Permalänk
Avstängd

Datorn startar inte

Hej

Jag har en dator som jag nyss uppgraderat med ett nytt mobo/cpu/minnen.
Efter att ha kopplat in allting så trycker jag på start knappen och inget händer.
Jag prövar att kortsluta PWR_BTN pinnarna med 2 olika skruvmejslar (varav
en av dom har startat en annan dator utan problem) och datorn startar inte
nu heller.
Jag har tagit ut CMOS batteriet i 15 sekunder också.
Datorns nätagg är påslaget och 2st leds lyser vid ethernet sladden. En grön
samt en orange som blinkar. Så någon ström finns i datorn.

Moderkort: Asus H110-Plus
CPU: i5 8600k
Minnen: 2 x 8 GB Gskill 3200 mhz

Ska jag felanmäla hos Inet direkt eller finns det något jag missat tror ni?
Kan moderkortet vägra starta ifall minnen är snabbare än vad moderkortet klarar som max (3200 mhz istället för 2133 mhz)?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men har du dubbelkollat så alla kablar sitter ordentligt.

Permalänk
Medlem

Du skriver att du nyligen uppgraderat, har datorn vart igång sen du plockade ihop den? Annars är det till 99% felmonterat - har du dubbelkollat _allt_ än?

Se till så CPU power samt 24pin power sitter ordentligt innan du plockar isär, vanligt fel.

Edit: såg nu att du lagt till specs, fel chipset på moderkortet
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@michael123:

Ditt moderkort stödjer inte Coffee Lake..
Du behöver ett i 300-serien, Z370 skulle passa bäst.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem

Den cpun fungerar inte i det moderkortet du behöver ett moderkort med nya 300 chipset!

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Avstängd

Jaha, okej. Tänkte att om det är rätt socket så fungerar det.

@bobzombie: Varför måste jag ha ett så dyrt moderkort menar du? Det moderkortet med 3xx socket hos Inet som har plats för mitt Xonar DX också är "ASUS PRIME H310-PLUS". Det borde väl fungera?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Dyrt behöver det inte vara men 8xxx serien från intel passar bara med 300 serien te.x z370, h310 eller h310 men om du köper ett H - moderkort så tappar du möjligheten att överklocka.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Z370 serien går te x att överklocka minnen och cpu, har mer funktioner helt enkelt som dom andra korten saknar.

Denna sida kan du enkelt se vad Z370 har som dom andra inte har.

Permalänk
Avstängd

Okej. Fast hur mycket får man normalt upp en i5 8600k då från 3,6ghz?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Under optimala förhållanden 5GHz ?

Kan kolla denna tråd.