zigbee usb pinne och z-wave usb pinne för home-assistant

Permalänk
Medlem

zigbee usb pinne och z-wave usb pinne för home-assistant

Hej

Jag vill gå ifrån smartthings hub v2 och home assistant på rp3b, tanken är att använda en nuc jag har stående.
Kan någon tipsa om zigbee pinne och z-wave pinne för att sätta upp homeassistant med en nuc?
Som jag förstår det är det lite känsligt vilken zigbee pinne man väljer för att få stöd för sina saker.

Sedan är jag rätt vilsen vilket op man ska köra, ska man köra hassio direkt på den, ubuntu eller windows med ett vm.
använder jag windows med ett vm kan man ju använda blueiris för kamerorna på samma enhet.
har någon några tankar kring detta?

Alla enheter och tjänster som ska anslutas om det spelar roll för vilken pinne man ska välja eller om någon har tips.

Zigbee:
bosch rörelse sensor: (zigbee)
xiaomi: brandlarm (zigbee)
visonic mct-340E magnetkontakter: zigbee

Z-wave:
qubino: relay 1 och 2: (z-wave plus)
qubino: dimmers: (z-wave plus)
fibaro 2 relay: (z-wave plus)
IdLock, smart lås för dörrarna (z-wave plus)
Aeon labs range externders: (z-wave plus)
Aeon labs: siren (z-wave plus)
Aeon multisensor 6: (z-wave plus)
popp radiator termostat: (z-wave plus)
nexa: pluggin brytare: (z-wave plus)

tjänster:
Ring kamera ringklocka:
Rachio bevattningsdator 16 zoner
Husqvarna connect (stöd kommer 1/9)
Amazon alexa; spot,dot,show enheter
volvo on call

hmm tror det var alla saker och tjänster som används.

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: tja jag svara mig själv då, Efter kollat alla sakerna jag vill integrera kommer pinnan blir inhandlade på kjell idag, dom tycks ha dom bästa zigbee och z-wave usb pinnarna med mest stöd.

Jag är fortfarande väldigt osäker på vilken lösning man ska köra med operativmässigt, bör man använda ett ett linux med vm eller köra hassio direkt. windows faller bort då mycket funktioner inte finns om man går den vägen.

jag kunna besluta vilket op man ska gå på idag, sedan börjar det extremt tråkiga jobbet med att lägga över alla saker från smartthings....... syter verkligen för allt strul det kommer bli och alla dessa rader att skriva men förhoppningsvis kommer man känna att det varit värt jobbet när det är klart. Nästa sak att införskaffa blir en ny ups att ha som backup för nuc om strömmen går.

Hmm det är som m.nu säger, detta är sjukligt vanebildade......

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vilka USB stickor köpte du? Jag kör med Aeon Labs USB stickan för Z-wave och den funkar väldigt bra. För Zigbee nyttjar jag Philips Hue bryggan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Calle: hej, det blev aeon lab för z-wave (funka en otroligt bra) och en conbee, den sistnämnda byts dock till Telegesis istället (eller så kör jag båda) då jag har ett stort gäng mct-340E sensorer. För tillfället använder jag dock smartthingshub för zigbee då den kör detta lokalt och har otroligt bra stöd för saker. Körs med mqtt brygga.

mitt mål är dock att få in allt utan några bryggor i home assistant.
Jag funderar på att göra om min installation av hassio dock, många säger att det är bättre att köra under ubuntu istället, om någon vet fördelarna nackdelarna med att göra det får ni gärna dela med er.
idag kör jag med den färdiga nuc imige som använder resin os och docker om jag inte förstått det fel.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon:

Jag körde tidigare Home Assistant under Raspbian installerat med AIO scriptet. Men gillar att Hass.io håller ordningen på installationen åt en så det blir lite mer av en appliance.

Nu har jag en ESXi server som jag använder för andra tjänster och labb, hade jag inte haft den hade det kanske varit trevligt att köra Ubuntu i botten för enkelt att kunna köra andra tjänster på burken utan att de måste vara paketerade för Hass.io. Men jag kan tänka mig att du vill kunna nyttja NUCen för mer prylar.

Möjligheten att köra snapshots och one-click uppdatera är också rätt praktiskt. Ett alternativ är ju att köra Hass.io på RPi3 så kan du köra vad du vill på NUCen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Calle: nackdelen med med rp3 är att minneskortet blir korrupta (kör med riktigt bra kvalitetskort)
det blev att glömma usb pinnar för zigbee så länge, stödet är mycket bättre genom smartthings hub och då ser alexa sensorerna
vilket den inte gör annars (alexa stödjer inte sensorer normalt)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Jag vill gå ifrån smartthings hub v2 och home assistant på rp3b, tanken är att använda en nuc jag har stående.
Kan någon tipsa om zigbee pinne och z-wave pinne för att sätta upp homeassistant med en nuc?
Som jag förstår det är det lite känsligt vilken zigbee pinne man väljer för att få stöd för sina saker.

Sedan är jag rätt vilsen vilket op man ska köra, ska man köra hassio direkt på den, ubuntu eller windows med ett vm.
använder jag windows med ett vm kan man ju använda blueiris för kamerorna på samma enhet.
har någon några tankar kring detta?

Alla enheter och tjänster som ska anslutas om det spelar roll för vilken pinne man ska välja eller om någon har tips.

Zigbee:
bosch rörelse sensor: (zigbee)
xiaomi: brandlarm (zigbee)
visonic mct-340E magnetkontakter: zigbee

Z-wave:
qubino: relay 1 och 2: (z-wave plus)
qubino: dimmers: (z-wave plus)
fibaro 2 relay: (z-wave plus)
IdLock, smart lås för dörrarna (z-wave plus)
Aeon labs range externders: (z-wave plus)
Aeon labs: siren (z-wave plus)
Aeon multisensor 6: (z-wave plus)
popp radiator termostat: (z-wave plus)
nexa: pluggin brytare: (z-wave plus)

tjänster:
Ring kamera ringklocka:
Rachio bevattningsdator 16 zoner
Husqvarna connect (stöd kommer 1/9)
Amazon alexa; spot,dot,show enheter
volvo on call

hmm tror det var alla saker och tjänster som används.

//

En fråga off topic men kör du id lock 150 med home assistant och openzwave?
Fungerar det bra? Kan man se vem som låst och låst upp eller kommer den generell, finns det någon skillnad på om men låser manuellt eller automatiskt låsning, skickas olika data? Funderar att köpa och koppla ihop med mitt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Calle: nackdelen med med rp3 är att minneskortet blir korrupta (kör med riktigt bra kvalitetskort)
det blev att glömma usb pinnar för zigbee så länge, stödet är mycket bättre genom smartthings hub och då ser alexa sensorerna
vilket den inte gör annars (alexa stödjer inte sensorer normalt)

Stötte på samma problem med RPi3 att minneskortet gav upp efter ett tag. Det första jag gjorde va att byta till en officiell laddare/ac adapter då de är stabilast med RPi3. Läst att mobilladdare och sånt som jag använde som ger för lite ström kan orsaka att minneskortet pajar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Stötte på samma problem med RPi3 att minneskortet gav upp efter ett tag. Det första jag gjorde va att byta till en officiell laddare/ac adapter då de är stabilast med RPi3. Läst att mobilladdare och sånt som jag använde som ger för lite ström kan orsaka att minneskortet pajar.

använder officiella ac adapter och högkvalitets minnes kort.......
kan ju tillägga att den även skrev sönder en m-sata disk i min gamla nuc,
kör nu en ny nuc med standard 2,5" ssd och problem är borta.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Är det en RPi3 så borde det väl gå att boota från USB-disk istället för sdkort?

https://thepi.io/how-to-boot-your-raspberry-pi-from-a-usb-mas...

Tänkte sätta upp det på min Domoticz-RPi, men har inte haft tid att prova fullt ut än.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Hej

Jag vill gå ifrån smartthings hub v2 och home assistant på rp3b, tanken är att använda en nuc jag har stående.
Kan någon tipsa om zigbee pinne och z-wave pinne för att sätta upp homeassistant med en nuc?

Får man fråga vad som är anledningen till bytet om du redan har allt att funka med Smartthings Hub v2?

Permalänk

FK; finns nu tydligen en ny USB-adapter för Zigbee ifrån Elelabs som ska fungera direkt utan att behöva flashas om

https://elelabs.com/products/elelabs_usb_adapter.html

Elelabs har även en Raspberry Pi Shield model men den använder ändå bara USB-pinnarna på GPIO (så det blir i praktiken samma sak och kan exempelvis inte kombineras med RaZberry shield ifrån z-wave.me)

https://elelabs.com/products/elelabs_zigbee_shield.html

Inte testat den själv men ska fungera med Home Assistant (och OpenHAB) då den har samma samma Zigbee chip som HUSBZB-1 och Telegesis adaptrarna (alltså Silicon Labs SiLabs Ember EM358 chip)

https://www.home-assistant.io/components/zha/

Fördelen med dessa USB-adapters med SiLabs Ember EM35xx chip är att de inte bheöver köra någon extra mjukvara, som ConBee och RaspBee behöver.

https://elelabs.com/downloads/EZBUSBA_UG_1_HomeAssistant.pdf

Permalänk
Medlem

@Gamester17:

Går det att beställa för dig? Står att de inte säljer dem längre.