Permalänk
Testpilot

Hur funkar WOL

Jag har inte riktigt fattat det där med wake on lan som går att ställa in i bios. Vad ska man göra för att få datorn att starta? ska man försöka gå in i delade mappar från en annan dator eller vad?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

WOL är Wake On LAN, man fjärrbootar en burk (altså som en nätverks powerknapp) Man måste ha en WOL kabel och ett WOL kompatibelt nätverkskort för att det skall fungera. Jag brukar då boota min kompis burk på det sättet, samt mina föräldrars.. ofrivilligt mitt i natten.

Man behöver alltså:
Ett Mammakort med WOL kontakt.
ett NIC med WOL kontakt.
Aktivera i BIOS.
Och starta via ett program med "Magic packet"

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CseeZ
Och starta via ett program med "Magic packet"

Jag är inte alls inne på det här, vad är magic packet?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

magic packet Det är ett sätt att väcka datorn, duvet den skickar ett paket, precis som om det vore något annat. Hursomhellst så antar jag att namnet kommer av att datorn "Magist" vaknar upp eller nått

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall