Att lära sig Adobe mjukvaror är endast nödvändigt om du vill bryta dig in marknaden bland studios och diverse andra design kontor.
Om du jobbar på ditt egna privata skapelser så kan jag ej rekommendera att ta något som så kostsamt som Adobe.
Vill du redigera bilder - rasterbaserat: Affinity Photo - Pris 519 Kr med Evighets licens.
Vill du arbeta i vector: Affinity Designer eller Sketch om du sitter med en MAC.
Video redigering så kan du själv googla på vad som intresserar dig, vill bara varna att Vegas är uppköpta av ett skitföretag som ej utvecklar det ordentligt längre. Finns massa kraftfulla verktyg som är gratis, exempelvis Avid.
Dock kan jag inte riktigt hitta ett annat bättre alternativ åt After Effects.
Vad är syftet med programmen? Varför inte bara ta hem en 30 dagars testversion från Adobe av deras "riktiga" program? De senaste versionerna har dock bara 7 dagars trial, men gå tillbaka till CS6 så är det längre testperiod.
Elements har jag aldrig förstått syftet med, då arbetssättet där är helt bakvänt jfm proffsprogrammen.
Någon riktigt bra ersättare till Photoshop känner jag inte till. Pixelmator till macOS är det närmaste jag kommit. Affinitys program verkar också trevliga.
Allt beror på vad du har tänkt att göra och hur det tänkt arbeta. Många program kan göra "samma sak" som Creative Suit, men ofta är arbetskostnaden mer än mångdubbel.
Blev en bundling av Premiere elements och Photoshop elements.
Hittade ett hyffsat billigt ställe så det blev lite rabatt.
Väljer man expert mode så får man tillgång till rätt mycket som borde räcka för mig.
Det jag saknar som jag inte hittat är att ställa hasigheten på klipp variabelt, verkar endast gå at ställa fasta hastigheter. Hade velat ha någon typ av graf med hastigheters så man kan öka och sakta klipp dynamiskt.
Skall kolla in de andra programmen, kanske kan ge mig det jag saknar med Adobe bundlingen.