Permalänk
Medlem

Bandbredd svtplay

Jag har upptäckt att när man streamar svt kanaler så använder man betydligt mer bandbredd än när man streamar ett program.
Har någon försökt uppskatta hur mycket som dras när man streamar kanalerna?
Jag har mobilt bredband på landet. Surfpotten tar ibland slut alltför snabbt.
//Göran

Permalänk
Medlem
Skrivet av gorbos:

Jag har upptäckt att när man streamar svt kanaler så använder man betydligt mer bandbredd än när man streamar ett program.
//Göran

Om du trycker D när det spelas, så visas en teknisk ruta över bilden där allt möjligt står, bl a dataflöde (står som "Anslutning" och anges i Mbps), så du kan se exakt vad som används.

Det finns också ett läge man kan aktivera för begränsad bandbredd. Det sänker till ungefär 20-40 procent av normal.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om du trycker D när det spelas, så visas en teknisk ruta över bilden där allt möjligt står, bl a dataflöde (står som "Anslutning" och anges i Mbps), så du kan se exakt vad som används.

Det finns också ett läge man kan aktivera för begränsad bandbredd. Det sänker till ungefär 20-40 procent av normal.

Jag använder spelaren som finns inbyggd i min smartTV. Där har jag ingen möjlighet att trycka på D under uppspelning.
Möjligheten att använda begränsad bandbredd finns bara i appar för Android och iPhone.

typo.
Permalänk
Medlem
Skrivet av gorbos:

Jag använder spelaren som finns inbyggd i min smartTV. Där har jag ingen möjlighet att trycka på D under uppspelning.
Möjligheten att använda begränsad bandbredd finns bara i appar för Android och iPhone.

Ok, hur "Smart TV" funkar vet jag inget om. Aldrig använt.

Begränsa bandbredd går dock att göra i webbläsaruppspelning också, för det är bara så jag ser på SVT Play.

Skicka ett mejl till SVT:s tekniska support och hör efter vad man kan göra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, hur "Smart TV" funkar vet jag inget om. Aldrig använt.

Begränsa bandbredd går dock att göra i webbläsaruppspelning också, för det är bara så jag ser på SVT Play.

Skicka ett mejl till SVT:s tekniska support och hör efter vad man kan göra.

Jag har haft kontakt med supporten. Jag fick ungefär samma svar.
De har ingen uppgift om hur mycket bandbredd som används i de olika situationerna. Därav min fråga.
Jag får kolla med en webbläsare när jag är i stan.
Klart är att streama kanalerna direkt suger betydligt mer bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gorbos:

Använd din mobil och casta bilden till din TV, då lär du ju kunna välja begränsad bandbredd.

Om det av någon anledning inte skulle duga, kan du införskaffa vilken potatis-PC som kan spela upp SVT Play i webbläsaren, och välja begränsad bandbredd där.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av gorbos:

Jag har haft kontakt med supporten. Jag fick ungefär samma svar.
De har ingen uppgift om hur mycket bandbredd som används i de olika situationerna. Därav min fråga.
Jag får kolla med en webbläsare när jag är i stan.
Klart är att streama kanalerna direkt suger betydligt mer bandbredd.

En motfråga till dig Gorbos som kanske kan lösa detta på annat sätt. Vad har du idag för mobilabonnemang och datamängd samt i stugan vad kör du för abonnemang för data-sim som möjliggör att du kan surfa där och mängd i GB och kostnad?

Vi kanske kan hjälpa dig att lösa detta på annat sätt så slipper du grubbla över datamängder

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En motfråga till dig Gorbos som kanske kan lösa detta på annat sätt. Vad har du idag för mobilabonnemang och datamängd samt i stugan vad kör du för abonnemang för data-sim som möjliggör att du kan surfa där och mängd i GB och kostnad?

Vi kanske kan hjälpa dig att lösa detta på annat sätt så slipper du grubbla över datamängder

Jag har hallon mobilt bredband. Ursprungligen användes för att styra en värmepump. Jag har testat 5, 20, 200 GB. Inget obegränsat abonnemang.

Permalänk
Medlem

Det går inte att ha begränsad surfmängd och strömma TV. Det är vanligt att folk som inte tankar TV/dator-spel eller annat från nätet använder runt/över 500 GB/m.

När du strömmar i 1080p/50 från SVT så är det ca 7,5 Mbit/s som används enligt webbläsaren. När du strömmar sånt som inte är live så kommer du ofta få lägre kvalité och därav bitrate och du kommer oftast få 25 b/s istället för 50.

