Permalänk
Medlem

Equalizer APO

Har idag fått ett par Monitorer som jag har kopplat med en Aune 1xs dac/amp. Hörlurarna jag använder är Beyerdynamics DT 990 och Hifiman 4xx.

Det jag upptäckt efter jag kopplade in dessa JBL 305, är att jag är nöjd!

Få se hur de låter efter inspelning några timmar, men jag vill tipsa om att använda en equalizer för att justera ljudbilden efter behag. Den jag använder, är som rubriken säger, Equalizer APO/ Peace plug-in för grafisk hantering. Den är gratis att ladda ner och fungerar fint i senaste Win 10, April update.

Stoor skillnad i högtalare och headset efter några timmars testande! Prylarna fick en ljudbild jag inte trodde var möjlig och slår jag av/på, så har jag svårt att tro att jag går tillbaka. Det jag hör nu är att jag kan spela högre i monitorerna, utan att det låter platt och illa.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk

Håller med om APO:s förträfflighet. Jag har använt den något år och kör med en config-fil som jag tycker ger ett bra balanserat ljud när jag kör ut ljudet från datorn via stereoanläggningen.

Preamp: -5 dB
Include: example.txt
GraphicEQ: 25 0; 40 0; 63 0; 100 0; 160 0; 250 0; 400 0; 630 0; 1000 0; 1600 0; 2500 0; 4000 7; 6300 9.8; 10000 8.2; 16000 4.6
Filter: ON LSC 12 dB Fc 200 Hz Gain 6 dB
Filter: ON HSC 12 dB Fc 20 Hz Gain 6 dB

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Har idag fått ett par Monitorer som jag har kopplat med en Aune 1xs dac/amp. Hörlurarna jag använder är Beyerdynamics DT 990 och Hifiman 4xx.

Det jag upptäckt efter jag kopplade in dessa JBL 305, är att jag är nöjd!

Få se hur de låter efter inspelning några timmar, men jag vill tipsa om att använda en equalizer för att justera ljudbilden efter behag. Den jag använder, är som rubriken säger, Equalizer APO/ Peace plug-in för grafisk hantering. Den är gratis att ladda ner och fungerar fint i senaste Win 10, April update.

Stoor skillnad i högtalare och headset efter några timmars testande! Prylarna fick en ljudbild jag inte trodde var möjlig och slår jag av/på, så har jag svårt att tro att jag går tillbaka. Det jag hör nu är att jag kan spela högre i monitorerna, utan att det låter platt och illa.

Update:
Fick göra en återgång till win update 1709 pga av många bluescreens.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk

Hello! DT1990PRO här!
Har pillat med HeSuVi och Peace dagligen i en evighet nu men aldrig riktigt hittat hem (måste bara justera basen lite till etc)
Jag testade flera externa EQ men blev aldrig impad, det var alltid någonting som var lite "off".
Det kändes liksom som om musiken aldrig levde, att den var instängd i en trång EQ-box.

Sen testade jag toneboosters "Morphit" och "Equlizer" och det kändes som om jag befriade musiken från den trånga EQ-boxen, och den kom som en varm ande och omfamnade mig. detaljer som små varma droppar i öronen, med en varm fyllig bas som en dimma man kunde klämma på som en varm lera, men ändå inte.
Kan inte nor rekommendera! (nej jag har inte rökt på, även om det känns som det med alla detaljer som lyfts fram i musiken)

Testa här: https://www.toneboosters.com/plugins.html

För att aktivera i Equilizer APO
1] Öppna Editor.exe som by default ligger under C:\Program Files\EqualizerAPO
2] Klicka på ett grönt plustecken och välj Plugins/VST Plugins
3] Ange sökvägen till toneboosters VST-filer

Om du gör rätt borde det se ut såhär:

GL HF!