Hjälp, No signal via HDMI switch

Permalänk

Hjälp, No signal via HDMI switch

Hej

Jag har en HDMI switch som jag tänker använda när man jobbar hemifrån så man slipper dra om kablar etc.
Jah har en liten HDMI -> Displayport i ena sladden då min laptop endast har displayport och det fungerar. Men mitt problem är när jag använder switchen så får jag "no signal detected" på min BENQ XL2411T kör jag utan switchen så fungerar det, switchen fungerar när jag använder den till min stationära fast där har jag inget behov av displayport så det är HDMI "rakt igenom" som gäller.

Någon som har en aning om vad jag kan göra för att lösa detta?

Switchen: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

HDMI -> display: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Permalänk

tänkte säga att det troligen är HDCP som saknas i växeln. men sen såg jag att den hade hdcp stöd.

men kan ju ändå vara något att din skärm skickar en hdcp 2.x tillbaka till grafikkortet som växeln strular till pga att den endast stödjer hdcp 1.x eller nått.

EDIT: troligen HDCP som är problemet...

växeln du köpt är för att t.ex koppla 2 datorer till 1 skärm, Men antar att det du försöker är skicka en dator till 2 skärmar?

du får troligen kolla efter en annan växel som är åt rätt håll.

https://www.webhallen.com/se/product/181870-Deltaco-HDMI-Spli...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

HDCP är ett krav från källan. Man kan räkna med att all utrustning med HDMI hanterar HDCP då det är ett grundläggande krav för alla licensierade HDMI-produkter tänkta att fungera i en sådan här situation.

Här kan det vara ett handskaknings- och metadataproblem. Omvandlaren DP-till-HDMI behöver veta vad displayen har för egenskaper men pratar då med switchen. Eftersom switchen inte är separat med egen strömförsörjning kan den inte svara. Förmodligen går switchen på de 5 volt som ska finnas över kabeln (därav kjell.com-beskrivningen om korta kablar) för att hantera handskakningen och ta kontakt med skärmen. Denna ström är kanske inte tillräcklig från DP-till-HDMI-omvandlaren och switchen kan därför inte fungera.

Byt ut denna switch mot en riktig apparat med egen strömförsörjning. Den där kjell.com-switchen dyker upp i frågor rätt ofta på forumet. Där problemet är just att den inte fungerar.

Begriper dock inte varför switchen är inblandad till att börja med. Finns det en tredje och icke nämnd pryl inblandad också? Annars är koppingen Stationär-DVI-XL2411T och Laptop-omvandlare-HDMI-XL2411T. Ingen Switch behövs.

Permalänk

@Laxpudding: jag har bara en "vanlig skärm" som jag använder till min stationära och den vill jag skifta att använda till antingen min laptop eller min stationära då, så därför antog jag att jag behövde en switch. För hur byter jag mellan laptop/stationär om jag kör den ena på HDMI och den andra DVI? utöver att ha en av dem avstängd då

Permalänk
Medlem

Om du har både HDMI och DVI ingångar på skärmen växlar du mellan dem i inställningarna på skärmen.
Brukar vara:
-HDMI
-DVI
-etc

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"