Spring Creators Update 2018 (Windows 10 April 2018 Update)

Permalänk

Spring Creators Update 2018 (Windows 10 April 2018 Update)

Windows 10 Redstone 4 kommer att benämnas Spring Creators update (Version 1803).
Uppdateringen förväntas rullas ut tidigast under mars månad men troligen först under april.
Senaste uppdatering Fall Creators Update (Version 1709) rullades ut med början i mitten
av oktober 2017.
Källa:
https://thewincentral.com/windows-10-redstone-4-spring-creato...

Titel förtydligad med "officiel" stavning//mod
Permalänk
Medlem

Bra att man får veta i alla fall ungefärligt datum, så man kan börja planera ledighet för att ta hand om alla problem som släktingar och vänner kommer få.........

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ingen som sitter och gnager på ytterligare information om ett mer specifikt lanseringsdatum?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Usch, har inte gått till 1709 än, där var det inte många rätt..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Ingen som sitter och gnager på ytterligare information om ett mer specifikt lanseringsdatum?

Inget exakt datum än men det sägs att Windows 10 RS4 Preview build 17128 är vad som kommer att bli
Creators Spring Update version 1803. Microsoft släpper tydligen inte längre någon release till OEM med
beteckningen RTM så där har man inget datum att spana efter.
Men troligen kan man hämta hem version 1803 efter påsk ca 10-15 april. Eller vänta på att den kommer av
sig själv i Windows Update.
Fall Creators Update version 1709 började rullas ut 15-17 oktober 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Inget exakt datum än men det sägs att Windows 10 RS4 Preview build 17128 är vad som kommer att bli
Creators Spring Update version 1803. Microsoft släpper tydligen inte längre någon release till OEM med
beteckningen RTM så där har man inget datum att spana efter.
Men troligen kan man hämta hem version 1803 efter påsk ca 10-15 april. Eller vänta på att den kommer av
sig själv i Windows Update.
Fall Creators Update version 1709 började rullas ut 15-17 oktober 2017.

Hej
Inte säkert att prview 17128 blir RTM, såhär skriver MS i Preview bloggen :

On Build 17128, you will notice that the watermark at the lower right-hand corner of the desktop has disappeared. This does not mean this is the final build as we are not done yet. We’re just now beginning the phase of checking in final code to prepare for the final release.

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubbe1:

Hej
Inte säkert att prview 17128 blir RTM, såhär skriver MS i Preview bloggen :

On Build 17128, you will notice that the watermark at the lower right-hand corner of the desktop has disappeared. This does not mean this is the final build as we are not done yet. We’re just now beginning the phase of checking in final code to prepare for the final release.

Sådär ja..

Windows 10 Redstone 4 build 17133 is said to be the RTM version that Microsoft is going to send to OEMs to pre-install on new devices, and which the company itself will use for future Surface models, according to a report from WindowsCentral.

This build was compiled on Friday, but it’s not yet available for insiders. Microsoft is expected to release it for users in the Fast ring sometime this week, before pushing it to the Slow and Release Preview rings as well. Making this build available for users enrolled in the Release Preview ring is the final step before the public launch, and Microsoft should also roll out new ISOs allowing for a clean install.

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Skrivet av Hubbe1:

Sådär ja..

Windows 10 Redstone 4 build 17133 is said to be the RTM version that Microsoft is going to send to OEMs to pre-install on new devices, and which the company itself will use for future Surface models, according to a report from WindowsCentral.
This build was compiled on Friday, but it’s not yet available for insiders. Microsoft is expected to release it for users in the Fast ring sometime this week, before pushing it to the Slow and Release Preview rings as well. Making this build available for users enrolled in the Release Preview ring is the final step before the public launch, and Microsoft should also roll out new ISOs allowing for a clean install.

Då får man hålla ögonen på
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
och se när det kommer upp ett nytt build-nummer. Spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Då får man hålla ögonen på
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
och se när det kommer upp ett nytt build-nummer. Spännande.

Här ser du när 17133 är släppt..

https://blogs.windows.com/blog/tag/windows-insider-program/#h...

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubbe1:

Nu är 17133 släppt i fast ring...

