Video8 till digital format utan FireWire

Permalänk

Video8 till digital format utan FireWire

Tjena!

Försökte med ett inlägg i tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/1468054-video8-till-da... men fick inga svar. Kanske bättre att skapa egen tråd tänkte jag...

Jag har en Sony Handycam Hi8 CCD-TR780E PAL nära till hands. Den har både S-Video och röd/gul/vit RCA-kontakt (heter det så?).
Av det jag har läst till mig är den bästa vägen att köra FireWire, men det verkar inte som att kameran har det, av det jag ser i alla fall, hittar inget om det i manualen som är här https://docs.sony.com/release/CCDTR818.pdf. Värt att påpeka är kanske att den manualen inte är just för den kameran jag har, men det verkar som det är en liknande modell.

Så min fråga är, vad är bästa förslaget? Att köra på en så "grabber" från typ Kjell eller finns det annat sätt som ger bättre kvalité? Jag tänkte även använda min Macbook air till att importera om det skulle vara möjligt.

Tack på förhand!

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

@darippsta: Då det är en "analog" kamera har den inte FireWire.
Så enklaste är någon grabber ja.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Skulle nog rekommendera att införskaffa eller hyra en Digital8 kamera istället för att hålla på med stickor för konvertering.
Har själv provat och jämfört kvaliteten på det som spelats in via Firewire/D8 och det som spelats in med både billiga och lite dyrare stickor. Skillnaden är avsevärd. Säger väl sig självt egentligen att en 15k kamera har bättre komponenter i sig än de billigare stickorna. Hyrde en D8 Handycam ett dygn och drog över de analoga V8-band jag hade. Hade som tur kvar en laptop med FW ingång men annars finns de att köpa för ringa penning. Brukar finnas på de lite bättre som är 10-12 år gamla!