Permalänk
Medlem

Ny dator, paj?

Halloj gubbs!

Köpte ny dator i delar o montera ihop igår, det ja köpt är:

Chieftec Dragon 360W, Abit NF7-S V2.0 Nforce 2 Ultra, Athlon XP 2600 333Mhz (T-bred), 2st TwinMos PC3200 DDR 256Mb RAM, Gigabyte Radeon 9700Pro, samt en WD 120GB SE 8Mb cache HD. Kylarn till proc är en Cooler Master. Gammal Samsung DVD o en LG 52x brännare.

Satte ihop allt, (var väldigt försiktig med CPUn o fläkten), och startar upp skiten. Alla fläktar (på m-kortet, radeonet o CPUn) går igång, LEDsen på m-kortet lyser, men får ingen bild o kommer inte in i BIOS eller nåt. Inte ens ett pip får man höra..

Grafikkortet sitter i ordentligt (!), minnena har ja satt i slot 3 & 2, och jag har inga PCI-kort i alls.

Har prövat att rycka ut HDn, brännarn o DVDn, utan resultat, även provat att köra med endast ett minne, och har prövat både DIMMsen.

Kan det vara så att jag pajjat CPUn ändå? Låter väldigt osannolikt tycker ja själv me tanke på hur försiktig ja va när ja montera på kylflänsen.

Är moderkortet paj kanske? Nån som haft problem me sitt NF7-S 2.0?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du satt cpufläkten i rätt uttag på moderkortet?
EDIT: När jag fixa min kompis dator (han har ett likadant moderkort) då såg jag att det var ett uttag på moderkortet för en vanlig ATX kontakt och sen en sån där speciell med 4st pins (inte vanlig molex utan en sån där P4 kontakt) om du inte kopplat in p4 kontakten så testa det, vet inte om den behövs men det gör ingen skada

Permalänk

Prova att byta ut grafikortet och minnena mot gamla som du vet fungerar. Har moderkortet några lysdioder eller en display som visar status? Kolla vad dom i så fall betyder. Om moderkortet inte piper alls tror jag är ett tecken på att något kort är paj eller felinstallerat...

Permalänk
Medlem

starta mb, graffe och minne samt cpu utanför chassit om du skulle ha råkat kortsluta något.

Permalänk
Medlem

Jao, jag har satt cpu-fläkten till uttag "CPUFAN1". Sen har ja satt i den "feta" sladden från agget till moderkortet, samt ATX12V lr va den heter (den fyrkantiga) också. Men det finns en vit, ganska långsmal/platt från agget som ja inte har satt i, hittar inget uttag. Antar att det är till nåt P4 m-kort?

Sen går det en sladd från nätagget till ett uttag på moderkortet som heter "PWRFAN" lr nåt sånt. Där har ja satt det. Finns även en kontakt på m-kortet som ehter "CHASSIFAN" eller nåt, som ja inte har nåt inkopplat till. Antar att det bara är extra chassifläktar, om man nu skulle ha nåra såna?

Moderkortet har en röd diod som lyser när datorn är av, när man startar den tänds även en grön, så båda lyser. Har inte lyckats hitta i manualen va d betyder.

Hmm koppla ihop allt utanför chassit? Men om d redan e kortis spelar det väl ingen roll?

Har ju tyvärr inga gamla minnen lr grafikkort att byta ut mot... Får väl skicka tebaks rubbet te komplett

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

prova med att byta hd kablar asså vända dom... hade oxå liknande problem... löste sig att vända på kablara då fick jag bild.... när jag menar vända då vänder du bara på hd:n asså upp och ner typ... går det inte då vet jag inte vad du ska göra...

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Avstängd

så här....

SKrev samma till en i går
ta ut moderkortet prova att starta det utan för det funkade för han

Permalänk
Medlem

Om det nu skulle funka om ja kör moderkortet utanför lådan, vad är då fel?

Humm humm, fatta inte riktigt va du mena med vända IDE-kablarna? Vända på HDn bara?? Låter skumt? Eller vända på kabeln, o köra master kontakten i moderkortet lr vad?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Det kan vara någon skruv, eller vad som helst som gör att det kan bli kortslutet i chassit.

Permalänk
Medlem

Kolla om du inte har något PCI grafikkort, testa med det, kan vara så att mobot inte drar igång med AGPn, så det måste ändras i BIOS...