Announcing Windows 10 Insider Preview Build 17133 for Fast
By Dona Sarkar

Hello Windows Insiders! Today, we are releasing Windows 10 Insider Preview Build 17133 (RS4) to Windows Insiders in the Fast Just like in Build 17128, you will also notice that the watermark at the lower right-hand corner of the desktop… Read more

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Bra att man får veta i alla fall ungefärligt datum, så man kan börja planera ledighet för att ta hand om alla problem som släktingar och vänner kommer få.........

Jag har varit Insider sedan version 1507 eller 1511, mest i slow ibland i fast.
Och jag har inte haft ett enda strul som beror på Windows 10.

Det har bara fungerat, alltid.
Förstår inte vad folk gör. Ibland undrar man om folk gör allt de kan för att försöka krasha systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag har varit Insider sedan version 1507 eller 1511, mest i slow ibland i fast.
Och jag har inte haft ett enda strul som beror på Windows 10.

Det har bara fungerat, alltid.
Förstår inte vad folk gör. Ibland undrar man om folk gör allt de kan för att försöka krasha systemet.

Igår startade jag datorn, gick bort 10 minuter och Windows 10 hade fastnat i infinite automatic repair loop, gissar på någon uppdatering då det enda jag gjort är att ha varit borta från datorn i 3 veckor.

Så man behöver inte göra så mycket för att skiten ska krascha.

Handlar väl om HW/SW kombo som inte lirar, fungerar det för någon så är det väl bra för dem, mindre kul för de som drabbas av skumma fel och krascher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag har varit Insider sedan version 1507 eller 1511, mest i slow ibland i fast.
Och jag har inte haft ett enda strul som beror på Windows 10.

Det har bara fungerat, alltid.
Förstår inte vad folk gör. Ibland undrar man om folk gör allt de kan för att försöka krasha systemet.

Jag har aldrig behövt gå hungrig, undrar verkligen vad barnen i Afrika gör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har aldrig behövt gå hungrig, undrar verkligen vad barnen i Afrika gör!

Inte jag heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Förstår inte vad folk gör. Ibland undrar man om folk gör allt de kan för att försöka krasha systemet.

Vi har nog helt enkelt olika typer av datorer och olika typer av behov.

För mig är det främst funktioner kopplade till pekskärm och wlan som strulat genom åren.

Permalänk

90% har 1709 i nuläget, jag har för mig att jag har sett en nyhet för ett litet tag sen med helt andra siffror.
https://arstechnica.com/gadgets/2018/03/windows-10-version-17...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

90% har 1709 i nuläget, jag har för mig att jag har sett en nyhet för ett litet tag sen med helt andra siffror.

Imponerande och samtidigt lite skrämmande siffror. Frågan är hur mycket Spectre och Meltdown påverkat detta. Äldre versioner av Windows (jfm 1709) fick fixarna senare. Speciellt för 32-bitars processorer.

Själv är jag kvar på 1703 ett tag till. Tror även jag kommer hoppa över 1803. Har hittills inte sett någon funktion som jag "måste" ha där.

Permalänk
Medlem

Kan man gå till denna direkt eller måste man panga in 1709 emellan ändå?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Jag har varit Insider sedan version 1507 eller 1511, mest i slow ibland i fast.
Och jag har inte haft ett enda strul som beror på Windows 10.

Det har bara fungerat, alltid.
Förstår inte vad folk gör. Ibland undrar man om folk gör allt de kan för att försöka krasha systemet.

tja, för mig märks det tydligt om en större uppdatering kommer, datorn blir seg och känns inte stabil (brukar dock lösa sig efter par omstarter). Kör ändå med SSD, ibland brukar det komma med småbuggar med uppdateringarna.

Haft en med Netflix, där ljudet hackade var 15 min (tog några veckor innan det var löst, om det inte var par månader). startmenyn slutande helt plötsligt fungera (fick göra ren ominstallation). inga fix på nätet löste det och många buggar tyvärr är svårt att söka på, för det är så massiv mängd uppdateringar till Windows.

Har nu stängt av uppdateringar, för jag prioriterar en fungerande dator.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

hej

jag har tagit hem senaste iso av OS 17.133.1 DVS: 1803 och den fungerar väldigt bra...
som sagt jag har alltigt gjort ren installation för att slippa eventuella krångel som många får.
för mig har dom flesta versioner fungerat helt okej

Visa signatur

[Moderkort: Asus Z370-H Gaming ] [Cpu: i5 8700K ] [Grafikkort: Msi Gtx 1070 ] [Minne: 16Gb 3000Mhz ] [Ljudkort: asus xonar essence stx ll ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enormous:

hej

jag har tagit hem senaste iso av OS 17.133.1 DVS: 1803 och den fungerar väldigt bra...
som sagt jag har alltigt gjort ren installation för att slippa eventuella krångel som många får.
för mig har dom flesta versioner fungerat helt okej

Hewj
Var hittade du ISO filen för 17133.1 ??

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubbe1:

Hewj
Var hittade du ISO filen för 17133.1 ??

Never mind...hittade själv, använer instruktioner på denna sida..

https://techjourney.net/how-to-download-windows-10-v-1803-bui...

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

Nån som vet när den kommer så man kan ladda ned en officiell usb iso?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSWEDEx:

Nån som vet när den kommer så man kan ladda ned en officiell usb iso?

Dessvärre är Microsoft försenade med Spring Creators Update...
https://www.windowscentral.com/microsoft-holds-releasing-wind...

Väldigt trist då jag planerat för ominstallation denna vecka.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Dessvärre är Microsoft försenade med Spring Creators Update...
https://www.windowscentral.com/microsoft-holds-releasing-wind...
Väldigt trist då jag planerat för ominstallation denna vecka.

Det kom t o m en patch till 17133.1 i tisdags kallad KB4100375.
Nu är det build 17133.73 som man kan hämta hem genom att gå med i
Insider-programmet.
Orsaken till att man inte släppt den officiella version 1803 lär vara en "last minute bug" som man
tydligen vill fixa innan man går ut till användare utanför Insider-programmet:
https://www.windowscentral.com/microsoft-holds-releasing-wind...

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Dessvärre är Microsoft försenade med Spring Creators Update...
https://www.windowscentral.com/microsoft-holds-releasing-wind...

Väldigt trist då jag planerat för ominstallation denna vecka.

Okej, lite trist..

Permalänk

Till Insiders i Fast Ring pushas nu ut en release kallad 17134.1 (RS4):
https://thewincentral.com/windows-10-spring-creators-update-b...
Releasen inkluderar den patch till build 17133.73 som Insiders fick förra veckan till 17133.1.
Förhoppningsvis är 17134.1 den RTM release Version 1803 som vi väntar på.
Jag har installerat 17134.1 på en av mina datorer och den verkar fungera ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Till Insiders i Fast Ring pushas nu ut en release kallad 17134.1 (RS4):
https://thewincentral.com/windows-10-spring-creators-update-b...
Releasen inkluderar den patch till build 17133.73 som Insiders fick förra veckan till 17133.1.
Förhoppningsvis är 17134.1 den RTM release Version 1803 som vi väntar på.
Jag har installerat 17134.1 på en av mina datorer och den verkar fungera ok.

Härligt att den fungerar bra!
Hur brukar processen se ut med fast och slow ring, när tror vi att vi kan förvänta oss en public release?
"A few weeks" som verkar vara ett återkommande i nyhetsartiklar betyder ju om man ska vara helt korrekt upp till 2 veckor. Men min magkänsla säger att det kan dröja ända in i maj?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Härligt att den fungerar bra!
Hur brukar processen se ut med fast och slow ring, när tror vi att vi kan förvänta oss en public release?
"A few weeks" som verkar vara ett återkommande i nyhetsartiklar betyder ju om man ska vara helt korrekt upp till 2 veckor. Men min magkänsla säger att det kan dröja ända in i maj?

Eftersom releasen 17134.1 gick ut i Fast Ring (och inte också i Slow Ring och Release Preview Ring likt 17133.73) så kan man väl misstänka att Microsoft vill ha in feedback från Insiders innan man går ut till alla användare. Det var ju Insiders som fick 17133.1 att inte längre vara RTM eftersom releasen inte var stabil.

Permalänk

@Andylindy:
Edit:
20 april släpptes 17134.1 även till Insiders i Slow ring och Release Preview ring.
Det innebär att 17134.1 med stor sannolikhet kommer att bli RTM dvs den version av 1803 som blir tillgänglig för alla Windows 10-användare via Windows update.
Detta alltså om inget dramatiskt händer de närmaste dagarna och nya problem tillstöter - likt vad som drabbade 17133.