Hur mycket ”sliter” mining på grafikkort?

Permalänk

Hur mycket ”sliter” mining på grafikkort?

Hej!

Har möjlighet att köpa ett 1070 som använts till mining i ca. 3 månader. Behöver jag vara rädd för att kortet är slitet? Det beror ju självklart på hur säljaren använt det men generellt?

//Viktor

Permalänk
Medlem

Ett kort som går 24/7 kommer givetvis slitas rejält. Jag skulle aldrig ha köpt ett 1070 som använts för mining. Möjligtvis om det kostade 200 spänn.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

@vviikkttoorr: tänk på det, 3 månader mining innebär att kortet varit igång och kört 100% av sin kraft ca 2200 timmar. Säg att du kanske igenomsnitt spelar ca 3 timmar om dagen då motsvarar 3 månaders mining 6 års spelande, och spelande gör man dessutom sällan med 100% kraft! Vist det går inte räkna så det är många fkatorer som spelar in men 2200h för ett grafikkort är mycket på 100%

Permalänk
Medlem

@vviikkttoorr:

Håller inte med alls. Ett kort som körts i mining körs vanligtvis inte fullt utan kanske i 70%, och om så är fallet så är det i princip inget som slits eller kan skadas på kortet. Efter ett år med mining så kanske fläkten ger upp men efter 3 månader bör inget ha hänt. Du kan ju fråga säljaren om han kört den överklockad eller underklockad eller vad för inställningar han haft. Om han kört den på 70-80% med bra ventilation så är det ingen fara.

Permalänk
Medlem

Håller inte med. Vad är det som kan "slitas"? Det är ju inte så att kretskortet förångas efter en viss tids användning. Det jag kan gå med på är att lagren på fläkten kan vara väldigt slitna, det kan man ju dock getto fixa genom att montera en vanligt fläkt istället när den ger upp. Hur mycket pengar man vill lägga på ett begagnat kort när det förmodligen kommer att komma nya modeller snart samt att det finns risk att marknaden kommer att svärma över med mining kort snart är en helt annan sak.

Tycker det är dålig idé att köpa grafikkort nu men inte för att det är ett mining kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

miningen begränsas väl av minnesbandbredd vad jag förstått så GPU går aldrig på fullt. många klockar ner core för att få ner elförbrukning.
borde vara ett bättre köp än att ett som blivit "gejmat" på i tre månader och svettats i en låda.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk

Om grafikkort skadades nämnvärt av att mineas med i 3 månader skulle det inte finnas en enda GPU-farm som klarar det ekonomiska.

Här är en studie av microsoft och skador på elektronik.

underclocked machines are significantly more reliable than machines running at their rated speed

tldr; 5% överclock ~200 gånger större risk för hardware failure.

Jag skulle inte oroa mig nämnvärt. Jag gissar dock på att nvidiakort kommer fortsätta gå ner i pris, då den enda asic-resistenta valutan är monero med CryptonightV7, och AMD är betydligt effektivare på det.

edit: men med det sagt så klockas generellt sett minnet så högt som det går, i alla fall på vegas. Ingen aning om 1070 och Eth, men misstänker att det är väldigt minnesintensivt med.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Inaktiv

Den värsta belastningen är ojämn belastning så temperaturen stiger och sjunker, Mining kör de ofta med en jämn belastning på och inte full.
Dock slits fläktar så ett Mining grafikkort som är 2 år är inte mycket att ha såvida det ej är ett Tesla eller liknande. Men nyare så blir det en ren ekonomisk fråga, vad kostar en driftstörning dig och vad kostar grafikkortet? Vad uppskattar du att slitaget har minskat grafikkortets värde med?

Om vi tar 1080Ti så tycker jag den är så fruktansvärt överprisad till att börja med. De är väl runt 20 % dyrare än för nästan ett år sedan? Nå om de ej vore överprisade så för rätt användning vore 75% av priset ett kap.

Permalänk
Medlem

Det som möjligtvis slits är aluminiumelektrolyt kondensatorerna på kretskortet.
Livslängden för dessa finns att hitta i databladen & ligger oftast någonstans mellan 1000-10000h beroende på modell.
OBS denna livslängd gäller vid maximal arbetstemperatur, 85c eller 105c.
Klockan går alltså långsammare ju svalare & bättre ventilerat utrymme kortet suttit i.
När en sådan kondensator blir utsliten, slutar utjämningen av spänningen att fungera. Vilket kan resultera i ett ostabilt kort, när spänningen börjar svaja med belastningen.

Jag hade inte varit orolig i ditt fall.

Permalänk

Tack för alla svar! Har möjlighet att köpa ett MSI 1070 Aero ITX för 2900 kr vilket känns som en bra deal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vviikkttoorr:

Tack för alla svar! Har möjlighet att köpa ett MSI 1070 Aero ITX för 2900 kr vilket känns som en bra deal.

Ett kap skulle jag säga. Sedan kan man alltid ha otur med allt, det finns folk som har köpt sprillans nya grafikkort som har gått sönder samma vecka. Men kolla upp med garantin så du kan få ett kvitto, vissa butiker ger bara garanti till första köparen.

Permalänk
Medlem

köp det!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Hjälpsam

Plus i kanten över att säljaren är ärlig och berättar att det använts till "mining".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Om grafikkort skadades nämnvärt av att mineas med i 3 månader skulle det inte finnas en enda GPU-farm som klarar det ekonomiska.

Här är en studie av microsoft och skador på elektronik.

underclocked machines are significantly more reliable than machines running at their rated speed

tldr; 5% överclock ~200 gånger större risk för hardware failure.

Jag skulle inte oroa mig nämnvärt. Jag gissar dock på att nvidiakort kommer fortsätta gå ner i pris, då den enda asic-resistenta valutan är monero med CryptonightV7, och AMD är betydligt effektivare på det.

edit: men med det sagt så klockas generellt sett minnet så högt som det går, i alla fall på vegas. Ingen aning om 1070 och Eth, men misstänker att det är väldigt minnesintensivt med.

Vertcoin har varit Asic resistenta sedan dag 1. Forkat 4-5 gånger tror jag.
Eth är mera beroende av minnes hastigheter också. 1070 kan man sänka power taget till 70% utan att förlora prestanda. Minnet behöver dock +500 till 700

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av Nzt:

Vertcoin har varit Asic resistenta sedan dag 1. Forkat 4-5 gånger tror jag.
Eth är mera beroende av minnes hastigheter också. 1070 kan man sänka power taget till 70% utan att förlora prestanda. Minnet behöver dock +500 till 700

Verkar ju vara ett riktigt shitcoin 😉
Men det lämnar fortfarande betydligt mindre mark för gpu mining, så marginalerna lär sjunka desto fler som gpuminear monero och vert.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Verkar ju vara ett riktigt shitcoin 😉
Men det lämnar fortfarande betydligt mindre mark för gpu mining, så marginalerna lär sjunka desto fler som gpuminear monero och vert.

Nyfiken på vad som får dig och tycka att det är en shitcoin? Den är helt driven av en väldigt samanbiten community. Skulle absolut inte säga att det är någon dålig coin på något sätt. Dem har hållt det dom lovat genom alla år. Blivit större och mera etablerade med tiden. Samt har implementerat en hel del funktioner. Finns många coin där ute som påstod sig vara Asic resistenta från början som sedan helt struntade i att göra något när det väll kom Asics. Men alla får ha sin åsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

jag hade varit väldigt försiktig med ett köp av ett grafikkort som minat. Ett grafikkort slits mer än under vanligt användande men bör inte vara så stor påverkan under kortare tid. Värme är en stor bov i dramat. Lite info som går att hitta: https://www.quora.com/How-long-do-GPUs-normally-last-Physical...

Kan inte säga huruvida det som står i artikeln stämmer eller inte då det inte framgår att det är en person som forskat eller är väldigt kunnig inom ämnet. Inte heller orkat leta detaljerat gällande kvalitén i den.

En sidnot är ju att en hel del är jäviga i detta forum och att utgå från vad som sägs skulle jag ta med en stor nypa salt och faktagranska som om det vore 1a april.

No offense till alla fanbois men vi måste vara objektiva i saken.

Kanske kunde vara något för sweclockers att kolla vidare på? alltså hur en komponent slits och vilka faktorer som påverkar osv. @emilakered

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Sötast

Tester har gjorts på kort (sök på youtube eller google) som visar att prestandaskillnaden ligger inom felmarginalerna, dvs en procentenhet eller två några kort presterade nån procent sämre och några någon procent bättre.

I andra ord så slits inte kort på ett sådant sätt som man kan tro. Det är inga motorer som körs och slits.

Många artiklar varnar för att köpa fd mining kort, detta utan någon form av fakta eller testning som backar upp deras varningar.

Min största oro isåfall är att begagnat är begagnat.
t.ex folk använder inte ESD skydd då de monterar sina delar

Allting går sönder förr eller senare och har man oturen så går det man köper sönder.
Därför jag gillar garanti.

Permalänk
Medlem

Ja där ser man, fanns visst redan lite matnyttigt för en som aldrig gjort mer än att höra ordet mining.

https://www.pcgamer.com/is-it-safe-to-buy-a-used-graphics-car...

