Ny speldator till sonen under 20 tusen

Permalänk
Medlem

Ny speldator till sonen under 20 tusen

Då är det dags att dumpa min dator för något nytt då den inte hänger med längre. Datorn kommer nästan bara att användas till spel av sonen och mig själv ibland. Grabben som är 13 år tycker fortfarande det är coolt med saker som lyser/blinkar.

https://www.itsale.se/shop/alla-produkter/speldatorer/super-i... Kikade på denna och lägga till bättre kylare, extra fläkt och hårddisk.
Vad menas med Windows Lite? Duger det om man bara ska lira på den?

Någon som har något vettigt alternativ? Minst 2tb extra disk behöver jag. Gärna fönster på chassit för det är ju ballt.
Jag är värdelös på att pilla med datorer så en färdigbyggd är ett måste.

Permalänk
Medlem

20kkr är det inkl skärm, mus osv? Eller bara själva datorn?
Vad spelar sonen(och du)?
Kan du bygga lego?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/11414/datorer/komplett-pc/kom...

Går att konfigurera och under Specifikationer kan du se vad som ingår.

Kommer med 3 års inskicksgaranti, och "Om du köper denna maskin får du nu 500 kronor att köpa spel för på Gamesplanet!"

https://www.webhallen.com/se/product/287329-MSI-Infinite-X-8R...

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

20kkr är det inkl skärm, mus osv? Eller bara själva datorn?
Vad spelar sonen(och du)?
Kan du bygga lego?

Bara burken är det.
Ja lego fixar jag. Känns lite så där att ge sig på att bygga en dator första gången om något skulle skita sig. Betalar jag hellre 700 spänn till Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

https://www.komplett.se/product/11414/datorer/komplett-pc/kom...

Går att konfigurera och under Specifikationer kan du se vad som ingår.

Kommer med 3 års inskicksgaranti, och "Om du köper denna maskin får du nu 500 kronor att köpa spel för på Gamesplanet!"

https://www.webhallen.com/se/product/287329-MSI-Infinite-X-8R...

Tack! Vilken processor är att föredra av dessa två?

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/b1030567/mer-oompf

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KBJ:

Tack! Vilken processor är att föredra av dessa två?

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-8700-vs-AM...

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Mycket fint system.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/b1030576/mjau

släng in lite rbg leds eller rgb fläktar så är det klart.

Permalänk
Medlem

Grymt! Tack alla för svar. Ska kika igenom förslagen efter middagen.

Permalänk
Avstängd

Köp inte RAM minnen under 3000mhz. Förstår inte varför folk rekommenderar slöa minnen

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk

@tilted0113:om man köper en intel processor behöver man inte ha snabba minnen då räcker 2666mhz men ryzen så ska man ju ha så högt som möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Köp inte RAM minnen under 3000mhz. Förstår inte varför folk rekommenderar slöa minnen

Hej
denna artikel är rätt så informativ i ämnet. Läser man de olika tabellerna så ser man att det stora hoppet sker från 2133 till 2666. Att gå till 3000 eller 3200 gör inte lika mycket på varken spelprestanda eller de andra program de testade.

https://us.hardware.info/reviews/8269/the-benefits-of-fast-ra...

Slutsatsen i den artikeln är också svaret på din fråga: Priset avgör, hellre 16GB/2666 än 8GB/3200.

  • 8GB 3200 kostar ca 1279kr (Hyper X)

  • 16GB 2666 kostar ca 1690kr (Corsair)

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Köp inte RAM minnen under 3000mhz. Förstår inte varför folk rekommenderar slöa minnen

Enkelt för ts vill ha montering och inet monterar inte snabbare minnen än 2666 till ryzen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

Enkelt för ts vill ha montering och inet monterar inte snabbare minnen än 2666 till ryzen.

Inet monterar vilka minnen som helst som passar, men ställer in standard profilen, alltså utan OC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asyvan:

Hej
denna artikel är rätt så informativ i ämnet. Läser man de olika tabellerna så ser man att det stora hoppet sker från 2133 till 2666. Att gå till 3000 eller 3200 gör inte lika mycket på varken spelprestanda eller de andra program de testade.

https://us.hardware.info/reviews/8269/the-benefits-of-fast-ra...

Slutsatsen i den artikeln är också svaret på din fråga: Priset avgör, hellre 16GB/2666 än 8GB/3200.

  • 8GB 3200 kostar ca 1279kr (Hyper X)

  • 16GB 2666 kostar ca 1690kr (Corsair)

Vad snackar du om? Du får 16GB 3000mhz för under 1700kr då finns det ingen som helst anledning att välja 2666mhz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av André Jönsson:

@tilted0113:om man köper en intel processor behöver man inte ha snabba minnen då räcker 2666mhz men ryzen så ska man ju ha så högt som möjligt!

”Behöver”? Man köper väl det bästa man kan få inom sin budget. 3000mhz kostar lika mkt (i vissa sjuka fall billigare) som 2666

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Vad snackar du om? Du får 16GB 3000mhz för under 1700kr då finns det ingen som helst anledning att välja 2666mhz.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är för närvarande helt sant. Det är inte säkert det alltid kommer vara sant.
Det som även är sant för närvarande är att den märkbara skillnaden är försumbar.

Du har dock rätt i sak, just nu är det vettigare att köpa 3000MHz eftersom priset är densamma.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asyvan:

Det är för närvarande helt sant. Det är inte säkert det alltid kommer vara sant.
Det som även är sant för närvarande är att den märkbara skillnaden är försumbar.

Du har dock rätt i sak, just nu är det vettigare att köpa 3000MHz eftersom priset är densamma.

