TV:n reagerar inte på 10-bit utan bara Rec 2020? Är inte 10 bit = HDR?

Permalänk
Avstängd

TV:n reagerar inte på 10-bit utan bara Rec 2020? Är inte 10 bit = HDR?

Tjabba! Märkte att min TV inte gick över till HDR-läge när jag startade en 10 bit-fil och kollade sedan i media info och såg att färgrymden som användes var Rec709 istället för Rec 2020. Jag tog för givet att 10-bit innebar Rec 2020 för det är ju fler färger med 10 bit än vanliga 8 bit.

Eller går det att förstå 8bit vs 10bit på följande vis (exempel, troligen inkorrekt användning av siffror):
8 bit = 0-256 nyanser per färg där varje steg räknas som 1 så därmed 256 steg
10 bit 0-256 nyanser per färg där varje steg räknas som 0,5 så därmed 512 steg

I första fallet har vi bara 256 steg i andra fallet 512 steg men i båda fallet så når vi samma högsta mättnad 256 och lägsta mättnad på 0.

Handlar HDR mer om att utöka vad som är lägsta och högsta steget? Så vi har kanske 0-256 i SDR och -256 till 512 i HDR som exempel?

Finns det någon vettig sida som illustrerar, trots begränsad sRGB i webbläsare, hur det fungerar med 8 vs 10 bit och SDR vs HDR?

Tack för svar! Det borde finnas en underkategori var man postar om färgrymder och liknande med tanke på att 4K och HDR är snart här i alla hemmen för att stanna! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Du behöver både 10bit och rec 2020 från källan för att det skall bli HDR.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Det finns idag rätt många filer som är kodade med 10-bitars färgrymd men inte har HDR. Det är i detta fall två skilda saker. I de fall man väljer att koda en film med 10-bitars färgrymd utan HDR så gör man det oftast för att man inte får lika många avrundningsfel vilket orsakar "banding" vid lägre bitrate.

Exempel på banding till vänster, kontra mindre banding till högre:

8-bitars färgrymd kan nyanser i stegen 0-255, effektivt sett 256 olika nyanser. 10-bitars färgrymd kan nyanser i stegen 0-1023, effektivt sett 1024 olika nyanser.

Tekniskt sett kan en HDR-TV visa 8-bitars material i mycket högre kontrast än en icke-HDR-TV då den kan extrapolera värdet av pixlarna genom att mappa så varje steg i 0-255 motsvarar fyra steg i 0-1023. Detta antagande fungerar enbart om TV:n har stöd för kraftigare bakgrundsbelysning än en icke-HDR-TV. Det är i princip detta den gör ändå när man visar icke-HDR 8-bitars material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjabba! Märkte att min TV inte gick över till HDR-läge när jag startade en 10 bit-fil och kollade sedan i media info och såg att färgrymden som användes var Rec709 istället för Rec 2020. Jag tog för givet att 10-bit innebar Rec 2020 för det är ju fler färger med 10 bit än vanliga 8 bit.

Eller går det att förstå 8bit vs 10bit på följande vis (exempel, troligen inkorrekt användning av siffror):
8 bit = 0-256 nyanser per färg där varje steg räknas som 1 så därmed 256 steg
10 bit 0-256 nyanser per färg där varje steg räknas som 0,5 så därmed 512 steg

I första fallet har vi bara 256 steg i andra fallet 512 steg men i båda fallet så når vi samma högsta mättnad 256 och lägsta mättnad på 0.

Handlar HDR mer om att utöka vad som är lägsta och högsta steget? Så vi har kanske 0-256 i SDR och -256 till 512 i HDR som exempel?

Finns det någon vettig sida som illustrerar, trots begränsad sRGB i webbläsare, hur det fungerar med 8 vs 10 bit och SDR vs HDR?

Tack för svar! Det borde finnas en underkategori var man postar om färgrymder och liknande med tanke på att 4K och HDR är snart här i alla hemmen för att stanna! / AplAy.

Förstår din förvirring, ärligt talat så tycker jag hela branschen har stökat till det med "HDR" begreppet.

Först å främst så har 10bit video funnits väldigt länge, och har varit standard för transport och lagring av professionellvideo väldigt länge, så det är inget som är exklusivt för HDR eller rec 2020 (som inte är en HDR standard! Utan snarare den initiala standarden för UHD). Hur som helst, "HDR" i TV-sammanhang är paraplybegrepp som innefattar en ett gäng olika specifikationer och tekniker, olika kombinationer av dessa tekniker utgör dessutom flera olika HDR-standarder. Men om vi tar tex HDR10 som är den vanligaste HDR-standarden så bygger den på rec 2020 (10bit video och bt2020 färgrymd) fast med tillägget av en PQ "transfer function" (SMPTE ST 2084), dvs en icke linjär "electro-optical transfer function" (funktionen som avgör hur den digitala datan ska konverteras till ljus). Att ha en icke linjär överföringsfunktion i kombination med en stor färgrymd och 10bit video är det som i folkmun kallas HDR i videosammanhang.

Nivåerna för 8/10bit video (limitied/tv range) är förövrigt följande:
16-235
64-940

Permalänk
Bildexpert 📺

@AplAy: För att HDR ska aktiveras måste det skickas metadata om HDR. Detta är en hårdvarufunktion som måste till på kretsnivå hos både källa och diplay. Har du en äldre källa fungerar inte HDR och har du en äldre TV fungerar definitivt ingen HDR, såväl signalmässigt såväl som att kunna reproducera HDR till att börja med.

Lägger du till en dator som källa måste du också tänka på mjukvaran i datorn, programvaran som spelar upp HDR måste hantera HDR och grafikkortet måste kunna hantera HDR. Filen/Mediat su ska spela upp måste också vara kodat för HDR, inte bara döpt till "HDR" i filnamnet.

Rec.2020 är den större färgrymden som är en del av UltraHD. Dagens HDR-format använder Rec.2020. Det material som finns är ofta mastrat till DCI-P3-färgrymden vilken ryms inom Rec.2020.

10 bitar är 1024 nyanssteg och 12 bitar är förstås 4096 nyanssteg. Detta kallas i TV-termer ofta för "deep color" och är alltså ett sätt att beskriva fler nyanser, som illustrerat i inläggen ovanför.

Rec.2020 och 10 bitar är inte samma sak som HDR. Däremot använder HDR10, det vanligaste HDR-formatet Rec.2020 och 10 bitars färg.