Pengaöverföring till dödat konto. :(

Permalänk
Medlem

Pengaöverföring till dödat konto. :(

Hej allesammans, jag ber nu om hjälp till er som eventuellt kan ha någon information som leder till någon slutsats för mig om detta.

Lång historia kort och så här ligger det till.

Min flickvän kommer snart på besök till mig och insisterade på att betala sitt uppehälle här själv.
Hon bor i Amerika och gjorde överföringen på det belopp hon kände passade.

Nu kommer vi till katastrofen, hon sände pengarna till mitt gamla dödade konto då jag hade glömt av helt att säga åt henne att överföra till mitt nya konto i annan bank.

Så vad händer i en situation som denna?

Mina alternativ av vad jag själv kan tänka mig är typ.

1: De är förlorade för alltid och kommer befinna sig på sin väg försökandes att överföras till det kontot som inte existerar längre.

2: De studsar tillbaka till avsändaren (Min tjej) och hon kan på nytt skicka dem till mitt nya istället.

3: Hon måste själv göra något för att få dem tillbaka men isådanafall vad?

Finns det någon som har den minsta aning om detta så skriv så tangentbordet blir tangentlöst.

Tackar för alla kommentarer på förhand.

EDIT: Glömde lägga till att hon gjorde överföringen en dag innan kontot dödades men att pengarna inte hade hunnit komma fram vid det tillfället.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ring bankerna och prata med dom är nog det bästa.
Tror inte det är kört.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Vad innebär att kontot är "dödat"? Att slut bli kund någonstans, iaf om det handlar om svenska storbanker, är inte så lätt. Jag bytte själv från SEB för ett antal år sedan men kan fortfarande logga in där och se kontona om jag känner för det. Förslagsvis så kontaktar du banken dit pengarna skickats och frågar dom istället för att be oss här gissa

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att det skulle vara kört. Pengar är inget som tenderar att försvinna upp i tomma intent; om den möjligheten fanns skulle knarkhandlarna och pengatvättarna i världen jubla

Ring och snacka med banken. Skulle tippa att de studsar, alternativt att de överförs till det konto du skrev in (?) att tillgångarna skulle överföras till.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Det är inte bitcoin eller något annat trams utan riktiga seriösa banker det handlar om.

Så klart går det att lösa om man kontaktar sin bank och förklarar situationen.

Permalänk
Medlem

Hon får tillbaka pengarna och hennes bank tar ut en avgift för deras samt den svenska bankens hantering (jobbar på bank). Ni behöver inte kontakta någon, den svenska banken kommer avvisa överföringen i och med att kontot är avslutat. Ge det en vecka eller så.