Permalänk
Avstängd

Video8 till Dator

Hejsan!

Ska äntligen till att föra över ett par Video8 band till dator, har en Handycam Video8 med begränsade utgångar
se bilder: http://imgur.com/a/snXlw

Försökte koppla in den antennkabel liknande saken till den gula på TVn men fick inte fram något, måste ja ha adapter eller liknande?

Hur gör jag för att på smidigaste sättet få över till dator, vilken utrustning behöver jag, är ca 15st band totalt, någon som gjort och kan ge mig en uppfattning om vad för tid och engagemang som krävs?

Dels barndomsminnen men har ett band som ligger mig riktigt varmt om hjärtat där jag och ett par bekanta varav en gick bort vid 15 års ålder.

Det jag hittat själv är någon konverterare där det står att man använder medföljande programvara och kostar ca 499kr.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

@Jaeger90:
För att kunna få bilden till TV'n behöver du troligtvis en sådan här:
Scart till 3x RCA
Om din TV inte har Scart utan komposit istället bör denna fungera:
Kompositvideo med ljud
Dock så vet jag att många äldre kamerer hade en speciell kabel man använde, så kan inte svära på att ovanstånde skulle fungera.

Att koppla den till datorn är nog lite svårare, du behöver troligtvis någon form av konverterare (och programvara), eftersom du inte har skrivit vad det var för något du hade hittat kan jag inte svara på om det skulle fungera eller inte.
Men jag vet att det finns några som kanske skulle kunna göra det, men de är mest riktade till att koppla videoband spelare (VHS) till dator, fast det borde i princip vara samma sak.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ett tips är annars att leta efter en begagnad Sony Digital 8 med Firewire(1394) utgång där man direkt får ut samma digitala format som från Dv-kameror som går att ta in i redigeringsprogram.

I alla fall den kameran jag har och provade med så kunde den digitalisera alla Sonys 8 varianter från ursprungliga analoga standard 8 videoband och det lite bättre Hi-8 samt naturligtvis spela de digitala Digital-8 banden som redan är digitala så där får man en direkt digital kopia.

Visserligen måste man också ha ett firewirekort till datorn då, men det brukar gå att få tag i även som Usb varianter.

Kvaliteten blir klart bäst av det jag provat, möjligen skulle en bättre dyr proffsdigitaliserare kunna vara bättre men då är det helt andra pengar.

Lösningen är i alla fall just till detta överlägsen de billiga digitalkonverterarna som säljs i parti o minut för några hundralappar.

Fast de enkla billiga digitalkonvertrarna är annars bra om man ska konvertera vhs-band o liknande eller inte har tillgång till annat och de fungerar ändå hyggligt bra.
Det är också den enklaste lösningen om man inte har rätt kamera samtidigt som de också klarar Vhs-band.

Det är lite letande att hitta rätt begagnad Digital-8 om man inte har en och den måste kunna klara skicka ut på Firewire vilket kanske inte alla modeller har eller klarar, har för mig att en del av de enklaste saknar det. Samt att man behöver Firewire på datorn.

Jag fick min Digital-8 kamera uppgraderad så den klarar också av att spela in över Firewire + lite andra extra funktioner också, inspelningsfunktionen hade Sony hade låst i Europa för att slippa betala videobandspelar-skatt man annars hade åkt på. Fast även utan uppgraderingen så kunde den spela upp men ej spela in över Firewire.

Fast nu är det några år sedan jag använde den så jag vet inte om den fungerar ännu.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spretcher:

Jag har köpt den nu, men som du ser är kabeln tillhörande kameran till antenn(?) i ändan, och den vita/svarta går inte att koppla mot den gula.
Någon som vet vad för typ av adapter eller tillbehör jag behöver för att få in kameran så ja kan capture med den saken i länken ovan?

Visa signatur

Kittlee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Jag har köpt den nu, men som du ser är kabeln tillhörande kameran till antenn(?) i ändan, och den vita/svarta går inte att koppla mot den gula.
Någon som vet vad för typ av adapter eller tillbehör jag behöver för att få in kameran så ja kan capture med den saken i länken ovan?

