Permalänk
Medlem

Systemkamera

Jag är helt nybörjare inom fotografering, men tycker det verkar kul så nu funderar jag på att införskaffa mig en systemkamera.

Någon som kan tipsa om en bra nybörjarkamera, eller som kan ge mig lite info om vad man skall kika på?

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Canon EOS 300 och är mycket nöjd med den. Lite plastig, men väldigt enkel att använda. Läs mer om Canon EOS3000N, 300 och 300V. Fina kameror allihopa.

Minolta har flera prisvärda alternativ t.ex Dynax 4 och 5. Dessa är lite billigare än Canon's motsvarande modeller men krångligare att jobba med enligt mig.

Visa signatur

"A delayed game is eventually good, a bad game is bad forever"- Shigeru Miyamoto

Permalänk

Canon EOS 300 är en utomordentlig kamera för nybörjare, men jag måste råda dig om att gå till en riktig foto-affär och känna på kameran du är intresserad av först. Och där kan du alltid få hjälp av någon som förhoppningsvis kan sin sak.

Sen vill du ha mer hjälp och kanske kritik på eventuella foton så finns det ett bra foto-forum här: www.grafisktforum.org

Hoppas du fastnar, för det är verkligen en underbar sak att, att fotografera! Tar själv studenten från en foto-linje nu, lite tråkigt men det har varit jävligt roligt och lärorikt!

Vill du verkligen gå in för det så kan du alltid kolla upp om det finns någon fotoklubb där du bor, då kan du kanske tom få tillgång till ett mörkerrum, vilket är otroligt kul att kunna stå i och kopiera upp sina foton!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Har kikat runt lite och fastnat för just Canon EOS 300. Finns en lokal fotoaffär här, så jag skall gå ner och kika på den vid tillfälle.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Har även jag EOS300. Precis lagom om man är intresserad av att börja fotografera som "seriös amatör". Bra utbud av relativt billiga tillbehör och stor möjlighet att fixa och dona med inställningar och även lite mer titta-tryck.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

har en nikon F65. Tycker den passar mig bra som glad amatör. Bra för nybörjare med helautomatik enligt sikta och skjut-pricipen. passar mig som har bristande intelligens.
Men man kan ställa in slutartid och sånt manuellt med i takt att man lär sig.

På skolan fick vi framkalla bilder och det var kul. Nu är det en på jobbet som säljer labbutrustning. undrar om man ska köpa och vara otrogen mot datorn och kela mer med kameran...

Permalänk

Ett av problemen med analog fotografering är kostnaden för film och papper, det senare om man kopierar upp själv. Men sen är det ju inte så billigt att lämna in filmen för framkallning och kopiering för den delen heller.
Det är inte billigt, men jävligt roligt! Att kunna följa fotot från ögonblicket då man knäpper av tills man framkallar och slutligen kopierar upp det på papper.

Permalänk
Medlem

Har en digitalkamera med, men om det är något motiv som jag vill ha av bra kvalitet så tar jag med systemkameran om den är tillgänglig.

jo. Det är det jag vill uppleva. Att ta bilden och sedan framkalla själv och se hur det blir. Sedan förstora som man själv vill ha den (tror jag att man kan göra. Om det är fel så lägger jag skulden på bristande intelligens med risk för idiotförklarning). Portätt blir bäst i svartvitt (anser jag. med reservation för vad andra tycker. annars rättar jag mig i ledet).
Kan du mycket om foto, mellquist? har lite att lära mig..

hehe. lite offtopic. sorry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bd1155
Har en digitalkamera med, men om det är något motiv som jag vill ha av bra kvalitet så tar jag med systemkameran om den är tillgänglig.

jo. Det är det jag vill uppleva. Att ta bilden och sedan framkalla själv och se hur det blir. Sedan förstora som man själv vill ha den (tror jag att man kan göra. Om det är fel så lägger jag skulden på bristande intelligens med risk för idiotförklarning). Portätt blir bäst i svartvitt (anser jag. med reservation för vad andra tycker. annars rättar jag mig i ledet).
Kan du mycket om foto, mellquist? har lite att lära mig..

hehe. lite offtopic. sorry.

Föredrar att fota svartvitt överhuvudtaget. Speciellt människor.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk

Jag får väl säga att jag kan en del, grunderna och lite till
mvg i foto a, vg i foto b och mvg i foto c

tar studenten nu, och då kommer jag sakna tillgången till mörkerrummet och skolans utrustning..

sen det här med svart/vitt och färg, det beror helt på situationen, vad man fotar och vad det ska användas till. Men över lag håller jag med om att svart/vitt oftast är finare vid porträtt.

kan väl ta och slänga upp några foton här sen när jag orkat scanna dom.

vill ni fråga något så:
uin: 133824724
msn: kbaekebaek@hotmail.com
ska försöka hjälpa så gott jag kan

en annan bra sida, www.fotosidan.se

Permalänk

Jag blev bestört när kameragubben förkalrade att en ny stemkamera inte hålle rmer än 7-8 år, max 10.

Jag har fotat mest med gamla pentax kameror som tar fantastiska bilder, fullt tillräckliga för mej.

Begagnat är inte alls en dum ide.

www.cyberphoto.se - har allt i kameraväg.

Permalänk
Medlem

Objektiv då? Vilket är det ultimata när man börjar? Eller skall man köpa flera olika? 50-50? 28-90?

Permalänk

De objektiv jag använder mest är 28 och 100, men det beror ju helt på vad man fotor och vad man gillar...själv skulle jag vilja ha ett 14 eller nått i stil med det..

28-90 (som verkar vara standardobjektivet på en EOS=) funkar bra om man gillar zoom.

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teppas
Objektiv då? Vilket är det ultimata när man börjar? Eller skall man köpa flera olika? 50-50? 28-90?

28-80mm eller 28-90mm brukar vara standard när man köper ett paket. Ofta kan man lägga till en slant och få ett 28-105mm eller liknande istället. Vanligt förekommande är även prisvärda paket där man brukar få med ett 28-80mm samt ett 75-300mm t.ex. Om du vet med dig att du vill ha ett objektiv med längre tele så är det oftast bäst att införskaffa allt på samma gång till ett bättre pris.

Visa signatur

"A delayed game is eventually good, a bad game is bad forever"- Shigeru Miyamoto