Såg även artikel där man gjorde tester på ett gammalt grafikkort som varit benchmarking exemplar jämfört med ett nytt och det var typ väldigt liten skillnad. Alltså BENCHMARKING vilket innebär att det inte varit på 24/7. Huruvida detta ska appliceras på ett mining kort vet jag inte. @Allexz hade du någon ref till miningkort jämfört med nytt samt info om ålder osv?

Det låter även som, om man läser i artikeln, att man borde vara mest orolig för vem som har haft det då det kan köras undervoltat, custom bios osv. Så som Allexz påpekade gällande begagnat...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Eh, 3 månader är väl ingenting, folk har igång datorer 24/7 i flera år utan större bekymmer, visst kortet går inte på max hela tiden men ändå, skulle det minat 2-3 år hade jag varit lite orolig att fläkten kan ge upp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte köpa det även fast det är billigt för ett kort kan belastas hårt och gå full gas dygnet runt och problemet är inte fullgas det är ganska skitsamma men fullgas alstrar mer värme och ofta går korten ganska varmt orginal och i någon sli lösning riktigt varmt = miningkort är ofta skräp

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Spixel:

Håller inte med. Vad är det som kan "slitas"? Det är ju inte så att kretskortet förångas efter en viss tids användning. Det jag kan gå med på är att lagren på fläkten kan vara väldigt slitna, det kan man ju dock getto fixa genom att montera en vanligt fläkt istället när den ger upp. Hur mycket pengar man vill lägga på ett begagnat kort när det förmodligen kommer att komma nya modeller snart samt att det finns risk att marknaden kommer att svärma över med mining kort snart är en helt annan sak.

Tycker det är dålig idé att köpa grafikkort nu men inte för att det är ett mining kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte specifikt kretskort, men komponenter så som kondensatorer och VRM har dokumenterade begränsningar på livslängd, vid viss temperatur ger det ett visst antal garanterade timmar livslängd. Precis som axiell och radiell lagerbelastning påverkar antal garanterade drifttimmar på ett kullager.

Exempel från ett slumpmässigt VRM-datablad från en Google-sökning:

Load life stability: ±0.05% maximum ΔR at +70°C at rated power for 2000 hours

Det betyder inte att komponenten tvärdör, men faller ur specifikationen och till slut dimensioneringen för konstruktionen.

Corsair har denna artikel som beskriver hur temperaturer påverkar livslängden på kondensatorer.

Grafikkort ämnade för spel kan ibland ha billigare komponenter än motsvarande beräkningskort, senare gjorda för att stå och tugga dygnet runt i många dagar. Sedan finns det så klart undantag med vissa eftermarknadskort på spelsidan som är ordentligt överdimensionerade när det gäller strömförsörjningen.

Edit: Med det sagt, det ska nog till väldiga omständigheter för att 3 månader av belastning ska sätta märkbara spår i livslängden på ett grafikkort till spel. Det jag syftar på är att elektriska komponenter slits likt mekaniska komponenter.

Permalänk
Medlem

Dom flesta seriösa miners kör väl med öppna riggar och runt 65-70% TDP på Nvidia kort, så att dom går för varmt är nog ingen större risk med dom korten. Är ju värre om man kört full spätta i en låda, typ en gamer som minar vid sidan om spelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

jag hade varit väldigt försiktig med ett köp av ett grafikkort som minat. Ett grafikkort slits mer än under vanligt användande men bör inte vara så stor påverkan under kortare tid. Värme är en stor bov i dramat. Lite info som går att hitta: https://www.quora.com/How-long-do-GPUs-normally-last-Physical...

Kan inte säga huruvida det som står i artikeln stämmer eller inte då det inte framgår att det är en person som forskat eller är väldigt kunnig inom ämnet. Inte heller orkat leta detaljerat gällande kvalitén i den.

En sidnot är ju att en hel del är jäviga i detta forum och att utgå från vad som sägs skulle jag ta med en stor nypa salt och faktagranska som om det vore 1a april.

No offense till alla fanbois men vi måste vara objektiva i saken.

Nå, frågan är väl åt vilket håll de är jäviga... Om man vill köpa kort billigt säger man ju att kort som använts till mining pajar snabbt, vill man sälja kort dyrt säger man motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nå, frågan är väl åt vilket håll de är jäviga... Om man vill köpa kort billigt säger man ju att kort som använts till mining pajar snabbt, vill man sälja kort dyrt säger man motsatsen.

Hahaha. Foliehatten på.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

@vviikkttoorr:
JAG skulle aldrig köpa ett kort som används för mining, kanske om det var ett 1070 ti för typ 300kr eller något likande. Men jag kan inte tänka mig att någon har lust att sälja ett sånt kort för 300 om man inte är desperat efter pengar

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"