Kombinerad spel/studiodator med Win/OSX (Hackintosh)

Permalänk

Kombinerad spel/studiodator med Win/OSX (Hackintosh)

Hej!

Sitter för tillfället på en MacBook Pro från mitten av 2014 som jag förutom till skolarbete använder som studiodator. Har kunnat köra inspelningsprogrammet Cubase väldigt väl under denna tid men har nu sprungit på en annan så kallad DAW som är betydligt mer resurshungrig. Samtidigt går jag i tankar att återuppta en gammalt intresse, nämligen bilspel. Kommer så småningom när jag är klar med skolan och skaffat ett jobb köpa en rigg för att kunna spela bilspel mer seriöst (ordentlig ratt och pedaler m.m.).

Vill därför bygga en dator som kan köra både OSX och Windows eftersom jag tveklöst föredrar OSX när jag arbetar med datorer rent generellt och i synnerhet när det gäller inspelningsprogram. Har kollat på Tonymacx86 att de tänkta delarna till datorn funkar om man vill bygga en Hackintosh. Så på den fronten lär det inte vara något problem annat är det problem som byggandet av en Hackintosh verkar innebära. Ska säga att jag byggde en dator för kanske femton år sen och att jag sedan dess inte är insatt i detta överhuvudtaget.

Till delarna:

Chassie: Fractal Design Meshify C light TG
CPU: Intel Core i7-8700K Processor
Moderkort: MSI Z370-A Pro
Minnen: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB
GPU: -
HDD: Samsung 970 EVO 500gb
PSU: Corsair TX650M, 650W PSU
Kylare: Noctua NH-D15
Övrigt: ASUS ThunderboltEX 3; Apple Thunderbolt adapter.

Tänker att jag väntar med GPU eftersom jag kommer vänta med att sätta igång spelandet tills jag får mer pengar eftersom rattar och pedaler förmodligen kommer kosta betydligt mer än själva datorn. Och processorn har väl en inbyggd GPU som jag klarar mig med tillsvidare? Det primära för mig är att kunna använda datorn som studiodator fortast möjligt. Eftersom jag sitter på ett Apollo Twin Duo Thunderbolt-kort från UAD måste jag ha ett moderkort som har Thunderbolt-anslutning inbyggt vilket det tänkta kortet ska ha enligt prisjakts hemsida.

Är fram tills i veckan så gott som helt oinsatt i vad alla förkortningar och annat innebär. Så om någon vänligen kan svara på ett enkelt språk så skulle jag uppskatta det. Frågan lyder: är det något med detta tänkta bygge som sticker ut och som jag borde fundera över? Är det overkill eller underkill? Behöver något bytas ut och vad i så fall. Kommer småningom köpa mer minne och utrymme. Men tillsvidare får detta räcka.

Uppskattar all eventuell feedback

Permalänk
Medlem

@Bryologen: Ser bra ut. Det enda jag skulle rekommendera är att du kör på en Corsair RM650X 650W v2 istället. Om du ska lägga pengar på mer kvalitativt nätaggregat så rekommenderar jag denna istället som har 3 år längre garanti samt är helmodulär och semi-passiv.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Skrivet av Yaana:

@Bryologen: Ser bra ut. Det enda jag skulle rekommendera är att du kör på en Corsair RM650X 650W v2 istället. Om du ska lägga pengar på mer kvalitativt nätaggregat så rekommenderar jag denna istället som har 3 år längre garanti samt är helmodulär och semi-passiv.

OK, tack för det. Köpte en 550-Wattsvariant men återlämnar den och köper denna istället. Kommer plugga in en del grejor i framtiden och får nog användning av denna då.

Permalänk

Är i precis samma sits som du, går i tankarna om ny PC för CSGO och musikproduktion och efter lite influenser sen jag var i LA så har jag tänkt skaffa ett Twin Quad.

Här finns info om Twin och PC kompabiliteten.
https://help.uaudio.com/hc/en-us/articles/215733823-Apollo-Tw...

Startechs adapter från TB3 till TB verkar vara säkrast.
Finns en lista längre ner på länken jag skickade om kompatibla (läs testade) moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av RobinJacobsson:

Är i precis samma sits som du, går i tankarna om ny PC för CSGO och musikproduktion och efter lite influenser sen jag var i LA så har jag tänkt skaffa ett Twin Quad.

Finns en lista längre ner på länken jag skickade om kompatibla (läs testade) moderkort.

Yes, kör just nu windows 10 med Apollo Twin-kortet och det funkar utmärkt. Det blev följande delar.

CPU: Intel Core i7-8700K Processor
Moderkort: Asus Prime Z370-A
Minnen: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB
GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB
HDD: Samsung 970 EVO 500gb och WB Blue 2TB
PSU: Corsair RM650X
Kylare: Noctua NH-D15
Övrigt: ASUS ThunderboltEX 3 och Startech Thunderbolt 3 to Thunderbolt 2 adapter.

Kommer så småningom att skaffa ett till Samsung 970 EVO och försöka få Mac OS att lira ordentligt. Till dess kör jag Windows. Och allt funkar bra efter en del initiala problem.

Permalänk
Skrivet av RobinJacobsson:

Förresten, måste fråga dig. Du ska köpa quad-varianten säger du. Du planerar alltså att ha igång många pluggar samtidigt. Vilket inspelningsprogram använder du?

Permalänk

Jag har kört/kör Pro Tools, men nu funderar jag på att skaffa Ableton också.

Permalänk

@RobinJacobsson: Kolla också upp Harrison Mixbus, bättre ljudade DAW får man leta efter. Ifråga om mixning så behöver man knappt några pluggar för att få det att låta gjutet. Att jobba i det är desto mer krävande dock. Ett tips