behöver hjälp i cykeldjungeln..

Permalänk
Medlem

behöver hjälp i cykeldjungeln..

Jag testade att skriva det här på ett cykelforum men fick inga svar så testar här istället.

Jag letar efter en hybridcykel (bockstyre är inte intressant just nu) och kommer användas både till träning och till transport till jobb ibland.

Har kollat på Specialized Sirrus Elite 2017, Nishiki SL 2017 och två andra som inte fanns i min storlek Nishiki comp air 2017 och specialized sirrus sport 2017.

Det jag behöver hjälp med är att hitta någonting som passar behoven och som är prisvärt och hållbart i längden och jag har noll koll på vilka komponenter som är bra eller dåliga på dom här cyklarna.
Den kommer köras året runt också.

Budget är väl runt 10k men håller mig gärna under det om möjligt, har kollat mest på länna sports hemsida pga det är i närheten av där jag bor.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

tack men jag frågade inte riktigt efter vart jag hittar cyklarna det klarade jag bra själv, problemet är väl att välja en specifik cykel men tack i alla fall.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att Cykeln har hydrauliska skivbromsar. Själv har jag en Specialized Source Elite Disc med både Cykellyse och pakethållare. Tyvärr så finns inte den att köpa i Sverige längre vad jag har sett.

Permalänk
Medlem

@Meto: Är man osugen på att meka med hydrualiska bromsar själv så är det nog smidagre med mekaniska

Permalänk

Hej! Jag har själv jobbat i cykelbutik som reparatör och försäljare.

Dagens cyklar är i princip bara olika ramar med exakt samma komponenter (mestadels från Shimano). Kort och gott letar du efter en aluminiumram med rostfria detaljer, navväxel Shimano nexus 7vxl och eventuellt hydrauliska skivbromsar. Punkteringsresistenta däck är även ett plus i kanten.

Mvh, M

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nishiki SL har tråkiga växlar, 3x8 kontra Specializeds 2x9. Nishiki ser ut att ha en framgaffel i stål, som är tyngre än Spec gaffel i kolfiber.

Annars är de väl ganska lika. Båda ser ut att kunna ta pakethållare och stänkskärmar brukar gå att få dit hur som.

Ska du cykla på vintern och behöver plats för dubbdäck?

Permalänk
Medlem

Annars är ju cyclocross "bäst" för åretruntpendling, mtp att du kan oftast få in dubbdäck i ramen med skärmar och ha hydrauliska skivbromsar samt att många moderna modeller har 1x11 från fabrik. Har själv cykelpendlat senaste fyra åren i Stockholm på cx, och senaste året på en typ sån här (fast förra årets modell och med sram rival):

http://www.wiggle.co.uk/vitus-energie-cyclo-x-bike-apex-1x11/

Själv tycker jag att bockstyre är mer ergonomiskt och jag kan lätt växla mellan tre olika grepp på styret.
Eventuellt har väl Canyon nån modern pendlarvariant med rakt styre, men vill minnas att de kostar skjortan. Bevaka k&s på happyride

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

@Meto: Är man osugen på att meka med hydrualiska bromsar själv så är det nog smidagre med mekaniska

jaså vad behöver man göra med hydrualiska bromsar då? den ska helst hålla året runt så jag tänkte att hydrauliska lät som det bästa alternativet.

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hej! Jag har själv jobbat i cykelbutik som reparatör och försäljare.

Dagens cyklar är i princip bara olika ramar med exakt samma komponenter (mestadels från Shimano). Kort och gott letar du efter en aluminiumram med rostfria detaljer, navväxel Shimano nexus 7vxl och eventuellt hydrauliska skivbromsar. Punkteringsresistenta däck är även ett plus i kanten.

Mvh, M

okej men vad tycker du om t.ex den här då https://www.lannasport.se/sv/articles/2.2948.179067/specializ...
det är den jag har varit mest intresserad av men jag har inte sett några cyklar med punkteringsresistenta däck vart hittar du såna däck?

Skrivet av evirob:

Nishiki SL har tråkiga växlar, 3x8 kontra Specializeds 2x9. Nishiki ser ut att ha en framgaffel i stål, som är tyngre än Spec gaffel i kolfiber.

Annars är de väl ganska lika. Båda ser ut att kunna ta pakethållare och stänkskärmar brukar gå att få dit hur som.

Ska du cykla på vintern och behöver plats för dubbdäck?

ja tanken var att jag ska cykla året runt så om det finns något sånt alternativ som inte kostar skjortan så är det ju bra.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

tack men jag frågade inte riktigt efter vart jag hittar cyklarna det klarade jag bra själv, problemet är väl att välja en specifik cykel men tack i alla fall.

Jag har Scott sportster x30, det man bör tänka på är 28 eller 29 tums hjul och skrivbromsar (varför 28 eller högre i stället för 26 tum, för man får bättre rull och mer fart enklare med större däck och har man par växlar är det enkelt kompensera större däck).

Sen dyrare cyklar har oftast bättre framgafflar (tror det var billigare cyklar som har fjäder), sen växlingen är känsligare och samt cykeln blir lättare.

Mitt inlägg kom inte hela vägen, för en hann radera sitt inlägg mitt i, 3 växlad är inget jag rekommenderar (antingen blir det för lätt eller för tungt). 7 växlad är betydligt bättre eller inga växlar alls.

Sen underhåll och pålitlighet tycker jag är rätt lika på både nav och utvändig växling (utvändig behöver dock smörjning och vajern kan kärva), men parkerar man cykeln inomhus blir problemen betydligt mindre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Annars är ju cyclocross "bäst" för åretruntpendling, mtp att du kan oftast få in dubbdäck i ramen med skärmar och ha hydrauliska skivbromsar samt att många moderna modeller har 1x11 från fabrik. Har själv cykelpendlat senaste fyra åren i Stockholm på cx, och senaste året på en typ sån här (fast förra årets modell och med sram rival):

http://www.wiggle.co.uk/vitus-energie-cyclo-x-bike-apex-1x11/

Själv tycker jag att bockstyre är mer ergonomiskt och jag kan lätt växla mellan tre olika grepp på styret.
Eventuellt har väl Canyon nån modern pendlarvariant med rakt styre, men vill minnas att de kostar skjortan. Bevaka k&s på happyride

jag har kollat på CX cycklar också men jag förstår mig inte på bockstyret hur bromsar man t.ex?

och dessutom verkar dom vara lite dyrare också :/

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jaså vad behöver man göra med hydrualiska bromsar då? den ska helst hålla året runt så jag tänkte att hydrauliska lät som det bästa alternativet.
okej men vad tycker du om t.ex den här då https://www.lannasport.se/sv/articles/2.2948.179067/specializ...
det är den jag har varit mest intresserad av men jag har inte sett några cyklar med punkteringsresistenta däck vart hittar du såna däck?
ja tanken var att jag ska cykla året runt så om det finns något sånt alternativ som inte kostar skjortan så är det ju bra.

Jag haft min med hydrauliska bromsar sen 2013 och inte gjort något alls. Men går slangen av eller läckage kan man behöva lufta och fylla på (inget jag behövt göra, så vet inte om det är lika enkelt som en bil).

Vad jag hört senast om punkteringsfria däck var dessa inte mycket bättre än vanliga. Med smala däck är ju risken högre, men sen beror det på vart man åker mest (slängs mycket glasflaskor spick osv) eller du kör mycket i skogen.

Sen fördel med hydrauliska bromsar är när kylan kommer (min gamla cykel med vajer, frös bromsen fast), det är stor fördel att det går bromsa oavsett fukt och kyla.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Rekommenderar denna https://www.cykelkraft.se/nishiki-pro-eight-herr

Hydraliska skivbromsar samt inkapslat växelnav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag haft min med hydrauliska bromsar sen 2013 och inte gjort något alls. Men går slangen av eller läckage kan man behöva lufta och fylla på (inget jag behövt göra, så vet inte om det är lika enkelt som en bil).

Vad jag hört senast om punkteringsfria däck var dessa inte mycket bättre än vanliga. Med smala däck är ju risken högre, men sen beror det på vart man åker mest (slängs mycket glasflaskor spick osv) eller du kör mycket i skogen.

Sen fördel med hydrauliska bromsar är när kylan kommer (min gamla cykel med vajer, frös bromsen fast), det är stor fördel att det går bromsa oavsett fukt och kyla.

okej va bra men även om det går sönder låter det ju inte direkt som raketforskning så kanske jag till o med kan lära mig att laga den då!

och angåande däcken då bra att veta och ja tyvärr så tycker ju folk det är skit roligt att krossa flaskor på marken av någon anledning.. men jag får hålla koll när jag åker runt då.

är det svårt att byta ett punkterat däck eller att byta från vanligt till ett dubbdäck?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Varför så dryg?

Personen i fråga är ett proffs när det gäller den här typen av spörsmål. Han/hon svarar trevligt på din fråga och tar sig tid... men du betar av det som om det vore någon random AI som svarat dig.

Jag tycker du borde skaffa dig en sådan här cykel:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar/Sankt-pris/Trehj...

GLHF.

du får gärna säga varför jag är dryg.

allt jag gör är att läsa vad folk skriver och sen frågar jag vidare om det är någonting mer jag undrar om.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Inaktiv

@Kethsi: glöm det.

Lycka till med cykeln!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

okej va bra men även om det går sönder låter det ju inte direkt som raketforskning så kanske jag till o med kan lära mig att laga den då!

och angåande däcken då bra att veta och ja tyvärr så tycker ju folk det är skit roligt att krossa flaskor på marken av någon anledning.. men jag får hålla koll när jag åker runt då.

är det svårt att byta ett punkterat däck eller att byta från vanligt till ett dubbdäck?

Bytt par däck i mitt liv Du kan använda nästintill bara händerna. Dock när ska du ha av däcket behövs platt mejsel eller däckjärn typ detta (som man kan sätta fast i ekern). Beror på hur rädd du är om inre gummit (kan gå sönder lättare om du använder mejsel)
https://www.cykelgear.se/verktyg/dackjarn/dackjarn-12-cm-pris...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bytt par däck i mitt liv Du kan använda nästintill bara händerna. Dock när ska du ha av däcket behövs platt mejsel eller däckjärn typ detta (som man kan sätta fast i ekern). Beror på hur rädd du är om inre gummit (kan gå sönder lättare om du använder mejsel)
https://www.cykelgear.se/verktyg/dackjarn/dackjarn-12-cm-pris...

okej men vet du då hur ska man veta vilket däck som passar till cykeln? om jag t.ex ska byta till dubbdäck på vintern hur vet jag vilken storlek man ska ha på de?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

okej men vet du då hur ska man veta vilket däck som passar till cykeln? om jag t.ex ska byta till dubbdäck på vintern hur vet jag vilken storlek man ska ha på de?

Står på däcket om du är osäker ta kort (står alltid text och siffror på sidan, siffrorna är dom viktiga) och gå till en butik och fråga.

SEn kan du bryta bort däcket med händerna (när du tömt luften), men enklare med verktyg. sista tips är att när du ska kränga i det sista ringen över fälgen ha en del luft i slangen (så den blir rund, men ändå riktigt mjuk).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jag har kollat på CX cycklar också men jag förstår mig inte på bockstyret hur bromsar man t.ex?

Man håller ju händerna på hoods:en, dvs på styrets gummiöverklädda reglage. Jag håller typ aldrig händerna nere i bocken (det rosa området) för jag behöver oftast kunna överblicka trafiken (cykelpendla i Stockholm kan vara en utmanande sport). Vänster bromsreglage styr frambroms och höger bromsreglage styr bakbroms (i UK är det tvärtom). På en cykel med en klinga fram växlar du bara med högerhanden, har du två eller tre klingor fram växlar du mellan dessa med vänsterhanden.

Bilden kommer från BikeRadar och avser elektroniskt växlat DIY-sram med PS4-knappar, dvs jättenördigt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Står på däcket om du är osäker ta kort (står alltid text och siffror på sidan, siffrorna är dom viktiga) och gå till en butik och fråga.

SEn kan du bryta bort däcket med händerna (när du tömt luften), men enklare med verktyg. sista tips är att när du ska kränga i det sista ringen över fälgen ha en del luft i slangen (så den blir rund, men ändå riktigt mjuk).

jag har bara 1 fråga till sen är jag nog klar!

blir det obekvämt om jag har 1 storlek för stort på cykeln? den jag kollar på är "large" och enligt tabellen är det för folk som är 175-183cm och jag är 170cm skulle det funka ändå eller kommer jag få trampa med tårna eller någonting?

Skrivet av Näbbdjuret:

Man håller ju händerna på hoods:en, dvs på styrets gummiöverklädda reglage. Jag håller typ aldrig händerna nere i bocken (det rosa området) för jag behöver oftast kunna överblicka trafiken (cykelpendla i Stockholm kan vara en utmanande sport). Vänster bromsreglage styr frambroms och höger bromsreglage styr bakbroms (i UK är det tvärtom). På en cykel med en klinga fram växlar du bara med högerhanden, har du två eller tre klingor fram växlar du mellan dessa med vänsterhanden.
http://forumbilder.se/H6S1D/1-styre.PNG

Bilden kommer från BikeRadar och avser elektroniskt växlat DIY-sram med PS4-knappar, dvs jättenördigt.

är det med såna elektroniska knappar man växlar på alla racer cyklar? låter ju ganska intressant.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jag har bara 1 fråga till sen är jag nog klar!

blir det obekvämt om jag har 1 storlek för stort på cykeln? den jag kollar på är "large" och enligt tabellen är det för folk som är 175-183cm och jag är 170cm skulle det funka ändå eller kommer jag få trampa med tårna eller någonting?
är det med såna elektroniska knappar man växlar på alla racer cyklar? låter ju ganska intressant.

Bästa är att prova i butik, troligen går sadeln justera så pass att du kan ha större cykel (men bättre att kolla i butik).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jag har bara 1 fråga till sen är jag nog klar!

blir det obekvämt om jag har 1 storlek för stort på cykeln? den jag kollar på är "large" och enligt tabellen är det för folk som är 175-183cm och jag är 170cm skulle det funka ändå eller kommer jag få trampa med tårna eller någonting?
är det med såna elektroniska knappar man växlar på alla racer cyklar? låter ju ganska intressant.

Du ska inte ha Large, det är iaf klart.

Elektriska växlar får du om du köper typ Di2 eller eTap - då kostar gruppsetet 10-15 000, inte cykeln (dvs. det är lyx prylar - därmed sagt är det svinfett )

Om jag vore 170 skulle jag kollat på beggat, finns många små storlekar som säljs rätt billigt.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

blir det obekvämt om jag har 1 storlek för stort på cykeln? den jag kollar på är "large" och enligt tabellen är det för folk som är 175-183cm och jag är 170cm skulle det funka ändå eller kommer jag få trampa med tårna eller någonting?
är det med såna elektroniska knappar man växlar på alla racer cyklar? låter ju ganska intressant.

Köper du en cykel i fel storlek kommer det inte att sluta på ett önskvärt sätt. Du kommer inte att vilja cykla på en för stor cykel, för magin i att cykla ligger i att ha en cykel i rätt storlek med rimlig specifikation för dina ändamål. Själv skattar jag mig som ett cyklo, jag vet mina mått (till och med stack och reach) så jag kollar bara på de cyklar som passar mina krav och mått.

Elväxlar ligger utanför din pricerange. Jag talar inte om elcyklar här. Bäst är om du går till din LBS (local bike shop) och testar, klämmer och ställer massa frågor.

Och sist men inte minst viktigt - köp en cykel du tycker är snygg! Då vill du använda den ofta

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bästa är att prova i butik, troligen går sadeln justera så pass att du kan ha större cykel (men bättre att kolla i butik).

ja jag antar att jag får ta mig till butiken då. tack för all hjälp!

Skrivet av moron:

Du ska inte ha Large, det är iaf klart.

Elektriska växlar får du om du köper typ Di2 eller eTap - då kostar gruppsetet 10-15 000, inte cykeln (dvs. det är lyx prylar - därmed sagt är det svinfett )

Om jag vore 170 skulle jag kollat på beggat, finns många små storlekar som säljs rätt billigt.

lite ovanför min budget då..lite.

begagnat har jag kollat lite men det känns som ganska löjliga priser när man kollar blocket, dom vill ha tillbaka nypris för en cykel dom köpt för 20 år sen.

Skrivet av Näbbdjuret:

Köper du en cykel i fel storlek kommer det inte att sluta på ett önskvärt sätt. Du kommer inte att vilja cykla på en för stor cykel, för magin i att cykla ligger i att ha en cykel i rätt storlek med rimlig specifikation för dina ändamål. Själv skattar jag mig som ett cyklo, jag vet mina mått (till och med stack och reach) så jag kollar bara på de cyklar som passar mina krav och mått.

Elväxlar ligger utanför din pricerange. Jag talar inte om elcyklar här. Bäst är om du går till din LBS (local bike shop) och testar, klämmer och ställer massa frågor.

Och sist men inte minst viktigt - köp en cykel du tycker är snygg! Då vill du använda den ofta

ja ni har rätt de är dags att lyfta på baken och ta mig till affären
och ja inte hade jag tänkt köpa en ful cykel heller.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har åkt några tusen mil på en Nishiki pro sld som jag tagit som grundcykel, det finns ju tyvärr inget färdigt som funkar som seriös brukscykel, framförallt så är det helt hopplöst att få tag i nått med vettig belysning oavsett prisklass på cykeln, man måste ju ha en navdynamo och bra lampor och belysningen skiljer rejält mellan olika modeller men ingen är som sagt bra.
Hursomhelst så bör man välja bort alla typer av fjädrande gafflar, möjligen kan man ha en kolfibergaffel för att dämpa lite vibrationer eller en fjädrande styrstolpe om man inte nöjer sig med handtag/styre.
Däcken ska inte vara för smala för de rullar sämre och de flesta kör inte fort nog för att det minskade luftmotståndet ska kompensera det ökade rullmotståndet och många cyklar har faktiskt däck med lite punkteringsskydd, tex Nishiki har ju Schwalbe Marathon som standarddäck på pro sld, däremot är de kanske lite för smala om man ska slänga på pakethållare och last, jag har gått upp till 38mm bak i stället för 28 som är standard.
Jag har även satt på skärmar, ljus och pakethållare.

Så en Pro sld, Curana C-lite skärmar, ShutterPrecission eller SON dynamonav, (ev en bättre Shimano men de är sämre och dyrare än SP men billigare än SON ) B & M IQ-X framljus, Spanninga Elips bak, En Topeak pakethållare efter smak, bra väskor typ Biltemas vattentäta Vaude kopior eller Basil om man behöver ha riktigt stora shoppingväskor.
Det är receptet på en bra brukscykel typ lättare touring som väger kring 13 kilo utan väskorna och som har fungerande ljus som både alltid fungerar och lyser bra nog utan att blända i trafik. (glöm batteriljus om det ska vara 100% driftsäkert, det kan däremot vara ett bra komplement) Sätt alltså av en seriös budget, minst 2500 kr för belysning om du ska cykla när det är mörkt för det är där en bra dynamobelysning börjar i pris.

Jag rekommenderar dig däremot att ha minst 2 cyklar om du ska åka året runt då utanpåliggande växlar är jobbigt underhållskrävande på vintern, detsamma gäller elväxlar i fuktig miljö och all typ av fjädrande gafflar, det är inget för en bruksvintercykel då det kräver service i stort sett dagligen för att funka bra.
Å andra sidan så kostar bra interna växlar mer än hela din cykelbudget då det i princip bara finns 2 att välja mellan, Rohloff eller Pinion eftersom S-ram inte längre tillverkar I-motion 9, Shimano har egentligen ingen bra intern växel.

När jag tittar på cyklar som är så färdiga som möjligt från fabrik utan att vara dyra så hamnar jag oftast på Kalkhof, vill man gå upp ett steg så är en terrängtouringcykel troligen ett väldigt bra val, typ en Trek 920

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har åkt några tusen mil på en Nishiki pro sld som jag tagit som grundcykel, det finns ju tyvärr inget färdigt som funkar som seriös brukscykel, framförallt så är det helt hopplöst att få tag i nått med vettig belysning oavsett prisklass på cykeln, man måste ju ha en navdynamo och bra lampor och belysningen skiljer rejält mellan olika modeller men ingen är som sagt bra.
Hursomhelst så bör man välja bort alla typer av fjädrande gafflar, möjligen kan man ha en kolfibergaffel för att dämpa lite vibrationer eller en fjädrande styrstolpe om man inte nöjer sig med handtag/styre.
Däcken ska inte vara för smala för de rullar sämre och de flesta kör inte fort nog för att det minskade luftmotståndet ska kompensera det ökade rullmotståndet och många cyklar har faktiskt däck med lite punkteringsskydd, tex Nishiki har ju Schwalbe Marathon som standarddäck på pro sld, däremot är de kanske lite för smala om man ska slänga på pakethållare och last, jag har gått upp till 38mm bak i stället för 28 som är standard.
Jag har även satt på skärmar, ljus och pakethållare.

Så en Pro sld, Curana C-lite skärmar, ShutterPrecission eller SON dynamonav, (ev en bättre Shimano men de är sämre och dyrare än SP men billigare än SON ) B & M IQ-X framljus, Spanninga Elips bak, En Topeak pakethållare efter smak, bra väskor typ Biltemas vattentäta Vaude kopior eller Basil om man behöver ha riktigt stora shoppingväskor.
Det är receptet på en bra brukscykel typ lättare touring som väger kring 13 kilo utan väskorna och som har fungerande ljus som både alltid fungerar och lyser bra nog utan att blända i trafik. (glöm batteriljus om det ska vara 100% driftsäkert, det kan däremot vara ett bra komplement) Sätt alltså av en seriös budget, minst 2500 kr för belysning om du ska cykla när det är mörkt för det är där en bra dynamobelysning börjar i pris.

Jag rekommenderar dig däremot att ha minst 2 cyklar om du ska åka året runt då utanpåliggande växlar är jobbigt underhållskrävande på vintern, detsamma gäller elväxlar i fuktig miljö och all typ av fjädrande gafflar, det är inget för en bruksvintercykel då det kräver service i stort sett dagligen för att funka bra.
Å andra sidan så kostar bra interna växlar mer än hela din cykelbudget då det i princip bara finns 2 att välja mellan, Rohloff eller Pinion eftersom S-ram inte längre tillverkar I-motion 9, Shimano har egentligen ingen bra intern växel.

När jag tittar på cyklar som är så färdiga som möjligt från fabrik utan att vara dyra så hamnar jag oftast på Kalkhof, vill man gå upp ett steg så är en terrängtouringcykel troligen ett väldigt bra val, typ en Trek 920

de va ingen dum ide att ha 2 cyklar men jag tänker då kanske en elcykel hade varit något att satsa på för vintern tillsammans med en sån där lampa och väska? det blir om några år i såna fall för nu har jag bara råd med 1 cykel.

skulle du kunna länka en lampa eller någon form av belysning du pratar om så jag har något att utgå ifrån?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

jaså vad behöver man göra med hydrualiska bromsar då? den ska helst hålla året runt så jag tänkte att hydrauliska lät som det bästa alternativet.
okej men vad tycker du om t.ex den här då https://www.lannasport.se/sv/articles/2.2948.179067/specializ...
det är den jag har varit mest intresserad av men jag har inte sett några cyklar med punkteringsresistenta däck vart hittar du såna däck?
ja tanken var att jag ska cykla året runt så om det finns något sånt alternativ som inte kostar skjortan så är det ju bra.

Det är ingen dålig cykel men den kommer, som alla kedjeväxlade cyklar, kräva rejält med underhåll.

https://www.lannasport.se/sv/articles/2.3166.170231/trek-zektor-b

Om du vill ha så lite underhåll som möjligt så är navväxel att rekommendera. Cykeln jag länkade har t.ex. punkteringsresistenta däck, riktigt fin växel + remdrift. 0 underhåll kommer behövas.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kethsi:

de va ingen dum ide att ha 2 cyklar men jag tänker då kanske en elcykel hade varit något att satsa på för vintern tillsammans med en sån där lampa och väska? det blir om några år i såna fall för nu har jag bara råd med 1 cykel.

skulle du kunna länka en lampa eller någon form av belysning du pratar om så jag har något att utgå ifrån?

