Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Plugga Testare eller Frontendutvecklare?

Permalänk
Medlem

Plugga Testare eller Frontendutvecklare?

Hej Allihop!

Jag står nu i valet och kvalet mellan att läsa mjukvarutestare eller Frontendutvecklare och har ca 1 månad på mig att bestämma mig för vilken av utbildningarna jag ska sätta överst i prioritet i ansökningarna.
Dock har jag hamnat i tvekan vad gäller val av utbildning. Jag älskar ju att jobba grafiskt, men även med kod.
Läste systemutveckling inom Java under en termin och tröttnade snabbt på den "hård kodning" som det innebar och kände att just det kanske inte var något för mig.

Mjukvarutestare tyckte jag först lät tråkigt, sitta och testa program? Men sedan har jag en kompis som gick samma utbildning och jobbar idag som testledare, och hon gillar det jobbet.

Så, finns det någon som kan förklara skillnaden på saker som arbetsuppgifter, hur mycket skiljer lön mellan de två yrkena (detta är också viktigt såklart) , hur lätt det är att få jobb osv? Har försökt att jaga information på nätet men hittar ingen vettigt mer än säljande utbildnings information som lätt skönmålar respektive utbildning utan att egentligen ge det "svart på vitt" så att säga.

Rent spontant känns det som att Frontend kanske blir mindre tråkigt i längden och lite mer utmanande? Men har somsagt ingen riktig erfarenhet då jag ska skola om mig inom IT.

tacksam för input!

Permalänk
Medlem

Kan du inte kolla på arbetsrollbeskrivningar för jobben du tänkt söka efter vardera utbildning? Brukar stå med i jobbannonser t.ex.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzina:

Hej Allihop!

Jag står nu i valet och kvalet mellan att läsa mjukvarutestare eller Frontendutvecklare och har ca 1 månad på mig att bestämma mig för vilken av utbildningarna jag ska sätta överst i prioritet i ansökningarna.
Dock har jag hamnat i tvekan vad gäller val av utbildning. Jag älskar ju att jobba grafiskt, men även med kod.
Läste systemutveckling inom Java under en termin och tröttnade snabbt på den "hård kodning" som det innebar och kände att just det kanske inte var något för mig.

Mjukvarutestare tyckte jag först lät tråkigt, sitta och testa program? Men sedan har jag en kompis som gick samma utbildning och jobbar idag som testledare, och hon gillar det jobbet.

Så, finns det någon som kan förklara skillnaden på saker som arbetsuppgifter, hur mycket skiljer lön mellan de två yrkena (detta är också viktigt såklart) , hur lätt det är att få jobb osv? Har försökt att jaga information på nätet men hittar ingen vettigt mer än säljande utbildnings information som lätt skönmålar respektive utbildning utan att egentligen ge det "svart på vitt" så att säga.

Rent spontant känns det som att Frontend kanske blir mindre tråkigt i längden och lite mer utmanande? Men har somsagt ingen riktig erfarenhet då jag ska skola om mig inom IT.

tacksam för input!

Lite svar:
Mjukvarutestare tyckte jag först lät tråkigt, sitta och testa program?
- Test är brett, du kan vara en mer tekniskt orienterad testare som testar "koden", eller så kan du göra mer grafiska tester (GUI tester).

Hur mycket skiljer lön mellan de två yrkena?
- En duktig frontendare skulle jag säga generellt är bättre betald, men det är såklart väldigt olika, främst beroende på ort. Jag har upplevt att det iaf inom konsultbranschen finns ett lägre "glastak" för timpriset på testare.

Rent spontant känns det som att Frontend kanske blir mindre tråkigt i längden
- Jag skulle påstå att det är bredare och lättare att få jobb om man är duktig.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Lite svar:
Mjukvarutestare tyckte jag först lät tråkigt, sitta och testa program?
- Test är brett, du kan vara en mer tekniskt orienterad testare som testar "koden", eller så kan du göra mer grafiska tester (GUI tester).

Hur mycket skiljer lön mellan de två yrkena?
- En duktig frontendare skulle jag säga generellt är bättre betald, men det är såklart väldigt olika, främst beroende på ort. Jag har upplevt att det iaf inom konsultbranschen finns ett lägre "glastak" för timpriset på testare.

Rent spontant känns det som att Frontend kanske blir mindre tråkigt i längden
- Jag skulle påstå att det är bredare och lättare att få jobb om man är duktig.

Tack! Det hjälpte en hel del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kan du inte kolla på arbetsrollbeskrivningar för jobben du tänkt söka efter vardera utbildning? Brukar stå med i jobbannonser t.ex.

Det har jag gjort, men då jag saknar inblick inom IT så säger det mig inte så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzina:

Det har jag gjort, men då jag saknar inblick inom IT så säger det mig inte så mycket

Okay då förstår jag, lycka till med studierna.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

lite spontant tycker jag att det är väldigt svårt att jämföra dem två. Är det inte två helt olika jobb? Jag tror du skulle gilla att vara frontend-designer typ.

Permalänk
Medlem

Utvecklare har oftast bättre lön för det är enklare att se värdet en utvecklare gör (pris på produkt/buggfix/feature)än att se vad rättade buggar etc kunde ha lett till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Inaktiv

Inom båda två kan man gå olika långt. Testare anser jag mer vara för en som gillar dokumenthantering, läsa sig in i en massa dokument, kravspecifikationer etc. Inom vissa områden är testare är några av de bästa utvecklare som har gått vidare. - Testare kan analysera andras lösning och se brister av olika slag.
Det finns också det motsatta personer raka vägen från gymnasiet utan it-utbildning, men de jobben tror jag mer försvinner med automattester och billig arbetskraft utomlands.

Frontend har varieras hela tiden, men något gemensamt för alla utanför megaprojekt är att utseendet kunna skapa snygg design är väldigt viktigt, man ska också ha en bra förståelse på att göra det enkelt för användare.

Vid megastora projekt kan man ha hårda kravspecifikationer varvid man ej kan svänga ut i utseendet. -Såhär ska det se ut kan det stå med färgkoder etc, Och behovet för ens egen estetiska förmåga att själv komma på minskas.

Nå detta är 2 jobb inom IT och det finns så otroligt mycket mer. Jag tyckte du valde en väldigt stor spridning så frågan är vad du vill göra?

*edit*
Min personliga uppfattning har varit och lite är att testare är enklare, ser man på platsbanken söker de ofta testare utan så höga krav. Men jag har sett i mina dagar för mycket av det motsatta.
Jag betvivlar dock så många från en testutbildning blir de mest avancerade testledare.
Men som vanligt finns det många vägar och jag kallar båda dina val för bra för olika personer. Alltså vissa passar som testare, vissa inte. Exakt samma gäller frontend.