Permalänk

För få chassifläktar?

Hej! Har nu köpt in en 1080ti för att uppgradera från min 1060, rockar också en i7 8700k och 16GB RAM, men min fråga är om jag ska köpa fler chassifläktar då jag bara har 2 stycken 140mm installerade atm. Mitt chassi är ett Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

@Leopringelchips: Jag skulle helt klart göra det, speciellt då de flesta 1080ti har en förmåga att gå väldigt varma. Sen spelar det såklart roll om du en AIO kylare till processorn eller om grafikkortet är hybrid men det korta svaret är väl att man kan nog inte ha för många fläktar

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk

@Paddglutt: Okej, beställde 1080ti gaming x från MSI och kör pure rock kylare på I7:an, men e det någon 140mm fläkt som är bättre än andra eller spelar det ingen roll vilken man köper?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leopringelchips:

@Paddglutt: Okej, beställde 1080ti gaming x från MSI och kör pure rock kylare på I7:an, men e det någon 140mm fläkt som är bättre än andra eller spelar det ingen roll vilken man köper?

Du kan jämföra de olika och se hur mycket luft de förflyttar, men jag rekommenderar främst att kolla på ljudnivån. Jag rekommenderar denna https://www.inet.se/produkt/5322344/be-quiet-purewings-2-140-... Dock så medföljer ej gummifästen, något som rekommenderas för att minska vibrationer.

Edit: Såg att den jag länka inte va PWM version, så behövs fläktkontroller om den ska gå tyst. Om du inte har det så välj en PWM version istället.

Permalänk
Medlem

@anon273333: Jag skulle väl ta antingen en PWM modell från antingen Noiceblocker eller Noctua. Sen som inlägget ovan skrev så bör du jämföra hur mycket luft dem flyttar per timme o ljudnivå

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

En enkel riktlinje är väl att som minimum fylla upp fronten med så många och så stora fläktar som möjligt för att blåsa in luft och sedan minst en som blåser ut i bak.

Noctua betraktas väl som best of the best men andra märken behöver inte vara skräp för det, priset avspeglar nog kvalitén rätt bra när det gäller chassiefläktar.

Permalänk

@Panzerfister: De två jag har nu är monterade bak respektive fram, så att montera två 140mm fram och lämna en ensam bak borde funka bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopringelchips:

@Panzerfister: De två jag har nu är monterade bak respektive fram, så att montera två 140mm fram och lämna en ensam bak borde funka bra?

Ja, och får du nån över kan du sätta den i toppen så långt bak som möjligt.

Permalänk
Inaktiv

Det är nog bäst om du i alla fall har en fläkt längst bak som blåser ut värmen.

Jag har haft ett tredjepartkort och chassiet blev väldigt varmt i mitt Meshify C.

Med ett referenskort (blower-style kylare) så behöver jag ingen fläkt där bak eftersom kortet blåser ut värmen utanför chasssiet