Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004

Bredband2 i Ulricehamn = Hög ping

Hej

Jag har tills idag haft Telia sedan jag flyttade till Ulricehamn för att jag hade ett bundet avtal fram tills nu. Men Telia är dyrt och jag ville byta ifrån dem till något billigare nu när jag har öppet stadsnät.

Jag bytte till Bredband2, efter en timmes tester kan jag konstatera att jag routrar allt via Stockholm och rätt långa omvägar därefter. Till Stockholm har jag 13-15ms (6-8ms med Telia) och sedan ut i Europa blir det över 40ms till Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike etc etc. Hastigheten håller vad den lovar men pingtiderna är för höga. Inom Sverige kan jag också få ganska löjliga pingtider. Netatonce fiber hos mina föräldrar 4 mil härifrån hamnar på 28ms (5ms med Telia). Till Telia fiber i Värmland går trafiken via Danmark och ger en latens på över 40ms.

Jag ska ringa supporten imorgon men de kommer inte veta vad jag pratar om antar jag... 40ms inom Sverige är inte okej med fiberanslutning (som inte är långt bort i fjällen eller något sådant).

Fördelen med BB2 var att de erbjöd halva priset första 6 månaderna på ett redan lågt pris (237kr/mån för 100/10) men denna routing är för dålig.

Övriga leverantörer att överväga är:

Riksnet 100/10 249kr/mån, halva priset första 6mån
Universal Telecom 100/10 265kr/mån, halva priset första 6mån
Bahnhof 100/10 269kr/mån, halva priset första 3mån
T3 100/10 289kr/mån, halva priset första 6mån

Hur dessa olika leverantörer routrar från Telias öppna fibernät i Ulricehamn är en av de avgörande frågorna. Jag litar mest på Bahnhof såklart och jag gissar på att jag kommer att hamna där men jag undrar om någon här har någon erfarenhet och insikt, plus att jag tänker testa lite och prata med dem.

I came to get down. I came to get down. So get out of your seat and jump around. Jump around!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013

Bor i Ulricehamn, Har Telia Öppen Fiber med Universal Telecom 100/10. Funkar över förväntat med stabilt 125/15. Svartiden till Bredbandskollen är på typ 15 ms

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004

@Cenorida: Med Telia på samma nät hade jag under 8ms till både Stockholm och Göteborg, nu har jag 15ms till Stockholm först i alla lägen sedan 25ms till Göteborg om jag har tur. Det kan vara upp mot 40ms till Västsverige.

I came to get down. I came to get down. So get out of your seat and jump around. Jump around!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av mezzo_:

@Cenorida: Med Telia på samma nät hade jag under 8ms till både Stockholm och Göteborg, nu har jag 15ms till Stockholm först i alla lägen sedan 25ms till Göteborg om jag har tur. Det kan vara upp mot 40ms till Västsverige.

Till en Ookla-server i Varberg och Karlstad ligger svartiden på 13 ms. Göteborg 15 ms. Tror Universal använder samma infrastruktur som A3 (Tidigare T3 och Alltele)

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004

Efter ett samtal till Bredband2 så har de gett mig en egen IP-adress. Tydligen så får kunder dela på IP-adresser och då kan man få en IP-adress som har betydligt sämre pingttider. Nu har jag bättre pingtider men inte på samma nivå som Telia.

Universal Telecom har bättre ping än BB2 och BB2 vägrar diskutera att mitt första hopp till internet är på 8ms för att det är "inom normen". Det lutar mot att byta till antingen Universal Telecom eller Bahnhof. Jag skulle gärna vilja veta hur Bahnhof routrar från Ulricehamns stadsnät.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Jun 2005

@mezzo_: Ja, du kanske satt på en CGN/NAT444. Då har man i praktiken en extra router liggandes mellan dig och internet som orsakar paketförluster, ökad svarstid (då det ska genom ett extra lager NAT) osv osv.

Jämför ditt IP i router/dator med det du får på mittip.se
är det samma så har du nu publikt IP, annars kan du ringa och be dom ge dig ett.