Hur fungerar Comviq, kontantabonnemang?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar Comviq, kontantabonnemang?

Farsgubben blev inlagd efter ambulanstur.

Småvirrig som jag är i halvchocken av allt så tog jag fram en gammal oupptagen Nokiamobil, tror jag gav runt 200 för den på Elgiganten för tre år sen. Köpte den just i detta syfte. Att om något händer så kan han ha den på sjukan då den är relativt enkel att hantera, han är snart 85.

Telia kontantkortet jag köpte då hade ju självklart "gått" ut, oupptaget i kuvert. Såg nu först att det stod "aktiveras föra 2015-09" så drog in på Cirkle K mack och skulle köpa nytt simkort med kontantkortsabonnemang.

Vilken djungel det var med abonnemang. Stackars killen i kassan visste inte själv vad allt betydde.Köpte i ren trötthet ett "Kontantkort Sim-kort Comvig 45kr" med ett " Comviq F 2gb 145 kr" som "abonnemang" (vet inte ens om jag kan kalla det för abonnemang ens?) för att få komma hem efter en heldag på akuten.

Någon med ork/tålamod/kunskap som orkar berätta för en medelålders gubbe hur detta fungerar? Om jag fattade rätt med vad killen i kassan gissade på så är det fria samtal, inom Sverige under 30 dagar och efter det får jag fylla på med 145kr igen för en ny 30 dagars period???

Om tråden ligger fel så ursäkta! Trött som ett ök och ska snart iväg igen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner: https://www.comviq.se/tanka/kontantkort

Du har köpt Fast pris (fria samtal och sms) med 2GB data, och du har rätt i att det gäller i 30 dagar, sen får man fylla på igen..

Permalänk
Medlem

Det verkar som att du har fastpris 145 kronor:
https://webbutik.comviq.se/price-plan-fastpris-kontantkort

Detta innebär då att han under en månad kan ringa fritt (~13 dagar i sträck, dygnet runt), SMSa fritt (20000 SMS) och surfa upp till 2GB. Efter detta övergår kortet till Comviqs "Bas"-plan. Vilket är dyrt, så det bästa är att köpa ett nytt för 145 om man ska använda telefonen efter 30 dagar.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

@Beginner: https://www.comviq.se/tanka/kontantkort

Du har köpt Fast pris (fria samtal och sms) med 2GB data, och du har rätt i att det gäller i 30 dagar, sen får man fylla på igen..

Skrivet av MH25:

Det verkar som att du har fastpris 145 kronor:
https://webbutik.comviq.se/price-plan-fastpris-kontantkort

Detta innebär då att han under en månad kan ringa fritt (~13 dagar i sträck, dygnet runt), SMSa fritt (20000 SMS) och surfa upp till 2GB. Efter detta övergår kortet till Comviqs "Bas"-plan. Vilket är dyrt, så det bästa är att köpa ett nytt för 145 om man ska använda telefonen efter 30 dagar.

Tack för klargöringen! Då vet jag att det är ok under 30 dagar så får jag ta tag i det sen! Återkommer då med frågor om förslag på vad för kontantkort som är "bäst" att ha till en "backuptelefon". *bugar*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det om jag/vi inte köper "ny period" sen när 30dagars 145kr löper ut? Kan man ringa till mobilen och inte från den eller är det bara att plocka ut simkortet och klippa det?

Genuint nyfiken vad som händer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beginner:

Hur fungerar det om jag/vi inte köper "ny period" sen när 30dagars 145kr löper ut? Kan man ringa till mobilen och inte från den eller är det bara att plocka ut simkortet och klippa det?

Genuint nyfiken vad som händer.

Det går att ringa till den men inte från förrän du fyller på. Efter 1år av-aktiveras numret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Hur fungerar det om jag/vi inte köper "ny period" sen när 30dagars 145kr löper ut? Kan man ringa till mobilen och inte från den eller är det bara att plocka ut simkortet och klippa det?

Genuint nyfiken vad som händer.

Det blir Comviq Bas då och lär inte ha något saldo. Du kan ta emot samtal men inte ringa förrän du fyller på saldo, såklart. Efter 12 månader utan någon tankning inaktiveras SIM-kortet.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Det går att ringa till den men inte från förrän du fyller på. Efter 1år av-aktiveras numret.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av lbs129:

Det blir Comviq Bas då och lär inte ha något saldo. Du kan ta emot samtal men inte ringa förrän du fyller på saldo, såklart. Efter 12 månader utan någon tankning inaktiveras SIM-kortet.

