Bästa antenn till analog tv/flera tv

Permalänk
Medlem

Bästa antenn till analog tv/flera tv

Hej
Undrar först och främst om bästa antenn på ca. 8m.
Sen undrar jag om någon bättre lösning på att ha flera tv från en och samma antennuttag.
I lägenheten har jag en antennuttag och 3 st tv apparater. Jag har gjort så att jag köpte en antennförstärkare som är kopplad i antennuttaget i väggen. Från förstärkaren har jag dragit antennkablar till alla 3 tv apparater men bilden är inte så bra. Någon som vet om det finns bättre lösning på det. Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Bilden blir inte bättre.
Du kör med analog signal.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@vinylens:
Det vet men jag har även digitala kanaler

Permalänk
Rekordmedlem

Det sänds inte analogt i marknätet så du kan inte ta emot analog tv via antenn.
Vilken antenn för digital tv du bör ha beror på vilka frekvenser som används där du bor och det kan du se hos Teracom. https://www.teracom.se/privat/tv/frekvenstabeller-tv/
När du kopplar ihop flera tvar från samma uttag vad är det du använder för apparater då ?
Analog kabeltv är nog hursomhelst det sämsta du kan försöka ta emot idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Och du tar emot analog kabeltv från vilken operatör ?
Har du provat att kolla om tvapparaterna stör varandra, dvs bara haft en tv inkopplat med och utan antennförstärkaren ? Har du provat ändra signalnivån från förstärkaren?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sorry. Glömde skriva det. Com Hem har jag. Har testat det och det är klart att det blir bättre med en tv inkopplad både med eller utan förstärkare. På tv visas ATV och DTV. Står under kanalnumret

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Sorry. Glömde skriva det. Com Hem har jag. Har testat det och det är klart att det blir bättre med en tv inkopplad både med eller utan förstärkare. På tv visas ATV och DTV. Står under kanalnumret

ATV får du aldrig bättre.
DTV borde vara okej bild fast ska du ha HDkanaler så måste du ha kort

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Då tar du emot Comhems analoga utbud som finns då jag tror att de tvingades till att fixa det vid övergången till digitalt.
Kvaliteten på det kan du inte göra något åt...

Du får nog helt enkelt pynta upp för att ta emot samma utbud på d-tv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok. Tack

Permalänk
Rekordmedlem

Comhem har riktigt dålig analogbild i sina kabelnät, det har de alltid haft även när det sändes analogt för de verkar göra det med avsikt för att få folk att teckna dyra abb, de brukar också filtrera bort antennsignalerna så att man inte har nån möjlighet att ta mot dvb-t2 via comhems nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@adde34: Jag tror inte folk läser och förstår riktigt.

Självklart kan du få lika bra bild på alla tvapparater som du har när du endast har 1tv igång.
Det löser sig inte om du skaffar digitalt, det blir bara värre.
Du skulle haft ett till uttag som är draget från ditt nuvarande.

Det går inte att få 1 signal till 3 enheter, den är i te så stark ut ur uttaget. Den är gjord för 1 enhet. Med förstärkare kan du få det att funka hyfsat på 2 enheter men aldrig 3.

Ring och fråga vad en auktoriserad antenngubbe tar för det.

Eller ge dig på att byta mmu uttag
Eller dra ett eget nytt uttag (tror det inte är tillåtet att fippla med mmu-uttagen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Det går inte att få 1 signal till 3 enheter, den är i te så stark ut ur uttaget. Den är gjord för 1 enhet. Med förstärkare kan du få det att funka hyfsat på 2 enheter men aldrig 3.

Varför skulle det inte gå att splitta på mer än två med analog förstärkare ??

Split på 2 ger 3 dB dämpning, split på 3 uttag ger 4.77 dB dämpning, split på 4 portar ger 6 dB dämpning om splittarna är vettig gjorda - till förlustvärdet får man ofta lägga till 0.5 - 1 dB för splittens egna förlust.

För att kompensera förlusten behövs lika mycket i förstärkning _före_ splittern och detta har tekniskt sett ingen med antalet utgångar att göra mer än att man ha förstärkare som precis kompenserar för det och kanske ytterligare 1-2 dB extra för split och kabelförluster.

problemet är byggblocken man köper kanske inte alls passar för det - ofta för mycket förstärkning och fel område i förstärknings-kedjan, antennförstärkare är tänkt vara först i kedjan nära antennen, inte att vara en distribution-förstärkaren en bit närmare mottagaren.

Det beror på att kabel-TV har typiskt väldigt många kanaler och förstärkare som används för distribution skall ha bra oip3-värde på sin utgång så att man inte får intermodulationer (att man ser störningar av andra kanaler i den kanalen man tittar på och det blir dålig kvalitet)

problemet med sådana anläggningar är att med skit in så blir det lika mycket skit ut + lite till med skit, och är man längst ut i kedjan som en typisk lägenhet så brukar det som kommer i väggen inte vara så bra (med en hel rad inte allt för bra distributionsförstärkare på vägen) och man kan inte göra ett skit på att förbättra det på analog-TV sidan om det redan är dåligt på antennuttaget - medans digitalt är mer att antingen fungerar det eller inte och det är väldigt snäv övergång mellan lägen och lättare att påtala problemet för kabel-TV leverantören.