Intel ska hålla grafikevenemang i december

Permalänk

Om utmaningen går ut på att göra sämsta grafikkortet så ja, intel kommer slå både AMD som nvidia med hästlängder och erfarenhet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OM G-Sync hade varit en öppen standard så hade jag inte haft något emot det. Tekniken i sig är säkert bra men att det är en stängd standard suger hästballe, så därför är det klart att det är självklart att jag föredrar Freesync och hoppas att Intel väljer det och växer såpass mycket att Nvidia blir "the odd bird" med sin pissiga stängda standard.

Ja det är hemskt när ett företag tar fram en produkt/teknik och ej ger ut det vind för våg för att "se" bra ut
Att företaget sedan vill tjäna pengar på sin produkt är hemskt det med..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Nej. Det jag menar är att AMD är de enda som tar nytta av freesync just nu. Eftersom den enda konkurenten är nVidia som använder sin egen lösning. Därmed är det ingen skillnad mellan freesync eller g-sync i dagsläget egentligen från den synvinkeln. Man kan alltså säga att freesync är lika låst som G-sync. Eftersom det är nVidia som styr över G-sync kan de enkelt bara "låsa upp" det om de känner för det.

Näe. Det stämmer inte att adaptive sync är nedlåst. Det kan du inte beskylla tekniken för. Tekniken är nämligen inte låst. Vill du lägga skuld någonstans så kan du beskylla nvidia för att de inte släpper in andra i g-sync samt att man kan beskylla nvidia för att de inte stödjer adaptive sync.

Som det ser ut nu är gsync ett träsk av inlåsning och det är inte adaptive sync. Så ser det ut helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har de sagt vad kortens fokus är? knappast spel kan jag tänka mig. AI kanske ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag välkomnar att Intel ger sig in på markanden, speciellt då det passar att ha alla färger i RGB att representera alla grafikkortstillverkare.

Skrivet av xcluzive:

Vad är skillnaden med freesync då? Bara AMD kort ju haha.

Jag har för mig att det finns en del NVIDIA laptops som inte har en G-sync modul (förmodligen p.g.a storleken) utan stödjer VESA adaptive sync. Det råkar bara finnas ett NVIDIA kort i det.

Du borde se denna diskussion för att veta hur G-sync skiljer sig mot freesync. De kan stödja VESA adaptive sync även på sina G-sync moduler om de så ville, i stort sett utan något arbete alls och på nolltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja det är hemskt när ett företag tar fram en produkt/teknik och ej ger ut det vind för våg för att "se" bra ut
Att företaget sedan vill tjäna pengar på sin produkt är hemskt det med..

Hur långt skall det få gå? Ponera att G-sync tillslut går i den riktningen att skärmen tvärvägrar att starta om den inte känner av ett Nvidia-grafikkort, är det också OK? Nej, vi är inte där än, men attityden att det är OK för företag att stänga in lösningar med motiveringen att de vill tjäna pengar på det tar oss så småningom dit.

Lika mycket rätt som Nvidia har att hålla G-sync stängt, lika mycket rätt har jag att hoppas att Intel väljer Freesync och växer så till den grad att G-sync blir irrelevant.

Om det nu är så att Intel faktiskt lyckas på GPU-fronten så har de ju en hel del kapital att luta sig mot, och att de då skulle låta Nvidia härja fritt med sin stängda standard är osannorlikt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur långt skall det få gå? Ponera att G-sync tillslut går i den riktningen att skärmen tvärvägrar att starta om den inte känner av ett Nvidia-grafikkort, är det också OK? Nej, vi är inte där än, men attityden att det är OK för företag att stänga in lösningar med motiveringen att de vill tjäna pengar på det tar oss så småningom dit.

Lika mycket rätt som Nvidia har att hålla G-sync stängt, lika mycket rätt har jag att hoppas att Intel väljer Freesync och växer så till den grad att G-sync blir irrelevant.

Om det nu är så att Intel faktiskt lyckas på GPU-fronten så har de ju en hel del kapital att luta sig mot, och att de då skulle låta Nvidia härja fritt med sin stängda standard är osannorlikt.

Är skärmen tillverkad av Nvidia så why not.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Nu skulle vi bara ha haft en till CPU-tillverkare också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Är skärmen tillverkad av Nvidia så why not.

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver den ens vara det? Det räcker ju med att Nvidia har som krav att skärmar med G-sync bara får fungera ihop med Nvidias grafikkort för att det skall kunna bli verklighet, och det tycker jag vore en sorglig utveckling.

"Varför intet" är för att det vore dåligt för konsumentens valfrihet och dåligt för konkurrensen. Jag tycker inte man skall få konkurera med parametrar som "komponent A lirar bara ihop med komponenrt B" utan det skall stå konsumenten fritt att välja så långt det är tekniskt möjligt.

Och eftersom jag vet att frågon kommer komma upp: Ja, jag tycker det är en dålig utveckling att man inte kan blanda moderkort, chipsets och processorer som man vill. Jag hade gärna haft möjlighet att köra en Nvidia GPU på ett ASUS-moderkort med en processor från AMD med ett Intel-chipset.

Och förr i tiden så hade det gått fint, så jag tycker det är dåligt att utvecklingen går mot fler och fler inlåsningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skärmar med både Freesync och G-sync vore något det. För dom som bryr sig om sådant.

Tycker dom kan koncentrera sig på att få det billigare och faktiskt alltid fungera först.

1. Koppla skärmen till grafikkortet.
2. Starta spelet.
3. Klart.

Ska det vara så svårt. Verkligen?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Nej. Det jag menar är att AMD är de enda som tar nytta av freesync just nu. Eftersom den enda konkurenten är nVidia som använder sin egen lösning. Därmed är det ingen skillnad mellan freesync eller g-sync i dagsläget egentligen från den synvinkeln. Man kan alltså säga att freesync är lika låst som G-sync. Eftersom det är nVidia som styr över G-sync kan de enkelt bara "låsa upp" det om de känner för det.

Att säga att gsync och freesync är lika låsta är som att säga...

  • Att en befästning (gsync) är lika låst som en skogsglänta (freesync) bara för att inga gröna gubbar (nvidia) har intresserat sig för att besöka gläntan.

  • Att en apelsin kan vara fyrkantig om ingen ser den för det står en grön gubbe i vägen.

  • Att en bil inte kan rulla bara för att den gröna gubben ställer sig i vägen när du vill köra.

Din poäng är trotts allt bara en alternativ formulering av det klassiska "om ett träd faller i skogen men ingen är där för att höra det, gör den fortfarande ett ljud då?" problemet.

Det är inget fel på adaptive sync bilen - den är inte låst och nycklarna sitter i tändningen.
Det är bara den gröna gubbens fel att du inte kan köra, alltså är den gröna gubben är inte på din sida, så... du försvarar väl inte den gröna gubben, eller?

(En stor skillnad är faktiskt att det är mer troligt att någon skulle kunna hacka en nVidia driver till att stödja adaptive sync än att någon skulle kunna hacka en amd driver för att implementera gsync stöd.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja det är hemskt när ett företag tar fram en produkt/teknik och ej ger ut det vind för våg för att "se" bra ut
Att företaget sedan vill tjäna pengar på sin produkt är hemskt det med..

Det är skillnad på bra/dåligt vs rimligt/orimligt:

Om jag av någon hemsk anledning var tvungen att skjuta någon i din familj för att rädda någon i min egen familj, vore det ju rimligt att jag fyrade av, precis som det är helt rimligt att företag gör allt de kan för att tjäna pengar även om det är på kundens bekostnad - men det är fortfarande dåligt och hemskt.

Men av någon anledning säger du att bara för att det är rimligt att göra så, är det inte hemskt.
Du har rört ihop de två koncepten.

Edit: Jag kanske tog lite väl otrevligt exempel, men poängen blir mer uppenbar. Jag ber om ursäkt på förhand.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe. Det stämmer inte att adaptive sync är nedlåst. Det kan du inte beskylla tekniken för. Tekniken är nämligen inte låst. Vill du lägga skuld någonstans så kan du beskylla nvidia för att de inte släpper in andra i g-sync samt att man kan beskylla nvidia för att de inte stödjer adaptive sync.

Som det ser ut nu är gsync ett träsk av inlåsning och det är inte adaptive sync. Så ser det ut helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Näe. Det är det jag försöker säga heller. Jag vet mycket väl hur saker och ting är, men du får gärna berätta vilka andra grafikkortstillverkare än AMD som använder sig av freesync just nu
Alla verkar misstolka mig, jag vet att freesync inte är låst (det här man ju till och med på namnet..) Men inte det jag säger.

Skrivet av Söderbäck:

Näe. Det stämmer inte att adaptive sync är nedlåst.

Det har jag verkligen inte sagt Isåfall har jag bara vart otydlig. Och det ber jag om ursäkt för isåfall.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Måtte detta bli spiken i kistan för nvidias herravälde tro...!?

Antagligen inte, men det lät kul när jag sa det.

Vore det inte ännu roligare om nvidia kontrade med att lansera sin första uppsättning x86-processorer i samma veva?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Skärmar med både Freesync och G-sync vore något det. För dom som bryr sig om sådant.

Tycker dom kan koncentrera sig på att få det billigare och faktiskt alltid fungera först.

1. Koppla skärmen till grafikkortet.
2. Starta spelet.
3. Klart.

Ska det vara så svårt. Verkligen?

Testade detta med en G-sync IPS skärm som resulterade i BSOD och många timmar/dagar av felsökning. Visst det flyter på fint men att käbbla med inställningar så att det inte kraschar är inte vad jag betalade för. Tror det löste sig efter windows/nvidia uppdateringar men blir inte G-sync igen för min del

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.