Titta på direktsänt lär därför vara mer än 3,1 GiB/h.

@aMp: Chromecast är att TVn spelar upp SVT Play så begränsningar du ställer in på mobilen lär inte följa med, tveksamt att dessa inställningar skulle följa med AirPlay också. En router som kan begränsa hastigheten till TVn är nog enda lösningen utan obegränsat, men det är inte säkert det lirar bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Provade detta. Anslutning är nog mer vad den uppskattar för hastighet mot servern. Min säger 290Mbit/s, och jag kan säga att det är på tok för mycket för strömmad video.

Däremot står det också att bildströmmen är komprimerad till 7500Kbit/s och ljudströmmen till 130kbit/s. Detta är sport. Andra program som går nu är komprimerade till lägre bitrate.

För övrigt så svarar SVT själv på frågan om hur mycket data som går åt på sin webplats.

Citat:

Hur mycket data används när jag streamar program i SVT Play-appen? Eftersom videokvaliteten kan variera är det svårt att säga exakt hur mycket data som går åt. Om du hela tiden får högsta bildkvalitet går det åt cirka 1,4 GB för en timme video. Med begränsad kvalitet går det åt cirka 500 MB per timme.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Provade detta. Anslutning är nog mer vad den uppskattar för hastighet mot servern. Min säger 290Mbit/s, och jag kan säga att det är på tok för mycket för strömmad video.

Aktiverar man begränsad bandbredd sjunker värdet där markant, så nog är det mer än bara vad den tror att det är för anslutning. Men visst, 1920 x 1080 borde vara ca 50 Mbps, så det stämmer inte helt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@aMp: Chromecast är att TVn spelar upp SVT Play så begränsningar du ställer in på mobilen lär inte följa med, tveksamt att dessa inställningar skulle följa med AirPlay också. En router som kan begränsa hastigheten till TVn är nog enda lösningen utan obegränsat, men det är inte säkert det lirar bra.

Självklart går det! Om du ställer in begränsat läge och spelar upp i mobilapp eller till och med webbläsaren på mobilen, och sedan speglar (det jag menar med casta) mobilskärmen till TVn. Begränsningar på data som streamas ner som du ställt in gäller då. Simpelt, men jag kanske skulle varit tydligare med vad jag menade.

När det gäller vilka inställningar som används om man använder Chromecast via app är jag mer osäker på hur det blir, där kan du mycket väl ha rätt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Självklart går det! Om du ställer in begränsat läge och spelar upp i mobilapp eller till och med webbläsaren på mobilen, och sedan speglar (det jag menar med casta) mobilskärmen till TVn. Begränsningar på data som streamas ner som du ställt in gäller då. Simpelt, men jag kanske skulle varit tydligare med vad jag menade.

Din mobil är inte 16:9 så det är inte önskvärt gissar jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gorbos:

//Göran

Ska jag tolka det som att det tar mycket mer att streama SVT:s "linjär-TV" än enstaka program?
Om det är frågan om linjär-TV så bör du kunna lösa det med en enkel bordsantenn, tex:
https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/antenner/tv-anten...

Edit: Under förutsättning att TV:n har stöd för att ta emot marksänd TV samt att det finns vanligt antennuttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gorbos:

Jag har hallon mobilt bredband. Ursprungligen användes för att styra en värmepump. Jag har testat 5, 20, 200 GB. Inget obegränsat abonnemang.

Oklart vad du har för mobilabonnemang, om det är obegränsat eller om du har möjlighet att uppgradera det till ett obegränsat eller byta till en operatör som erbjuder det så brukar man kunna få ett gratis data-sim kort kopplat till det. Kikar jag på Hallons 200GB så tar de 299kr/mån vilket är ganska mycket.

Ditt andra alternativ om du ej vill röra ditt mobilabonnemang är ju att just nu teckna med Tele2 - Mobilt Bredband á 24mån för 299kr/mån och där ingår en 5G router dessutom eller Comviq som har liknande erbjudande. Telia erbjuder ett obegränsat mobilt bredband till sommarstugan för 129kr/månaden. Däremot är hastigheten begränsad till 5Mbit/s hastighet.

Kolla runt om du vill hålla dig till ett separat mobilt bredband. Annars kanske du bör se över ditt mobilabonnemang och få till ett extra data sim kort så slipper du tänka på detta.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070