Fick hem något idag... (ny sub på G)

Permalänk
Medlem

Fick hem något idag... (ny sub på G)

Fick hem ett 'litet' paket idag, lite skamfilat men innehållet överlevde.
Kommer uppdatera tråden löpande i takt med att saker sker, lär ta ett tag.

Någon som känner igen tillverkaren?

Lagom stor låda.

Vad kan möjligen gömma sig?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

ett bra element och du kommer göra en skön bygglogg om din hemma pulade subb med trimmade parametrar som suger ut det mesta ur elementet?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ett bra element och du kommer göra en skön bygglogg om din hemma pulade subb med trimmade parametrar som suger ut det mesta ur elementet?

Jo visst, är det ett hyggligt element.. I detta fallet kommer dock storleken på lådan diktera snarare än maximalt utnyttjande av elementet.

LaVoce's senaste sub-element, modell större.

Bredvid en Dayton Reference 15" och en red bull.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Satan viljet odjur. Själv har jag gått från större element till mindre, dagens små element är väldigt kompetenta. Byggde nyligen en subb till volvon med 2 små 6.5 tums basar som låter väldigt bra, men bil kupen ger ofta en bra boost till det nedre registret. Min subb låda byggde jag med ett 10 tums element, en basreflex låda avstämd till 24hz. Den gräver väldigt djupt och tar hand om allt under 80hz i ljudet.
Vad ska den spela i för låda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en SAN214.50.
Kan bli trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Satan viljet odjur. Själv har jag gått från större element till mindre, dagens små element är väldigt kompetenta. Byggde nyligen en subb till volvon med 2 små 6.5 tums basar som låter väldigt bra, men bil kupen ger ofta en bra boost till det nedre registret. Min subb låda byggde jag med ett 10 tums element, en basreflex låda avstämd till 24hz. Den gräver väldigt djupt och tar hand om allt under 80hz i ljudet.
Vad ska den spela i för låda?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte lite; go big or go home.

Är en LaVoce SAN214.50 21" med neodymiummotor och 4.5" talspole.
http://www.lavocespeakers.com/single-product/?id=106

Jo, finns väldigt kompetenta element idag! Just en bilkupé är väldigt tacksam ofta, även 6.5or kan spela på riktigt bra så länge man inte stämmer av dem för lågt. Har ju dubbla åttor i mina frontar som pumpar på fint över ~30Hz... Designade en hemmabiosub åt en polare för inte alltför länge sedan, en tolva stämd till 21hz. Kostade nära på ingenting och ger ett bra tryck. Enda man ska passa sig för är nån hz under avstämningen då konen börjar tappa 'kontrollen' och konutslagen ökar rejält, man kan lätt bottna ur en sub så. Kör alla portade med ett högpassfilter just på grund av detta.

Inte designat klart lådan ännu, men då denna har ett relativt rejält magnetsystem (BL på 39) och en talspole som är gjord därefter så ska den få spela i en lite mindre låda än optimalt. Blir en basreflex på ungefär 250 liter, avstämd runt ~19Hz. Då det är en 8ohms sub så ska driva den med en bryggad Yamaha P7000S (runt 1500W i 8 ohm @ 0.1% THD). Det är kanske underförstått att den ska få ta hand om de lägre oktaverna i en hemmabio?

Skrivet av micke7406:

Ser ut som en SAN214.50.
Kan bli trevligt.

Helt korrekt!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

kanske måste testa mig på ett bygge men en riktigt biffig bas snart. nu när man bor i hus är det rätt lungt att spela på lite

i bilen blev det sluten låda med gas gpp basar som klarar rätt mycket effekt. slutna lådor låter ofta så otroligt bra men kräver mycket effekt då dom är väldigt ineffektiva. det blev den första slutna lådan jag gjort som blev riktigt bra. la mycket tid på att få tätningen bra.
kanske måste ha ett högpass filter jag med även om basen klarat sig bra i flera år. hmm kan bero på att avstämningen kanske var på 17hz, kommer inte ihåg.
får nog leta på byggtråden på faktiskt.io vilket är ett forum där många ljud nördar hänger. så behöver man hjälp kan man ofta hitta det där.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kanske måste testa mig på ett bygge men en riktigt biffig bas snart. nu när man bor i hus är det rätt lungt att spela på lite

i bilen blev det sluten låda med gas gpp basar som klarar rätt mycket effekt. slutna lådor låter ofta så otroligt bra men kräver mycket effekt då dom är väldigt ineffektiva. det blev den första slutna lådan jag gjort som blev riktigt bra. la mycket tid på att få tätningen bra.
kanske måste ha ett högpass filter jag med även om basen klarat sig bra i flera år. hmm kan bero på att avstämningen kanske var på 17hz, kommer inte ihåg.
får nog leta på byggtråden på faktiskt.io vilket är ett forum där många ljud nördar hänger. så behöver man hjälp kan man ofta hitta det där.

Ja, hus hjälper!

Jo, problemet med slutna är ju att du förlorar så mycket potentiell effekt, och att elementen får spela hårdare för att nå samma ljudtryck... Portade kan låta i princip lika bra, men det krävs lite pill. Ofta är problemet att portade lådor har en förmåga att spela lite högre djupare ner normalt och interagera med rummet på ett annat sätt. Men det kan man ju lösa med lite linkwitz transform i DSPn.
Kör för nuvarande två slutna 15" Dayton Reference, men vill ha mer effekt...

Ofta klarar man sig om det man spelar inte har överdrivet mycket infrabas, eller om slutsteget har ett eget skyddsfilter, alternativt om man inte drar på nog... Krävs inte mycket effekt för att bottna ur en portad låda med infrabas även vid 17Hz avstämning, redan vid 13-14Hz så brukat konutslaget dubblats mot den högsta punkten ovanför avstämningen. Är ungefär som att spela basen utan låda, fritt i luften...

Sen finns det basar som har gott om xmech så den inte bottnar, eller så hård upphängning att de inte kan bottnas ur... Men det ger ju rätt fin dist oavsett när man pushar dem under avstämningen...

Kommer behöva EQa denna basen lite för att platta ut responsen, men det beror mest på den sjuka effektiviteten i 'midbasen'.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Ja, hus hjälper!

Jo, problemet med slutna är ju att du förlorar så mycket potentiell effekt, och att elementen får spela hårdare för att nå samma ljudtryck... Portade kan låta i princip lika bra, men det krävs lite pill. Ofta är problemet att portade lådor har en förmåga att spela lite högre djupare ner normalt och interagera med rummet på ett annat sätt. Men det kan man ju lösa med lite linkwitz transform i DSPn.
Kör för nuvarande två slutna 15" Dayton Reference, men vill ha mer effekt...

Ofta klarar man sig om det man spelar inte har överdrivet mycket infrabas, eller om slutsteget har ett eget skyddsfilter, alternativt om man inte drar på nog... Krävs inte mycket effekt för att bottna ur en portad låda med infrabas även vid 17Hz avstämning, redan vid 13-14Hz så brukat konutslaget dubblats mot den högsta punkten ovanför avstämningen. Är ungefär som att spela basen utan låda, fritt i luften...

Sen finns det basar som har gott om xmech så den inte bottnar, eller så hård upphängning att de inte kan bottnas ur... Men det ger ju rätt fin dist oavsett när man pushar dem under avstämningen...

Kommer behöva EQa denna basen lite för att platta ut responsen, men det beror mest på den sjuka effektiviteten i 'midbasen'.

Märkt att portade lådor kan bli lite "mullriga" ibland. i min andra bil kör jag även där 2 andra 6.5 tums basar men i en bas reflex låda och dom är lite mullriga och skillnaden är markant mot den portade, iallafall i bilen.
Basar som ska vara svåra eller omöjliga att bottna(har aldrig testat) ska tydligen vara kickers L7 men det är för det första bil högtalare och för det andra är dom rätt dyra.
köra openair är inte populärt för någon inte minst basen som kämpar livet ur sig men inget händer eller låter förutom när den börja slita sig själv i stycken.

har märkt att när man väl börjat bygga ljud så är det svårt att sluta, man blir aldrig riktigt nöjd och vill ha mer hela tiden.

kvartsvågspipa är något jag skulle vilja testa någon gång, kanske i liten skala först för att se om de är så "bra" som dom verkar, dom ska tydligen ha väldigt hög verkningsgrad men vara rätt svåra att bygga och ganska mycket pill med dämpningen för att få dom att låta rätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Märkt att portade lådor kan bli lite "mullriga" ibland. i min andra bil kör jag även där 2 andra 6.5 tums basar men i en bas reflex låda och dom är lite mullriga och skillnaden är markant mot den portade, iallafall i bilen.
Basar som ska vara svåra eller omöjliga att bottna(har aldrig testat) ska tydligen vara kickers L7 men det är för det första bil högtalare och för det andra är dom rätt dyra.
köra openair är inte populärt för någon inte minst basen som kämpar livet ur sig men inget händer eller låter förutom när den börja slita sig själv i stycken.

har märkt att när man väl börjat bygga ljud så är det svårt att sluta, man blir aldrig riktigt nöjd och vill ha mer hela tiden.

kvartsvågspipa är något jag skulle vilja testa någon gång, kanske i liten skala först för att se om de är så "bra" som dom verkar, dom ska tydligen ha väldigt hög verkningsgrad men vara rätt svåra att bygga och ganska mycket pill med dämpningen för att få dom att låta rätt.

Mullrigheten beror mycket på att frekvenssvaret ser helt annorlunda ut. EQar du en likvärdig sluten och en portad låda till att ha samma frekvenssvar är det svårt att skilja dem åt.
Simmade en av mina Daytons i portad samt sluten låda, rätt tydligt vilken skillnad det gör...

Är självklart svårt att sluta, lovade dock min fru att jag inte skulle bygga nya FRONTAR på 10 år eller nåt. Kanske byter diskant eller bygger om filtren i dem dock. Är fortfarande inte klar med dem, de står i vardagsrummet och väntar på lackering... Sa inget om baslådor, bakhögtalare eller center dock.

Är ingen hejare på kvartsvågs eller TLs, men har simulerat och petat med flertalet veckade och laddade horn, det är roligt, även om de resulterande skapelserna blir rätt stora ofta man vill nå djupt ner i basregistret.

Ska försöka kasta ihop ett par sims med nya elementet, samt skisser framåt söndagen... Se var projektet ska ta vägen.

EDIT: Simulerat med dubbla 15", min nuvarande setup hemma.
EDIT2: Rättade till ett misstag.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Mullrigheten beror mycket på att frekvenssvaret ser helt annorlunda ut. EQar du en likvärdig sluten och en portad låda till att ha samma frekvenssvar är det svårt att skilja dem åt.
Simmade en av mina Daytons i portad samt sluten låda, rätt tydligt vilken skillnad det gör...
https://i.imgur.com/8WzLw12.jpg

Är självklart svårt att sluta, lovade dock min fru att jag inte skulle bygga nya FRONTAR på 10 år eller nåt. Kanske byter diskant eller bygger om filtren i dem dock. Är fortfarande inte klar med dem, de står i vardagsrummet och väntar på lackering... Sa inget om baslådor, bakhögtalare eller center dock.

Är ingen hejare på kvartsvågs eller TLs, men har simulerat och petat med flertalet veckade och laddade horn, det är roligt, även om de resulterande skapelserna blir rätt stora ofta man vill nå djupt ner i basregistret.

Ska försöka kasta ihop ett par sims med nya elementet, samt skisser framåt söndagen... Se var projektet ska ta vägen.

EDIT: Simulerat med dubbla 15", min nuvarande setup hemma.
EDIT2: Rättade till ett misstag.

måste köpa mig en liten DSP som jag kan pilla med, speciellt om jag någon gång ska bort från subbwoffer träsket och bygga vanliga högtalare också. har faktiskt 2 sådana. ganska ordinära frontar som jag bygg om flera gånger och bytt delar sedan jag var ca 12 år och andra som jag byggde när jag skulle ha en stor fest. billiga element men dubbla 15 tums basar i varje gjorde susen

ja horn och TLs gör man bäst i att "vecka" för att få ned storleken men det kräver att man är en skicklig snickare och räknar allt rätt.

men dom i vardagsrummet är dynavoice m-85 vilket är helt ok högtalare men saknar lite i klarhet och "upplösning". funderar på att bygga eget eller köpa lite bättre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Först, on Topic!
Blir en 19Hz avstämning med en andraordningens L-R högpass vid 20Hz, sedan kommer ett high-shelf filter på runt -9dB vid 60-70hz för att dämpa midbasen. Sedan en EQ-boost vid 25Hz för att höja knäet i de lägsta oktaverna som högpassfiltret sänkte. Detta borde hålla konutslagen under kontroll vid alla tidpunkter och ge ett relativt jämnt frekvenssvar... Sen hur det ser ut i rummet är en annan femma och kräver sin helt egna justering. Portresonansen runt 160Hz är ett ickeproblem tack och lov.

Resultatet blir detta vid cirka 60 Volt, simulerat i 2pi.

Vid cirka 100 Volt börjar man nå xmax precis under och över avstämningen, och efter det lär upphängningen streta mot utan dess like och kompression från både portar och värme sätta in rejält om man försöker slänga på mer effekt och då börjar vi närma oss 2kW... Alternativet här är en dynamisk limiter vid punkterna där xmax börjar nås, men det känns rätt extremt, och dessa element brukar låta fint tills man pushar dem över gränsen och då sticker disten åt skogen.

Skrivet av Aka_The_Barf:

måste köpa mig en liten DSP som jag kan pilla med, speciellt om jag någon gång ska bort från subbwoffer träsket och bygga vanliga högtalare också. har faktiskt 2 sådana. ganska ordinära frontar som jag bygg om flera gånger och bytt delar sedan jag var ca 12 år och andra som jag byggde när jag skulle ha en stor fest. billiga element men dubbla 15 tums basar i varje gjorde susen

ja horn och TLs gör man bäst i att "vecka" för att få ned storleken men det kräver att man är en skicklig snickare och räknar allt rätt.

men dom i vardagsrummet är dynavoice m-85 vilket är helt ok högtalare men saknar lite i klarhet och "upplösning". funderar på att bygga eget eller köpa lite bättre.

En DSP är nästan givet, ska uppgradera mina snart till mer kapabla om plånboken tillåter.
Vanliga högtalare får subbar (komplicerade horn undantaget möjligen) att verka tämligen lätta, har gjort ett fåtal konstruktioner och har ibland behövt lägga ner ett par hundra timmar på ett filter för att få till det. Men det beror ju helt klart på vana, verktyg och hurpass samarbetsvilliga elementen är.

Oavsett om du veckar dem eller ej, så tar åbäken lika stor plats, du bara ändrar formen... 600 liter för ett rejält sub-bashorn är inget ovanligt. Man får sitta och skissa för hand och sen realisera i typ sketchup och sedan återbygga hornet från skissen och simulera om det, lite knöligt... Men värt det.

Inte lyssnat på M85'orna men de lär säkerligen duga åt många, huvudsaken man själv är nöjd. Jag har byggt ett par Statement II, men har ändrat om lite i filter och konstruktion efter eget tycke efter en del simuleringar. Riktigt nöjd och passar mig som handsken personligen.

EDIT: Fördel om man länkar till rätt sim.

herp derp
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har fått lite tid att simulera lite och fundera på koncept, har skissat på en sub som TV / media bänk. Elementet riktat nedåt och slitsportar framåt.. Alternativt åt sidorna, sedan ställa skapelsen på åtta ben ca 10cm över golvet.

Ska ha ytterligare förstärkning och även stoppning i ändarna för att minska resonans och stående vågor. Porten ska ha längsgående stag så det blir tre smalare portar.

Tänkte mig en mattsvart skiva som topp ovanpå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Sådärja, skissat och donat lite i helgen. Prototyp#1 skissen är klar.

Får se om jag får några ljusa ideér och gör om allt eller om jag fortsätter på detta konceptet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Med 2-4 sådana 21" skulle ju dipol vara trevligt !
Svårt att bräcka en dipols detaljer i basen
Kan vara lurigt att få till bra dock, och inte alla element gillar att fladdra fritt.
Plus att det ställer stora krav på förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Har fått lite tid att simulera lite och fundera på koncept, har skissat på en sub som TV / media bänk. Elementet riktat nedåt och slitsportar framåt.. Alternativt åt sidorna, sedan ställa skapelsen på åtta ben ca 10cm över golvet.

Ska ha ytterligare förstärkning och även stoppning i ändarna för att minska resonans och stående vågor. Porten ska ha längsgående stag så det blir tre smalare portar.

Tänkte mig en mattsvart skiva som topp ovanpå.

https://i.imgur.com/4OtVuqm.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas att du inte har grannar som bor under dig
När jag bodde i en lägenhet hade jag stora Cerwin-Vega högtalare och ett monster till sub.
Min granne va inte så glad när vi hade fest Fick betala för några porslinshundar och glas som gick sönder , men jag va ändå nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hoppas att du inte har grannar som bor under dig
När jag bodde i en lägenhet hade jag stora Cerwin-Vega högtalare och ett monster till sub.
Min granne va inte så glad när vi hade fest Fick betala för några porslinshundar och glas som gick sönder , men jag va ändå nöjd.

Har hus tack och lov!
Detta är ju bara för den 'extra omph!' som behövs vid film, eller vid ovanligt tung musik. Tanken denna gång var att det ska finnas så mycket headroom att jag aldrig ska behöva fundera på om jag misshandlar elementet eller inte..

Frontarna duger bra till musik på egen hand! Sub är trevligt att ha, men mindre trevligt för grannarna om man bor i lägenhet. Denna gång var det dags att gå overkill en gång för alla... Vet inte ens vad man ska klassa den som. Monster^3? Denna i lägenhet är nog inte okej på något plan över huvud taget.

Storleken är, minst sagt... svår att greppa första gångerna man handskas med den.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Med 2-4 sådana 21" skulle ju dipol vara trevligt !
Svårt att bräcka en dipols detaljer i basen
Kan vara lurigt att få till bra dock, och inte alla element gillar att fladdra fritt.
Plus att det ställer stora krav på förstärkaren.

Jo, tanken har slagit mig..
Dessa kan fladdra på rätt bra fritt... Problemet är ju att det krävs många element och massa effekt, annars får man mest fladder och dist.
Personligen är jag mer sugen på en 'slotladdad'/portladdad duo med IPALS, men insåg snart att det vore totalt stört-overkill och skulle kosta skjortan! Plus att vindrutorna inte skulle hålla.

Har en Yamaha P7000S som står och väntar på att få tas i bruk, gott om effekt och bra driv!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kila iväg till brädgårn nu så vi får lite byggbilder

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Kila iväg till brädgårn nu så vi får lite byggbilder

Kommer! Försök säga det åt vädret, är svinkallt i verkstan och lokala brädgårn är vresiga och vill inte kapa upp skivorna så de får plats i bilen. Ska låna släp och försöka smita till en bygghandel snart nog...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Kommer! Försök säga det åt vädret, är svinkallt i verkstan och lokala brädgårn är vresiga och vill inte kapa upp skivorna så de får plats i bilen. Ska låna släp och försöka smita till en bygghandel snart nog...

Tråkig brädgård du har där.
Själv har jag inte besvärat min på ett tag nu, börjar kanske bli dags att bygga ngt.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *