Mining: Varför inte 1060? (+Diverse frågor om att bygga riggar)

Permalänk

Mining: Varför inte 1060? (+Diverse frågor om att bygga riggar)

Kollar man upp hashraten på 3/6Gb-modellerna för 1060 så får man fram att de är ungefär hälften så starka som ett 1080/Ti (till och med Ti, ja), på de flesta algoritmer. Några är 1080/Ti nästan 3 gånger starkare på, men det är förhållandevis få, och jag vet inte om de är aktuella att mine:a just nu. ( Random video: https://www.youtube.com/watch?v=u0EnysBKJ1o )

3/6Gb-modellerna verkar gå på 2000-2500kr, och vissa 6Gb uppemot 3000kr just nu. Det betyder alltså att du kan få ut motsvarane ett 1080/Ti i hashrate för vad som bör vara halva kostnaden av ett 1080/Ti.

Ett 1060 3/6Gb upplever jag borde minska i värde långsammare än ett 1080/Ti också, men det är bara magkänsla just nu. Tänker lite som att köpa ny bil. Nya bilar kostar multum, bara för att tappa 20% eller mer i pris så fort de blir "begagnade". Det är en dålig deal.

En nackdel jag kan se är att man behöver dubbelt så många riggar för samma hashrate, och får en kostnad där. Moderkort+CPU+Ram+PSU+kablage etc. är inte gratis, men jag har ingen riktig uppfattning om vad det kostar just nu, med tanke på att det kan vara lite vad som helst bara korten fungerar (billiga grejer alltså). Så fråga till er som har riggar hemma: Hur billigt kan man komma undan på själva datorn (bara själva datorn, ej "lådan" som man bygger själv)? 2000kr? Mindre?

I vilket fall som helst ska den kostnaden delas på 6 i båda fall, men sedan dubbleras om du vill ha samma hashrate som på 1080/Ti-riggen. Det ger oss 667kr för 1060 och 333kr för 1080/Ti.

Det blir ett påslag på 333 kronor per kort på 1060-riggen alltså. Inte särskilt mycket. Och då räknar jag inte med att man behöver dyrare/bättre PSU (nätagg) på 1080/Ti-korten.

Sen har vi såklart elkostnaderna. Här är jag mindre säker, men magkänslan säger att svenska elpriser är låga internationellt sett, och att "det kvittar". Åtminstone i detta exempel när man jämför 2 riggar.

Så vad sägs? Vad missar jag?

Permalänk
Medlem

Något att tänka på är platsen för riggen. Kan du ha den i huset så ger den värme på vintern men behöver kylas på sommaren. Nackdelen är ljudnivån från all GPU:er.

Permalänk
Medlem

1060 är bra kort för mining så jag tycker inte du missar något. 3GB är nästan lika bra som 6GB. Du behöver fler riggar för att komma upp i samma hashrate med 1060 och det ger ju en del kringkostnader som CPU, moderkort , bootdisk och minne. 1070 Ti är något mer energieffektivt. 1080Ti är nog likvärdigt som 1060 i Hash/W och ett 1070Ti är nästan lika bra som två 1060 i prestanda. 1070 är nästan lika bra som 1070Ti så 1070 kan vara mer prisvärt än 1070Ti (beroende på pris så klart). Så 1060 3GB är nog det nvidiakort som ger bäst prestanda per krona för mining om man bara kollar på kostnaden för GPU.

Kanske är en rigg med 1070Ti det optimala? Eller blanda lite, typ hälften 1070Ti och hälften 1060. Går bra att blanda dem i samma rigg också.

1080 utan Ti är inte optimalt val (sämre minnesprestanda) men funkar bra i vissa utvalda algoritmer där minnet inte är lika viktigt. Du bör välja mellan 1060 / 1070 / 1070 Ti och 1080 Ti om du kör nvidia. Har du tänkt mina ethereum är 6GB 1060 bättre än 3GB, annars är 3GB oftast mer prisvärt. I praktiken är det mer att försöka hitta någon av dessa modeller i lager till hyfsat pris som är utmaningen och så får man ta det som finns.

Permalänk
Medlem

För att vara framtidssäker skulle jag ta 6GB versionen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

@Herr Kantarell:
I dunno, jag tänker att priset "per hash" spelar mer roll. Blir kortet föråldrat för mining så säljer man det kort och gott, för det finns ingen avsaknad av gamers som vill köpa kort. Om det är något som mine:are har är det tid över för såna saker, byta/uppgradera/förhandla. Därför jag tänker att det är bättre att ha så billig (kostnadseffektiv) hårdvara som möjligt "per hash", och då hamnar vi i det här området.

Permalänk
Medlem

Jag tycker diskussionen saknar den viktigaste parametern. 1060 kan både vara det absolut mest kostnadseffektiva nvidia kortet för mining. Samtidigt som det kan vara riktigt dåligt. Allt beror på om kortet har Samsung minne eller inte. Samsung minne så ger det 25 mhs hyunix ger det 18. Skaplig skillnad. Men 1.5st 1060 med Samsung minne är ju som ett 1080ti på ethereum.
1060 kan man enkelt få att dra under 80 watt dessutom!

[äquote postid="17274600" userid="247510" name="Detrimentos"]
@Herr Kantarell:
I dunno, jag tänker att priset "per hash" spelar mer roll. Blir kortet föråldrat för mining så säljer man det kort och gott, för det finns ingen avsaknad av gamers som vill köpa kort. Om det är något som mine:are har är det tid över för såna saker, byta/uppgradera/förhandla. Därför jag tänker att det är bättre att ha så billig (kostnadseffektiv) hårdvara som möjligt "per hash", och då hamnar vi i det här området.
[/quote]

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Eth-Dec: Stämmer (även om det går att klocka vissa Hynix också). Har faktiskt ett 1060 3Gb på väg in. Får se hur det presterar. Tycker jag det inte funkar får jag väl revidera min strategi lite. Att sälja det är inga problem så länge man går +-0, vilket jag är bra på.

Att köpa in kort om man har råd ser jag som en väldigt god investering just nu, pga. den stora efterfrågan på kort. Gamers är hungriga efter kort, så begagnatpriset är stillastående, så gott som. Det gör att alla inköp blir mer eller mindre +-0 om de bara fungerar efter 6/10 månader.

Det här 1060:t jag nu köpt har möjlighet att producera 400kr/mån i ETH. Jag har även ett till som redan producerar det (1060 6Gb, Samsung-minnen). 800kr/månaden i 2 månader blir 1600kr. Lägg sen till några hundra så har jag ännu ett 1060 (3Gb då, 6Gb kostar tyvärr lite mer). 3 månader på den riggen så har jag 1200x3=3600kr. Sälj 2 kort och behåll ett för gaming/mining på din egna PC (jag mine:ar just nu, går utmärkt att använda datorn samtidigt), och du har 7600kr att återinvestera i riggar. Och det är från en initial investering av 1800+400kr.

Kommer nog hålla på såhär och se vart det hamnar. På ett halvår kanske man har ett par billiga 1070:or eller så.

Permalänk
Medlem

Du kan köra andra algoritmer än ETH om du får Hynix. Neoscript eller Equihash t.ex där minnet inte spelar lika stor roll. Zencash verkar ganska lönsamt just nu.

Jag blev imponerad av Zotac 1060 AMP jag köpte häromveckan. Ingen aning om det är samsung (vet inte hur jag kollar detta på linux) men de små Zotac korten går svalare och tystare än mitt gamla MSI 1060 OC med samma inställningar.

RX560 eller RX550 2GB är hyfsade miningkort för cryptonight men kräver biosmiddning för att bli bra. De ska kunna ge upp mot 500 H/s. Jämför mot Vega som kan ge upp till 2000 H/s. Fyra RX560 är billigare. Men de är inte bra på så mycket annat än just cryptonight (t.ex electroneum).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja man brukar väl få ut runt 300 Sol, kanske 320 med 6gb. Det är ju mer lönsamt än att köra Dagger hashimoto med Hyunix. Över 18.7 så kraschar skiten efter en dag. Många nya ccminer coins är ju inte heller minnesintensiva, problemet är att de ofta prisdumpas efter 1 vecka.

Skrivet av ronnylov:

Du kan köra andra algoritmer än ETH om du får Hynix. Neoscript eller Equihash t.ex där minnet inte spelar lika stor roll. Zencash verkar ganska lönsamt just nu.

Jag blev imponerad av Zotac 1060 AMP jag köpte häromveckan. Ingen aning om det är samsung (vet inte hur jag kollar detta på linux) men de små Zotac korten går svalare och tystare än mitt gamla MSI 1060 OC med samma inställningar.

RX560 eller RX550 2GB är hyfsade miningkort för cryptonight men kräver biosmiddning för att bli bra. De ska kunna ge upp mot 500 H/s. Jämför mot Vega som kan ge upp till 2000 H/s. Fyra RX560 är billigare. Men de är inte bra på så mycket annat än just cryptonight (t.ex electroneum).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eth-Dec:

Ja man brukar väl få ut runt 300 Sol, kanske 320 med 6gb. Det är ju mer lönsamt än att köra Dagger hashimoto med Hyunix. Över 18.7 så kraschar skiten efter en dag. Många nya ccminer coins är ju inte heller minnesintensiva, problemet är att de ofta prisdumpas efter 1 vecka.

Jag får ungefär 275 Sol/s med 1060 3GB och 90 W på power limit. Sänker jag till 77 W så blir det runt 260 Sol/s.

Permalänk
Medlem

Låter rimligt, 6gb ligger ofta över 100watt om man vill ha nåt resultat i närheten eller strax över 300. Man får räkna på högre elförbrukning jämfört med Dagger H mining som ofta ligger under 80 Watt med max prestanda

Skrivet av ronnylov:

Jag får ungefär 275 Sol/s med 1060 3GB och 90 W på power limit. Sänker jag till 77 W så blir det runt 260 Sol/s.

Permalänk

Bara apropå, vad är det mest lönsamma mynt att mine:a på ett 1060 idag? Enbart i "förtjänst per dag" då, ej minus elen.

Tydligen dagger/ETH med ~13-14kr/dag (NiceHash:s sida).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detrimentos:

Bara apropå, vad är det mest lönsamma mynt att mine:a på ett 1060 idag? Enbart i "förtjänst per dag" då, ej minus elen.

Tydligen dagger/ETH med ~13-14kr/dag (NiceHash:s sida).

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1509870-mining-kalkyla...

Just exakt nu verkar Garlicoin ge 35 kr / dag enkigt https://crypt0.zone/calculator/
Problemet är att imorgon är det troligen någon annan.
Nicehash verkar optimera hyfsat bra trots allt om man inte orkar byta mynt hela tiden.

Själv funderar jag på att testa Creativecoin någon vecka men behöver fixa till min rigg först. Tänker att algoritmen keccak-c har jag bara sett på en enda kalkylator hittills så det kanske inte är tokmånga som minar den och så är Creativecoin hyfsat etablerat nu så kursen kanske inte tokrasar. Kanske inte går bättre än att köra nicehash men det är kul att testa lite annorlunda mynt ibland. Bland de mera etablerade verkar zencash intressant. Tycker de gått hyfsat bra på sistone i kursutveckkingen och tänker att man borde mina ihop några och spara på till framtiden.

Det är sällan lönt att försöka jaga myntet som råkar vara i topp just nu för mining. Enklare bara mina något några veckor och sedan försöja sälja lite senare efter eventuell kursuppgång. Eller så kör man bara något som verkar roligt att testa, typ någon ovanlig algiritm eller något ingen någonsin hört talas om.

De mynt som ligger i topp på kalkylatorerna falker fort ner i listan när massa folk börjar mina det för då ökar svårighetsgraden snabbt. Gäller hitta något nan tror kan ge bra resultat på lite längre sikt och sedan nöta på länge för att samla på sig mycket innan myntet kommer upp i topp.

