Köpråd för miniPC Acer Revo Cube RN-76

Permalänk

Köpråd för miniPC Acer Revo Cube RN-76

Hej alla proffs på sweclockers.com!

Jag behöver er hjälp med köpråd angående två olika processorer på en Acer Revo Cube RN-76. Jag vill köpa en miniPC för att koppla ihop med min nya Samsung 4k 65´TV (Samsung UE65MU7005).

Jag vill kunna använda miniPC:n till att spela upp HD filmer i 1080p och även 4k filmer.

De två olika modeller som jag har tittat på är följande:

Acer Revo Cube RN-76
Celeron 3865U, 4GB RAM, 64B SSD, WiFi, Windows 10 Home
https://www.komplett.se/product/957765/datorer/datorer-statio...

och

Acer Revo Cube RN-76
Core i3-7100U, 4GB RAM, 128GB SSD, WiFi, Windows 10 Home
https://www.komplett.se/product/952924/datorer/datorer-statio...

VILKEN SKA JAG VÄLJA UTIFRÅN VAD JAG SKA ANVÄNDA DEN TILL? BEHÖVER VERKLIGEN EXPERTHJÄLP!

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Roganjosh:

Hej alla proffs på sweclockers.com!

Jag behöver er hjälp med köpråd angående två olika processorer på en Acer Revo Cube RN-76. Jag vill köpa en miniPC för att koppla ihop med min nya Samsung 4k 65´TV (Samsung UE65MU7005).

Jag vill kunna använda miniPC:n till att spela upp HD filmer i 1080p och även 4k filmer.

De två olika modeller som jag har tittat på är följande:

Acer Revo Cube RN-76
Celeron 3865U, 4GB RAM, 64B SSD, WiFi, Windows 10 Home
https://www.komplett.se/product/957765/datorer/datorer-statio...

och

Acer Revo Cube RN-76
Core i3-7100U, 4GB RAM, 128GB SSD, WiFi, Windows 10 Home
https://www.komplett.se/product/952924/datorer/datorer-statio...

VILKEN SKA JAG VÄLJA UTIFRÅN VAD JAG SKA ANVÄNDA DEN TILL? BEHÖVER VERKLIGEN EXPERTHJÄLP!

Tack på förhand!

Hej

Ett alternativ är att bygga ihop datorn själv, försökte få det så billigt som möjligt på prisjakt.

Så kan du uppgradera med ett grafikkort senare om det behövs

uppdatering
Permalänk
Avstängd

@Omegaoiled det här är nu 3 tråden ja ser dig ge, FANTASTISKT dåliga tips...
Snälla sluta ge "tips" då du uppenbarligen har absolut ingen aning vad som är relevant nuförtiden.

OT dom båda fungerar nog bra för 1080p, men vet i fan om någon av dem orkar streama 4k :/

Permalänk
Skrivet av Wong:

Snälla sluta ge "tips" då du uppenbarligen har absolut ingen aning vad som är relevant nuförtiden.

OT dom båda fungerar nog bra för 1080p, men vet i fan om någon av dem orkar streama 4k :/

Så dåligt är det inte med tanke på priset lite ringrostig är jag säkert så fler får kommentera om det bygget om det är så "kasst" som du säger

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Omegaoiled:

Så dåligt är det inte med tanke på priset lite ringrostig är jag säkert så fler får kommentera om det bygget om det är så "kasst" som du säger

Det räckte inte att runt 10 andra skrattade åt din rekommendation i tidigare tråden du komentera ?
Du hjälper absolut ingen med att ge tips om att köpa en Fx-6300

Permalänk
Skrivet av Wong:

Jag är är tacksam för alla råd jag kan få. Jag tänker spela HD filer i 1080 p och
4 k direkt från HD och inte streama innehåll från Internet. Kan den billigare modellen orka det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har tyvärr lite svårt att hjälpa här eftersom jag lekt så lite med 4k.
Men vänta en stund så kommer det garanterat dyka upp nån som har ett vettigt svar till dig

Permalänk
Skrivet av Roganjosh:

Jag är är tacksam för alla råd jag kan få. Jag tänker spela HD filer i 1080 p och
4 k direkt från HD och inte streama innehåll från Internet. Kan den billigare modellen orka det?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej

Fördel: 3000gig hårddisk istället för 120gig ssd, du kan uppgradera om du får för dig att börja spela något spel i framtiden eller om det är så att det krävs mer än intel hd 630 för 4k så är lösningen ett nytt grafikkort i det paketet jag länkade ovan. det paketet som du bygger själv är snabbare.

Nackdel: du får bygga det själv, inget windows 10 följer med men är du student så kan man få det gratis om jag minns rätt på någon sida, eller så installerar du något annat operativsystem på den.

Omegaoiled.

Permalänk
Medlem

Problemet med just den Acern är att de endast skriver 1xHDMI i specen. Det betyder i stort sett att datorn har HDMI 1.4, men tillverkaren vill inte skylta med det och struntar därför i att skriva ut versionsnummer.

Så räkna med att du får köpa till en DP->HDMI 2.0-adapter (t.ex. denna) om du vill få ut 4K med 4:4:4 färg (se denna artikel för vad det betyder). Nöjer du dig med reducerad 4:2:0 färg, vilket video oftast är i ändå, så kan det fungera att bara koppla HDMI rakt av mellan datorn och TVn.

Tyvärr har jag ingen direkt rekommendation av någon annan dator som faktiskt har HDMI 2.0. Det finns en del NUC:ar med det vet jag, men då får man nog lägga på någon tusenlapp.

Själv har jag för övrigt ett hemmabygge till TVn med en i3 6100U, kopplad via adaptern jag länkade. Den har inga som helst problem med 4K video, så Acern med en 7100U bör fungera utmärkt för dig på den punkten i alla fall. Jag kan inte svära på hur Celeron:en skulle fungera, men den borde rimligtvis ha samma hårdvaruavkodning som i3:orna. Fast grafikkortet i den är ungefär hälften så kraftfullt.

@Omegaoiled: En nackdel med ditt förslag är att moderkortet kräver en BIOS-uppdatering för att fungera med processorn, vilket kräver att man har tillgång till en äldre Skylake-processor som kan användas under uppdateringen. Har man inte det bör man välja antingen ett moderkort med styrkrets från 200-serien eller en äldre processor.