RCA kabel är det du behöver, kopplas gula uttaget i kameran > gula kontakten på capturecard.
Ljudet ser ut att vara standard 3,5mm, men är lite för dålig bild för att vara helt säker.

Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spretcher:

RCA kabel är det du behöver, kopplas gula uttaget i kameran > gula kontakten på capturecard.
Ljudet ser ut att vara standard 3,5mm, men är lite för dålig bild för att vara helt säker.

Tja, finns ingen gul kontakt, det är en vit en svart och en liknande 3.5mm fast mindre.
Har sökt hur mycket som helst idag men hittar inte någon form av adapter eller hur jag ska göra.
Har testat koppla den gula mot den vita och mot den svarta med en hankontakt som jag köpte eftersom den vita/svarta på kameran också är hon kontakter.

Visa signatur

Kittlee

Permalänk
Avstängd

Hittade den här nu https://www.bhphotovideo.com/c/product/1000107-REG/pearstone_...

Är det så den passar i det som ser ut som 3.5mm på kameran? verkar ju vara mindre än 3.5mm ser ingen specifikation.

Visa signatur

Kittlee

Permalänk
Medlem

Nej, fått fram att den lilla är ström ut, till antenn konverteraren.

All info säger gul/vit=video svart=ljud...
Har du kameran igång?

Vilken specifik modell är det du har?

*Edit, tillägg

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spretcher:

Nej, fått fram att den lilla är ström ut, till antenn konverteraren.

All info säger gul/vit=video svart=ljud...
Har du kameran igång?

Vilken specifik modell är det du har?

*Edit, tillägg

SONY Handycam CCD-TR45, yepp den har varit igång en hel del idag i mina tappra försök att få det att fungera

Visa signatur

Kittlee

Permalänk
Medlem

@Jaeger90: https://docs.sony.com/release/CCDTR45E.pdf Sidan 37-38.

Funkar inte detta, har jag tyvärr ingen aning om vad som är fel.

Visa signatur

Permalänk

Tjena!

Tänkte att jag postar här istället för att skapa en ny tråd då jag har liknande bekymmer.

Jag har en Sony Handycam Hi8 CCD-TR780E PAL nära till hands. Den har både S-Video och röd/gul/vit RCA-kontakt (heter det så?).
Av det jag har läst till mig är den bästa vägen att köra FireWire, men det verkar inte som att kameran har det, av det jag ser i alla fall, hittar inget om det i manualen som är här https://docs.sony.com/release/CCDTR818.pdf. Värt att påpeka är kanske att den manualen inte är just för den kameran jag har, men det verkar som det är en liknande modell.

Så min fråga är, vad är bästa förslaget? Att köra på en så "grabber" från typ Kjell eller finns det annat sätt som ger bättre kvalité? Jag tänkte även använda min Macbook air till att importera om det skulle vara möjligt.

Tack på förhand!

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Skrivet av darippsta:

Tjena!

Tänkte att jag postar här istället för att skapa en ny tråd då jag har liknande bekymmer.

Jag har en Sony Handycam Hi8 CCD-TR780E PAL nära till hands. Den har både S-Video och röd/gul/vit RCA-kontakt (heter det så?).
Av det jag har läst till mig är den bästa vägen att köra FireWire, men det verkar inte som att kameran har det, av det jag ser i alla fall, hittar inget om det i manualen som är här https://docs.sony.com/release/CCDTR818.pdf. Värt att påpeka är kanske att den manualen inte är just för den kameran jag har, men det verkar som det är en liknande modell.

Så min fråga är, vad är bästa förslaget? Att köra på en så "grabber" från typ Kjell eller finns det annat sätt som ger bättre kvalité? Jag tänkte även använda min Macbook air till att importera om det skulle vara möjligt.

Tack på förhand!

Ingen som har förslag?

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk