Beganat kort eller vänta?

Permalänk

Beganat kort eller vänta?

Hej

Jag har läst ett par trådar om ämnet men ingen av dem har riktigt passat in på min situation.

Jag hade datorn i signaturen, men den dog förra veckan, jag trodde först det bara var nätagget, men det visade sig även vara moderkort, och nu även grafikkort (fick reda på det idag) (köp för helvete aldrig XFX igen)

Min tanke var att bygga nytt idag och använda mitt gamla 970 tills Nvidia släpper sin nya serie och priserna är forhoppningsvis mer normala, men eftersom det nu är dött och jag har resten av datorn klar så är jag delad.

Ska jag köra de 4-5 månader jag antar att det är kvar till 11xx eller 20xx kommer på det integrerade grafiken i en 8700K

Eller, ska jag försöka hitta ett begagnat kort?

Om jag skulle vänta skulle det antagligen blir ett xx70 kort, men om jag letar begagnat så skulle man kanske kunna hitta ett 1080 för en rimlig peng.

Nya datorn består av:
Asus Z370 Prime A
Intel i7 8700K 3,7Ghz
Corsair 16Gb (2x8) 3000Mhz LPX
Seasonic Focus+ 650w Gold

att köra 3-5 månader på integrerat grafik känns något tråkigt, men att köpa begagnat innebär x antal tusen, antagligen lite eller ingen garanti, och jag vet inte riktigt hur mycket bättre 11xx/20xx serien kommer vara.

Vad skulle ni göra?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Nu är det sommar i några månader så lägg datorn på hyllan o vänta!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om man säger såhär: Hur mycket brukar du använda datorn, och brukar det skilja i tid under sommaren?`Jag själv spelar mycket även sommartid, dock inte lika mycket som övriga året. Men är det dåligt väder vill man kanske gärna sitta inne och spela. Den inbyggda grafiken på intels CPUer är sk*t.

Jag hade kollat efter ett begagnat kort, 3-5 månader är lååång tid. Dessutom så kan Nvidias lansering lika väl vara papperslansering med urusel tillgång på kort samt högt pris, Det vet vi inte.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Det är sommar.. Du kan lira Rocket League på låga inställningar, vem behöver något annat??
Eller lite NES/SNES-emulator. Det hade jag klarat mig på tills hösten. Eller varför inte en vända OpenTTD? Nåja. Min röst återspeglas av detta ovan.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv i samma sits och lirar just nu på det int. på 8700k(och det går inte så bra..). Jag försöker hitta ett 1080 ti då jag inte tror att 1170/80 kommer vara så överdrivet mycket snabbare samt att prislappen kommer antagligen hamna på 8000+.

Sen vet vi ju inte om Nvidia verkligen komma släppa nya kort nu i sommar men vill du chansa så varför inte gå ut i solen och latja lite?

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Nu är det sommar i några månader så lägg datorn på hyllan o vänta!

Skickades från m.sweclockers.com

För att vädret inte alltid är fint? Det är Sverige..

Skrivet av daskedennis:

Om man säger såhär: Hur mycket brukar du använda datorn, och brukar det skilja i tid under sommaren?`Jag själv spelar mycket även sommartid, dock inte lika mycket som övriga året. Men är det dåligt väder vill man kanske gärna sitta inne och spela. Den inbyggda grafiken på intels CPUer är sk*t.

Jag hade kollat efter ett begagnat kort, 3-5 månader är lååång tid. Dessutom så kan Nvidias lansering lika väl vara papperslansering med urusel tillgång på kort samt högt pris, Det vet vi inte.

Likadant skulle jag säga, blir en del även på sommaren.

Skrivet av MoNkeY-05:

Det är sommar.. Du kan lira Rocket League på låga inställningar, vem behöver något annat??
Eller lite NES/SNES-emulator. Det hade jag klarat mig på tills hösten. Eller varför inte en vända OpenTTD? Nåja. Min röst återspeglas av detta ovan.

Ingen av dina förslag har lyckats fånga mig.
Jag är inte en sån som kan sitta 8+ timmar om dagen i flera månader med samma spel. Mitt spelande under en dag varierar rätt kraftigt för att jag tröttnar på ett och samma spel.

Skrivet av Bankai:

Jag sitter själv i samma sits och lirar just nu på det int. på 8700k(och det går inte så bra..). Jag försöker hitta ett 1080 ti då jag inte tror att 1170/80 kommer vara så överdrivet mycket snabbare samt att prislappen kommer antagligen hamna på 8000+.

Sen vet vi ju inte om Nvidia verkligen komma släppa nya kort nu i sommar men vill du chansa så varför inte gå ut i solen och latja lite?

Det är lite så jag tänker också. Jag har läst spekulationer om att Volta kommer vara jätte mycket bättre än 1080 Ti, men även andra som säger att 1180 kommer ligga i nivå med dagens 1080 Ti fast mer effektiv.

Jag skulle skaffa begagnat 1070 i första hand, men om jag hittar ett 1080 eller något för ett rimligt pris så varför inte?