Bugar och bockar åt klargörande svar!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Hedersmedlem

Halebop go kontantkort är bäst för en telefon som används väldigt lite, kostar 2kr/samtal oavsett längd, 0,5kr/sms och inaktiveras inte så länge du skickar minst ett sms eller ringer ett samtal per år. Så minimum kostar det 50 öre om året. De har ganska fördelaktiga villkor om man vill ladda data också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Hur fungerar det om jag/vi inte köper "ny period" sen när 30dagars 145kr löper ut? Kan man ringa till mobilen och inte från den eller är det bara att plocka ut simkortet och klippa det?

Genuint nyfiken vad som händer.

Efter 30dagar blir det ett BAS abonnemang, du kan både ringa till och från numret men till en helt annan taxa.

Skrivet av anon96120:

Det går att ringa till den men inte från förrän du fyller på.

Skrivet av lbs129:

Det blir Comviq Bas då och lär inte ha något saldo. Du kan ta emot samtal men inte ringa förrän du fyller på saldo, såklart.

Tyvärr så har ni båda fel. Det går alldeles utmärkt att ringa ifrån ett BAS abonnemang så länge pengar finns laddat på kontaktkortet.

Skrivet av Beginner:

Bugar och bockar åt klargörande svar!

Se mitt tidigare svar, du fick fel information.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Efter 30dagar blir det ett BAS abonnemang, du kan både ringa till och från numret men till en helt annan taxa.

Tyvärr så har ni båda fel. Det går alldeles utmärkt att ringa ifrån ett BAS abonnemang så länge pengar finns laddat på kontaktkortet.

Se mitt tidigare svar, du fick fel information.

Visst kan man ringa med bas men fyller du på med fastpris så ingår det inte något saldo vilket i sin tur betyder att det inte går att ringa såvida det inte fylls på med pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kelzzor:

Visst kan man ringa med bas men fyller du på med fastpris så ingår det inte något saldo vilket i sin tur betyder att det inte går att ringa såvida det inte fylls på med pengar.

Tyvärr har du också fel, så länge det finns pengar på kontaktkortet så kan du ringa oavsett prisplan.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peppar2014:

Efter 30dagar blir det ett BAS abonnemang, du kan både ringa till och från numret men till en helt annan taxa.

Tyvärr så har ni båda fel. Det går alldeles utmärkt att ringa ifrån ett BAS abonnemang så länge pengar finns laddat på kontaktkortet.

Se mitt tidigare svar, du fick fel information.

Poängen är att han har köpt ett nytt kontantkort och bara laddat med fast pris en gång vilket innebär att det inte finns några pengar när den månaden är slut och därför kan han inte ringa förrän han laddat på med något nytt, antingen fast pris eller saldo.

Så ja, du har rätt. Men också fel. Jag skrev rätt utifrån de förutsättningar som gavs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Halebop go kontantkort är bäst för en telefon som används väldigt lite, kostar 2kr/samtal oavsett längd, 0,5kr/sms och inaktiveras inte så länge du skickar minst ett sms eller ringer ett samtal per år. Så minimum kostar det 50 öre om året. De har ganska fördelaktiga villkor om man vill ladda data också.

Skickades från m.sweclockers.com

Brukar ha en reserv telefon med mig när jag gör lite galna saker (ifall det händer något). Kortet från Telonor hade gått ut så nu beställde jag ett nytt Halebop Go för 0kr. Ska fylla på med 50kr när jag får det.

Tack för tipset!

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Halebop go kontantkort är bäst för en telefon som används väldigt lite, kostar 2kr/samtal oavsett längd, 0,5kr/sms och inaktiveras inte så länge du skickar minst ett sms eller ringer ett samtal per år. Så minimum kostar det 50 öre om året. De har ganska fördelaktiga villkor om man vill ladda data också.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset! Ska överväga att byta till det. Man "fyller" på kortet med en summa som man sen "ringer upp" (2kr/samtal. 0.5/sms som du skrev)?

Skrivet av Peppar2014:

Efter 30dagar blir det ett BAS abonnemang, du kan både ringa till och från numret men till en helt annan taxa.

Tyvärr så har ni båda fel. Det går alldeles utmärkt att ringa ifrån ett BAS abonnemang så länge pengar finns laddat på kontaktkortet.

Se mitt tidigare svar, du fick fel information.

Tack för den infon! Men som @Kelzzor @anon96120 påpekar. Jag köpte fastpris 30 dagar och ingen pott att ringa från men bra att veta att jag även kan lägga till pott att ha som "grundbult".

Iofs kanske jag ska lyssna på @Aphex och byta till Halebop go när nuvarande 30 dagar löper ut.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk