Stor datorskärm, är AOC något att ha?

Permalänk
Medlem

Stor datorskärm, är AOC något att ha?

Hej alla,

Tycker att det är dags att uppgradera min skärmsetup. Har just nu två Acer 24" IPS 60Hz som köptes billigt blackfriday 2015. Tänker byta ut "main"-skärmen mot något bättre.

Att gå upp till storlek större skulle vara trevligt, samtidigt som jag stegar upp upplösningen och frekvensen (åtminstone) något.
Sitter med AMD RX580, så freesync föredras.
Anvädningsområden är surf, videor/filmer, casual spelande då och då samt lite programmering och skrivande, ungefär i den ordningen. Tänker att skärmen ska vara stor, så kan den agera display på lite avstånd också, inte bara direkt vid datorbordet.

Efter att ha rotat bland prisjakts filter, har jag fastnat för denna:
AOC Q3279VWFD8
75Hz
IPS
Freesync
1440p
31.5"

För ~2400kr.
Någon som vet vad haken är? Känns billigt.
Har sett AOC ofta, och har inte hört att de ska vara sämre än något annat. Något som vet något om denna serien skärmar?

Sökte lite i forumet, men hittade inte något direkt angånde denna. Finns en utgående modell som heter Q3279VWF (inte D8) som har VA-panel i stället. Med tanke på de snarlika namnen är det inte helt lätt att hitta info. Har dock sett 2 reviews på youtube av den nya IPS-panelen, och ser ju lovande ut.

Och, när jag ändå är på gång och frågar; någon som har testat 30+" 16:9 skärm och vill dela med sig av erfarenheter?

Tack!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Köpte denna https://www.maxgaming.se/datorskarm/c24g1-24-led-freesync-144...

Bästa skärm jag haft. Så fruktansvärt stabil och robust. Min acerskärm svajar som tusan..

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Jag äger VA varianten och är nöjd. Uppfyller det jag ville ha skärmen till just nu. Letar efter en premiumskärm men kan inte bestämma mig av det jag läst och hört passar den du länkar bättre till spel. Bättre färger och mindre ghosting då det är IPS. Sen kanske man inte får ha för höga krav med tanke på priset. Tror inte du blir besviken om du köper den. Köp förslagsvis hos någon ÅF som inte tjafsar om ångerrätt ifall du mot förmodan inte är nöjd.

Permalänk
Medlem

@SwedZi:
Tack för svaret, misstänkte att AOC inte bara är budgetmärke, utan som de flesta andra sträcker sig från ultraplast till stabila saker.

@Lordmax:
Skönt att höra att du är nöjd. Men som du säger, priset är lågt. Tyvärr verkar alternativen få även om jag försöker lägga till en tusenlapp eller två, bara VESA-stöd skulle vara värt mycket, menmen.
Finns inte så mycket att välja på i över-30"-segmentet.
Tack för svaret i alla fall!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk

Jag har också VA-varianten, köptes i januari och upptäckte nu i veckan att jag hade en två subpixlar i högra hörnet som gått sönder. Om jag förstått så är det för lite för att gå på deras garanti (behöver vara minst tre subpixlar) om jag tolkat det rätt. Lite surt men samtidigt har jag haft tur att det ligger på ett sådant ställe som inte märks. Det kan hända att skärmen fick sig en smäll när jag flyttade i somras så det behöver nödvändigtvis inte vara AOC till last om det.

Annars är jag mer än nöjd med skärmen, väldigt mycket skärm till bra pris.

Gillar också 16:9 formatet i 30" för då har man ungefär samma fysiska storlek i 2160x1440 som med en 27" i 1980x1080. Har en Dell UltraSharp 34 Curved i 21:9 format på jobbet och där med 3440x1440 blir det lite för litet för min smak - även om man självklart vänjer sig vid det på jobbet.

Permalänk
Avstängd

Det finns någon form av adapter att köpa som ger vesa stöd. Vet inte om den finns här men har sett den på Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firechild:

Jag har också VA-varianten, köptes i januari och upptäckte nu i veckan att jag hade en två subpixlar i högra hörnet som gått sönder. Om jag förstått så är det för lite för att gå på deras garanti (behöver vara minst tre subpixlar) om jag tolkat det rätt. Lite surt men samtidigt har jag haft tur att det ligger på ett sådant ställe som inte märks. Det kan hända att skärmen fick sig en smäll när jag flyttade i somras så det behöver nödvändigtvis inte vara AOC till last om det.

Annars är jag mer än nöjd med skärmen, väldigt mycket skärm till bra pris.

Gillar också 16:9 formatet i 30" för då har man ungefär samma fysiska storlek i 2160x1440 som med en 27" i 1980x1080. Har en Dell UltraSharp 34 Curved i 21:9 format på jobbet och där med 3440x1440 blir det lite för litet för min smak - även om man självklart vänjer sig vid det på jobbet.

Tråkigt där med de döda pixlarna. Känns som döda pixlar är en av många detaljer i panellotteriet.
Och har kikat lite på ultrawides, men känns som att det är så gott som samma som att ha 2x24". Vill ju ha mer yta vid en uppgradering.
Tack för info!

@snajk:
Jupp, har kikat på den.

Känns lite synd att resten av foten inte är borttagbar, ser en aning dumt ut. Men är ju absolut ett alternativ om jag vid något läge kommer vara tvungen att ha VESA. Just nu är det mest ett önskemål.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Avstängd

@Mattedatten: Jo, det blir ju inte direkt jättesnyggt. Men det kan det kanske vara värt för att slippa pallra upp den på gamla böcker eller något. Det går säkert att såga av delen av foten som inte går att ta loss, men det är kanske svårt att få snyggt också.

Permalänk
Medlem

@Mattedatten: Jag har precis köpt en viewsonic 32" och den är jag hittils nöjd med.
Trodde 32 skulle bli för stort men det är nog bara en vanesak. Den har helt löstagbar fot och vesa fäste så min hänger på vägen.

Denna modell ViewSonic

Permalänk
Medlem

@ZER0Z: Tror också att storleken är en vanesak, som det mesta annat. I alla fall, intressant, tack för input och tipset. VA tåls att övervägas.
Ser bilden ok ut även om du inte sitter exakt rakt emot skärmen, eller hur är det? Inte helt 100 påläst om skillnaderna VA mot IPS, men har för mig att det är en faktor.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

@ZER0Z: Tror också att storleken är en vanesak, som det mesta annat. I alla fall, intressant, tack för input och tipset. VA tåls att övervägas.
Ser bilden ok ut även om du inte sitter exakt rakt emot skärmen, eller hur är det? Inte helt 100 påläst om skillnaderna VA mot IPS, men har för mig att det är en faktor.

Nu är ju min curved så man sitter ju gärna mittför skärmen men annars så upplever jag att den har bra betraktningsvinklar.

Skickades från m.sweclockers.com