Streaming/gamingdator för 8000

Permalänk
Medlem

Streaming/gamingdator för 8000

Hej!

Jag har hållt på i nästan ett år med att spara till en ny dator, och nu har jag precis uppnått mitt sparmål på 8000kr, så nu behöver jag hjälp att välja lite delar!
Jag kan en del om datorer (vill jag påstå), men jag kan absolut INGENTING angående hårdvara, så därför vänder jag mig hit i hopp om att få lite hjälp

Bra saker att veta/önskemål
* Jag har 8000kr att spendera. Jag kan öka med några hundralappar om det behövs.
* Jag vill fokusera mer på att få en kraftigare processor över ett kraftigare grafikkort. Jag kan byta grafikkort själv, men när jag har försökt byta en processor så har jag alltid misslyckats. Detta är mest för att förbereda inför framtiden.
* Jag vill gärna kunna använda datorn i 2+ år utan några problem, och senare kunna uppgradera datorn efter behov.
* Datorn kommer att användas för att mest streama League of Legends och andra diverse spel som t.ex. TES Skyrim, Overwatch, Sims 4, Minecraft, Fallout 4, Jackbox Party Pack, och även äldre spel som Heroes of Might and Magic 3 och Red Alert 2.
** Jag vill gärna kunna streama nyare spel, som har släppts inom de senaste 3 åren.
** Det spelar ingen större roll om jag behöver tona ner grafikinställningarna när jag streamar. Det är absolut ett plus om jag kan spela på höga grafikinställningar, men jag har inget emot att spela på låga/medium grafikinställningar. Huvudsaken är att det inte blir något lagg, varken på streamen eller för mig.
* Datorn kommer även användas för en hel del videoredigering i Sony Vegas 14 (720p, ökas till 1080p i framtiden).
* Om jag måste välja mellan AMD eller Intel så föredrar jag Intel. Jag har haft väldigt dåliga erfarenheter utav AMD.

Saker jag har
* Jag har ett stort chassi från 1998 (min allra första dator). Målet är att göra om chassit till min gamla dator till att ha min nya dator i. Jag har rådfrågat med min kompis om det kommer att funka med det chassit, och han sa att det ska inte vara några problem. Jag kan inte mäta chassit ikväll, men om mått behövs på chassit så är det bara att skriva det, så fixar jag fram det på något sätt!
* CD/DVD spelare tar jag ifrån min gamla dator.
* Hårddisk tar jag ifrån min gamla dator också. Inga SSDs här, inte!

Min förra dator har dessa delarna
(kan vara bra att veta ifall jag kan sno någonting ifrån den för att dra ner kostnaden)
Dator: Lenovo H50-55 (90BF000HMT)
GPU: AMD Radeon HD 8570D
CPU: AMD A8-6500
RAM: 8 GB DDR3 (en "sticka")
HDD: 2 TB HDD
Moderkort: Lenovo Bantry CRB 31900058 STD

Jag kommer få hjälp utav en kompis med att montera ihop datorn!

Om ni har några frågor om mina önskemål eller någonting så är det bara att ställa dom, så svarar jag på dom så snart som möjligt

Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Design Focus G Mini Black // MSI H310M PRO-VD // Intel Core i5 8400 2.8GHZ 9MB // Gigabyte GeForce GTX1050Ti WF OC 4GB // Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz // Toshiba OCZ TR200 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Glömde skriva att jag kommer streama i 720p, 30 fps! Kan vara bra att veta

Visa signatur

Fractal Design Focus G Mini Black // MSI H310M PRO-VD // Intel Core i5 8400 2.8GHZ 9MB // Gigabyte GeForce GTX1050Ti WF OC 4GB // Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz // Toshiba OCZ TR200 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Har du licens till operativsystem eller kan fixa det så sparar du några hundralappar iaf.

Respekterar din budget på 8000kr men man får ett rätt mycket bättre och gediget bygge för bara 2000kr mer, dvs 10 000kr. Kan du vänta tills du sparat ihop 2000kr till?

Annars är väl det viktiga för streaming en bra CPU, kanske 1070 Ti om din budget täcker det, något billigare moderkort, 16GB i RAM-minne. Sikta även på en SSD (stor skillnad från vanlig HDD och SSD!). Dina HDD kan du ha som lagringsdiskar kanske?

Men sen ska du ju ha chassi, ev. extra kylning (om du ska överklocka, men då blir det även högre budget), PSU etc.

Brukar jämföra med Kompletts färdiga datorerer som brukar vara rätt så jämnt bygga sett till alla komponenter, sen får du dra av lite från deras pris om du monterar själv och har OS sen innan.

https://www.komplett.se/product/971154/gaming/gaming-pc/stati...

Utan att veta exakt vad som krävs för att streama så tycker jag det är rimligt att försöka spara ihop lite till, för då kan du få ett mer långvarigt bygge utan att behöva totalt kompromissa. Samtidigt är du villig att gå ner i kvalité på spelen, så då kanske 8000kr räcker fint. Någon annan kanske kan hjälpa dig bättre

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att titta på Blunty's genomgång av CPU vs GPU capture. Det finns inget renodlat svar kring vad som är bäst. Men generellt så levererar CPU-capture betydligt skarpare bild i lägre bit-rates (som twitch). men samtidigt kan du äta upp nästan alla cpu-resurser (beroende på kvalitetsval) och måste på så sätt ha en high-end CPU med många trådar (Ryzen5 är ett bra alternativ, 8 trådar rendering, 4 trådar till spelet.) Med det sagt kan du även gå i en annan riktning och satsa på en billigare cpu, en finare GPU och därmed köra nvidias shadowplay. Detta hade inneburit minimal prestandaåtgång. dock med mer artefakter i renderingen.

MEN! 8000kr är en ganska begränsad budget för en streaming-rig (Då detta är väldigt krävande. däremot så känns det som att ditt krav på 720p30fps är väldigt realistiskt för budgeten och gör bygget mycket lättare). Detta är däremot en avvägning du själva måste göra. Antigen kan du satsa mer på GPUn (och köra shadowplay) med en 60+ fps CPU. Andra alternativet är att skapa en framtidssäkrad plattform med asfet Ryzen CPU, köra CPU decoding, och en enklare GPU. Problemet här är ju att du får sämre spelprestanda i dagsläget (framförallt när du kör för dig själv utanför ett streamingscenarie). Fördelen är att du har en framtidssäkrad plattform där du kan ploppa in ett nytt grafikkort när du får lust.

Vad låter vettigast enligt dig och hur vill du bäst spendera dina pengar?

Vilket fall som helst så känns det som att din budget mer ligger i linje med att satsa på en Ryzen 3, och ett nvidia-kort med shadowplay. du får helt enkelt mer fps för pengarna. och jag tror att det kommer vara svårt att bygga ihop något framtidssäkrat. man måste nästan upp i 10k då.

Tänk på att nvidia troligtvis annonserar nya grafikkort i sommar (dagens 10-serie är snart 2år gamla och är fortfarande dyrare än introduktionspris). Priset för RAM-minne är också i dagsläget är oskäligt högt. Sedan har man inte kommit ut med billigare AM4 generation 2 moderkort än. frågan är ifall du orkar vänta?

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Har du licens till operativsystem eller kan fixa det så sparar du några hundralappar iaf.

Respekterar din budget på 8000kr men man får ett rätt mycket bättre och gediget bygge för bara 2000kr mer, dvs 10 000kr. Kan du vänta tills du sparat ihop 2000kr till?

Annars är väl det viktiga för streaming en bra CPU, kanske 1070 Ti om din budget täcker det, något billigare moderkort, 16GB i RAM-minne. Sikta även på en SSD (stor skillnad från vanlig HDD och SSD!). Dina HDD kan du ha som lagringsdiskar kanske?

Men sen ska du ju ha chassi, ev. extra kylning (om du ska överklocka, men då blir det även högre budget), PSU etc.

Brukar jämföra med Kompletts färdiga datorerer som brukar vara rätt så jämnt bygga sett till alla komponenter, sen får du dra av lite från deras pris om du monterar själv och har OS sen innan.

https://www.komplett.se/product/971154/gaming/gaming-pc/stati...

Utan att veta exakt vad som krävs för att streama så tycker jag det är rimligt att försöka spara ihop lite till, för då kan du få ett mer långvarigt bygge utan att behöva totalt kompromissa. Samtidigt är du villig att gå ner i kvalité på spelen, så då kanske 8000kr räcker fint. Någon annan kanske kan hjälpa dig bättre

Jag tänkte sno hårddisken ifrån min aktuella dator, och det har Windows 8.1 installerat, så det är fixat (+ hårddisk och chassi)!
Jag vill helst inte vänta längre, då denna dator är väldigt seg ganska ofta (blir nära på att jag kastar ut hela datorn ett par gånger i veckan). Dessutom så har jag en del saker som jag behöver spara till som händer i hösten, så det är nu detta gäller, tyvärr. Förstår helt att jag får en mycket bättre dator för 10 000, men jag köper hellre en dator nu än att vänta en extra månad eller två.

Jag undviker gärna att överklocka datorer, jag har aldrig gjort det och det känns som att det är en zon som jag inte vill ge mig in i. Känns ganska osäkert, speciellt när man inte vet vad man håller på med

EDIT: Gick in och kollade på datorn du länkade, verkar som att den gick för 8499 tidigare, men nu har dom höjt priset till 10 000. Fan också :/

Tack för hjälpen! Du har fått mig att tänka efter

Skrivet av _genki:

Kan rekommendera att titta på Blunty's genomgång av CPU vs GPU capture. Det finns inget renodlat svar kring vad som är bäst. Men generellt så levererar CPU-capture betydligt skarpare bild i lägre bit-rates (som twitch). men samtidigt kan du äta upp nästan alla cpu-resurser (beroende på kvalitetsval) och måste på så sätt ha en high-end CPU med många trådar (Ryzen5 är ett bra alternativ, 8 trådar rendering, 4 trådar till spelet.) Med det sagt kan du även gå i en annan riktning och satsa på en billigare cpu, en finare GPU och därmed köra nvidias shadowplay. Detta hade inneburit minimal prestandaåtgång. dock med mer artefakter i renderingen.

MEN! 8000kr är en ganska begränsad budget för en streaming-rig (Då detta är väldigt krävande. däremot så känns det som att ditt krav på 720p30fps är väldigt realistiskt för budgeten och gör bygget mycket lättare). Detta är däremot en avvägning du själva måste göra. Antigen kan du satsa mer på GPUn (och köra shadowplay) med en 60+ fps CPU. Andra alternativet är att skapa en framtidssäkrad plattform med asfet Ryzen CPU, köra CPU decoding, och en enklare GPU. Problemet här är ju att du får sämre spelprestanda i dagsläget (framförallt när du kör för dig själv utanför ett streamingscenarie). Fördelen är att du har en framtidssäkrad plattform där du kan ploppa in ett nytt grafikkort när du får lust.

Vad låter vettigast enligt dig och hur vill du bäst spendera dina pengar?

Vilket fall som helst så känns det som att din budget mer ligger i linje med att satsa på en Ryzen 3, och ett nvidia-kort med shadowplay. du får helt enkelt mer fps för pengarna. och jag tror att det kommer vara svårt att bygga ihop något framtidssäkrat. man måste nästan upp i 10k då.

Tänk på att nvidia troligtvis annonserar nya grafikkort i sommar (dagens 10-serie är snart 2år gamla och är fortfarande dyrare än introduktionspris). Priset för RAM-minne är också i dagsläget är oskäligt högt. Sedan har man inte kommit ut med billigare AM4 generation 2 moderkort än. frågan är ifall du orkar vänta?

Jag tycker att satsa på en bättre CPU och en något sämre GPU (alternativ #2) låter bättre. Jag känner mig tillräckligt säker för att byta grafikkort själv, och jag har lyckats paja en del processorer förr. Dessutom vet jag inte hur länge min kompis (som hjälper mig bygga ihop datorn) kommer bo kvar, så jag kör hellre på en "framtidssäkrad plattform med Ryzen CPU och en enklare GPU". Det låter bra för min del, även fast jag inte är helt hundra på vad det betyder (hehe), men en någolunda framtidssäker dator är det som jag vill ha!

Frågan är bara om det funkar med min budget att sätta ihop en dator som kan göra lite "lättare streaming" (League of Legends, Sims 4 och alt. Overwatch kommer vara det som jag vill streama mest. Skyrim och Fallout 4 var mest exempelspel som jag vill spela utanför att streama, men om det går att streama så hade det varit perfekt).

Jag förstår också att det mest optimala är att vänta, men som jag skrev tidigare så har jag andra utgifter under hösten som jag behöver spara till, och jag är så pass irriterad på min gamla dator, så jag känner att jag behöver skaffa en så fort som möjligt.

Hoppas jag inte krånglar till allt för mycket nu!

Visa signatur

Fractal Design Focus G Mini Black // MSI H310M PRO-VD // Intel Core i5 8400 2.8GHZ 9MB // Gigabyte GeForce GTX1050Ti WF OC 4GB // Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz // Toshiba OCZ TR200 240GB SSD

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/982096/datorutrustning/pc-kom...

8 trådar CPU med gpu för 720p/1080 p beroende på spel och inställningar. Att lägga till ett grafikkort senare fungerar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titowam:

Saker jag har
* Jag har ett stort chassi från 1998 (min allra första dator). Målet är att göra om chassit till min gamla dator till att ha min nya dator i. Jag har rådfrågat med min kompis om det kommer att funka med det chassit, och han sa att det ska inte vara några problem. Jag kan inte mäta chassit ikväll, men om mått behövs på chassit så är det bara att skriva det, så fixar jag fram det på något sätt!
* CD/DVD spelare tar jag ifrån min gamla dator.
* Hårddisk tar jag ifrån min gamla dator också. Inga SSDs här, inte!

Min förra dator har dessa delarna
Dator: Lenovo H50-55 (90BF000HMT)

Hej, en kort fråga...tänker du dig att bygga din nya dator i chassit från Lenovo H50-55? (som är ett mATX) Eller tänkte du bygga nya datorn i 1998-chassit? Lenovo H50-55 skulle fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titowam:

Jag tänkte sno hårddisken ifrån min aktuella dator, och det har Windows 8.1 installerat, så det är fixat (+ hårddisk och chassi)!
Jag vill helst inte vänta längre, då denna dator är väldigt seg ganska ofta (blir nära på att jag kastar ut hela datorn ett par gånger i veckan). Dessutom så har jag en del saker som jag behöver spara till som händer i hösten, så det är nu detta gäller, tyvärr. Förstår helt att jag får en mycket bättre dator för 10 000, men jag köper hellre en dator nu än att vänta en extra månad eller två.

1. Att använda din gamla HDD kan vara smart, men använd den då som en sekundär hårddisk och köp en SSD som primär.
2. Licensen som du har nu är förmodligen en OEM-licens. Vilket indirekt innebär att du inte kommer kunna återanvända den licensen på din nya dator. (Licensen är då bunden till moderkortet)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Hej, en kort fråga...tänker du dig att bygga din nya dator i chassit från Lenovo H50-55? (som är ett mATX) Eller tänkte du bygga nya datorn i 1998-chassit? Lenovo H50-55 skulle fungera.

Jag planerar på att bygga datorn i 1998-chassit! Går det så går det

Skrivet av Cenorida:

1. Att använda din gamla HDD kan vara smart, men använd den då som en sekundär hårddisk och köp en SSD som primär.
2. Licensen som du har nu är förmodligen en OEM-licens. Vilket indirekt innebär att du inte kommer kunna återanvända den licensen på din nya dator. (Licensen är då bunden till moderkortet)

Oh shit, hade inte tänkt på att det kanske var en OEM licens.. Får kolla upp lite om det är det eller inte. Tack!

Visa signatur

Fractal Design Focus G Mini Black // MSI H310M PRO-VD // Intel Core i5 8400 2.8GHZ 9MB // Gigabyte GeForce GTX1050Ti WF OC 4GB // Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz // Toshiba OCZ TR200 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag passade på att mäta chassit eftersom jag fortfarande inte har gett några mått. Efter jag mätte så upptäckte jag att chassit är mindre än vad jag trodde, så frågan är om det ens funkar.. Kanske någon av er kan säga om det funkar eller inte? I värsta fall så får jag köpa ett till chassi, men om det funkar så är det ju bra. Annars får jag hitta på något annat med detta chassit.

Här kommer några bilder! Ignorera delarna som sitter i (delarna är 15-20 år gamla), har inte hunnit ta ut dom än! Ignorera även allt damm och slitage, detta chassit betyder mycket för mig eftersom den har varit med så länge

Chassit är 42cm högt, 40cm brett (drar bort 3 cm pga frontpanelen, ta bort ~10-15cm till för hårddisk-"bay") och 20,5cm djup. Det verkar ganska litet enligt mig (jag upplevde det som större).

EDIT: Om det skulle behövas sätta in en extra fläkt eller två (vilket det ser ut som att det kommer behövas) så har jag inget emot att borra hål vid sidpanelen. Dock känns det fortfarande som att det inte kommer funka att sätta in alla nya datordelarna i detta chassit, känns bara som att det kommer bli mer krångel :/

Visa signatur

Fractal Design Focus G Mini Black // MSI H310M PRO-VD // Intel Core i5 8400 2.8GHZ 9MB // Gigabyte GeForce GTX1050Ti WF OC 4GB // Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz // Toshiba OCZ TR200 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Bästa hade kanske varit att spara ett par tusen till. Det näst bästa du kan göra är att köpa begagnat. Det blir förvånandsvärt mycket billigare. För 8k får du en rätt skön burk på marknaden. Behövde jag en dator och hade mindre än 10k skulle jag absolut köpa den på Swec marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Bästa hade kanske varit att spara ett par tusen till. Det näst bästa du kan göra är att köpa begagnat. Det blir förvånandsvärt mycket billigare. För 8k får du en rätt skön burk på marknaden. Behövde jag en dator och hade mindre än 10k skulle jag absolut köpa den på Swec marknad.

Tack för tipset, jag kollade lite på marknaden på Sweclockers, men jag blev jätteosäker över vad för datordelar som är bra eller inte, och som passar mitt behov. Jag är mer fokuserad på mjukvara än hårdvara, men om någon kunde tipsa om vad som skulle kunna funka hade det varit bra (fast jag förstår att det blir svårt).

Jag slutade kolla runt efter jag insåg att jag har köpt en begagnad dator en gång tidigare, och den gick sönder efter ett halvår. Antagligen så var det bara en "one-time occurance" och jag hade bara extrem otur, men jag har försökt hålla mig borta ifrån att köpa begagnade datorer sen dess.

Tack för ditt svar iallafall!

Visa signatur

Fractal Design Focus G Mini Black // MSI H310M PRO-VD // Intel Core i5 8400 2.8GHZ 9MB // Gigabyte GeForce GTX1050Ti WF OC 4GB // Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz // Toshiba OCZ TR200 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej! Kanske har du redan hunnit spika systemet, men här är i alla fall mina tankar:

Av det du skriver så förstår jag att du har en tight budget och att du vill minimera risk för krångel. Då är det en trygghet att köpa nya komponenter med garanti, och inga större utsvävningar i valet.

Jag föreslår att du även köper ett nytt chassi så att chansen är stor att de nya komponenterna verkligen passar och att du får bra ventilation. 1998-chassit har nog inte ens några USB 2.0-uttag i fronten.
Jag tror också att du kommer att känna dig nöjdare att se ett nytt chassi nu när du betalar pengar för innehållet

Du prioriterar också CPU före GPU. Föreslår därför att du köper allt utom GPU nytt så du får en bra grunddator med garanti på komponenterna. GPU kan man ju uppgradera långt fram i tiden.
Tror att 8 GB minne kommer att räcka till för både spelen och videoredigering. Går du upp i 4k-redigering krävs nog 16 GB.

En SSD gör underverk jämfört med HDD, även i uppgradering av gamla burkar.

Grunddator med nya komponenter:
Just det moderkortet MSI H310M PRO-VD har 6 USB-uttag på baksidan jämfört med 4 för de flesta andra i klassen.
Från gamla datorn: 2 TB HDD för bra med plats för videoredigering
Windows: ca 300 (typ Kinguin, har testat själv ett par gånger, funkat bra)
Då är du uppe i ca 6.000:-

Grafikkort: köp ett begagnat GTX 970 exempelvis ett sådant här (1.300-1.600:-)

Streama med Shadowplay eller med CPU-encodning.
För CPU-encodning behöver man enligt testet nedan justera till Superfast för att CPUn ska hinna med i 1080p60.
Se Intel i5-8400 vs. R5 1500X Game Streaming Benchmarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Hej! Kanske har du redan hunnit spika systemet, men här är i alla fall mina tankar:

Av det du skriver så förstår jag att du har en tight budget och att du vill minimera risk för krångel. Då är det en trygghet att köpa nya komponenter med garanti, och inga större utsvävningar i valet.

Jag föreslår att du även köper ett nytt chassi så att chansen är stor att de nya komponenterna verkligen passar och att du får bra ventilation. 1998-chassit har nog inte ens några USB 2.0-uttag i fronten.
Jag tror också att du kommer att känna dig nöjdare att se ett nytt chassi nu när du betalar pengar för innehållet

Du prioriterar också CPU före GPU. Föreslår därför att du köper allt utom GPU nytt så du får en bra grunddator med garanti på komponenterna. GPU kan man ju uppgradera långt fram i tiden.
Tror att 8 GB minne kommer att räcka till för både spelen och videoredigering. Går du upp i 4k-redigering krävs nog 16 GB.

En SSD gör underverk jämfört med HDD, även i uppgradering av gamla burkar.

Grunddator med nya komponenter:
Just det moderkortet MSI H310M PRO-VD har 6 USB-uttag på baksidan jämfört med 4 för de flesta andra i klassen.
Från gamla datorn: 2 TB HDD för bra med plats för videoredigering
Windows: ca 300 (typ Kinguin, har testat själv ett par gånger, funkat bra)
Då är du uppe i ca 6.000:-

Grafikkort: köp ett begagnat GTX 970 exempelvis ett sådant här (1.300-1.600:-)

Streama med Shadowplay eller med CPU-encodning.
För CPU-encodning behöver man enligt testet nedan justera till Superfast för att CPUn ska hinna med i 1080p60.
Se Intel i5-8400 vs. R5 1500X Game Streaming Benchmarks

Detta känns verkligen som någonting värt att satsa på! Extremt stort tack!
Jag ska be min kompis titta förbi så snart som möjligt så han kan titta igenom delarna, men jag tror att det är ganska så spikat att det blir detta!

En snabb fråga dock; går det att uppgradera RAM-minnena till 16GB? Stödjer moderkortet det?
Just nu har jag 8GB RAM i min dator och det funkar ganska bra, men jag tänker till i framtiden, ifall det skulle behövas

Visa signatur

Fractal Design Focus G Mini Black // MSI H310M PRO-VD // Intel Core i5 8400 2.8GHZ 9MB // Gigabyte GeForce GTX1050Ti WF OC 4GB // Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz // Toshiba OCZ TR200 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titowam:

En snabb fråga dock; går det att uppgradera RAM-minnena till 16GB? Stödjer moderkortet det?
Just nu har jag 8GB RAM i min dator och det funkar ganska bra, men jag tänker till i framtiden, ifall det skulle behövas

Hej, vad bra att du frågar, jag kom efter inlägget att tänka på att jag borde nämna det, även om du nu har en budget som inte riktigt tillåter mer minne. Du har din budget och den försöker jag respektera.
Men med det sagt, moderkortet har två platser för RAM-minnen, stödjer max 32GB. Ska man uppgradera senare måste man byta ut de 2x4 till nya 2x8. Och är det något jag själv skulle göra för framtiden så är det att skaffa 2x8 GB från början. Även om moderkortet hade haft fyra platser så är det säkrast att köpa allt minne från början. Det är inte riktigt alltid som det fungerar att köpa mer minne om några år och blanda. Jag har själv varit med (och läst) om att försöka använda minnen som enligt specen ska vara kompatibla med varandra, helt samma spec, och fungerar perfekt var och en för sig i ett system, men tillsammans så har systemet blivit instabilt och blåpdumpat. Handlar om att minimera risk som jag ser det, och därför är det i alla fall min åsikt att man ska köpa moderkort och minnen ihop från början.
Ett sätt kanske är att köpa 2x8 GB nu direkt och köpa ett lite billigare begagnat grafikkort. Du verkar ju tycka det är OK att justera inställningar så att det ska bli flyt på lite bekostnad av utseendet. Jag fixar mest med datorer för mina tre spelande barn, men kör även deras spel ibland på min egen dator. Bara för att nämna nåt så har jag kört Overwatch med 100 FPS med ett lite överklockat gammalt GTX 750 i 1080p. Och det kortet köpte jag för 150:-. Köpte också ett GTX 760 för 400:- till en annan dator och det flyter på bra. Här kan du jämföra prestandasiffror för GTX 750 760 970. Nu har jag själv uppgraderat till just ett GTX 970 som jag nämnde. Fantastiskt bra. Kör nu en del spel i 4K (ny 4k jobbskärm nyligen). Shadowplay bör fungera med GTX 760 enligt lite videos på Youtube, men jag är ingen expert på streaming. Kanske någon annan kan hjälpa till där och med egen praktisk erfarenhet kunna tala om hur bra eller dåligt det fungerar.

Permalänk
Medlem

Jättestort tack för hjälpen, allihopa! Nu har jag beställt alla delarna som @abc80piggyback har tipsat! Dock bytte vi ut nätaggregatet till detta: https://www.inet.se/produkt/6909973/fsp-hyper-600w
Mest för att vi skulle få delarna så snart som möjligt.

Jag kommer åka in och köpa ett grafikkort imorgon (som både jag och min kompis tyckte verkade bra, har inte modellnumret nu).

Stort tack återigen! Couldn't have done this without y'all <3

Visa signatur

Fractal Design Focus G Mini Black // MSI H310M PRO-VD // Intel Core i5 8400 2.8GHZ 9MB // Gigabyte GeForce GTX1050Ti WF OC 4GB // Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz // Toshiba OCZ TR200 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag sitter nu i min helt nya dator, ihopbyggd utav er (minus grafikkortet)! Stort tack återigen!

Just nu har jag bara ett problem - av någon anledning kan jag bara använda en skärm. Jag är så van vid att använda två skärmar, men jag har skrivit till Gigabyte's support och hoppas på att få svar snart.

Dags att uppdatera signaturen med mina nya dator-specs

Återigen, tack!

Visa signatur

Fractal Design Focus G Mini Black // MSI H310M PRO-VD // Intel Core i5 8400 2.8GHZ 9MB // Gigabyte GeForce GTX1050Ti WF OC 4GB // Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz // Toshiba OCZ TR200 240GB SSD