Det beror på vad man tycker är försumbart. I vissa spel får du 5+ fps om du går från 2666mhz till 3000-3200. Om du då tänker att 2-300kr extra ger dig den fps boosten är det nog värt i en dator som du inte tänkt uppgradera på kanske 2+år.

Allt handlar inte om vad som är minsta möjliga och mest prisvärda. Som sagt i TS fall finns det ingen som helst anledning att välja något sämre när det rymmer något bättre i hans budget.

Och som konstaterats redan. Idag kostar 3000mhz lika mkt (t o m BILLIGARE) som 2666 och att folk då rekommenderar och argumenterar för 2666 är fullständigt obegripligt och det var detta jag reagerade på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Det beror på vad man tycker är försumbart. I vissa spel får du 5+ fps om du går från 2666mhz till 3000-3200. Om du då tänker att 2-300kr extra ger dig den fps boosten är det nog värt i en dator som du inte tänkt uppgradera på kanske 2+år.

Allt handlar inte om vad som är minsta möjliga och mest prisvärda. Som sagt i TS fall finns det ingen som helst anledning att välja något sämre när det rymmer något bättre i hans budget.

Och som konstaterats redan. Idag kostar 3000mhz lika mkt (t o m BILLIGARE) som 2666 och att folk då rekommenderar och argumenterar för 2666 är fullständigt obegripligt och det var detta jag reagerade på.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej
jag är helt med dig, i sakfrågan. Jag skulle givetvis själv köpa 3000MHz om det var samma pris. Lika som PSU, om jag lätt klarar mig med RM650x men jag kan få ett RM850x till samma pris så skulle jag ta det. Även om det inte ger mig mer FPS direkt.

Det jag delvis ifrågasätter är jakten på 3 fps, eller 5 fps. Givetvis köper man 3000MHz som nämnts ovan, men du får väldigt svårt att övertyga mig om att du skulle märka skillnad på detta i ett blindtest.

Så argumentet blir: Köp 3000MHz för det kostar lika mycket som 2666MHz.
Det blir inte: Köp 3000MHz eller snabbare för då får du fler fps.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asyvan:

Hej
jag är helt med dig, i sakfrågan. Jag skulle givetvis själv köpa 3000MHz om det var samma pris. Lika som PSU, om jag lätt klarar mig med RM650x men jag kan få ett RM850x till samma pris så skulle jag ta det. Även om det inte ger mig mer FPS direkt.

Det jag delvis ifrågasätter är jakten på 3 fps, eller 5 fps. Givetvis köper man 3000MHz som nämnts ovan, men du får väldigt svårt att övertyga mig om att du skulle märka skillnad på detta i ett blindtest.

Så argumentet blir: Köp 3000MHz för det kostar lika mycket som 2666MHz.
Det blir inte: Köp 3000MHz eller snabbare för då får du fler fps.

Det blir köp 3000mhz om du har utrymme för det i din budget för då når du något av en sweetspot. Jag skulle säga upp till 3000-3200 har du prestanda och FPS att hämta.

Allt handlar väl inte om vad man kan se i ett blindtest.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Allt handlar väl inte om vad man kan se i ett blindtest.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu talar jag inte om minnen specifikt utan generellt. Vad är det för mening om man inte kan se skillnad i blindtest? Mätbara skillnader är väl tämligen ointressanta om de i verkligheten ger samma upplevelse?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Kan ju även tänkas att 3200Mhz är lite mera framtidssäkrat eftersom standard hastighet på minnen har ökat genom åren.
..1600, 2400, 2666..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Kan ju även tänkas att 3200Mhz är lite mera framtidssäkrat eftersom standard hastighet på minnen har ökat genom åren.
..1600, 2400, 2666..

Skickades från m.sweclockers.com

Hej
jag vill påstå att de komponenter som är viktiga att framtidssäkra är PSU och moderkort. PSU för att den kan du ha i 10 år om du väljer rätt PSU. Moderkort därför att det är så förbaskat krångligt och bökigt att byta moderkort.

  • Minne - Sälj, köp nytt. No problem.

  • CPU - Sälj, köp en värre (som är kompatibel med moderkort)

  • GPU - Sälj, köp ett snabbare eller (sämre alternativ) köp ett till och kör SLI/CF

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Hej
jag vill påstå att de komponenter som är viktiga att framtidssäkra är PSU och moderkort. PSU för att den kan du ha i 10 år om du väljer rätt PSU. Moderkort därför att det är så förbaskat krångligt och bökigt att byta moderkort.

  • Minne - Sälj, köp nytt. No problem.

  • CPU - Sälj, köp en värre (som är kompatibel med moderkort)

  • GPU - Sälj, köp ett snabbare eller (sämre alternativ) köp ett till och kör SLI/CF

Jo det är faktiskt sant. Vissa delar uppgraderar man ju oftare, och minnen är sånt som är lätt att sälja och köpa nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av KBJ:

Då är det dags

Var det inte dags trots allt? Blev liksom tyst här i tråden.

Permalänk
Medlem

@dpanter:
Jo, det är dags.. snart! Velar lite bara. Tänkte minska budgeten så jag kan köpa en skärm också.
Hur ser detta ut? Ska jag trycka på köp?
https://www.inet.se/produkt/b1034504/datorbygge

Permalänk
Medlem

@KBJ: Ser bra ut, men kanske borde du satsa på en Ryzen 7 2700 istället, bara 300 kr dyrare men med fler kärnor och trådar. Finns dessutom i lager.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

@KBJ:

Håller med ovanstående.
Och du behöver inte köpa en separat kylare. AMD kommer med rätt bra redan.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Har ni tänkt att ha spel på SSDn eller bara på HDDn?

250GB räcker inte så långt för spel nu för tiden.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2