Permalänk
Medlem

Problem med Telia Gateway

Fick äntligen fiber från Telia indraget i lägenheten för ca 2 veckor sen, och med det kom också en Technicolor TG799VAC Xtream.

Problemet är att jag inte kan logga in på den utan att först starta om den, då går det bra i ca 2 dygn, sen är det kört igen. Webbläsaren står bara o tuggar på "Waiting for 192.168.1.1..." i ca en minut sen kommer det upp att sidan inte kan nås.

Startar jag om den så går det ytterligare ca 2 dygn utan problem. Någon mer som har råkat ut för samma problem?

Ska tillägga att internet och TV funkar fint med full hastighet hela tiden utan några problem även när det inte går att komma åt gatewayen...

Vill också passa på att fråga om jag köper en ny router, går det att få TV att fungera om man kopplar bort Technicolorn helt, eller måste den finnas kvar? Det jag funderar på att köpa isf är en Ubiquiti EdgeRouter Lite, har redan en Ubiquiti Unifi AP AC Lite för WiFi hemma.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

@immutable:
Hade samma problem med den routern för några månader sedan.
Gav upp hoppet på Telias support då dom hela tiden hänvisade till deras Premium support.
Jag kör deras Switch nu istället som delar upp för TV, telefoni och internet men en bra router skall du kunna ställa in så TV och telefoni fungerar också (VLAN).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredix:

@Basse:
Hade samma problem med den routern för några månader sedan.
Gav upp hoppet på Telias support då dom hela tiden hänvisade till deras Premium support.
Jag kör deras Switch nu istället som delar upp för TV, telefoni och internet men en bra router skall du kunna ställa in så TV och telefoni fungerar också (VLAN).

Vad menar du med den fetmarkerade texten? Har du fått någon annan enhet från dem alltså som alternativ till technicolorn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han menar mediaomvandlarens bredbandsswitch, vanligen Inteno eller CTS. Då får du en port (röd)för surf och tv gemensamt i samma port, en (gul) för tv och en (grön) för telefoni. Kopplar du en egen router, tex Asus nyare modeller så kan du själv plocka ut surf och tv ur den gemensamma (röda) porten, in i Asus wanport, och helt skippa Technicolor. Telia står dock bara för den medskickade routern. Vill du kan du även brygga Telias Technicolor och plocka ur tv ur den, men använda valfri router för övrigt. Ofta fungerar detta bättre då du då kan få ut trafik till många tv-boxar, och inte bara till en om du använder asus lösning.

Permalänk
Medlem

@joalin: Tack för klargörandet! Jag har ingen fiberomvandlare då jag bara fått ett uttag installerat i lägenheten. Tackar även för förklaringen angående TV, får nog bli så att jag bryggar technicolorn och köper en annan router, känns som det blir minst bekymmer så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blir kanon det. Iofs gör det inte mycket att gränssnittet hänger sig i routern, åtminstone vanligtvis. Oftast har man konfat klart efter 2 dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Fick äntligen fiber från Telia indraget i lägenheten för ca 2 veckor sen, och med det kom också en Technicolor TG799VAC Xtream.

Problemet är att jag inte kan logga in på den utan att först starta om den, då går det bra i ca 2 dygn, sen är det kört igen. Webbläsaren står bara o tuggar på "Waiting for 192.168.1.1..." i ca en minut sen kommer det upp att sidan inte kan nås.

Startar jag om den så går det ytterligare ca 2 dygn utan problem. Någon mer som har råkat ut för samma problem?

Ska tillägga att internet och TV funkar fint med full hastighet hela tiden utan några problem även när det inte går att komma åt gatewayen...

Ja, jag har samma problem. Även om det inte är hela världen är det lite irriterande att behöva starta om routern det första man gör varje gång man skall göra någon ändring. Har inte heller lyckats få något svar från Telia varför den beter sig så, deras basic support varken kan, vill eller får (?) göra mer än det som står i deras interna manualer. Så fort man frågar något utöver det mest grundläggande hänvisar de till sitt jä*la betalnummer.

Skrivet av immutable:

Vill också passa på att fråga om jag köper en ny router, går det att få TV att fungera om man kopplar bort Technicolorn helt, eller måste den finnas kvar? Det jag funderar på att köpa isf är en Ubiquiti EdgeRouter Lite, har redan en Ubiquiti Unifi AP AC Lite för WiFi hemma.

Ja, det går bra. När jag får tid (lättare sagt än gjort som småbarnsfar) skall jag riva ut vår Technicolor och ersätta den med en Edgerouter-X. Jag har redan konfat Edgeroutern för bl.a. IPTV så det handlar bara om att jag vill snygga upp lite i kabelhärvorna samtidigt så att lilleman inte kan få för sig något dumt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Vad menar du med den fetmarkerade texten? Har du fått någon annan enhet från dem alltså som alternativ till technicolorn?

Som @joalin säger har jag en Inteno som Telia delat ut till oss i bostadsrätten, till den har jag en Asus router kopplad för Internet.

Permalänk
Medlem

@joalin @zarkov @fredix Tack för era svar.

Som sagt det är ju inte hela världen att jag inte kommer åt gränssnittet när allt redan är färdigkonfat, tycker bara det är irriterande. Får nog vara som det är så länge så får jag se hur jag gör i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@immutable:
För mig så blev det även att vissa datorer inte fick internet efter ett tag så var tvungen att nollställa gatewayen,tog ungefär en vecka eller två.
Hoppas det fungerar bättre för dig.

Permalänk
Medlem

@fredix: Ajdå det låter ju inget bra, men blir det så vet jag ju nu att det finns alternativ iaf

Visa signatur