Är defragmentering värt att göra?

Permalänk
Avstängd

Är defragmentering värt att göra?

Tjena!

Jag har funderat på att defragmentera min WD Black 4TB i datorn men jag undrar om det är värt besväret gällande dess livslängd: om den ska defragmentera kanske i 24 timmar så kommer det väl att nöta en hel del mer på hårddisken än vid vanlig användning?

Eller vägs detta upp mot hur den annars får slita när hårddisken är fragmenterad och den måste arbeta längre för att hitta rätt sektorer?

Tack för svar på förhand! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror slitet på hårddisken under en defragmentering är så litet att du kan bortse från det, i synnerhet om du ska jämföra det mot det extra arbetet den annars får göra under hela sin livstid. En defragmentering gör du för att snabba upp datorn och om det är värt det är bara upp till dig. Vi har ingen aning om vilket skick disken är i.

Permalänk
Medlem

Skriver du mycket/ofta och flyttar filer hit å dit kan det vara ide att defragmentera disken.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Fragmentering kan även orsaka korruption av data i vissa program så det är bra att defragmentera då och då, åtm om vi pratar 10+%.

Permalänk
Medlem

Om du har Windows 10 och datorn alltid är igång så defragmenteras redan din hårddisk med jämna mellanrum.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag tror slitet på hårddisken under en defragmentering är så litet att du kan bortse från det, i synnerhet om du ska jämföra det mot det extra arbetet den annars får göra under hela sin livstid. En defragmentering gör du för att snabba upp datorn och om det är värt det är bara upp till dig. Vi har ingen aning om vilket skick disken är i.

Precis. Det blir förstås en del läsarmsrörelser under defragmenteringen, men å andra sidan kommer framtida inläsning av de icke fragmenterade filerna medföra färre läsarmsrörelser än om man hade lämnat dem fragmenterade. Och i slutändan är ett dygns tung I/O ändå ingenting i det stora hela.

Enda gången jag skulle fundera en extra gång är väl om disken är taskigt kyld, och därmed kommer gå mycket varmare än vanligt när den får jobba oavbrutet en längre tid. Vill man kan man ju rigga upp någon extrafläkt som blåser på disken under operationen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Defragmentera ofta så finns där inte så mycket att defragmentara så då går det fort.

Permalänk

E det värt att göra på nasse diskar också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

E det värt att göra på nasse diskar också?

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag nog men det är väl samma här att man kan ställa in att systemet ska optimeras allt efter som eller när det inte "jobbar".
Hänvisar också till min tidigare post i tråden, vilket jag tror har stor betydelse om det värt eller ej.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

E det värt att göra på nasse diskar också?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.pconline.se/artiklar/defragmentera-ssd/

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

@AplAy: Borde väl inte ens finnas någon anledning att blanda ihop defragmentering med förkortad livslängd (eller har du någon häftig källa angående detta?), då hela poängen med defragmenteringen är att "öka prestandan". Dvs, märker du att en HDD börjar gå segt, då kan du börja fundera på defragmentering. Finns ingen direkt anledning att fragmentera "bara för att", om du nu inte vill undvika dina 24h defragmenteringar.

Som tidigare nämnt, W10 gillar att köra defrag lite då och då, automatiskt. Så att en defragmentering skulle vara mer dåligt än bra...?

Permalänk

Skrev fel Nas diskar ska det vara. alltså hhd.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

@AplAy: De nya systemen Def. automatiskt typ en gång i veckan väl?
Så ja, det är något du inte borde tveka att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har funderat på att defragmentera min WD Black 4TB i datorn men jag undrar om det är värt besväret ...

Sker per automatik sedan Windows 7 en gång i veckan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Skrev fel Nas diskar ska det vara. alltså hhd.

Ah, kan även vara jag som tolkade fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Skrev fel Nas diskar ska det vara. alltså hhd.

& @AplAy

Kort sagt, det är alltid värt att defragmentera filsystemet, oavsett disk, oavsett filsystem, oavsett HDD/SSD, oavsett vad den används till. Är som att fråga om det är värt att dammsuga/tvätta golvet. Spelar ingen roll hur bra du är på att inte skita ner, dammet lägger sig ändå och det påverkar mycket om filsystemet är "smutsigt".

Ang filerna i sig... nja, beror på. Det är ju på HDD nästan alltid värt det att defragmentera de filer som används mycket. Men större filer som sällan används, tex .iso eller filmer, är sällan värt tiden. Men kan du göra det automatiskt i bakgrunden är det ju ingen "spilld tid" dock. Oroa dig inte för slitaget dock, på HDD är det obefintligt så länge den kyls väl (vilket den bör göras oavsett).

SSDer är sällan värt att defragmentera filerna i sig på, men det finns skillnad även där mellan sekventiell läsning och slumpmässigt läsning, så det beror på även där. Dock med tanke på hur filerna ligger på NAND kretsarna, kan du sällan få det perfekt ändå, så man bör nöja sig med filsystemet bara, då accessen av detta kan märkas på lite klenare SSDer iaf, medan om en enstaka fil tar lite längre sällan märks pga defragmentering, utan mer ofta pga cell-urladdning.

Permalänk
Medlem

NAS.diskar behöver sällan defragmenreras då de normalt kör linux. Ext-filsystemen fragmenteras relativt sällan före disken blir nästan full.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Rekordmedlem

Det är t.om. så att NTFS filsystem inte kan fungera om de blir för fragmenterade eftersom de bara tillåter ett ändligt antal fragment per fil i metadatan, MS har döpt om rutinerna som hanterar det till optimering om man har win 10 och ssd men det utför faktisk defragmentering och kör inte enbart trim, det defragmeneterar inte lika ofta på ssd som hdd men behovet av defragmentering finns fortfarande eftersom NTFS annars förr eller senare kommer att bli korrupt och dataförluster uppstår.
Man bör därför inte stänga av diskoptimering för att "spara" skrivcykler för det kommer på sikt att leda till problem så om man inte är bra insatt i hur filsystemet arbetar och vet att det är vettigt att stänga av optimeringen bör man låta win sköta om det automatiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Och om du nu skall defragga och vill göra detta korrekt, använd Contig från en som kan Windows innanmäte utan och innan.

https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/conti...

Ingår annars i sysinternalssuiten, men även som standalone!

Permalänk
Medlem

Av någon anledning (lathet) så har jag fortfarande mitt OS på en mekanisk disk. Trots Samsung 850 pro / Evo / Kingston blablabla SSD.

Men sedan Januari 2014 har jag defraggat 4 gånger och det har aldrig varit över 2% fragmenterad data.

Hur som, på HDD:s så är det lika bra att göra det. På SSD:s är det bara onödigt. Oavsett är prestandavinsten marginell idag.

Skrivet av mrqaffe:

Det är t.om. så att NTFS filsystem inte kan fungera om de blir för fragmenterade eftersom de bara tillåter ett ändligt antal fragment per fil i metadatan, MS har döpt om rutinerna som hanterar det till optimering om man har win 10 och ssd men det utför faktisk defragmentering och kör inte enbart trim, det defragmeneterar inte lika ofta på ssd som hdd men behovet av defragmentering finns fortfarande eftersom NTFS annars förr eller senare kommer att bli korrupt och dataförluster uppstår.
Man bör därför inte stänga av diskoptimering för att "spara" skrivcykler för det kommer på sikt att leda till problem så om man inte är bra insatt i hur filsystemet arbetar och vet att det är vettigt att stänga av optimeringen bör man låta win sköta om det automatiskt.

Hur många år eller omskrivningar av data snackar vi då? På 4 år har jag knappt behövt defragmentera. Med Win 7.

Skrivet av zyy:

Defragmentera ofta så finns där inte så mycket att defragmentara så då går det fort.

Det tar ju månader att ens nå 1% fragmenterad data på en 80GB:s partition för mig.

Så behovet må ju vara i princip obefintligt för normala användare.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hockexx:

Av någon anledning (lathet) så har jag fortfarande mitt OS på en mekanisk disk. Trots Samsung 850 pro / Evo / Kingston blablabla SSD.

Men sedan Januari 2014 har jag defraggat 4 gånger och det har aldrig varit över 2% fragmenterad data.

Hur som, på HDD:s så är det lika bra att göra det. På SSD:s är det bara onödigt. Oavsett är prestandavinsten marginell idag.

Hur många år eller omskrivningar av data snackar vi då? På 4 år har jag knappt behövt defragmentera. Med Win 7.

Det tar ju månader att ens nå 1% fragmenterad data på en 80GB:s partition för mig.

Så behovet må ju vara i princip obefintligt för normala användare.

Det finns ingen tidsgräns utan handlar om antal fragment i metadatan, troligen är det också ett litet problem för hemmanvändare eftersom de flesta har väldigt låg diskaktivitet och dessutom brukar installera om tämligen ofta, det du normalt kollar på när du kollar fragmenteringsgraden är inte heller metadata utan "vanlig fildata" Hursomhelst så funkar det att låta win sköta filsystemet även om det sällan gör det optimalt så är det i alla fall dugligt.
Problem riskerar däremot att uppstå för de som tror att det är bra att stänga av diskoptimeringstjänsten i nån desperat och felaktig uppfattning om att datorn skulle bli snabbare av det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

beror på vad man har för användningstyp av filsystemet.

SSD-systemdisk (och enbart som det) håller jag med om att en defrag en gång per är förmodligen mer än tillräckligt för de flesta

Men läget är annorlunda om man tankar torrent och i klienten inte har bockat för att filerna skall preallokeras till sin fulla storlek innan den börja hämtas och fyllas på med data i NTFS-filsystem - där kan defrag vara helt avgörande för att minska risken för stallning och lågt dataflöde när man senare skall läsa av filerna i hög takt senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ingen tidsgräns utan handlar om antal fragment i metadatan, troligen är det också ett litet problem för hemmanvändare eftersom de flesta har väldigt låg diskaktivitet och dessutom brukar installera om tämligen ofta, det du normalt kollar på när du kollar fragmenteringsgraden är inte heller metadata utan "vanlig fildata" Hursomhelst så funkar det att låta win sköta filsystemet även om det sällan gör det optimalt så är det i alla fall dugligt.
Problem riskerar däremot att uppstå för de som tror att det är bra att stänga av diskoptimeringstjänsten i nån desperat och felaktig uppfattning om att datorn skulle bli snabbare av det.

Har aldrig stängd av diskoptimeringstjänsten. Har också sällan stängt av datorn. Den går i regel 180+ dagar innan reboot.
Mitt motto är ju längre drifttid ju lägre felfrekvens. Jag har tappat 1 GPU (efter att jag demontera den) och 1 fläkt och en SSD sen 2003.
Inget annat har någonsin gått sönder. Har fortfarande en 60GB Seagate disk i drift sedan 1999/00 (osäker på datum) Men det satt ett Riva TNT 2 i burken.

Däremot har jag bytt över 20 stycken MSI moderkort och 1 Asus moderkort, 3 stycken Nvidiakort och 2 ATI kort hos vänner som köpt MSI kort till min avrådan. Det var dock runt 2004-2009~
Men på grund av erfarenheten med dessa kommer jag ALDRIG i mitt liv köpa MSI.

Sedan 2010+ har ingen tappat någon hårdvara, inte ens fläktar. Knepig utveckling eller så har jag bara köpt "rätt" saker.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ingen tidsgräns utan handlar om antal fragment i metadatan, troligen är det också ett litet problem för hemmanvändare eftersom de flesta har väldigt låg diskaktivitet och dessutom brukar installera om tämligen ofta, det du normalt kollar på när du kollar fragmenteringsgraden är inte heller metadata utan "vanlig fildata" Hursomhelst så funkar det att låta win sköta filsystemet även om det sällan gör det optimalt så är det i alla fall dugligt.
Problem riskerar däremot att uppstå för de som tror att det är bra att stänga av diskoptimeringstjänsten i nån desperat och felaktig uppfattning om att datorn skulle bli snabbare av det.

Förstår marginellt av vad du skriver. Men det beror nog som du säger på att jag begränsar min användning på systemdisken i största mån. Vilket klart minskar diskaktiviteten. Sen startar jag i regel väldigt sällan om datorn (var 30:e dag minst oftast runt 90+). Har nog runt 23000 driftimmar på burken sen jag byggde den, utan haverier. Helt ärligt har jag haft mycket mindre (0) haverier sen jag slutade stänga av datorn när den inte brukas. Kan vara slumpen då det jag kan räkna alla hårdvaru-haverier jag haft på en hand sedan 1998. Borträknat fläktar.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Av någon anledning (lathet) så har jag fortfarande mitt OS på en mekanisk disk. Trots Samsung 850 pro / Evo / Kingston blablabla SSD.

Men sedan Januari 2014 har jag defraggat 4 gånger och det har aldrig varit över 2% fragmenterad data.

Hur som, på HDD:s så är det lika bra att göra det. På SSD:s är det bara onödigt. Oavsett är prestandavinsten marginell idag.

Hur många år eller omskrivningar av data snackar vi då? På 4 år har jag knappt behövt defragmentera. Med Win 7.

Det tar ju månader att ens nå 1% fragmenterad data på en 80GB:s partition för mig.

Så behovet må ju vara i princip obefintligt för normala användare.

Det räcker med att du installerar ett modern OS (7-10) och sedan laddar ner lite uppdateringar (vilket är "några" för Win 7) så har du kraftig fragmentering i MTF och register + delvis filer. 1-5% är inte poängen. Det kan vara 0.01% och ändå påverka, då det kanske är de filer som används mest som just är fragmenterade, och resten är större filer som bara ligger och aldrig används. Då får du låg % som ändå påverkar.

Varje gång jag installerar om ett OS (speciellt äldre som har mycket patchar) så avslutar jag installen med en ordentligt defragmentering av filsystem och register/systemfiler oavsett SSD eller HDD. Fildatan är skit samma, men just detta kan snabba upp en uppstart av tex Win 7 rätt enormt (mätbart) på enklare SSD och HDD. Win 8/10 maskeras pga sin snabbstart, men stänger du av den, får du samma resultat.

Skrivet av hockexx:

Förstår marginellt av vad du skriver. Men det beror nog som du säger på att jag begränsar min användning på systemdisken i största mån. Vilket klart minskar diskaktiviteten. Sen startar jag i regel väldigt sällan om datorn (var 30:e dag minst oftast runt 90+). Har nog runt 23000 driftimmar på burken sen jag byggde den, utan haverier. Helt ärligt har jag haft mycket mindre (0) haverier sen jag slutade stänga av datorn när den inte brukas. Kan vara slumpen då det jag kan räkna alla hårdvaru-haverier jag haft på en hand sedan 1998. Borträknat fläktar.

Just temperaturväxlingarna av uppstart/avstängning tar sitt slitage, helt klart. Finns måna ex på datorer som gått i evigheter (nästan) väl kylda och utan att stängas av, som dör vid nästa längre "omstart"/avstängning.

Med det sagt så går de flesta datorer idag ner i energisparlägen och klockar ner sig ändå, så... vinsten är typ ingen idag. Lasten <5w vs 100W+ last blir precis lika mycket chock i värme för delarna som 0W -> 100W+ blir. Ev kommer dock RAM mm slitas lite fortare, men så länge spänningen på dessa är inom spec, så bör det inte vara något problem.

Att du knappt märke skillnad för enkelt bruk och aldrig startar upp förstår jag. HDDs flaskhals är när den ska ladda in hela OSet + program mm. Sen efter det när allt redan ligger i RAM (om du har nog med RAM) så märks det väldigt lite. Men även en klen SSD kan göra under för responsen på en dator, om du inte har nog med RAM, eller använder saker som du inte startar upp normalt.

På en HDD kan man dock göra lite knep som shortstroke, 64kb Sektorer och lägga systemet i början på disken (längst ut på plattorna), för att öka läshastiheten och minska accesstiden. Kan bli rätt märkbar skillnad vid uppstart. Just fragmentering är dock HDDs värsta fiende, då 15ms söktid kan lätt bli 100+ med bara några fragment.