Permalänk
Medlem

Tänk på att nicehash estimat är baserat på samsung minne och fullt optimerad i afterburner eller liknande.
Men DaggerH är garanterat mest lönsam på 1060 med Samsung minne

Har själv hoppat runt och samlat ihop en massa småcoins som garlicoin, men de prisdumpas alltsom oftast, garlicoin låg ju på över 2 dollar ett tag.. Då var det lönsamt om man sålde. Säg att du får mellan 4-6 coins per 1060 (oftast 4) och då har du den bästa ccminern och rätt klocksettings. Det folk däremot inte räknar med är kostnaden att sedan växla in det. Oftast till lägre kurs, sen kanske du vill konvertera till ethereum och kanske även skicka nånstans. Då var det plötsligt mer värt att köra DaggerH igen

Sen är ju många småcoins rätt oseriösa. Garlicoin är ju en snubbe som salmat ihop 30000 reddit röster och skapat ett eget mynt, förvisso med bra fanbase baserat på att man älskar vitlöksbröd. Ser inga skyhöga prognoser framöver direkt...

Skrivet av Detrimentos:

Bara apropå, vad är det mest lönsamma mynt att mine:a på ett 1060 idag? Enbart i "förtjänst per dag" då, ej minus elen.

Tydligen dagger/ETH med ~13-14kr/dag (NiceHash:s sida).

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1509870-mining-kalkyla...

Just exakt nu verkar Garlicoin ge 35 kr / dag enkigt https://crypt0.zone/calculator/
Problemet är att imorgon är det troligen någon annan.
Nicehash verkar optimera hyfsat bra trots allt om man inte orkar byta mynt hela tiden.

Själv funderar jag på att testa Creativecoin någon vecka men behöver fixa till min rigg först. Tänker att algoritmen keccak-c har jag bara sett på en enda kalkylator hittills så det

Skrivet av Eth-Dec:

Tänk på att nicehash estimat

Uppskattas, tack.

Några rekommendationer på ett nätagg för 6x 1060?

Permalänk
Medlem

Beror på om du tänkt expandera det mer. Annars räcker ett evga 750 med molex pci-e och sata pci-e precis för detta. Kör samma setup själv. Kom dock ihåg att sata pci-e adapter bara får driva riser board aldrig grafikkort eftersom de ofta håller dålig kvalité och kan börja brinna om de blir varma. De blir dock aldrig det när de strömför riser

Mer expansion.. Billigt psu för moderkort cpu och sen ett HP 1200watt server psu

Skrivet av Detrimentos:

Uppskattas, tack.

Några rekommendationer på ett nätagg för 6x 1060?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag minar med 6st 1060 3gb och jag får 139-140MH/s med ethminer. https://ethermine.org/miners/7A7daBE6C4BF8CFdF0f04634aA07eF20... där är min miner, enligt den får jag ca 320$/månad. Provade att mina zcash men fick bara kring 1500 KH/s så jag tror jag tjänar mest på ethereum just nu iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag får 21.7 MH/s med GTX1060 (samsung-minne) ether. Då är det överklockat men inte maxat.

Har själv gått i samma tankar, alltså funderat på om inte GTX1060 är ett rätt bra mining-kort.

Permalänk
Skrivet av iNDEC:

Jag minar med 6st 1060 3gb och jag får 139-140MH/s med ethminer. https://ethermine.org/miners/7A7daBE6C4BF8CFdF0f04634aA07eF20... där är min miner, enligt den får jag ca 320$/månad. Provade att mina zcash men fick bara kring 1500 KH/s så jag tror jag tjänar mest på ethereum just nu iallafall.

Verkar växla mellan dagger och equihash.

Skrivet av Jauger:

Jag får 21.7 MH/s med GTX1060 (samsung-minne) ether. Då är det överklockat men inte maxat.

Har själv gått i samma tankar, alltså funderat på om inte GTX1060 är ett rätt bra mining-kort.

21.7 känns lite lågt. Du bör få 23.5 därikring. Minnen på 800+, Power Limit mellan 65-70%. Rör inget annat förutom fläkten om du vill *öka* den från vad "auto" säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detrimentos:

Verkar växla mellan dagger och equihash.

21.7 känns lite lågt. Du bör få 23.5 därikring. Minnen på 800+, Power Limit mellan 65-70%. Rör inget annat förutom fläkten om du vill *öka* den från vad "auto" säger.

Ok tack för tipset. Vad ska man sätta på core clock? Ska man öka den alls?

Permalänk

@Jauger: " Rör inget annat "

Permalänk
Medlem

Jag får 25mh av mina 1060s med samsung -100 core +950mem

Permalänk

@iNDEC: Vad gör -100 core, om ens något? Tycks inte se någon skillnad alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eth-Dec:

Jag tycker diskussionen saknar den viktigaste parametern. 1060 kan både vara det absolut mest kostnadseffektiva nvidia kortet för mining. Samtidigt som det kan vara riktigt dåligt. Allt beror på om kortet har Samsung minne eller inte. Samsung minne så ger det 25 mhs hyunix ger det 18. Skaplig skillnad. Men 1.5st 1060 med Samsung minne är ju som ett 1080ti på ethereum.
1060 kan man enkelt få att dra under 80 watt dessutom!

[äquote postid="17274600" userid="247510" name="Detrimentos"]
@Herr Kantarell:
I dunno, jag tänker att priset "per hash" spelar mer roll. Blir kortet föråldrat för mining så säljer man det kort och gott, för det finns ingen avsaknad av gamers som vill köpa kort. Om det är något som mine:are har är det tid över för såna saker, byta/uppgradera/förhandla. Därför jag tänker att det är bättre att ha så billig (kostnadseffektiv) hårdvara som möjligt "per hash", och då hamnar vi i det här området.
[/quote]

Skickades från m.sweclockers.com

Eth är ju rätt långt ifrån det mest lönsamma att minea på Nvidia kort just nu dock, så hur de är jämfört med varandra i Eth känns inte som prio #1.

Permalänk
Medlem

@Detrimentos: Bara läst att man ska dra ner coren lite när man minar ethereum, funkar stabilt för mig så.

Permalänk
Medlem

@Chrisj: Vad är det mest lönsamma då om ethereum är LÅNGT ifrån det mest lönsamma?

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med. Det ska bli Väldigt spännande att höra vad som är långt mer lönsamt!
@INDEC, Du har rätt, core kan dras ner! Förlänger livslängd utan att påverka hashrate

Skrivet av iNDEC:

@Chrisj: Vad är det mest lönsamma då om ethereum är LÅNGT ifrån det mest lönsamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eth-Dec:

Jag kan bara hålla med. Det ska bli Väldigt spännande att höra vad som är långt mer lönsamt!
@INDEC, Du har rätt, core kan dras ner! Förlänger livslängd utan att påverka hashrate

Verkar som att ETH ligger rätt bra till ändå på GTX 1060, hade fokus på kort lite högre upp i Nvidias portfölj och där är ETH långt bakom, men det har väl mer med GDDR5X att göra.

Permalänk
Medlem

Nu ligger iofs även 1070 väldigt bra till på Dagger hashimoto. Inte minst eftersom du kan underklocka väldigt mycket och därmed få låg strömförbrukning och hög hashrate. Men visst, kör du nåt suspekt coin man bara kan växla in på tradesatoshi så kanske du kan få 4-5 dollar per dag/kort. Sen har du dock problemet med inväxling och prisdump

Skrivet av Chrisj:

Verkar som att ETH ligger rätt bra till ändå på GTX 1060, hade fokus på kort lite högre upp i Nvidias portfölj och där är ETH långt bakom, men det har väl mer med GDDR5X att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eth-Dec:

Nu ligger iofs även 1070 väldigt bra till på Dagger hashimoto. Inte minst eftersom du kan underklocka väldigt mycket och därmed få låg strömförbrukning och hög hashrate. Men visst, kör du nåt suspekt coin man bara kan växla in på tradesatoshi så kanske du kan få 4-5 dollar per dag/kort. Sen har du dock problemet med inväxling och prisdump

Absolut, men 1070 har inte GDDR5X. Sen är ju inväxlingskostnad ett problem oavsett vilken krypto du sitter på. Förvisso mindre på Eth än BTC och shitcoins, men likväl där.