Det är också en sak.. Nvidia har försenats redan, det kanske är bättre att bara köra till?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

@bankai @plasmatic
https://www.amazon.de/dp/B01HDFPL8A?m=AIKEFPL2IIB3W&ref_=v_sp...
Jag skulle köpa den här 1080. 4200 spänn (med frakt). Det är svårt att hitta begagnade kort för så lite, och nästa GPU generation kommer inte vara såååååååå mycket bättre. :D.

Permalänk
Medlem

Kan du inte klara dig med prestanda runt GTX 970 till nästa generation kommer du kan ju hitta ex R9 290/290x/390/390x för runt 1000-1600kr beroende på variant eller GTX 970/980 för ungefär samma priser.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag gick hyfsat nyligen från ett fungerande 970 till ett 1070 ti utan att ägna en tanke åt den kommande generationen. Det väntar ofta en ny generation runt hörnet. Får det dagens kort att prestera sämre? Nej. Prisaspekten är dock att ta i beaktande, därför skulle jag rekommendera dig att handla begagnat och endast till "rätt" pris.

Det som är direkt avgörande, tycker jag, är huruvida det finns något spel du vill spela. Om du saknar spelandet: GO FOR IT. Anledningen till min uppgradering var att Path of Exile snart släpper nästa säsong och då ska jag spela tills ögonen blir fyrkantiga.

Om det inte finns något spel som pockar på dig, ja då kanske du kan vänta? Förhoppningsvis går priserna ner ytterligare.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan du inte klara dig med prestanda runt GTX 970 till nästa generation kommer du kan ju hitta ex R9 290/290x/390/390x för runt 1000-1600kr beroende på variant eller GTX 970/980 för ungefär samma priser.

Jag hade klarat mig med det, men nu dog ju även min 970. så jag har inget val.

Och att lägga ut x tusen nu för att om ett par månader lägga ut x tusen igen känns inte motiverat.

Skrivet av fetakniven:

Jag gick hyfsat nyligen från ett fungerande 970 till ett 1070 ti utan att ägna en tanke åt den kommande generationen. Det väntar ofta en ny generation runt hörnet. Får det dagens kort att prestera sämre? Nej. Prisaspekten är dock att ta i beaktande, därför skulle jag rekommendera dig att handla begagnat och endast till "rätt" pris.

Det som är direkt avgörande, tycker jag, är huruvida det finns något spel du vill spela. Om du saknar spelandet: GO FOR IT. Anledningen till min uppgradering var att Path of Exile snart släpper nästa säsong och då ska jag spela tills ögonen blir fyrkantiga.

Om det inte finns något spel som pockar på dig, ja då kanske du kan vänta? Förhoppningsvis går priserna ner ytterligare.

Path of Exile, Ghost recon wildlands, Battlefield 4, Warthunder, Armored warfare, Rimworld, Tera Online. etc etc

Finns mycket som lockar

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Det är lite så jag tänker också. Jag har läst spekulationer om att Volta kommer vara jätte mycket bättre än 1080 Ti, men även andra som säger att 1180 kommer ligga i nivå med dagens 1080 Ti fast mer effektiv.

Brukar låta så vad det än är som ska släppas, sen visar det sig i väldigt många fall vara en överdriven hype.

Om du vill spela inom närtid är mitt råd att köpa ett begagnat kort som i dagsläget tillfredställer dina behov med avsikt att endast uppgradera om 1080ti blir att likställa med den obligatoriska hypen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Jag hade klarat mig med det, men nu dog ju även min 970. så jag har inget val.

Och att lägga ut x tusen nu för att om ett par månader lägga ut x tusen igen känns inte motiverat.

Jo fast du kommer ju kunna sälja kortet sedan tänkte mest som en billig lösning säg att du köper något av korten jag nämnde för 1300kr väntar till nästa gen Nvidia kommer och säljer de för 7-800kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Path of Exile, Ghost recon wildlands, Battlefield 4, Warthunder, Armored warfare, Rimworld, Tera Online. etc etc

Finns mycket som lockar

Dåså! Köp ett begagnat 1070 så klarar du dig till generationen efter den nu stundande!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Skrivet av fetakniven:

Dåså! Köp ett begagnat 1070 så klarar du dig till generationen efter den nu stundande!

Jag kan dock inte motivera att köpa begagnat nu för 3-4000 för att sedan om max ett år köpa nytt för 7-9000 kr..

kommer vara omöjligt att sälja när nya generationen kommer.

isf känns

Skrivet av iknight:

@bankai @plasmatic
https://www.amazon.de/dp/B01HDFPL8A?m=AIKEFPL2IIB3W&ref_=v_sp...
Jag skulle köpa den här 1080. 4200 spänn (med frakt). Det är svårt att hitta begagnade kort för så lite, och nästa GPU generation kommer inte vara såååååååå mycket bättre. :D.

betydligt smartare, och då behålla den 3-4 år

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du redan bestämt dig. (och inte bara baserat på att mina förslag inte lockade)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Ser ut som att du redan bestämt dig. (och inte bara baserat på att mina förslag inte lockade)

Att sitta kvar och försöka spela på integrerat är så gott som inget val.

