Kretskort för Nvidias Geforce GTX 1180 hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Kretskort för Nvidias Geforce GTX 1180 hittar ut på webben

På en kinesisk webbplats har bilder på kretskortet för det kommande grafikkortet Geforce GTX 1180 publicerats, vilka avslöjar strömförsörjning och maximal minnesmängd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag gillar PCB:er - promiskuösa godbitar.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Inaktiv

Nvida gör allt vad de kan för att få professionell-tillämpning köpa Qudrokort, så jag gissar på att de bara kommer med 12GB minne.

Annars är väl 1180 den mest väntande produkten som snart ska komma inom datorvärlden? Det spekuleras väldigt lite om prestanda och jag har en känsla av att den ej blir så mycket högre.
Sitter man med ett 1080Ti idag, kanske man får samma prestanda i 1180 och det är ju bra, men det löser ej ens prestandaproblem. (inte ens när 1180Ti kommer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Nä, 1180

Vet inte hur pålitligt (ser pålitligt ut?) men ampere - 2080 enligt denna från idag:
https://wccftech.com/nvidias-geforce-gtx-2080-and-2070-based-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nvida gör allt vad de kan för att få professionell-tillämpning köpa Qudrokort, så jag gissar på att de bara kommer med 12GB minne.

Annars är väl 1180 den mest väntande produkten som snart ska komma inom datorvärlden? Det spekuleras väldigt lite om prestanda och jag har en känsla av att den ej blir så mycket högre.
Sitter man med ett 1080Ti idag, kanske man får samma prestanda i 1180 och det är ju bra, men det löser ej ens prestandaproblem. (inte ens när 1180Ti kommer)

Tvivlar starkt på 12gb. Dom behöver väl 384bit buss för det och det skulle ge mer bandbredd än Titan V på HBM2 minne. 8gb skulle vara mycket "effektivare" för Nvidia (dvs billigare och mer vinst) och som jag själv argumenterat i andra trådar, det ger dom ett säljargument för att fortsätta kränga gamla 1080Ti (mer minne än 1180 för att entusiaster "behöver" ju så mycket minne nu, förstås). Är ju inte direkt som om AMD utmanar heller, dom har endast sig själva att tävla med.

1180Ti om nåt år däremot, det skulle jag kunna tänka mig med 12gb eller tom 16gb. Alternativt så är det "1180+" som det ryktades om i princip ett 12-16gb kort men det kommer kosta typ $1200+ jämfört med billiga 8gb varianten.

Men visst, skulle ju vara en trevlig överaskning om Nvidia verkligen slår på stort.

Permalänk
Medlem

TAKE MY MONEY... eller jag menar, vad är det för specs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Tvivlar starkt på 12gb. Dom behöver väl 384bit buss för det och det skulle ge mer bandbredd än Titan V på HBM2 minne. 8gb skulle vara mycket "effektivare" för Nvidia (dvs billigare och mer vinst) och som jag själv argumenterat i andra trådar, det ger dom ett säljargument för att fortsätta kränga gamla 1080Ti (mer minne än 1180 för att entusiaster "behöver" ju så mycket minne nu, förstås). Är ju inte direkt som om AMD utmanar heller, dom har endast sig själva att tävla med.

1180Ti om nåt år däremot, det skulle jag kunna tänka mig med 12gb eller tom 16gb. Alternativt så är det "1180+" som det ryktades om i princip ett 12-16gb kort men det kommer kosta typ $1200+ jämfört med billiga 8gb varianten.

Men visst, skulle ju vara en trevlig överaskning om Nvidia verkligen slår på stort.

GTX1180 ryktas bli första grafikkortet med GDDR6 som har en 384-bit buss, så 12+ GB är inte omöjligt. Och enligt SK Hynix så kommer första grafikkortet som använder GDDR6 att ha 12GB. Dock går det inte riktigt ihop på PCB:n som har plats för 8 kretsar. I så fall så borde det handla om 1.5GB per krets eller 16GB totalt. Såvida vad vi ser inte är ett GTX 1170 som kommer ha 8GB? Man får nog helt enkelt vänta till den 20:e och se hur det blir.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

1180 kommer bli runt 25-30% snabbare än 1080 ti. 1170 kommer ligga runt samma som 1080 ti. Så har det sett ut sedan 780 ti - 970. Hoppas därutöver på att det denna gång även finns bra överklockningsmöjlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara ett kommande icke-konsument-kort då, eftersom den som sagt verkar ha NVLink?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

1180 kommer bli runt 25-30% snabbare än 1080 ti. 1170 kommer ligga runt samma som 1080 ti. Så har det sett ut sedan 780 ti - 970. Hoppas därutöver på att det denna gång även finns bra överklockningsmöjlighet.
Skickades från m.sweclockers.com

Fast, den här gången har dom ju ingen riktig konkurrens i prestandaskiktet, så varför då ge mer än man behöver? Nvidia räknar nog hellre hem pengarna. Vi får helt enkelt se när dom släpps.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

GTX1180 ryktas bli första grafikkortet med GDDR6 som har en 384-bit buss, så 12+ GB är inte omöjligt. Och enligt SK Hynix så kommer första grafikkortet som använder GDDR6 att ha 12GB. Dock går det inte riktigt ihop på PCB:n som har plats för 8 kretsar. I så fall så borde det handla om 1.5GB per krets eller 16GB totalt. Såvida vad vi ser inte är ett GTX 1170 som kommer ha 8GB? Man får nog helt enkelt vänta till den 20:e och se hur det blir.

Finns väl inga 1.5GB chip, dom är 1GB eller 2GB som producerats har jag för mig.

Permalänk
Medlem

intressant men om detta är bilder ifrån kinesiska hemsidor hur kommer det sig att det är sweclockers logga som vattenstämpel på bilderna? snacka om att ta credit ifrån någon mannan. de borde vara ursprungliga ägaren till bilderna som ska stå där imo :\

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Varför spekuleras det ens i att detta skulle vara ett konsumentkort? Har ju NvLink.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför spekuleras det ens i att detta skulle vara ett konsumentkort? Har ju NvLink.

Rätt så enkelt IMO: Kortet har lite minnesutrymme för att vara ett high end Quadro kort men det är samtidigt för stort för att vara ett low end Quadro kort. Går inte riktigt ihop. Att det skulle läcka ett random PCB istället för nåt high end är osannolikt.

Stoppar dom på en variant av nvlink på nya serien skulle det väl inte vara SÅ konstigt... Kanske dags att uppgradera SLI. Men visst, vi vet ju ingenting om vad det verkligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför spekuleras det ens i att detta skulle vara ett konsumentkort? Har ju NvLink.

Finns ju dock en lång rad möjliga förklaringar till att den kontakten är där, skulle t.ex. kunna vara så att de fått problem med att 8x PCIe 3.0-bandbredd per kort inte räcker till i SLI-konfigurationer längre, och att det är en nedstrypt NVLink med en bana på istället för fyra.

Hur som helst så lär konsumentkorten vara i faggorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

intressant men om detta är bilder ifrån kinesiska hemsidor hur kommer det sig att det är sweclockers logga som vattenstämpel på bilderna? snacka om att ta credit ifrån någon mannan. de borde vara ursprungliga ägaren till bilderna som ska stå där imo :\

Samtliga bilder som lagras på SweC server stämplas, inklusive annonsbilder. Om det är rätt eller fel låter jag förbli osagt, men det är så det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

intressant men om detta är bilder ifrån kinesiska hemsidor hur kommer det sig att det är sweclockers logga som vattenstämpel på bilderna? snacka om att ta credit ifrån någon mannan. de borde vara ursprungliga ägaren till bilderna som ska stå där imo :\

Håller helt med, scumbag move att vattenstämpla någon annans bilder, har reagerat på det tidigare. Att det skulle vara en automatiserad process är knappast en ursäkt när man använder andras bilder i så pass stor utsträckning som man gör.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivmaskin

@Ziggy_ @elBenko @Naga
Som sagt är det en automatisk stämpel, som ska och brukar stängas av när bilder används som källor eller liknande. Jag insåg nu att jag missat att fixa det men har precis rättat till problemet. Bilderna har dock alltid varit ackompanjerade av bildtext där ägaren krediteras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför spekuleras det ens i att detta skulle vara ett konsumentkort? Har ju NvLink.

Skrivet av murklor:

Rätt så enkelt IMO: Kortet har lite minnesutrymme för att vara ett high end Quadro kort men det är samtidigt för stort för att vara ett low end Quadro kort. Går inte riktigt ihop. Att det skulle läcka ett random PCB istället för nåt high end är osannolikt.

Stoppar dom på en variant av nvlink på nya serien skulle det väl inte vara SÅ konstigt... Kanske dags att uppgradera SLI. Men visst, vi vet ju ingenting om vad det verkligen är.

Skrivet av Sveklockarn:

Finns ju dock en lång rad möjliga förklaringar till att den kontakten är där, skulle t.ex. kunna vara så att de fått problem med att 8x PCIe 3.0-bandbredd per kort inte räcker till i SLI-konfigurationer längre, och att det är en nedstrypt NVLink med en bana på istället för fyra.

Hur som helst så lär konsumentkorten vara i faggorna.

"NVLink"-anslutning är bakåtvänd jämfört med nVidias nuvarande kort som faktisk har NVLink, d.v.s. inte kompatibel med de adaptrar som finns idag.
Se:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

"NVLink"-anslutning är bakåtvänd jämfört med nVidias nuvarande kort som faktisk har NVLink, d.v.s. inte kompatibel med de adaptrar som finns idag.
Se:
https://i.imgur.com/pMow6wt.png

Men vad händer om man sätter bryggan upp-och-ner?

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Men vad händer om man sätter bryggan upp-och-ner?

Elektronerna trillar ut!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Men vad händer om man sätter bryggan upp-och-ner?

Loggan kommer se helt fel ut då!

Permalänk
Medlem

Spännande att få se hur det presterar men ingen lär bli besviken.
Jag väljer dock att sitta kvar på mitt 1080 än så länge, ingen mening att köpa dom nya hur bra dom än är så länge det man har fungerar.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Elektronerna trillar ut!

Om man lägger en magnet ovanpå kortet då?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

"NVLink"-anslutning är bakåtvänd jämfört med nVidias nuvarande kort som faktisk har NVLink, d.v.s. inte kompatibel med de adaptrar som finns idag.
Se:
https://i.imgur.com/pMow6wt.png

Mycket observant.

Varje bana klarar ju 20 GB/s så en enda skulle ju antagligen räcka långt för konsumenter till syftet att avlasta PCIe när man kör SLI, vilket jag i så fall antar hänger ihop med hur resurser kan allokeras under DX12.

Permalänk
Avstängd

Om man vill ha lite spekulationer om en spekulation:
https://youtu.be/xk8YxSHjUcc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Finns väl inga 1.5GB chip, dom är 1GB eller 2GB som producerats har jag för mig.

Det har jag också för mig, men det är det enda som går ihop med 12GB och 8 minnesplatser. Med tanke på att 1180 är ett kort för framtiden (3+ år) så tycker jag att 8GB låter väldigt lite med tanke på att det finns spel med 4K texturer redan idag som fyller minnet på ett 1080. Så jag tror mer på att 1180 kommer få 16GB eller att den läckta bilden är ett 1170 med 8GB och 1180 får 12GB.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det har jag också för mig, men det är det enda som går ihop med 12GB och 8 minnesplatser.

Platserna behöver väl dock inte nödvändigtvis fyllas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Platserna behöver väl dock inte nödvändigtvis fyllas?

Detta brukar oftast bara vara aktuellt när det finns ett bättre kort med samma PCB. Exempelvis så hade 1080Ti (11GB) en ledig plats, men då användes samma pcb som Titan som har 12GB, och Ti är ju lite av en budgetversion av Titan. x80-kort har så vitt jag vet alltid utnyttjat alla platser på PCB:n.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det har jag också för mig, men det är det enda som går ihop med 12GB och 8 minnesplatser. Med tanke på att 1180 är ett kort för framtiden (3+ år) så tycker jag att 8GB låter väldigt lite med tanke på att det finns spel med 4K texturer redan idag som fyller minnet på ett 1080. Så jag tror mer på att 1180 kommer få 16GB eller att den läckta bilden är ett 1170 med 8GB och 1180 får 12GB.

Som jag förstår det går det inte med 12gb på den PCBn vi ser pga bussen. Kortet är 8gb eller 16gb.

Man skulle då gissa att vi får se 8gb 1160 (ersätter dagens 1070 med tanke på prestanda), 8gb 1170 (ersätter dagens 1080) och 16gb 1180 (ersätter dagens 1080Ti). Det skulle låta dom köra Micron minnen på 1160/1170 och Samsung minnen på 1180, så dom tävlar inte så mycket om supply på minnen.

Men det skulle inte förvåna mig om dom kommer köra 6+ varianter med korkade minnes konfigs bara för att jävlas. Det är Nvidia vi snackar om. Och jag misstänker fortfarande att 1180 kommer få 8gb...