrikat kan vara lite vanskligt då de har olika smältgrader… man det går att få till med lite finess

Jag styrker med vanligt strykjärn, modell modernt.
Köpte på mig ett gammalt järn som är ganska likt ett sådant Valla-järn som nämns. De blir mer jämnt varma och framförallt varmARE än ett modernt.
Inget krav, bara lite extra flair 😅👍🏼

När saker väl är strykta, glöm inte att lägga något tungt och plant på den så de stelnar i lod och inte kröker sig eller får artefakter.

Jag tejpar ofta över hela tavlan och vänder den om för att sedan stryka direkt på pärlorna med ett ark imellan, de ligger alltså då endast på tejpen.
Detta för att när man har många plattor ihopsatta till en stor så blir de varmare än en enskild och platttorna kan då lätt gå sönder eller vridas och bli skeva pga värmen som uppstår.
Även kallat ”tejpmetoden”;
https://youtu.be/5fmdJhNjUA0?si=nRJdaaAyISc38yX7

Lycka till ! 🤗