Jag rekommenderade väl väldigt specifika modeller tull ett ljussystem ? Spanninga Elips är det enda bakljus man behöver kolla på, det är överlägset bäst vad gäller ljus och dessutom tämligen billigt och väldigt lätt, en helt oslagar kombination.
http://www.spanninga.com/products/rearlights/elips/
Fram är det inte riktigt lika enkelt men B & M IQ-X lyser mest men den är inte perfekt i ljusbilden men det är det ingen som är ännu.
https://www.bumm.de/de/produkte/dynamo-scheinwerfer/produkt/1...
Det finns andra B & M modeller typ Luxos som också är bra och Spanninga har också bra modeller typ AXendp 80 http://www.spanninga.com/products/headlamps/axendo-80/ men IQ-X är den som ger mest ljus, de har dessutom släppt en bra batteriversion av den men jag tycker at man alltid ska ha en bra dynamobelysning för den funkar, framförallt om vintern är det skönt att inte behöva passa batterierna hela tiden.
Som komplementlampa är däremot Axendo 60 usb trevlig och vill man ha ännu mer ljus så kör man dessutom med nån billig kinalampa som inte används i samband med annan trafik då de för det mesta bländar så kopiöst så man möter bara bilar som kör med helljus eller blinkar riktar man en IQ högt så är de också fruktansvärda att blända då de sprider ungefär som en ljuskniv och lyser bärre än vad många bilbelysningar gör inom strålknippet.
http://www.spanninga.com/products/headlamps/axendo-60-usb/
På dynamo så är SP http://www.sp-dynamo.com/ och SON https://nabendynamo.de/en/products/ det bästa, Shimano har som sagt ingen riktigt bra modell men deras mellanklassare typ Alfine är de mest prisvärda då de rullar lättare än de enklaste och håller bättre än de "finare" där de mest har skalat bort vikt och vikt på dynamon är inte så viktigt på en brukscykel utan användbarhet och vettig serviceintervall och kostnad är viktgare, jagar man vikt så är ju SP både lättare, billigare och rullar lättare än någon Shimano gör men de är lite svårare att få tag i speciellt om man inte bygger egna hjul, det är däremot större skillnad på däcktyp eller för den delen lufttrycket än vad det är mellan dynamos.
En SP motsvarar i förhållande till ett bra icke dynamonav ungefär en stigning på ca 50 cm/km i ökat rullmotstånd så tävlar man inte på elitnivå är det inte mycket att oroa sig om.

Elcyklar tappar kring 30 % räckvidd när det är kallt och det är dessutom svårt att hitta dem utan fjädring så man bör tänka på det om man ska ha en vinterelcykel, man får kanske se till att välja ett större batteri och stå ut med all rengöring och smörjning som i princip måste ske dagligen om delarna ska hålla länge om de används på vintern.
Vintercyklar har med fördel 3 x 7-8 utanpåliggande växlar eller interna växlar och då alltså även fördelen av ständigt rak kedjebana, de gör inte ha 9 drev eller mer bak då priset på drev/växlar/kedjor ökar mycket över 8 klingor. det bästa är ju kardan eller rem.

Van Nicholas gör den nästan perfekta modellen -Deveron, förutom priset för de börjar nakna på € 5700

Skärmar, bra ljus, remdrift, 18 interna växlar, pakethållare, hydrauliska 4 kolvs bromsar, Extra allt och lite till.
https://my.vannicholas.com/configurator/#/1/en/nl/conf/1?base...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Det är ingen dålig cykel men den kommer, som alla kedjeväxlade cyklar, kräva rejält med underhåll.

https://www.lannasport.se/sv/articles/2.3166.170231/trek-zektor-b

Om du vill ha så lite underhåll som möjligt så är navväxel att rekommendera. Cykeln jag länkade har t.ex. punkteringsresistenta däck, riktigt fin växel + remdrift. 0 underhåll kommer behövas.

vad är det för underhåll man måste hålla på med då? jag har ärligt talat ingen aning, har aldrig haft en "riktig" cykel utan bara begagnade skrothögar så jag har aldrig riktigt brytt mig om att ta hand om cyklarna.

Skrivet av mrqaffe:

Jag rekommenderade väl väldigt specifika modeller tull ett ljussystem ? Spanninga Elips är det enda bakljus man behöver kolla på, det är överlägset bäst vad gäller ljus och dessutom tämligen billigt och väldigt lätt, en helt oslagar kombination.
http://www.spanninga.com/products/rearlights/elips/
Fram är det inte riktigt lika enkelt men B & M IQ-X lyser mest men den är inte perfekt i ljusbilden men det är det ingen som är ännu.
https://www.bumm.de/de/produkte/dynamo-scheinwerfer/produkt/1...
Det finns andra B & M modeller typ Luxos som också är bra och Spanninga har också bra modeller typ AXendp 80 http://www.spanninga.com/products/headlamps/axendo-80/ men IQ-X är den som ger mest ljus, de har dessutom släppt en bra batteriversion av den men jag tycker at man alltid ska ha en bra dynamobelysning för den funkar, framförallt om vintern är det skönt att inte behöva passa batterierna hela tiden.
Som komplementlampa är däremot Axendo 60 usb trevlig och vill man ha ännu mer ljus så kör man dessutom med nån billig kinalampa som inte används i samband med annan trafik då de för det mesta bländar så kopiöst så man möter bara bilar som kör med helljus eller blinkar riktar man en IQ högt så är de också fruktansvärda att blända då de sprider ungefär som en ljuskniv och lyser bärre än vad många bilbelysningar gör inom strålknippet.
http://www.spanninga.com/products/headlamps/axendo-60-usb/
På dynamo så är SP http://www.sp-dynamo.com/ och SON https://nabendynamo.de/en/products/ det bästa, Shimano har som sagt ingen riktigt bra modell men deras mellanklassare typ Alfine är de mest prisvärda då de rullar lättare än de enklaste och håller bättre än de "finare" där de mest har skalat bort vikt och vikt på dynamon är inte så viktigt på en brukscykel utan användbarhet och vettig serviceintervall och kostnad är viktgare, jagar man vikt så är ju SP både lättare, billigare och rullar lättare än någon Shimano gör men de är lite svårare att få tag i speciellt om man inte bygger egna hjul, det är däremot större skillnad på däcktyp eller för den delen lufttrycket än vad det är mellan dynamos.
En SP motsvarar i förhållande till ett bra icke dynamonav ungefär en stigning på ca 50 cm/km i ökat rullmotstånd så tävlar man inte på elitnivå är det inte mycket att oroa sig om.

Elcyklar tappar kring 30 % räckvidd när det är kallt och det är dessutom svårt att hitta dem utan fjädring så man bör tänka på det om man ska ha en vinterelcykel, man får kanske se till att välja ett större batteri och stå ut med all rengöring och smörjning som i princip måste ske dagligen om delarna ska hålla länge om de används på vintern.
Vintercyklar har med fördel 3 x 7-8 utanpåliggande växlar eller interna växlar och då alltså även fördelen av ständigt rak kedjebana, de gör inte ha 9 drev eller mer bak då priset på drev/växlar/kedjor ökar mycket över 8 klingor. det bästa är ju kardan eller rem.

Van Nicholas gör den nästan perfekta modellen -Deveron, förutom priset för de börjar nakna på € 5700
https://www.vannicholas.com/files/4/9/0/3/Van%20Nicholas%20Deveron%20Pinion%2029er%203Al-2.5V%20Titanium.tif?width=1000
Skärmar, bra ljus, remdrift, 18 interna växlar, pakethållare, hydrauliska 4 kolvs bromsar, Extra allt och lite till.
https://my.vannicholas.com/configurator/#/1/en/nl/conf/1?base...

det är möjligt att du gjorde det och jag ber om ursäkt jag börjar bli lite snurrig på allt cykel tittande haha.

och bak belysning är väl inte någon prioritet eller? jag tänker bara cyklar man i kolmörker borde man ju ändå ha reflex jacka / väst på sig så det är ju fram belysningen som är viktig och jag såg några du länkade där ena såg ut att ha riktigt bra ljus men det stog inte något pris?

och hur funkar dom om de inte är batteridrift? och tyvärr verkar det som att m iq-x inte går att köpa i alla fall vad jag kan hitta.

vad menar du med SP?

läser vidare imorgon men tackar för ett utförligt svar där.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14