behöver hjälp i cykeldjungeln..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Wall of text
Skärmar, bra ljus, remdrift, 18 interna växlar, pakethållare, hydrauliska 4 kolvs bromsar, Extra allt och lite till.
https://my.vannicholas.com/configurator/#/1/en/nl/conf/1?base...

VN gör ju fina cyklar, men jag tycker det är pinsamt taffliga skärmar för en cykel för typ 60,000:-
Har inte läst specen, men det ser ut som ett par billiga SKS för ett par hundralappar och som är alldeles för korta = hög risk för blöta skor och rygg. Har man otur vid randonneurism (längre turer) så får man även trasig sadel pga grus o skit som hamnar på sadeln som blir sönderskavd.

Fast denna cykel är grav overkill för den som är intresserad av att börja cykla året runt och har en budget på 10k.

Här är ett tips till TS, även om storleken förmodligen är för stor så är det en moddad cx med rakt styre för billiga pengar:
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=54497

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har åkt några tusen mil på en Nishiki pro sld som jag tagit som grundcykel, det finns ju tyvärr inget färdigt som funkar som seriös brukscykel, framförallt så är det helt hopplöst att få tag i nått med vettig belysning oavsett prisklass på cykeln, man måste ju ha en navdynamo och bra lampor och belysningen skiljer rejält mellan olika modeller men ingen är som sagt bra.
Hursomhelst så bör man välja bort alla typer av fjädrande gafflar, möjligen kan man ha en kolfibergaffel för att dämpa lite vibrationer eller en fjädrande styrstolpe om man inte nöjer sig med handtag/styre.
Däcken ska inte vara för smala för de rullar sämre och de flesta kör inte fort nog för att det minskade luftmotståndet ska kompensera det ökade rullmotståndet och många cyklar har faktiskt däck med lite punkteringsskydd, tex Nishiki har ju Schwalbe Marathon som standarddäck på pro sld, däremot är de kanske lite för smala om man ska slänga på pakethållare och last, jag har gått upp till 38mm bak i stället för 28 som är standard.
Jag har även satt på skärmar, ljus och pakethållare.

Så en Pro sld, Curana C-lite skärmar, ShutterPrecission eller SON dynamonav, (ev en bättre Shimano men de är sämre och dyrare än SP men billigare än SON ) B & M IQ-X framljus, Spanninga Elips bak, En Topeak pakethållare efter smak, bra väskor typ Biltemas vattentäta Vaude kopior eller Basil om man behöver ha riktigt stora shoppingväskor.
Det är receptet på en bra brukscykel typ lättare touring som väger kring 13 kilo utan väskorna och som har fungerande ljus som både alltid fungerar och lyser bra nog utan att blända i trafik. (glöm batteriljus om det ska vara 100% driftsäkert, det kan däremot vara ett bra komplement) Sätt alltså av en seriös budget, minst 2500 kr för belysning om du ska cykla när det är mörkt för det är där en bra dynamobelysning börjar i pris.

Jag rekommenderar dig däremot att ha minst 2 cyklar om du ska åka året runt då utanpåliggande växlar är jobbigt underhållskrävande på vintern, detsamma gäller elväxlar i fuktig miljö och all typ av fjädrande gafflar, det är inget för en bruksvintercykel då det kräver service i stort sett dagligen för att funka bra.
Å andra sidan så kostar bra interna växlar mer än hela din cykelbudget då det i princip bara finns 2 att välja mellan, Rohloff eller Pinion eftersom S-ram inte längre tillverkar I-motion 9, Shimano har egentligen ingen bra intern växel.

När jag tittar på cyklar som är så färdiga som möjligt från fabrik utan att vara dyra så hamnar jag oftast på Kalkhof, vill man gå upp ett steg så är en terrängtouringcykel troligen ett väldigt bra val, typ en Trek 920

Cyklat med min cykel i minusgrader och det har inte varit något större problem med gafflarna eller växla (är inte typen som smörjer cykeln varje dag ). I för sig använder jag inte cykeln jätte mycket (mest pendlar till jobbet). Snarare grus och regn i combo som skitar ner cykeln mest.

Dynamo kan jag fått fel uppfattning om (bara sett billigt skit). Kör själv med batteri (håller lätt 3 timmar minst, har inte gjort något seriöst test mer än så).

Dock inget lagligt för fem öre (vägen till jobbet är dåligt upplyst och vissa ställen inte alls), så vill ha något som lyser lika bra som bilbelysning.

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Det är ingen dålig cykel men den kommer, som alla kedjeväxlade cyklar, kräva rejält med underhåll.

https://www.lannasport.se/sv/articles/2.3166.170231/trek-zektor-b

Om du vill ha så lite underhåll som möjligt så är navväxel att rekommendera. Cykeln jag länkade har t.ex. punkteringsresistenta däck, riktigt fin växel + remdrift. 0 underhåll kommer behövas.

Min gamla cykel klarar sig på väldigt sparsamt underhåll (lite väl sparsamt), kedjan är nu mer rostig än utan (men med lite smörja blir den nästan som ny nästan ). Så vist man bör väl smörja den par gånger om året, men tror inte det behövs varje dag (om man inte tänkt åka i lerpölar i timmar i sträck)

Skrivet av Kethsi:

vad är det för underhåll man måste hålla på med då? jag har ärligt talat ingen aning, har aldrig haft en "riktig" cykel utan bara begagnade skrothögar så jag har aldrig riktigt brytt mig om att ta hand om cyklarna.
det är möjligt att du gjorde det och jag ber om ursäkt jag börjar bli lite snurrig på allt cykel tittande haha.

och bak belysning är väl inte någon prioritet eller? jag tänker bara cyklar man i kolmörker borde man ju ändå ha reflex jacka / väst på sig så det är ju fram belysningen som är viktig och jag såg några du länkade där ena såg ut att ha riktigt bra ljus men det stog inte något pris?

och hur funkar dom om de inte är batteridrift? och tyvärr verkar det som att m iq-x inte går att köpa i alla fall vad jag kan hitta.

vad menar du med SP?

läser vidare imorgon men tackar för ett utförligt svar där.

Har själv nite fire hero 2 , dock som alltid om man vill ha tag i sådan vet man inte om man får bra eller dålig produkt (är ju så när man handlar på ebay eller direkt från kina). Kan säga att du bör inte använda medföljande batterier (bättre köpa eget pack som troligen håller bättre).

Men tyvärr inte så lagligt, plus har inte så bred ljusbild (för att vara 3 leds), bör ha vinklat dom yttersta par grader utåt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

@Meto: Är man osugen på att meka med hydrualiska bromsar själv så är det nog smidagre med mekaniska

V-bromsar är nog det enklaste ändå. Jag hade först mekaniska skivbromsar de blev kassa och började gnissla rätt så fort. Dyrt att byta ut och rätt så krångligt. Nu har jag hydrauliska och samma sak efter bara ett år. Då kan man lika gärna köra v-bromsar och byta ut varje sommar då det är busenkelt att fixa.

De här kom till för att cykeltillverkarna ska kunna ta ut mer pengar och vi ska betala mer pengar för underhåll de håller då inte längre än de v-bromsar jag kört med historiskt sett.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kethsi:

vad är det för underhåll man måste hålla på med då? jag har ärligt talat ingen aning, har aldrig haft en "riktig" cykel utan bara begagnade skrothögar så jag har aldrig riktigt brytt mig om att ta hand om cyklarna.
det är möjligt att du gjorde det och jag ber om ursäkt jag börjar bli lite snurrig på allt cykel tittande haha.

och bak belysning är väl inte någon prioritet eller? jag tänker bara cyklar man i kolmörker borde man ju ändå ha reflex jacka / väst på sig så det är ju fram belysningen som är viktig och jag såg några du länkade där ena såg ut att ha riktigt bra ljus men det stog inte något pris?

och hur funkar dom om de inte är batteridrift? och tyvärr verkar det som att m iq-x inte går att köpa i alla fall vad jag kan hitta.

vad menar du med SP?

läser vidare imorgon men tackar för ett utförligt svar där.

Fjädring brukar behöva rengöras och smörjas väldigt ofta för att inte ge upp om man cyklar på vintern, den blir utsatt för mängder med saltstänk som den inte har nått bra skydd emot förutom oljan man lägger på dess yta, det gäller även kedja och öppna wirar, de påverkas mycket av saltstänket och allt behöver rengöras och smörjas ofta om det inte ska slitas hårt.
Utanpåliggande växlar brukar också få isbeläggningar som påverkar dem och bakväxeln är ju mest utsatt då den både får mycket stänk men även har längst wire på cykeln så bakväxeln brukar funka rätt dåligt på vintern om den inte har frusit fast helt, elväxlar har inte wireproblemet men åtminstone Di2 har dåliga kontakter som inte tål fukt särskilt bra.

Skrivet av oqvist:

V-bromsar är nog det enklaste ändå. Jag hade först mekaniska skivbromsar de blev kassa och började gnissla rätt så fort. Dyrt att byta ut och rätt så krångligt. Nu har jag hydrauliska och samma sak efter bara ett år. Då kan man lika gärna köra v-bromsar och byta ut varje sommar då det är busenkelt att fixa.

De här kom till för att cykeltillverkarna ska kunna ta ut mer pengar och vi ska betala mer pengar för underhåll de håller då inte längre än de v-bromsar jag kört med historiskt sett.

V bromsar är mer komplicerade än Cantilever men det är nog wirarna som är jobbigast och det problemet delar ju alla icke hydrauliska bromsar, rullbromsar och skivor är hursomhelst de som ändrar sina egenskaper minst beroende på klimatet men det finns väl ännu inga hydrauliska rullbromsar men det vore nog de bästa vinterbromsarna om nån verkligen vill göra en speciell vintercykel. att kunna trampa bakåt för att aktivera bromsen är iofs driftsäkert men det är inte lätt att välja hur hårt man bromsar och det skapar en olycksrisk och det borde inte få finnas, det är ungefär lika uselt dumt som att ha fälgbromsar på rostfria fälgar, det har väl iofs nästan helt försvunnit numera men nån cykel lever nog än.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

V-bromsar är nog det enklaste ändå. Jag hade först mekaniska skivbromsar de blev kassa och började gnissla rätt så fort. Dyrt att byta ut och rätt så krångligt. Nu har jag hydrauliska och samma sak efter bara ett år. Då kan man lika gärna köra v-bromsar och byta ut varje sommar då det är busenkelt att fixa.

De här kom till för att cykeltillverkarna ska kunna ta ut mer pengar och vi ska betala mer pengar för underhåll de håller då inte längre än de v-bromsar jag kört med historiskt sett.

Cyklar kanske 1,5 timma i veckan. Men inte stött på problem med bromsen än efter jag skaffa cykeln 2013, var mer gnissel i början. V-broms slits fort (tar bara par månader är dom rätt slut, har inte orkat byta dessa alls utan fått sitta där i flera år nu), känslig för smuts (underhåll och kostar 100kr bara för backarna sist jag köpte). körde genom vatten och grus med en cykel med vbroms och jag hade ingen bromskraft alls (alu fälg och det tog ca 100 meter för det skulle börja ta igen).

Har inte gjort ett skit med mina hydrauliska bromsar, utan dessa tar lika bra som nya. Men troligen behöver jag använda cykeln mer för att hitta dom negativa sakerna du haft.

Skrivet av mrqaffe:

Fjädring brukar behöva rengöras och smörjas väldigt ofta för att inte ge upp om man cyklar på vintern, den blir utsatt för mängder med saltstänk som den inte har nått bra skydd emot förutom oljan man lägger på dess yta, det gäller även kedja och öppna wirar, de påverkas mycket av saltstänket och allt behöver rengöras och smörjas ofta om det inte ska slitas hårt.
Utanpåliggande växlar brukar också få isbeläggningar som påverkar dem och bakväxeln är ju mest utsatt då den både får mycket stänk men även har längst wire på cykeln så bakväxeln brukar funka rätt dåligt på vintern om den inte har frusit fast helt, elväxlar har inte wireproblemet men åtminstone Di2 har dåliga kontakter som inte tål fukt särskilt bra.

V bromsar är mer komplicerade än Cantilever men det är nog wirarna som är jobbigast och det problemet delar ju alla icke hydrauliska bromsar, rullbromsar och skivor är hursomhelst de som ändrar sina egenskaper minst beroende på klimatet men det finns väl ännu inga hydrauliska rullbromsar men det vore nog de bästa vinterbromsarna om nån verkligen vill göra en speciell vintercykel. att kunna trampa bakåt för att aktivera bromsen är iofs driftsäkert men det är inte lätt att välja hur hårt man bromsar och det skapar en olycksrisk och det borde inte få finnas, det är ungefär lika uselt dumt som att ha fälgbromsar på rostfria fälgar, det har väl iofs nästan helt försvunnit numera men nån cykel lever nog än.

Då är jag med vad du menar med dämpare, det sitter i alla fall på mina dämpare packbox högst upp som tar bort värsta skiten. Kör dock inte så mycket i salt utan mest i grus som läggs på vägarna (är i för sig saltblandning oftast), enda underhåll jag gjort sen 2013 är smörjt kedjan 1 gång. Sen kör jag inte i snöslask. Det som tog mest stryk på min gamla cykel är att den står ute i ur och skur (det är värt att ha den inomhus).

Har man cykeln utomhus, så kryper det troligen in fukt i vajersystmet (hände min gamla, hade ingen broms alls då).

Vad menar du med "hydrauliska rullbromsar", menar du typ som låsningsfria bromsar likt bilens ABS?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Cyklar kanske 1,5 timma i veckan. Men inte stött på problem med bromsen än efter jag skaffa cykeln 2013, var mer gnissel i början. V-broms slits fort (tar bara par månader är dom rätt slut, har inte orkat byta dessa alls utan fått sitta där i flera år nu), känslig för smuts (underhåll och kostar 100kr bara för backarna sist jag köpte). körde genom vatten och grus med en cykel med vbroms och jag hade ingen bromskraft alls (alu fälg och det tog ca 100 meter för det skulle börja ta igen).

Har inte gjort ett skit med mina hydrauliska bromsar, utan dessa tar lika bra som nya. Men troligen behöver jag använda cykeln mer för att hitta dom negativa sakerna du haft.

Då är jag med vad du menar med dämpare, det sitter i alla fall på mina dämpare packbox högst upp som tar bort värsta skiten. Kör dock inte så mycket i salt utan mest i grus som läggs på vägarna (är i för sig saltblandning oftast), enda underhåll jag gjort sen 2013 är smörjt kedjan 1 gång. Sen kör jag inte i snöslask. Det som tog mest stryk på min gamla cykel är att den står ute i ur och skur (det är värt att ha den inomhus).

Har man cykeln utomhus, så kryper det troligen in fukt i vajersystmet (hände min gamla, hade ingen broms alls då).

Vad menar du med "hydrauliska rullbromsar", menar du typ som låsningsfria bromsar likt bilens ABS?

Jag syftar på att det inte finns rullbromsar som manövreras med hydraulik, rullbromsar är inte jättevanligt som fälgbromsar men det är inte direkt sällsynt heller, det har gjorts en del försök med abs på cyklar men det var inte det jag menade, Shgimanos tullbromsar är lätta att känna igen då de har ett karakteristiskt utseende med en "kylskiva"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.