Projekt "Klossen", en lagom ambitiös RaspberryPi låda

Permalänk
Medlem

Projekt "Klossen", en lagom ambitiös RaspberryPi låda

Tänkte att jag skulle dela med mig av mitt tänkta projekt med att bygga ett par askar till våra RPi här hemma. Det kommer inte att bli något märkvärdigt, men känner jag mig själv rätt så kanske jag är lite mer noggrann och går in för det lite mer, om jag måste redogöra för det i en tråd som denna.

Vi använder våra hallonpajer till dels RetroPie, dvs. främst nintendo-simulatorer, men även till mediacenter. Dock tycker jag inte att de är särskilt vackra. Många skal finns som är helt okej (men då kostar de oftast några hundra) men de löser sällan problemet med att sladdarna kommer ut ifrån olika sidor på vår kära enkortsdator. Detta STÖR jag mig på, så därför har jag bestämt mig för att bygga ett eget chassi, eller vad man nu vill kalla det för.

Våra nuvarande pajer. Plastigt och billigt skal, gör ju jobbet, men är inte speciellt upphetsande...

Kontakter åt alla möjliga håll...

Så för att lösa problemet med anslutningarna som är på mer är en sida av hallonpajen så får vi helt enkelt flytta på dem! Har beställt lite kablar...

... som kom i posten från electrokit idag!

Något styva så vi får se hur lätt det blir att få plats med dessa i det planerade chassit.

Jag gillar trä. Trä är formbart, vackert och levande. Jag gillar framförallt ädelträ. Planen är därför att tillverka dessa chassin i EK, Valnöt och eventuellt Teak.
Nu är jag inte någon fena på att göra feta 3D renderingar av planerade byggen och i det här fallet är det ju helt onödigt... men här kommer ändå en fasansfull bild:

Tanken är att det tunnaste skiktet i mitten ska vara plexi... vi får väll se hur det blir eller om planerna ändras. Övriga skikt skall vara trä som fogas tillsammans. En av de mest oklara punkterna är limning av plexi mot trä, om någon har erfarenhet av detta tar jag tacksamt emot tips!

Det jag inte orkat bry mig om att göra i 3D är själva backplaten, den får jag skissa på för hand. Fortsättning följer!

Permalänk
Avstängd

Jag skulle satsa på några snygga mässingsskruvar istället för att limma, risk att det blir kladdigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Mässingsskruvar skulle kunna va riktigt snyggt mot exempelvis ek! Dock så kommer de ske en hel del slipning på den färdiglimmade klossen, så min förhoppnings är att inget lim-kladd ska kunna ses i efterhand.

Permalänk
Medlem

Typiskt ospännande med en ny projekttråd utan uppdateringar, MEN nu har jag äntligen fått bekräftat att mitt trä är på väg så om någon dryg veckan borde jag kunna komma med en faktiskt uppdatering...