Att köpa begagnat och sedan försöka sälja det för att köpa nytt om ett år känns inte heller lyckat, det lär ju vara svårt att sälja något när marknaden fylls av alla andras 1080 och 1080Ti.

Så det verkar som mitt bästa val just nu är att köpa ett 1080 eller 1080 Ti för 5-6k. Omröstningen verkar hålla med.

alternativt att köpa https://www.amazon.de/gp/product/B01HDFPL8A/ref=ox_sc_mini_de...
Men då måste jag skapa amazon konto och skit ;P

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla begagnatmarknaden. Skulle först leta efter ett prisvärt 1070ti, 1080/ti, Vega 64 och om jag inte hittade något skulle jag köpa ett prisvärt kort för upp till 2000kr (970, rx 480) och köra med det till Black Friday.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Skrivet av brainlessbob:

Jag skulle kolla begagnatmarknaden. Skulle först leta efter ett prisvärt 1070ti, 1080/ti, Vega 64 och om jag inte hittade något skulle jag köpa ett prisvärt kort för upp till 2000kr (970, rx 480) och köra med det till Black Friday.

Vad skulle ni säga är prisvärt för de olika korten?

1070
lite uppgradering, men lär inte vara 4 år, å andra sidan kommer den inte kosta skjortan heller.
Priset verkar ligga på kring 3k

1070 Ti
Snäppet bättre, men vad jag kan se knappt märkbart över 1070.
Priset verkar ligga runt 3,5-4k

1080
Antagligen den mest troliga då det är ett rejält snäpp upp från 970 också och kommer troligen vara 3-4 år
Priset verkar börja på 5k
Finns dock på Amazon för 400 Euro ~4100kr (https://www.amazon.de/dp/B01HDFPL8A?m=AIKEFPL2IIB3W&ref_=v_sp...)
Men jag har aldrig köpt ett grafikkort från amazon eller Ebay.. hur ser det ut med RMA ifall något är fel?

1080 Ti
Optimala om möjligt, men det kostar därefter också
Priset verkar landa på 6-7k

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk

Hittade ett 1080 från EVGA för 4000 kr blankt hos en bekant.

Köpt för ett par veckor sedan enligt kvitto och fungerar klockrent vad jag kan se.

https://www.inet.se/produkt/5400049/evga-geforce-gtx-1080-8gb... detta kort

Dock såg jag att pcb'n är av referense typ, dvs Nvidia själva som gjort den. är det bra eller dåligt? Är det ett bra kort?

Han behöver pengar, därför vill han sälja det.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Absolut den är så bra kort ..

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Skrivet av Quadcore:

Absolut den är så bra kort ..

För det priset känns det oslagbart..

Jag funderade mest på om reference PCB håller måttet.. SC recension säger att kortet träffar ström taket rätt snabbt, men hardware canucks säger att det fungerar skitbra.

Båda sätter sina rekommendations stämpel på det..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

@Plasmatic: Det är ett bra kort och prisvärt.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Hittade ett 1080 från EVGA för 4000 kr blankt hos en bekant.

Köpt för ett par veckor sedan enligt kvitto och fungerar klockrent vad jag kan se.

https://www.inet.se/produkt/5400049/evga-geforce-gtx-1080-8gb... detta kort

Dock såg jag att pcb'n är av referense typ, dvs Nvidia själva som gjort den. är det bra eller dåligt? Är det ett bra kort?

Han behöver pengar, därför vill han sälja det.

Ett mycket bra pris, men följer garantin med?. Saker kan ju gå sönder, och 4000kr är ju en hel del pengar.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Skrivet av XripperX:

Ett mycket bra pris, men följer garantin med?. Saker kan ju gå sönder, och 4000kr är ju en hel del pengar.

Jag snackade med Inet och de sa att ja, återstående tid på kvitto får jag så länge det är tillverkningsfel som vanligt.

det enda de ville ha är bevis på köp samt original kvitto, bevis i detta fall blir påskrivet papper med bådas namn som stödjer att jag inte stulit kortet

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

@Plasmatic:

Vad bra, då är detta kort ett superfynd grattis.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Skrivet av XripperX:

@Plasmatic:

Vad bra, då är detta kort ett superfynd grattis.

Bra, tack.

Jag var mest rädd för att det är ett kasst 1080 kort eftersom det är referens PCB, och sweclockers test säger att det når spännings/ström taket rätt snabbt.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Köp ett till 970 istället. Beggat för 1300:-

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Köp ett till 970 istället. Beggat för 1300:-

Men då om jag ska behålla 970 något år till kommer det kännas riktigt segt, men om jag ska uppgradera med nästa generation är det 1300 spänn jag kastat i sjön i stort sett.

Lär ju inte gå att sälja igen när nästa gen släpps och alla andra lägger sina begagnade kort på marknaden också..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970